بهترین نژاد اسب : ۲۰ محبوب ‌ترین نژاد اسب ‌ها در جهان

نژادهای بسیار مختلفی از اسب ‌ها در سرتاسر جهان وجود دارند. با ما همراه شوید و به این نوشتار نگاهی بیندازید تا با ۲۰ محبوبترین و بهترین نژاد اسب ‌ها در جهان آشنا شوید.  نژاد اسبچه‌ها (پونی) در این فهرست لحاظ نشده‌اند. پیش از پرداختن به محبوب‌ ترین و بهترین نژاد اسب بهتر است شما را با سه اصطلاح در این حوزه آشنا کنیم:

نریان – اسب نری است که اخته شده است.

وحشی – اسب‌های آزاد و رها در طبیعت هستند.

خونگرم – گروهی از انواع و نژادهای اسب‌های اروپایی هستند که زمانی شکل گرفتند که مردان جنگی با اسب های پرحرارت (آتشین) عرب که در جنگ به دست آورده بودند از خاورمیانه و آفریقا به اروپا برگشتند.

و حالا می‌پردازیم به انواع بهترین نژاد اسب ها در جهان:

۱. اسب عربی

اسب عربی

اسب عربی محبوب ترین نژاد اسب در جهان است و به خاطر شکل متمایز سر، ارتفاع و دم بلندش معروف است. خاستگاه اصلی آن‌ها خاور میانه است اما امروزه در ایالات متحده، بریتانیا، آمریکای جنوبی، استرالیا و قاره‌ی اروپا نیز یافت می‌شوند.

۲. اسب تروبرد

اسب تروبرد

اسب‌های نژاد تروبرد بیشتر به خاطر هوش، سرعت، و جسارت بالایی که دارند معروف هستند. نژاد تروبرد اولین بار در قرن ۱۷ و ۱۸ در انگلستان به وجود آمد، هنگامی که مادیان‌های بومی با نریان‌های عرب وارداتی کشیده شدند. شجره نامه تمام تروبردهای مدرن به سه نریان که در قرنهای ۱۶ و ۱۷ به انگلستان وارد شدند و ۷۴ مادیان انگلیسی و شرقی (عرب یا بارب) برمی گردد.

۳. اسب استاندارد بِرِد

اسب استاندارد بِرِد

استاندارد برد نژاد اسب مسابقه‌ی آمریکایی است و همچنین برای طیف وسیعی از فعالیت‌های مربوط به اسب سواری استفاده می‌شود. اسب استاندارد برد به خاطر سرعتش، استفاده در نمایشگاه‌ها، سواری دادن لذت بخش و قدرت پرش بسیار خوب معروف است.

۴. اسب مورگان

اسب مورگان

اسب مورگان در ایالات متحده به ثبت رسیده است و برای مسابقات کالسکه رانی و همچنین به عنوان اسب‌های سواری استفاده می‌شوند. نژاد مورگان به خاطر همه کاره بودن و نگهداری آسانش معروف است.

۵. اسب فریزین

اسب فریزین

اسب فریزین که خاستگاه آن کشور هلند است به خاطر استفاده در ورزش‌های تفریحی و همچنین کالسکه رانی و مسابقات با زین معروف و محبوب است. اسب‌های فریزین در تلویزیون از شهرت خوبی برخوردار هستند و در فیلم‌های سینمایی نژادی محبوب محسوب می‌شوند.

۶. اسب کوارتر آمریکایی

اسب کوارتر آمریکایی

اسب کوارتر آمریکایی محبوب‌ ترین نژاد اسب در ایالات متحده است و به عنوان اسب مسابقه شناخته می‌شود. اسب کوارتر در ایالات متحده بیشتر به عنوان اسب گله، و برای انجام کارهای زمین و گله‌ی دام‌ها استفاده می‌شود.

۷. اسب پینت آمریکایی

اسب پینت آمریکایی

اسب نژاد پینت (رنگی) آمریکایی به خاطر رنگ‌های سفید و تیره‌ی روی بدنش معروف است. این طرح‌های‌ رنگی متمایز در اشکال توبیانو (لکه‌های سیاه روی زمینه‌ی سفید)، اووایرو (لکه‌های سفید روی زمینه‌ی سیاه)، تووایرو (ترکیبی از هر دو)، و سابینو تعریف می‌شوند. پینت هورس آمریکایی اسبی عالی برای امور دامپروری و مزرعه داری، سواری نمایشی، یا به عنوان حیوان خانگی برای بچه ها به شمار می رود.

۸. اسب آپالوسا

اسب آپالوسا

نژاد اسب آپالوسای آمریکایی زیباترین نژاد در ایالات متحده است و به خاطر الگوی پوست نقطه‌ نقطه‌ی پلنگ‌مانندش مشهور است. آپالوساها در رنگ‌ها و الگوهای پوستی مختلفی موجود هستند من جمله بدن برفکی با لکه های سفید، رنگ سفید مرمری که کل بدن اسب را پوشانده، و یا لکه سفید بزرگی روی کپل اسب که معمولا خال‌های تیره رنگ هم روی آن وجود دارد.

۹. اسب آندلسی

اسب آندلسی

اسب‌های آندلسی اسب‌های جنگی هستند که به خاطر هوش، حساسیت، و مطیع بودنشان معروفند. از اسب‌های آندلسی به طور گسترده در فیلم‌های سینمایی و همچنین برای بسیاری از فعالیت هایی که به نحوی با سوارکاری مرتبط است استفاده می‌شود.

۱۰. اسب مارواری

اسب مارواری

رپورتاژ

اسب مارواری که متعلق است به منطقه‌ی ماروار در جنوب شرقی ایالت راجستان هند، به سبب سخت‌کوشی و مدل گوش‌هایش که لبه‌ی آن‌ها به سمت داخل خم شده‌اند معروف است. مارواری‌ها به عنوان اسب سافاری، نمایش پرش، و در جشن‌ها استفاده می‌شوند و همچنین توسط ارتش سواره‌نظام هندوستان نیز به کار گرفته می‌شدند.

۱۱. اسب کاتیاواری

اسب کاتیاواری

ظاهر اسب کاتیاواری بسیار شبیه اسب مارواری است با گوش‌های خمیده اما از مارواری کوچکتر است و به عنوان اسب پلیس استفاده می‌شود. کاتیاواری‌ها اکثرا در تمام رنگ‌ها یافت می‌شوند، بیشتر از همه رنگ خرمایی اما اسب مارواری معمولا سیاه است.

اسب‌های مارواری و کاتیاواری هر دو نژادهای نادر با ظاهری کاملا شبیه به هم هستند؛ یعنی نوک گوش‌های هر دو به طرف داخل خم شده است.

۱۲. اسب واکینگ تنسی

اسب واکینگ تنسی

اسب واکینگ تنسی یکی از معروف‌ترین اسب‌های سواری در جنوب ایالات متحده است و به خاطر سواری لذت بخشی که می‌دهد و همچنین راه رفتنش که شبیه دویدن است بسیار محبوب است.

۱۳. سدل‌بِرد آمریکایی

سدل‌بِرد آمریکایی

اسب سدل‌برد آمریکایی بیش از هر چیزی به خاطر حس قدرت و استایلش معروف است و طاووس دنیای اسب‌ها نامیده می‌شود. سدل‌برد آمریکایی اغلب برای کالسکه‌سواری، رانندگی ترکیبی، سوارکاری‌های استقامتی و نمایش‌های پرش استفاده می‌شده است.

۱۴. اسب شایر

اسب شایر

اسب شایر که اهل بریتانیا است بزرگترین و بلندترین اسب جهان به حساب می‌آید. این اسب‌ها معمولا به عنوان اسب‌های باری ترجیح داده و به خاطر یال و کوپال‌شان در تبلیغات بازرگانی از آن‌ها زیاد استفاده می‌شود.

۱۵. اسب کلایدسدال

اسب کلایدسدال

اسب کلایدسدال که اهل اسکاتلند است در اصل با اهداف خشکسالی و کشاورزی استفاده می‌شد. کلایدسدال به خاطر ظاهر و قدرت منحصر به فردش معروف است و در تبلیغات تجاری و بازرگانی از آن استفاده شده است.

۱۶. آخال‌تکه

آخال‌تکه

آخال‌تکه نژاد اسب ترکمنی است که با نام «اسب طلايي» هم شناخته می‌شود و شهرتش بیش از هر چیزی به خاطر سرعت، استقامت و هوش این حیوان است. اسب آخال‌تکه را می‌توان به عنوان اسب ورزشی، اسب مسابقه، برای نمایش‌های پرش با اسب و سوارکاری استقامت استفاده کرد.

۱۷. اسب جیپسی

اسب جیپسی

انگار که نژاد اسب جیپسی برای داشتن قدرت، جسارت، و نیرومندی طراحی شده است و طرز راه رفتن متمایز و منحصر به فردی دارد. اصالت اسب جیپسی به جزایر بریتانیا بر می‌گردد که سابقا از آن‌ها برای کشیدن ارابه‌های تاجران، کاروان‌ها و واگن‌های رومیان ساکن بریتانیا استفاده می‌کردند.

۱۸. اسب هافلینگر

اسب هافلینگر

نژاد اسب هافلینگر اتریشی است و آن قدر کارایی‌های مختلفی دارد که در سرتاسر جهان یافت می‌شود. نژاد هافلینگر در بسیاری از فعالیت‌ها مانند سوارکاری‌ استقامت و نمایش‌های سوارکاری استفاده می‌شود.

۱۹. اسب مغول

اسب مغول

اسب‌های مغول اسب‌های واقعی هستند، نه اسبچه‌ها؛ این اسب‌ها در بیابان‌های سردسیر مغولستان یافت و توسط صحرانشینان استفاده می‌شوند. اسب‌های مغول بیش از هر چیزی به خاطر نقشی که در جنگ‌های چنگیزخان ایفا می‌کردند شناخته شده هستند.

۲۰. اسب‌ مینیاتوری

اسب‌ مینیاتوری

اسب‌های مینیاتوری بسیار کوچک و دوست داشتنی هستند، و از آن‌ها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شود و در اروپا و آمریکا یافت می‌شوند. از آن‌ها به عنوان حیوانات خانگی و همراهان همیشگی استفاده می‌شود و اکثرا عضوی از نمایش‌های سوارکاری برگزار شده در سرتاسر جهان هستند.

سایر نژاد اسب ها

سایر انواع نژادهای محبوب اسب در جهان عبارتند از اسب بلژیکی، اسب هانوفری، اسب گله‌ی استرالیایی، تراکنر، پرچرون و اسب جنگل سیاه، سِل فرانسه، اسب اولدنبرگ، وارم‌بلاد هلندی، کلیولند بی، هولشتاینر (هولستینر)، میسوری فوکس تروتر، لوسیتانو، اسب ایسلندی، لیپیزان، اسب کوهستان راکی، پروین پاسو و پاسو فینو.

منبع walkthroughindia
نوشته‌های مرتبط