راه های طبیعی از بین بردن حشرات لباس با سنجاق

بید، تنها حشره‌ای نیست که می‌تواند لباس‌های شما را از بین ببرد. ما بید را به عنوان یک حشرهٔ موذی می‌شناسیم چرا که به لباس‌های پشمی و همین طور خز و الیاف مویی حمله می‌کند. علاوه بر بید، بسیاری از حشرات دیگر از جمله موریانه، سوسک، جیرجیرک، بید کاغذی هم به لباس‌های کتان و نخی و همین طور لباس‌هایی با الیاف مصنوعی حمله‌ور می‌شوند.

همان طور که می‌دانید، همیشه می‌توان از محصولات حشره کش شیمیایی استفاده کرد که می‌توانند شما را تا مدتی از شر این حشرات موذی رها کنند. اما اگر دوست ندارید تا از حشره کش‌ها و یا سموم شیمیایی که عموماً از مشتقات نفت هستند استفاده کنید؛ باید راه دیگری بیابید.

بسیاری از روش‌های طبیعی و ارگانیک که عموماً از آن‌ها با عنوان روش‌های سبز یاد می‌کنند نیز وجود دارند. به کمک این روش‌های غیرشیمیایی خواهید توانست به خوبی آفات و آلودگی‌ها را از بین ببرید. مزیت عمدهٔ روش‌های سبز این است که هیچ آسیبی به کودکان و همین طور حیوانات خانگی نمی‌زنند. این روش‌ها در صورت استفاده مکرر می‌توانند به خوبی مؤثر باشند.

اگر برای سمپاشی منزل و شرکت به دنبال یک متخصص هستید در قدم اول می‌توانید قیمت سمپاشی منازل و شرکت را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال شرکت سمپاشی در تهران باشید می‌توانید سفارش سمپاشی منازل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار سنجاق را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 روش ارگانیک برای از بین بردن سوسک‌های ریز فرش

سوسک‌های فرش، معمولاً در منازل ویلایی و یا مکان‌هایی که رفت و آمدهای زیادی با کفش روی فرش صورت می‌گیرد دیده می‌شوند. برای اینکه از شر سوسک و حشرات ریز داخل فرش خلاص شوید؛ ابتدا باید کف اتاق و همین طور کل سطح فرش را تمیز کنید. از زیر فرش و همین طور گوشه و کنار آن نیز غافل نشوید. برای اینکه تمامی خرده‌ریزهای باقی‌ماندهٔ غذا از لابه لای فرش خارج شود؛ آن را به خوبی بتکانید. اگر در حین تمیزکاری با حشرات و سوسک‌های ریز مواجه شدید؛ به سراغ کمد لباس‌هایتان بروید تا آن جا را نیز پاک‌سازی کنید.

بعد از زدودن آلودگی‌های فرش، باید از همه جهت و با مکش بالا روی فرش را جاروبرقی بکشید. اگر در نقطه‌ای از فرش، قبلاً مواد غذایی ریخته؛ آن جا را با وسواس بیشتری جارو بکشید. البته این مسئله بیشتر در مورد فرش‌های مدرن که تاروپودهای خیلی بلند دارند رایج است. جهت اطمینان حتماً کیسه جاروبرقی را بلافاصله تخلیه کرده و از منزل خارج کنید.

حالا باید به سراغ سایر مناطق منزل خود بروید. فضاهایی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند به شدت مستعد آلودگی هستند. اگر می‌بینید که مواد غذایی یا وسیله‌ای خراب شده است؛ بدون معطلی آن را دور بریزید. برای از بین بردن تخم و لارو حشرات از روی چیزهایی که نمی‌توان آن ها رو دور ریخت؛ باید به سراغ راه حل بود.

یکی از راه‌های بسیار کاربردی این است که وسایل و اشیا کوچک را به مدت 24 ساعت منجمد کنید. همین طور می‌توانید آن‌ها را در صورت مقاوم بودن نسبت به گرما، برای مدتی در دمای 120 درجه فارنهایت قرار دهید. با این روش تخم ریز حشرات که ممکن است قابل دیدن یا دسترسی هم نباشند؛ به خوبی از بین می‌روند. در مورد لباس‌ها نیز، قبل از اینکه آن‌ها را دوباره داخل کمد قرار دهید، با ماشین لباسشویی به خوبی بشویید.

روش ارگانیک برای از بین بردن بید لباس

اسطوخودوس! این نام را به خاطر بسپارید. به کمک اسطوخودوس خشک؛ روغن و یا عصارهٔ اسطوخودوس، و حتی تکه‌های چوب سرو، می‌توانید بید را از داخل کمد لباس‌هایتان ریشه کن کنید. برای اینکه این روش‌ها جوابگو باشد؛ باید در کمد یا انبار را به خوبی ببندید. بهتر است از اسطوخودوس تازه استفاده کنید. چوب سرو هم در صورتی که بیش از 3 سال داشته باشد چندان مؤثر نیست. در گذشته از صندوق‌های چوب سرو برای نگهداری لباس استفاده می‌شد. برای اینکه خاصیت آن‌ها همچنان به قدرت قبل باقی بماند، بعد از مدتی آن را سنباده زده و همین طور دوباره روغن مالی می‌کردند.

تکه‌های چوب سرو، حاوی مقداری روغن طبیعی است. این روغن می‌تواند باعث ایجاد لکه برروی لباس شود. تراشه‌های سرو را در یک کیسه نخی قرار داده و آن را در جایی آویزان کنید که با لباس‌ها در تماس نباشد. در صورت استفاده از صندوق لباسی که از چوب سرو ساخته شده، لباس‌های تا شده را در کاغذهایی غیر اسیدی و ارگانیک قرار داده و در صندوق روی هم بچینید.

برای از بین بردن لارو حشرات از روی لباس، آن‌ها را برای مدت 72 ساعت منجمد کنید. حرارت بالا نیز می‌تواند حشرات موذی را از بین ببرد. کافی است به مدت 30 دقیقه یا بیشتر، لباس‌ها را در دمای 110 درجه فارنهایت قرار دهید. بهتر است ماهی یک بار، لباس‌های پشمی را در هوای آزاد برس کشیده و اجازه دهید تا کمی نور آفتاب بر آن‌ها بتابد.

رپورتاژ

راه طبیعی برای از بین بردن سوسک ها

اگر می‌خواهید به جای روش‌های آفت کشی شیمیایی، از روش‌های ارگانیک استفاده کنید؛ باید بدانید که کارآمد بودن این روش‌ها در واقع با بهداشت همیشگی و مراقبت‌های دائمی منزل ارتباط مستقیمی دارد. قبل از هر چیزی باید تمامی پنجره‌ها و درها و منافذ را به خوبی ببندید. تمامی مجراهایی که ممکن است در کنار لوله‌های آب یا گاز وجود داشته باشد را به خوبی مهر و موم کنید. یک اصل بسیار مهم این است که باید هرگونه رطوبت اضافی را از بین ببرید. به همین دلیل حتماً پیش از هر اقدامی، نشتی لوله‌ها را برطرف کنید. این بسیار مهم است که باقی مانده غذاها و زباله‌های تر را به شکل مرتب و روزانه از منزل خارج کنید. علاوه بر این باید از انباشت کردن لباس‌های کثیف نیز اجتناب کنید.

یکی از روش‌های تضمینی برای برطرف از بین بردن سوسک، استفاده از پودر بوراکس یا همان بوره است. بوره باعث خشک شدن بدن سوسک‌ها شده و آن‌ها را به خوبی از بین می‌برد. البته کودکان و حیوانات خانگی نباید هیچ گونه تماسی با این ماده داشته باشند چراکه بوراکس در صورت بلعیده شدن، می‌تواند بسیار سمی باشد.

پودر بوراکس را با کمی شکر مخلوط کنید. نسبت 3 به 1 را در نظر بگیرید. باید میزان بوراکس بیشتر از شکر باشد. حالا این مخلوط پودری را در مکان‌های مختلف بریزید. بوراکس در مدت طولانی جواب می‌دهد و حتی ممکن است این پروسه تا یک هفته نیز به طول بیانجامد. این کار را چند بار تکرار کنید.

 روش طبیعی برای از بین بردن جیرجیرک ها

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از حملهٔ جیرجیرک‌ها پیشگیری کند، حذف رطوبت و خوراکی‌ها می‌باشد. بهتر است لباس‌های آلوده را بلافاصله بشویید و تمامی درزها و سوراخ‌های منزل را که به فضای بیرون راه دارد، به خوبی مهر و موم کنید. اگر می‌خواهید بدون استفاده از سموم شیمیایی به جنگ جیرجیرک‌ها بروید، بهتر است از حشره‌کش‌های چسبی استفاده کنید.

راه ارگانیک برای از بین بردن سوسک های ریز

این سوسک‌ها معمولاً به دنبال رطوبت و مواد غذایی هستند. برای اینکه از شر سوسک‌های ریز خلاص شوید، ابتدا به شکل کامل تمام فضای آشپزخانه یا کمد لباس را تمیز کنید. حتماً کیسهٔ جاروبرقی را بلافاصله خارج کرده و در پلاستیکی دربسته بگذارید. حتماً بلافاصله آن را دور بریزید.

برای اینکه بتوانید رطوبت محیط را بگیرید، می‌توانید از پودر سیلیس استفاده کنید. هرچه دما خنک‌تر باشد میزان رشد و نموی حشرات کمتر می‌شود. اگر هم می‌خواهید هنگام فعالیت شبانه این حشرات را گیر بیاندازید، می‌توانید از کاغذهای چسبی مخصوص حشرات استفاده کنید.

روش ارگانیک برای خلاصی از موریانه ها

اگر در یک کمد از منزلتان موریانه مشاهده کردید، متأسفانه باید بدانید که به احتمال زیاد موریانه‌ها نه تنها در آن کمد، بلکه در سایر جاهای منزل شما خانه کرده‌اند. باید کمد یا فضای آلوده را به خوبی تمیز کرده و تمامی لباس‌های آلوده را بلافاصله بشویید.

دور کردن زباله و همین طور چوب و هیزم از محیط اطراف خانه می‌تواند در دور کردن موریانه مؤثر باشد. با این کار میزان رطوبت محیط را کم می‌کنید. البته موریانه کمی بد قلق است. ممکن است نیاز باشد تا از سموم دیگری نیز برای ریشه کن کردن آن استفاده کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید با روش‌های ارگانیک به جنگ حشرات موذی بروید.

نوشته‌های مرتبط