درمان زرد زخم: 10 درمان خانگی زرد زخم یا ایمپتیگو که موثر است

زرد زخم یا ایمپتیگو یک عفونت پوستی بسیار مسری است که معمولا روی صورت، گردن، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. دو باکتری به نام‌های استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوک اورئوس معمولا این مشکل را به وجود می‌آورند. باکتری‌ها می‌توانند از طریق یک ترک پوستی ( بریدگی، گزش حشرات یا جراحت‌های دیگر) یا به دلیل مشکلات دیگر مانند گال یا اگزما وارد پوست شود. انواع مختلفی از زرد زخم وجود دارد که زرد زخم غیر تاولی، زرد زخم تاولی و اکتیما هستند و درمان زرد زخم با توجه به نوع آن تعیین می شود.

زرد زخم می‌تواند در همه افراد به وجود بیاید اما در کودکان و نوزادان شایع‌تر است. دیگر عوامل خطر آن، رفتن به مهد کودک و مدرسه، بهداشت نامناسب و ابتلا به مشکلات دیگر از جمله درماتیت، دیابت یا ضعف سیستم ایمنی هستند.

علائم زرد زخم بسته به نوع آن متفاوت هستند. به هرحال، علائم رایج آن، زخم‌های قرمزی که به راحتی بیرون می‌زنند، پوسته‌هایی به رنگ عسل که بعد از باز شدن تاول‌ها تشکیل می‌شوند، تاول‌های پر از مایع، خارش یا راش در قسمت آسیب دیده، ضایعات پوستی و ورم گره‌های لنفاوی هستند.

درمان زرد زخم به شدت مشکل بستگی دارد. موارد خفیف را می‌توان با رعایت بهداشت و درمان‌های خانگی درمان کرد. اما اگر عفونت به سرعت منتشر شد و علائم آن از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.

درمان زرد زخم

۱. سرکه سفید

برای درمان زخم‌های پوستی، باید با استفاده از آب یا شوینده آنتی بیوتیک، ناحیه آسیب دیده را تمیز نگه داریم.

می‌توانید با سرکه سفید، شوینده آنتی بیوتیک خود را بسازید. این کار از انتشار عفونت جلوگیری کرده و ناحیه آسیب دیده را خشک می‌کند.

۱. ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر را با ۲ فنجان آب ولرم ترکیب کنید.

۲. با استفاده از یک توپ پنبه‌ای، ناحیه آسیب دیده را با این محلول بشویید

۳. پوست را خشک کرده و روی آن یک پماد آنتی بیوتیک بزنید.

۴. ناحیه مورد نظر را با گاز بپوشانید.

نکته: در هنگام شستن پوست، پوست را نمالید زیرا می‌تواند باعث تحریک آن شود.

۲. گرما درمانی

برای درمان زرد زخم می‌توانید از گرما درمانی استفاده کنید. گرما به کشتن باکتری‌های عامل این عفونت کمک می‌کند. به علاوه، گرما زخم‌ها و ضایعات ناشی از زرد زخم را نیز خشک می‌کند.

۱. یک پارچه را در آب گرم گذاشته و آب اضافی آن را بگیرید.

۲. پارچه گرم را به مدت چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

۳. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

برای استفاده از گرما روی ناحیه آسیب دیده می‌توانید از سشوار نیز استفاده کنید. گرمای سشوار را روی حداقل تنظیم کنید.

۳. روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند جلوی انتشار این عفونت باکتریایی را بگیرد. این روغن معطر خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بسیار قوی دارد که با عفونت مبارزه کرده و علائم را کاهش دهد.

– چند قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. اجازه دهید ۲۰ تا ۳- دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید. این کار را به مدت چند روز، ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

– همچنین می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را در یک وان حمام آب گرم بریزید. ناحیه آسیب دیده را چند بار در روز با این محلول بشویید

نکته: روغن درخت چای را به طور خوراکی مصرف نکنید زیرا عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.

۴. عصاره هسته انگور

عصاره هسته انگور برای درمان زرد زخم موثر است. این عصاره خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری دارد و مانند یک ماده ضد عفونی کننده غیر سمی عمل می‌کند.

– چند قطره عصاره هسته انگور را با ۲ قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید. آن را با استفاده از یک توپ پنبه‌ای، ۲ تا ۳ بار در روز بر ناحیه آسیب دیده بگذارید. این کار ممکن است در ابتدا باعث خارش شود اما می‌تواند به زودی عفونت را درمان کند.

–  برای بهبودی سریع‌تر، می‌توانید مکمل‌های عصاره هسته انگور را ۲ بار در روز مصرف کنید. قبل از مصرف هر گونه مکمل، با پزشک مشورت کنید.

۵. سیر

سیر یک ماده ضد عفونت دیگر است که خواص ضد باکتری طبیعی دارد و به کشتن باکتری‌ها کمک می‌کند. سیر به کاهش خارش و درد نیز کمک می‌کند.

– ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد را گرم کنید و ۲ تا ۳ حبه سیر ورقه شده را در آن سرخ کنید. روغن را سرد و صاف کنید. به مدت چند روز، آن را ۱ یا ۲ بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

– همچنین می‌توانید چند حبه سیر خام را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر از مکمل استفاده می‌کنید، در مورد دوز مناسب، با پزشک مشورت کنید.

رپورتاژ

۶. عسل مانوکا

عسل مانوکا، خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده و درمانی دارد و به جلوگیری از رشد باکتری عامل زرد زخم کمک می‌کند. این عسل، درمان زخم‌های پوستی را نیز تسریع کرده و سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند.

– مقداری عسل مانوکا را بر ناحیه آسیب دیده بزنید. بگذارید چند ساعت روی آن بماند سپس با آب ولرم بشویید. این کار را چند روز و به صورت چند بار در روز استفاده کنید.

– همچنین برای مبارزه با باکتری می‌توانید روزانه، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری عسل مانوکا بخورید.

۷. گل مهر طلا

برای درمان زرد زخم می‌توانید از گل مهر طلا نیز استفاده کنید. این گیاه، خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد که به ضد عفونی کردن زخم‌ها و تاول‌های پوستی کمک می‌کند. گل مهر طلا به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند.

– با خیساندن ۱ قاشق چایخوری پودر گیاه مهر طلا در ۱ فنجان آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه، دمنوش گیاهی درست کنید. آن را صاف کرده و اجازه دهید سرد شود. به مدت چند روز، از این چای، چند بار در روز برای شستن ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

– همچنین، می‌توانید به مدت یک هفته، کرم یا لوسیون گل مهر طلا که در بازار موجود است را ۲ یا ۳ بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

– می‌توانید این گیاه را به صورت مکمل نیز مصرف کنید. برای دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

۸. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به دلیل خواص ضد باکتری، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ترمیم کننده پوست، در درمان زرد زخم موثر است. همچنین، آنتی اکسیدان‌های آن به تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

– برگ یک آلوئه‌ورای تازه را برش زده و ژل آن را بیرون بیاورید. آن را مستقیما روی پوست قرار دهید و بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بماند. این کار را به مدت ۱ هفته، ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

۹. زینک

ماده معدنی زینک نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کند. زینک در فرآیند سلولی که عفونت‌های باکتریایی را خنثی کرده و به متعادل شدن پاسخ ایمنی کمک می‌کند، نقش دارد. همچنین می‌تواند خطر زرد زخم کودکان نابالغ را نیز کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ در مجله بیماری‌های عفونی کودکان منتشر شد، تاثیر مثبت مصرف مکمل زینک در دوران بارداری بر زرد زخم در نوزادان بنگلادشی را نشان داد.

– برای کمک به درمان زرد زخم، غذاهای سرشار از زینک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. منابع رژیمی زینک، لوبیا، مغزها، برخی صدف‌ها، غلات کامل و غلات صبحانه غنی شده هستند.

– همچنین می‌توانید برای مبارزه با عفونت، ۱۵ تا ۲۵ میلی‌گرم مکمل زینک را در روزمصرف کنید. قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک مشورت کنید.

۱۰. تغییرات رژیمی

رژیم غذایی سالم با عفونت مبارزه کرده، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و بهبود را سرعت می‌بخشد.

– سبزیجات تازه و مرکبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از سبزیجات و میوه‌هایی که سطح بالایی از آنتی اکسیدان دارند استفاده کنید تا با عفونت مبارزه کنند.

– ۲ تا ۳ لیوان آب سیب تازه را در روز بنوشید.

– مصرف اسیدهای چرب امگا۳ را افزایش دهید.

– برای مدتی، از خوردن قند تصفیه شده و غذاهای سرخ کرده پرهیز کنید.

– تا زمان از بین رفتن عفونت، گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا مصرف آن را کاهش دهید.

– روزانه آب کافی بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.

نکات اضافی

– خیلی به پوست آسیب دیده دست نزنید.

– نواحی آسیب دیده از زرد زخم را نخراشید

– دستان خود را مرتب با صابون‌های ضد باکتری بشویید و از حوله‌های مشترک استفاده نکنید.

– به طور منظم با آب گرم حمام کنید.

– ملحفه‌ها و لباس‌ها را با آب گرم بشویید و در برابر نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

– سطوح خانگی را با محصولات ضد باکتری تمیز کنید.

– چند روز را در خانه بمانید تا این عفونت مسری به دیگران منتقل نشود.

نوشته‌های مرتبط