عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که بین افرادی که قصد عصب کشی و درمان ریشه دندان هایشان را دارند، پیش می آید این است که عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

به همین سبب نیاز است که به این سوال پاسخ دهیم تا افراد با کسب اطلاع از این موضوع با آگاهی کامل از اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد به درمان ریشه دندان هایشان بپردازند.

منظور از عصب کشی دندان چیست؟

همانطور که می دانیم زمانی که دندان دچار پوسیدگی گردد و این پوسیدگی به مراتب درمان نشده و به مرور زمان افزایش یابد منجر به ایجاد عفونت بر دندان می شود..لذا این عفونت باید سریعا توسط دندانپزشک متخصص برطرف گردد تا دندان به سبب پوسیدگی و عفونت نیز از بین نرود.

اینکه بدانیم عصب کشی دندان چقدر طول میکشد وابسته به این است که بدانیم مراحل عصب کشی دندان چیست؟

بنابراین در ادامه به مراحل عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان اشاره می کنیم.

نیاز است پیش از درمان ریشه دندان، میزان قیمت عصب کشی و میزان تخصص دندانپزشک در درمان ریشه دندان توسط مراجعین بررسی گردد.
فرضا پس از مشاهده لیست هزینه عصب کشی دندان در کلینیک دندانپزشکی مد نظر از میزان تخصص و مهارت دندانپزشک آن کلینیک مطمئن گردیده و سپس به کلینیک دندانپزشکی جهت عصب کشی مراجعه نمود.

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد

مراحل عصب کشی دندان

پس از اینکه دندانپزشک متخصص نیازمندی مراجع به درمان ریشه دندان را تشخیص داد یعنی پس از معاینه اولیه و با مشاهده عکس های دندان مراجع نیز به درمان ریشه دندان می پردازد.

یکی از نشانه های مهم جهت درمان ریشه دندان نیز عفونی شدن کانال دندان می باشد.

باید توجه داشت درمان ریشه دندان از همان ابتدا انجام نمی شود بلکه در آغاز دکتر دندانپزشک میزان عفونت دندان را کاهش داده و پس از مدت زمان معینی که میزان عفونت کاهش یافته بود به درمان ریشه دندان یا عصب کشی می پردازد.

اولین مرحله عصب کشی دندان تزریق نمودن بی حسی موضعی می باشد؛ میزان تزریق بی حسی دندان نیز وابسته به میزان تحمل مراجعین می باشد.
در مرحله بعدی از آنجا که عاج دندان خالی شده و به نوعی سوراخ شده است دندانپزشک اتاقک پالپ دندان را خارج نموده و می تواند به کانال دندان دسترسی پیدا کند.

تعداد کانال های دندانی نیز متفاوت هستند و بسته به تعداد کانال دندانی نیز دندانپزشک می تواند به عصب کشی دندان بپردازد‌.

پس نمی توان زمان معین و ثابتی را برای درمان ریشه دندان به طور قطعی بیان نمود.

در آخر پس از برطرف شدن عفونت ها نیز دندانپزشک با بهره گیری از مواد مخصوصی به پر کردن و ترمیم کانال و تاج دندان می پردازد.
این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورت وجود آبسه نمی توان به عصب کشی دندان پرداخت و نیاز است که حتما دندان ها عاری از هرگونه مشکل اعم از آبسه باشند.

در صورت تایید دندانپزشک پس از معاینه دندان ها نیز، افراد می توانند به عصب کشی دندان بپردازند.

بنابراین اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد وابسته به این است که تعداد کانال های دندانی به چه میزان باشند و نیاز باشد چند دندان را به سبب عفونت دندانی با عصب کشی دندان ترمیم نمود.

فرضا هر چه تعداد کانال دندانی کمتر باشد مسلما در پاسخ به سوال عصب کشی دندان چقدر طول میکشد نیز این است که زمان درمان ریشه به مراتب کمتر از مدت زمانی است که تعداد کانال های دندانی زیادی نیازمند عصب کشی هستند.

تعداد جلسات عصب کشی دندان

اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد نیز با تعداد جلسات درمانی معین می گردد که البته باز هم باید بیان داریم که تعداد جلسات درمانی هم وابسته به تعداد کانال های دندان می باشد.

از دیگر عوامل موثر بر تعداد جلسات عصب کشی و نیز درمان ریشه دندان، میزان مهارت و تخصص دندانپزشک می باشد.

نیاز است که افراد جهت عصب کشی دندان های خود به دندانپزشکی متخصص مراجعه نمایند زیرا عصب کشی دندان بسیار تخصصی بوده و نیاز است که دندانپزشکی ماهر و با تجربه به درمان ریشه دندان بپردازد تا اینگونه در پاسخ به عصب کشی دندان چقدر طول میکشد، جواب نیز حداقل روز ممکن برای استراحت پس از درمان باشد.

ولیکن اگر افراد بدین جهت به دکتر دندانپزشکی غیر متخصص مراجعه نمایند ممکن است عفونت دندانی در عصب کشی اول بهبود نیافته و نیاز باشد که مراجع نیز به عصب کشی مجدد دندان بپردازد.

رپورتاژ

بنابراین اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد نیز وابسته به مهارت و تخصص دندانپزشک نیز می باشد که به سبب مهارت بالای خود در درمان ریشه دندان فرد تنها با یک بار عصب کشی نیز عفونت دندانی اش از بین رفته و بهبود یابد.

نشانه های نیازمندی به عصب کشی دندان

نیاز است برای عصب کشی دندان نیز مراجعین علائمی را تجربه کرده باشند که سبب گشته باشد به دلیل این علائم نیز به دندانپزشک متخصص مراجعه نموده و به درمان ریشه دندان بپردازند.

برخی از این علائم عبارتند از:

  • درد دندان به هنگام جویدن غذا
  • درد دندان به هنگام نوشیدن نوشیدنی های گرم و سرد
  • تغییر رنگ دندان ها حتی سیاه شدن آن ها
  • خروج چرک از لثه
  • و..

توصیه می گردد افراد به هنگام مشاهده هر یک از این علائم مسکن مصرف نکرده و سریعا به دندانپزشک متخصص نیز مراجعه نمایند.

می دانیم که پوسیدگی دندان در صورتی که ادامه داد باشد و درمان نگردد سبب عفونت دندانی می گردد..این عفونت نیز با نشانه هایی همراه است که پیشتر به برخی از مهم ترین و رایج ترین این علائم اشاره شد.

زمانی که افراد به این علائم توجه نکرده و به درمان ریشه دندان نپردازند این عفونت بیشتر شده و تمام سطح ریشه دندان را در بر می گیرد، وقتی این عفونت تمام سطح ریشه دندان را در بر گیرد درد دندانی نیز از بین رفته یا کاهش می یابد که افراد فکر می کنند مشکل دندانی از بین رفته است در حالیکه

در این زمان عفونت دندان شدید بوده و به کانال دندانی رسیده است.

در این صورت اگر میزان عفونت دندانی شدید باشد دندانپزشک نمی تواند با عصب کشی به درمان دندان آسیب دیده بپردازد و نیاز است که دندان از ریشه کشیده شود.

بسیار مهم است با توجه به اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد، به این مسئله توجه گردد که هر چه افراد نشانه های آسیب دیدگی دندان های خود را به خصوص پوسیدگی و عفونت دندان را نادیده بگیرند، میزان پوسیدگی و عفونت دندانی افزایش یافته و درد دندان عمیق تر و شدید تر می گردد.

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد

مهم ترین مزیت عصب کشی دندان

عصب کشی دندان دارای مزایای بسیاری است که اگر بخواهیم به طور خلاصه تنها در یک جمله برترین مزیت درمان ریشه دندان را بیان داریم می توانیم به برطرف نمودن عفونت کانال دندانی توسط عصب کشی دندان اشاره کنیم زیرا به واسطه رفع عفونت در سطح ریشه دندانی نیز، دندان دچار درد زیادی شده و همچنین مشکلات متعددی را متحمل می گردد.

بنابراین عصب کشی دندان سبب می گردد علاوه بر رفع عفونت دندانی نیز، دندان دیگر دچار درد نشده و حتی نیز احتمال آسیب پذیری دندان های مجاور به واسطه عفونت نیز کاهش یابد.

معایب عصب کشی دندان

پس از اهمیت به اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد نیز نیاز است که به مزایا و معایب درمان ریشه دندان توجه نمود.

به مهمترین مزیت این درمان اشاره شد حال آیا عصب کشی دندان معایبی را به همراه دارد یا خیر؟ باید توجه داشت عصب کشی دندان در دو موقعیت نیز دارای معایب زیادی می باشد:

عدم مراجعه در زمان مناسب به دندانپزشک

همانطور که بیان شد اگر افراد به نشانه های عفونت دندانی توجه نکنند عفونت شدت یافته و در صورت عدم درمان کامل با عصب کشی، نیاز است که دندان کشیده شود.
عدم مراجعه به دندانپزشک ماهر و متخصص

قطعا یکی از مهم ترین دلایلی که سبب می گردد افراد با برخی عوارض و معایب پس از عصب کشی دندان مواجه شوند نیز مراجعه به دندانپزشک غیر متخصص و کم تجربه می باشد.

برخی از عوارضی که توسط دندانپزشک غیر متخصص پس از عصب کشی نائل می آید عبارتند از:

  • عدم رفع کامل عفونت از ریشه دندان
  • عدم تشخیص کانال اضافه توسط دندانپزشک غیر متخصص و عدم برطرف نمودن و حفظ آن
  • حذف مقدار زیادی از سطح دندان بدون هیچ دلیل تخصصی
  • و..

در حالیکه دندانپزشک متخصص با در نظر گرفتن تمامی جوانب به بررسی میزان عفونت دندانی پرداخته و با دقت و مهارت به رفع عفونت در ریشه دندان می پردازد.بنابراین لازم است علاوه بر توجه به اینکه عصب کشی دندان چقدر طول میکشد، به میزان تخصص و مهارت دندانپزشک جهت عصب کشی دندان توجه نمود.

نوشته‌های مرتبط