مضرات اسفناج: ۱۰ عارضه جانبی مصرف زیاد اسفناج

اسفناج گونه‌ای از سبزیجات برگ‌پهن است. این گیاه دربردارندۀ انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و تاثیرات دارویی است و به همین دلیل مادۀ‌غذایی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. همین ترکیبات موجود در اسفناج آن را به گیاهی مفید برای سلامتی ما تبدیل کرده است. بعلاوه مصرف این گیاه فواید متعددی در زیبایی دارد. اگرچه اسفناج برای سلامت، پوست و مو مفید است اما مصرف بیش‌ازحد آن عوارضی جانبی به همراه دارد. در این مقاله به بررسی مضرات اسفناج در صورت مصرف زیاد آن می‌پردازیم.

مضرات اسفناج

۱.مصرف زیاد اسفناج و تاخیر در جذب مواد معدنی در بدن

اسفناج سرشار از مواد مغذی است و به همین دلیل برای سلامت ما خوب است. بااین‌وجود، مصرف بیش‌ازحد آن در توانایی جذب برخی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و غیره تداخل ایجاد می‌کند. اگزالات موجود در اسفناج این عارضۀ جانبی را به همراه دارد.

بطورکلی، اگزالات به شکل ادرار و مدفوع از بدن ما دفع می‌شود. مقادیر فراوان اگزالات با مواد معدنی مثل زینک، کلسیم و غیره پیوند برقرار می‌کند و به همین ترتیب جذب این مواد در بدن ما دشوار می‌شود. این عارضۀ جانبی مصرف اسفناج موجب کمبود مواد معدنی در بدن می‌شود و منجر به مشکلاتی جدی در سلامت انسان خواهد شد.

۲. مصرف زیاد اسفناج و اختلالات شکمی

ما می‌توانیم فقط با خوردن یک فنجان اسفناج پخته ۶ گرم فیبر رژیمی دریافت ‌کنیم. برای همین اسفناج به منبعی سرشار از فیبرهای رژیمی معروف است. فیبر خوراکی نقش مهمی در سالم نگه داشتن سیستم گوارشی ما دارد. فیبر خوراکی به دفع ضایعات غذایی از بدن ما کمک می‌کند، احساس سیری را سریع‌تر و برای مدتی طولانی‌تر در ما به‌وجود می‌آورد و به ما در مدیریت وزن کمک می‌کند.

بااین‌وجود، مصرف بیش‌ازحد فیبر خوراکی ممکن است تاثیراتی ناخوشایند بر سلامت گوارش ما به همراه داشته باشد. در این صورت، احتمال اختلالات شکمی از قبیل ورم، اسپاسم معده، گاز روده، یبوست و شکم‌درد وجود دارد. به همین دلیل، همیشه توصیه می‌شود اسفناج را به اندازه‌ای متعادل مصرف کنید نه به اندازه ملوان زبل!

۳. مصرف زیاد اسفناج و احتمال بروز اسهال

خوردن اسفناج به قدر کافی برای سیستم گوارش ما خوب است. از طرف دیگر، زیاده‌روی در خوردن اسفناج هم سیستم گوارش ما را مختل می‌کند و منجر به اختلالات شکمی از قبیل یبوست، دل‌درد، اسپاسم معده، ورم معده، گاز روده و غیره می‌شود. در برخی موارد هم اختلالات دستگاه گوارش تشدید می‌شود و اسهال معمولی یا شدید به همراه تب و دل‌درد را به همراه خواهد داشت.

۴. مصرف زیاد اسفناج و کم‌خونی

اسفناج منبعی سرشار از آهن است. این گیاه برگ‌پهن میزان هموگلوبین موجود در خون ما را افزایش می‌دهد، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن را جبران می‌کند. بااین‌وجود، به یاد داشته باشید این فایده تنها در صورتی شامل حال‌تان می‌شود که تعادل را در مصرف اسفناج رعایت کنید. اگرچه اسفناج منبعی سرشار از آهن است اما منبعی غنی از فیبرهای غذایی هم به‌شمار می‌رود و فیبرهای غذایی بیش‌ازحد در سیستم گوارشی ما توانایی بدن برای جذب آهن و سایر مواد معدنی را پایین آورده و منجر به کم‌خونی می‌شود.

رپورتاژ

۵. مصرف زیاد اسفناج و سنگ کلیه

مصرف زیاد اسفناج برای کلیه‌ها مضر است و احتمال بروز سنگ‌کلیه را به همراه دارد. اسفناج سرشار از پورین است. پورین نوعی ترکیب شیمیایی است که قابلیت تبدیل شدن به اسید اوریک را دارد. اسید اوریک میزان کلسیم موجود در کلیه‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به سنگ‌کلیه می‌شود. همچنین، اسفناج سرشار از اسید اگزالیک است. اسید اگزالیک با کلسیم موجود در غذا واکنش نشان می‌دهد تا اگزالیت کلسیم را تولید کند؛ ترکیب دیگری که منجر به تشکیل سنگ‌کلیه می‌شود.

۶. مصرف زیاد اسفناج و تشدید نقرس

مصرف زیاد اسفناج برای افرادی که مستعد آرتریت نقرسی هستند بسیار مضر است. اسفناج سرشار از پورین است. پورین سطح اسید اوریک بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب اوضاع نقرس را وخیم‌تر می‌کند. دردمفاصل، تورم و التهاب از دیگر معضلات مرتبط با تشدید نقرس است.

۷. مصرف زیاد اسفناج و زبری دندان‌ها

مصرف زیاد اسفناج- به دلیل وجود اسید اگزالیک فراوان موجود در آن- منجر به زبری دندان‌ها می‌شود. اسیداگزالیک کریستال‌های کوچکی به وجود می‌آورد که محلول در آب نیستند و موجب زبر شدن دندان‌ها می‌شوند. این یکی از عوارض موقتی مصرف اسفناج است. مسواک زدن روزانه و منظم این وضعیت را برطرف می‌کند.

۸. مصرف زیاد اسفناج و بروز حساسیت و آلرژی

اسفناج دارای مقادیری هیستامین و ایمونوگلوبین E است. این ترکیبات در برخی افراد موجب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

۹. مصرف زیاد اسفناج و احتمال بروز واکنش‌های سمّی

طبق نتایج به‌دست‌آمده از برخی تحقیقات، اسفناج خام می‌تواند واکنش‌هایی سمّی به همراه داشته باشد. مسموم شدن مادۀ غذایی یکی از این قبیل واکنش‌ها است که در نهایت منجر به مرگ خواهد شد. احتمالا قرار گرفتن اسفناج در معرض اشریشیا کلی( یا E.coli، نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد)، کودهای ارگانیک، آفت‌کش‌ها و آب‌یاری با آب غیربهداشتی آن را آلوده و مسموم می‌کند.

از آن‌جایی که احتمال آلودگی و مسموم بودن اسفناج خام وجود دارد، توصیه می‌‌شود قبل از مصرف آن را چندمرتبه با آب لوله‌کشی کامل بشویید.

۱۰. مصرف زیاد اسفناج و تداخل با داروهای ضدانعقاد خون

اسفناج منبعی سرشار از ویتامین K است. ویتامین K نقشی موثر در انعقاد و لخته‌شدن خون دارد. با این وجود، این ویژگی اسفناج ممکن است برای افرادی که داروهای ضدانعقاد خون از قبیل وافارین( داروهایی که لخته شدن خون را کاهش می‌دهند) مصرف می‌کنند عارضه‌ای به همراه داشته باشد. ویتامین K موجود در اسفناج با داروهای ضدانعقاد خون واکنش می‌دهد و تاثیر آنها را بی‌اثر می‌کند.

منبع goodhealthall
نوشته‌های مرتبط