روغن کنجد، روغن زیتون و روغن ذرت؛ کدام یک برای مصرف روزانه مناسب تر است؟

خواص روغن ذرت

روغن ذرت خواص بسیاری ازجمله توانایی جلوگیری از استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب، پایین‌آوردن کلسترول بد، محافظت از پوست، تقویت سلامت بینایی و کاهش واکنش‌های حساسیتی را داراست. به‌هرحال، این روغن، مضراتی مانند افزایش وزن، خطر بالای سرطان و سمی بودن. نیز دارد که باید درنظر گرفته‌شوند. برخی از این مضرات، به‌میزان زیادی به نوع روغن ذرتی که استفاده‌می‌کنید و نحوه روغن‌گیری از ذرت بستگی‌دارد.

یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها که علاوه بر آشپزی خاصیت صنعتی دارد، روغن ذرت است. این روغن دارای خواص مفید و بیشماری است که با خواندن این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  •   کاهنده استرس: روغن ویتامین E خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو بدن کمک‌کند.
  •   تقویت بینایی: لوتئین موجود در روغن، قادر به محافظت از سلامت بینایی و جلوگیری از پیشرفت آب‌مروارید نیز هست.
  •   کاهنده التهاب: امگا ۳ و امگا ۶، درصورت استفاده متعادل، با التهاب موجود در بدن مبارزه‌ می‌کنند.
  •   مراقبت از پوست: این روغن می‌تواند به کاهش چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پیری کمک ‌کند.
  •   کمک به استخوان‌سازی: امگا۳ بر توانایی استخوان تاثیر زیادی دارد، زیرا حاوی کلسیم است. در روغن امگا3 وجود دارد.

در کنار روغن‌های زیادی که در بازار وجود دارد، روغنی به نام روغن کنجد وجود دارد که دانستن خواص این روغن خالی از لطف نیست.

خواص روغن کنجد

سرآشپزها و کارشناسان بهداشت و سلامت به خاطر خواص روغن کنجد استفاده از آن را برای پخت و پز یا سرخ کردن توصیه می‌کنند. روغن کنجد که از دانه‌های کوچک کنجد گرفته می‌شود، بمبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این روغن معجزه‌گر نه تنها برای سلامتی شما خوب است بلکه می‌تواند موهای‌تان را قوی و پوست‌تان را درخشان کند. می‌توانید روغن کنجد را روی سالادتان بریزید یا از آن به عنوان روغن ماساژ بدن استفاده کنید. خواص روغن کنجد باعث شده که همه فن حریف باشد!

موها درخشان: مقداری روغن کنجد را به ریشه موها و کف سر ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند. صبح روز بعد با آب گرم و شامپو شستشو بدهید. این کار کمک به تقویت مو می کند.

بهداشت دهان و دندان: یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون بریزید. تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

تقویت استخوان: یکی از مواد معدنی که در روغن باقی می ماند زینک است. زینک در بدن برای ساخت کلاژن نیز استفاده می شود و به پوستمان انعطاف بیشتری می بخشد. زینک حتی می تواند به تراکم استخوانتان نیز کمک کند.

روان کننده روده: استفاده یک یا دو قاشق غذا خوری روغن کنجد کمک می کند روده ها چرب شوند و شدت یبوست کاهش بیابد. البته نوشیدن مقدار زیادی آب و اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی به روان کردن روده ها کمک می کند.

با رادیکال های آزاد مقابله می کند:

رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلول ها و پروتئین بدن ما می شوند. حتی تحقیقات جدید نشان داده آنتی اکسیدان ها به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیب های عصبی و التهاب کمک می کنند.

اگر از کسانی هستید که به پوست و مو و سلامت جسمانی خود اهمیت می‌دهید، روغن زیتون را انتخاب کنید. روغنی سالم و پرخاصیت که در زیر به خواص آن اشاره خواهیم کرد.

این روغن به هیچ عنوان در حرارت زیاد نمی‌سوزد و بسیار مقاوم است. روغن زیتون را در فریزر نیز می‌توان نگه داشت و آن را فریز کرد. روغن زیتون برای هیچ کس مضر نیست و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

با خواص روغن زیتون آشنا شوید:

خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون برای سلامتی و زیبایی واقعا زیاد و شگفت آور است. این روغن پرفایده از از زیتون سبز خردشده به‌دست می‌آید. این روغن حاوی فنل‌ها، استروئیدها، اسیدهای چرب مانند اسید لینولنیک، اسید پالمیتیک، اسید اولئیک است و ویتامین E که خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی دارد. روغن زیتون منبع غنی چربی‌های تک غیراشباع است که برای سلامت کلی بدن مفید است زیرا می‌تواند در مقایسه با سایر انواع چربی‌ها به راحتی هضم شود. روغن زیتون به راحتی در بسیاری از درجات و کیفیت‌ها که بستگی به شیوه‌ی استخراج و میزان اسیدیته‌ی آن دارد، موجود است. در واقع، روغن زیتون فواید زیادی برای زیبایی و سلامتی دارد.

رپورتاژ

روغن زیتون مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی-عروقی می ‌شود.

کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌ دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند.

تنظیم قند خون بدن از خواص روغن زیتون است.

به علت خاصیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون، دیواره سرخرگ ها را از گزند رادیکال های آزاد محافظت کرده و چسبیدن LDL را به دیواره سرخرگ ها و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

روغن زیتون معمولی:

این روغن دارای ۳.۳ گرم اسید در هر ۱۰۰ گرم است . این روغن نیز افزودنی ندارد.

روغن زیتون مخصوص سوخت:

این روغن برای مصارف انسانی نیست و تقریبا ۳.۳ گرم اسید در هر ۱۰۰ گرم دارد. از این روغن برای مقاصد تصفیه، فنی و روشنایی استفاده می‌شود.

روغن زیتون بکر:

روغن زیتون بکر روغنی است که به طور مکانیکی و فیزیکی آماده می‌شود. بعد از پردازش معمولا هیچ تغییری در آن صورت نمی‌گیرد. هیچ افزودنی به این روغن اضافه نمی‌شود.

روغن زیتون فوق بکر:

روغن زیتون فوق بکر نوع قابل مصرف روغن زیتون است که دارای محتوای اسیدی آزاد است و تقریبا ۰.۸ گرم در هر ۱۰۰ گرم می باشد. هیچ افزودنی به این روغن اضافه نمی‌شود.

روغن زیتون تصفیه شده:

این روغن از تصفیه‌ی روغن زیتون بکر بدست می‌آید.

روغن زیتون:

این روغن ترکیبی از روغن زیتون تصفیه شده و روغن زیتون بکر خوردنی است. محتوای اسید چرب آن ۱ گرم در ۱۰۰ گرم است.

از آن جا که خرید روغن از مهم‌ترین خریدها است باید از جایی آن را خرید که به کیفیت و قیمت آن اطمینان، حاصل کرد. فروشگاه اینترنتی اکالا یکی از فروشگاه‌های اینترنتی است که با خرید اینترنتی از آن اطمینان خاطر را خواهید داشت و می‌توانید روغن مایع را در تنوع و سلیقه مختلف خریداری کنید.


گروه خبری کسب و کار بازده

منبع:jazab98

نوشته‌های مرتبط