درمان دیسک کمر: 25 درمان خانگی برای رهایی از دیسک کمر

دیسک کمر یا لغزندگی دیسک مشکلی است که به بالشتک های لاستیکی (کوسن مانند) موجود در بین (استخوان‌های) مهره‌ها مربوط می‌شود. دیسک ستون فقرات انسان کمی شبیه یک دونات ژله‌ای است که در قسمت بیرونی سخت‌، اما در قسمت مرکزی بسیار نرم است. وقتی در سطح دیسک ستون فقرات ترک یا شکافی ایجاد می‌شود، ژله‌ی نرم به بیرون ترشح می‌کند و باعث وخامت اوضاع عصب‌های اطراف ستون فقرات و درد شدید و ناراحتی در دست‌ها و پاها می‌شود. در حالی که پزشکان و درمانگران می‌توانند بسیاری از بیماران را از درد دیسک کمر رهایی ببخشند، عده‌ای دیگر که از درد شدیدتر رنج می‌برند ممکن است برای درمان دیسک کمر تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

بسیاری از بیماران تا وقتی که از عضو آسیب دیده و ستون فقرات گردنی خود با اشعه‌ی ایکس عکس نگیرند از مشکل لغزیدگی دیسک بی‌خبر هستند. برای کشف این بیماری در مراحل اولیه، به برخی از علائم دیسک کمر نگاهی بیندازید.

علائم دیسک کمر

– عضله‌های اطراف عصب‌ها ضعیف می‌شوند، که حمل اجسام سنگین را دشوار می‌سازد.

– دیسک کمر تحتانی (درد در قسمت پایین کمر) معمولا به درد غیر قابل تحملی در ساق، پاها، باسن، و ران‌ها منجر می‌شود.

– دیسک کمر گردنی (درد در گردن) باعث درد شدید در دست‌ها و شانه‌ها می‌شود.

– همچنین بی‌حسی را در دست‌ها، سینه، و پاها احساس می‌کنید.

– هنگام خم شدن به جلو یا چرخیدن احساس درد می‌کنید.

هنگامی که مشکل دیسک کمر در شما تشخیص داده شد، ضروری است نظر پزشک را جویا شوید. از طریق فنون تشخیصی پیشرفته، قطعا تا حدودی کار شما راحت خواهد شد. خلاص شدن از دیسک کمر پرسشی پیچیده‌تر است؛ اما، استفاده از درمان های خانگی برای درمان دیسک کمر که در ادامه ذکر می‌شود می‌تواند تا حدود بسیار زیادی به شما کمک کند.

مطلب مرتبط: درمان کمر درد :۳۲ بهترین درمان خانگی کمر درد که بسیار موثر است

در ادامه ۲۵ درمان خانگی برای رهایی از دیسک کمر آمده است

۱. پیاده‌روی

پیاده‌روی بهترین شکل ورزش است فارغ از این که از دیسک کمر رنج می‌برید یا نمی‌برید. یک سطح صاف پیدا کنید و بعد از هر ۳ ساعت به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید. فراموش نکنید که زیاد به خودتان فشار نیاورید به خصوص اگر در پاهای خود درد احساس می‌کنید.

۲. گرما و سرما درمانی

به عنوان جایگزین می‌توانید از کیسه‌ی آب گرم یا کیسه‌ی یخ استفاده کنید. به منظور کاهش التهاب، توصیه می‌شود برای چند روز اول از کیسه‌ی یخ استفاده کنید، و بعدا، کیسه‌ی آب گرم را جایگزین آن کنید. می‌توانید کیسه‌ را به مدت حدودا ۱۵ دقیقه در مایکروفر قرار دهید. سپس، آن را هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید.

۳. استراحت

به طور کامل استراحت کنید اما در همان وضعیت برای مدت طولانی نخوابید. اگر دچار لغزیدگی دیسک هستید روی یک سطح صاف مانند کف اتاق یا یک تخت سفت دراز بکشید و بالش‌های کوچکی زیر زانوها قرار دهید، به نحوی که احساس راحتی داشته باشید. بهتر است بعد از مدتی تغییر وضعیت بدهید. اگر از دیسک کمر رنج می‌برید، هرگز روی شکم نخوابید.

مطلب مرتبط: کمر درد: ۱۵ درمان کمردرد که بسیار موثر هستند

۴. فیزیوتراپی و یوگا

فیزیوتراپی راهی بی‌نظیر برای خلاص شدن از درد مربوط به قسمت پایین کمر است. درمانگران به شما نحوه‌ی صحیح بلند کردن، راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره را یاد خواهند داد. می‌توانید از پزشک خود بخواهید چند تمرین کششی اصلی و پایه‌ای را که عضلات را تقویت و از ستون فقرات شما حمایت می‌کند به شما نشان بدهد. به علاوه، این حرکات پاها و ستون فقرات شما را از همیشه انعطاف پذیرتر خواهند کرد. یا اینکه، انجام یوگا تحت نظارت مربی ممکن است فرایند درمان را تسریع کند.

۵. زردچوبه

زردچوبه ترکیب فعالی به نام کورکومین دارد که آنتی اکسیدانی فوق‌العاده است و اثرات ضد التهابی دارد. این ماده از ترشح مایع ژله مانند جلوگیری می‌کند. این ادویه نه تنها به شکل پودر در دسترس است، بلکه می‌توانید به شکل کپسول و قرص نیز آن را تهیه کنید. همچنین برای بدن اثرات آنتی هیستامینی دارد، چون گردش خون را در آن بخش‌هایی از بدن که به خاطر گسستگی دیسک درد را تجربه می‌کنند کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۷ حرکت کششی برای رفع کمردرد در ۷ دقیقه

۶. دی‌متیل سولفواکسید (DMSO)

برای تسکین درد دیسک کمر از دی‌متیل سولفواکسید استفاده کنید. این مایع بی‌رنگ از سولفور ارگانیک ساخته شده است که به تولید سلول‌های جدید کمک و بدن را نیز سم زدایی می‌کند.

۷. ماساژ

ماساژ کامل به نقاط خاصی از بدن‌تان فشار می‌آورد و در صورت انجام منظم به تسکین دردهای مزمن نیز کمک می‌کند. این کار شامل مالش، ضربه‌ی آرام، و فشار با دست به بافت‌های پشت می‌شود که به نوبه‌ی خود سرعت جریان خون را افزایش می‌دهد. این کار همچنین جذب مواد مغذی و اکسیژن توسط سلول‌های بدن را افزایش می‌دهد.

۸. طب فشاری و طب سوزنی برای درمان دیسک کمر

هر دو طب فشاری و طب سوزنی فنون باستانی نسبتا مشابهی هستند برای کاهش درد. در مورد اول (طب فشاری)، دستان و آرنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ در حالی که در روش دیگر (طب سوزنی) از یک سری سوزن برای درمان درد استفاده می‌شود. برای انجام این فنون به یک متخصص با تجربه نیاز دارید.

۹. تحریکات عصبی الکتریکی زیرپوستی (TENS)

تحریکات عصبی الکتریکی زیر پوستی (TENS) شکل بی‌نظیری از درمان خانگی برای دیسک کمر است. یک جریان الکتریکی با ولتاژ پایین در نواحی آسیب دیده استفاده می‌شود که به بدن کمک می‌کند مایعی به نام اندروفین ترشح کند – یک مسکن و ضد درد طبیعی.

مطلب مرتبط: پیشگیری از کمردرد شدید با ۱۳ تمرین عالی

۱۰. وارونه درمانی

وارونه درمانی راهی بی‌نظیر برای کم کردن فشار از روی ریشه‌های عصبی با کمک جاذبه است. این یک فن کشش ستون فقرات است که فضای بین مهره‌ای را افزایش می‌دهد. برای انجام این درمان باید یک میز وارونه خریداری کنید. یا می‌توانید از یک قاب نگهدارنده استفاده کنید.

نکته: اگر ناراحتی قلبی، آب سیاه، فشار خون بالا دارید و اگر باردار هستید از میز وارونه استفاده نکنید.

۱۱. فلفل هندی برای درمان دیسک کمر

فلفل هندی یک ماده‌ی طبیعی موثر برای درمان دیسک کمر است. یا خمیر درست شده از فلفل هندی و آب را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید، یا در طول روز یک بار چای فلفل هندی دم کنید و از آن بنوشید.

۱۲. شل کردن عضلات

رپورتاژ

تخت روی زمین دراز بکشید. پاهای‌تان را بلند کنید و یک توپ یا چهارپایه زیر پاها قرار دهید، به نحوی که پاهایتان از زانو خم شود. حالا، به مدت ۳۰ دقیقه در همان حالت بمانید. این کار را حداقل ۲ بار در روز انجام دهید.

۱۳. استفاده از تشک مناسب برای درمان دیسک کمر

اکثر مشکلات مربوط به کمر به خاطر خوابیدن روی تشک‌های سفت یا کهنه ایجاد می‌شوند. برای رهایی از درد کمر، باید روی تشکی بخوابید که بتواند کل بدن شما را پوشش دهد، به خصوص باسن، شانه‌ها، و پاها را. در صورتی که روی یک تخت فنری می‌خوابید، برای استحکام باید یک تخته‌ی محکم و سفت بین تشک‌های تخت قرار دهید.

۱۴. درست خوردن و نوشیدن

آب فراوان بنوشید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا از چندین بیماری جلوگیری کنید. عادات خوردن و سبک زندگی روزمره‌تان به شدت بر بدن شما تاثیر می‌گذارد. مصرف خوراکی‌های غنی از فیبر و بدون چربی را افزایش دهید، و همچنین تا زمانی که احساس بهتری پیدا می‌کنید از خوردن محصولات لبنی و گوشت اجتناب کنید.

۱۵. نمک اپسوم

این ماده یکی از معقول‌ترین و موثرترین مسکن‌ها است. کافی است ۱ تا ۴ فنجان نمک اپسوم را در وان حمام بریزید. آن را با آب ولرم پر کنید. اکنون، یکی دو دقیقه درون آن دراز بکشید. این کار حس راحتی فوق‌العاده‌ای به شما می‌بخشد.

نکته:

– اگر دیابت دارید، باردار هستید، یا به سولفور حساسیت دارید، قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

– اگر داروهای ضد اضطراب، شل کننده‌ی عضله، یا قرص خواب مصرف می‌کنید در حین انجام این درمان از کسی بخواهید که مراقب شما باشد.

درمان های گیاهی برای دیسک کمر

۱۶. جوشانده‌ی دم اسب

دم اسب یک گیاه فوق‌العاده معدنی است که بافت‌های ما را تغذیه می‌کند. جوشانده‌ی تهیه شده از این گیاه می‌تواند شکستگی استخوان و آسیب‌های وارد آمده به رباط پا را درمان کند. کافی است ۲۸ گرم برگ دم اسب تازه را به ۶۸۰ گرم آب سرد اضافه کنید، و آن را بجوشانید تا زمانی که به حدود ۴۵۰ گرم کاهش پیدا کند. اجازه دهید این مایع سرد شود و بعد آن را صاف کنید. حداقل ۴ بار در روز حدود ۵ تا ۱۰ میلی گرم از این مایع بنوشید.

۱۷. لاله باغی

ماهیت ضد التهابی و ضد درد این گیاه آن را به ماده‌ای مفید برای درمان دیسک کمر تبدیل می‌کند. کمی برگ یا تخم تازه‌ی لاله باغی را بکوبید و خمیر به دست آمده را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

۱۸. پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید معمولا برای کاهش ناراحتی مربوط به دیسک کمر استفاده می‌شود. ساختار شیمیایی این گیاه بسیار شبیه آسپرین است؛ با وجود این، باعث ناراحتی معده نمی‌شود. خواص ضد درد، شل کننده، و ضد التهابی این گیاه به کاهش درد کمک می‌کند.

نکته: قبل از استفاده‌ی هر یک از محصولات به دست آمده از بید سفید با پزشک مشورت کنید.

۱۹. برگ هماور طبی (نوعی گاو زبان)

برگ‌های هماور طبی به درمان استخوان‌ها و بافت‌های همبند کمک می‌کند. کافی است ۴۵۳ گرم برگ تازه یا ۲۷۲۱ گرم برگ خشک شده را در ۵ لیتر آب سرد بریزید. بگذارید به مدت ۱۲ ساعت بماند. بعد، این محلول را گرم کنید، و بعد از صاف کردن آن را به آب حمام اضافه کنید. این روش درمان خانگی ساده و موثری برای کاهش درد مربوط به دیسک کمر است.

نکته: این محلول را نباید خورد چرا که آلکالوئیدهای مضر موجود در برگ‌ها ممکن است به کبد آسیب بزنند.

۲۰. کندر برای درمان دیسک کمر

کندر یک مسکن ارگانیک است که به طور جدی و موثری ناراحتی دیسک کمر را درمان می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این گیاه خواص ضد التهابی دارد و می‌تواند آرتروز را معالجه کند.

۲۱. اسیدهای چرب امگا۳

اسید چرب امگا۳ سطح التهاب را کنترل و درد ناشی از دیسک کمر را کم می‌کند. در چند مطالعه‌ مشخص شده است بدن از کلاژن شکل گرفته توسط این اسید برای ترمیم دیسک‌های آسیب دیده استفاده می‌کند.

۲۲. کلشیسین

کلشیسین از ذرات ریز و دانه‌های خشک شده‌ی موجود در گل‌های زعفران مرغزار (خزان) به دست می‌آید. از خرد و له کردن این دانه‌ها پودر کمرنگی به دست می‌آید که خواص ضد التهابی دارد. از این رو، به درمان دیسک کمر کمک می‌کند.

۲۳. گیاه بابا آدم

آنتی اکسیدان‌های موجود در بابا آدم بدن را از رادیکال‌های مضر که عامل افزایش التهاب و ورم در ناحیه‌ی پشت شما هستند سم‌زدایی می‌کند. این گیاه همچنین برای درمان آرتریت روماتوئید نیز توصیه می‌شود. به علاوه، جوش‌های پوست سر را نیز درمان می‌کند.

۲۴. گل راعی

این گیاه مملو از خواص درمانی است، من جمله خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد افسردگی و ضد باکتریایی. هیپرفورین، ترکیب موجود در این گیاه، به طرز موثری با التهاب مبارزه می‌کند و درد کمر را تسکین می‌دهد.

۲۵. گل ساعتی برای درمان دیسک کمر

گل ساعتی حاوی روغن‌های معطری است که به کاهش اسپاسم‌های عضلانی در ناحیه‌ی پشت و گردن کمک می‌کنند. این گیاه علائم التهاب را کاهش می‌دهد. می‌توانید از کپسول‌هایی که حاوی عصاره‌ی گل ساعتی هستند مصرف کنید، اما ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

با وجود این، اگر هیچ یک از درمان‌های خانگی فوق کارساز نبود، بهتر است به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید، و کمی داروی ضد التهاب که درد را تسکین می‌دهد مصرف کنید. چنانچه علائم همچنان ادامه داشت، ممکن است مجبور به قرار گرفتن تحت عمل جراحی بشوید.

بایدها

– اگر اضافه وزن دارید چند کیلویی کم کنید
– به طور منظم ورزش کنید
– برای بلند کردن اجسام از فنون صحیح استفاده کنید.
– سیگار کشیدن را ترک کنید.
– هنگام ایستادن، خوابیدن، نشستن و راه رفتن به حالت بدن خود توجه داشته باشید.
– کفش‌های نرم و تخت را انتخاب کنید.

نبایدها

– از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید
– از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار اجتناب کنید
– مصرف هله هوله را ترک کنید
– از چرخش‌ها و تکان‌های سریع و ناگهانی خودداری کنید.

نوشته‌های مرتبط