بهترین روغن برای پخت و پز کدام است؟ بررسی کامل و علمی

بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟ شما از چه روغنی برای پخت و پز غذاهایتان استفاده می کنید؟ همانطور که می دانید روغن یکی از اصلی ترین مواد خوراکی اولیه ای است که شما برای پخت و پز به آن نیاز دارید. اما از آنجایی که بسیاری از روغن ها ضررهای زیادی به بدن می رسانند، بهتر است کمتر از آنها استفاده شود. اگر دوست دارید غذاهای خود را کمی چرب تر صرف کنید، بهتر است از روغن هایی که به سلامتی آسیبی نمی رسانند استفاده کنید.

در این صورت هم از طعم و مزه غذا لذت می برید و هم سلامت بدنتان را تضمین می کنید. به همین منظور قصد داریم در ادامه این بخش شما را با روغن های سالم و پرخاصیتی که برای پخت و پز مناسب هستند، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

یافتن بهترین روغن برای پخت و پز

اصلا منظور از بهترین روغن برای پخت و پز چیست؟ مگر روغن ها با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند؟ طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده بر روی ساختار مولکولی روغن ها، یک سری اطلاعات مهم به دست آمده است که باعث شده روغن های مختلف از نظر مفید بودن برای سلامتی تفکیک شوند. طبق این تحقیقات بعضی از روغن ها در دمای بالا (حدود 180 درجه سانتی گراد) و به دنبال ترکیب شدن با اکسیژن هوا، پراکسیدهای لیپیدی و آلدئید تولید می کنند. پراکسیدهای لیپیدی و آلدئید هر دو برای سلامتی به شدت مضر هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و… را افزایش می دهند.

بهترین روغن برای پخت و پز

علاوه بر این بعضی از روغن هایی که برای پخت و پز استفاده می کنید، دارای اسیدهای چرب مضر فراوانی هستند. در نتیجه این روغن ها را نمی توان برای پخت و پز استفاده کرد. حال قضاوت با شماست! آیا خوردن یک غذای به ظاهر چرب و لذیذ اما مضر برای سلامتی ارزشش را دارد؟! قطعا خیر! پس شما باید از بهترین روغن ها برای پخت و پز استفاده کنید. اما شاید گمان کنید یافتن آن کمی سخت باشد. در ادامه شما را با بهترین روغن ها برای پخت و پز آشنا خواهیم کرد.

بهترین روغن برای پخت و پز چه روغنی است؟

استفاده از روغن در پخت و پز، طعم و مزه دلچسبی را به غذاهای شما می دهد. همچنین باعث می شود تا نیاز بدن شما به چربی برطرف شود. اما چه روغنی؟ در بخش قبلی به این موضوع اشاره داشتیم که بعضی از روغن ها مضرات زیادی برای بدن دارند و در دما و حرارت بالا، باعث تولید فاکتورهای خطرناکی برای سلامتی می شوند.

پس با این حساب بهترین روغن برای پخت و پز روغنی است که تحمل حرارت بالا را داشته باشد و مواد مغذی و مهم خودش را از دست ندهد. در این صورت شما می توانید از این روغن ها استفاده کنید بدون آنکه نگران سلامتی خود و اعضای خانواده تان باشید. حال بهتر است تا ببینیم چه روغن هایی این ویژگی ها را دارند و برای پخت و پز مناسب هستند؟

روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز

روغن زیتون را می توان جزو یکی از بهترین ها برای آشپزی و پخت و پز دانست. این روغن در مقایسه با سایر روغن های دیگر که بهترین روغن برای پخت و پز هستند، همیشه جایگاه اول را به خودش اختصاص داده است. شما می توانید از روغن زیتون به صورت نپخته و یا خام استفاده کنید؛ زیرا طعم و مزه فوق العاده عالی دارد. این روغن را می توان منبع غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع دانست. به همین دلیل نه تنها برای سلامت بدن مضر نیست، بلکه برای سلامت بدن فواید بسیار زیادی نیز دارد.

شما می توانید از روغن زیتون به عنوان یک روغن سالم برای پخت و پز استفاده کنید. این روغن هم طعم و مزه دلچسبی به غذاهایتان می دهد و هم از آسیب به بدن و بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کند. روغن زیتون تصفیه شده گزینه مناسبی برای پخت و پز، تهیه سالاد، سرخ کردن و… است.

روغن کنجد روغن سالم برای پخت و پز

روغن کنجد روغن سالم برای پخت و پز

رپورتاژ

روغن بعدی که می خواهیم به عنوان بهترین روغن برای پخت و پز به شما معرفی کنیم، روغن کنجد است. این روغن خواص بی نظیری برای بدن دارد. سسامین، ویتامین E، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب ضروری و… همگی جزو فاکتورهای ارزشمندی هستند که در این روغن وجود دارد. بنابراین مصرف آن به سلامت بدن و تامین نیازهای بدن به این مواد مغذی و ویتامین ها کمک زیادی می کند.

کسانی که می خواهند از یک روغن سالم برای پخت و پز استفاده کنند، می توانند روغن کنجد را انتخاب کنند. زیرا این روغن حتی برای کسانی که فشار خون بالایی دارند نیز مناسب است و سلامت آنها را به خطر نمی اندازد. روغن کنجد برای پخت و پز، استفاده در کنار سالاد، سرخ کردن و… مناسب است.

روغن کانولا برای آشپزی

روغن کانولا گزینه بسیار مناسب و ایده آلی برای آشپزی و پخت و پز است. زیرا این روغن به هیچ عنوان به سلامتی آسیبی نمی رساند. امگا3، امگا6، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب سالم و ضروری برای بدن و… همگی جزو ترکیبات ارزشمند این روغن هستند. بنابراین می توان گفت کانولا بهترین روغن برای پخت و پز و آشپزی است. شما می توانید از این روغن در رژیم غذایی تان استفاده کنید، بدون آنکه دغدغه بروز بیماری های قلبی و عروقی داشته باشید.

روغن کانولا را می توانید برای پخت و پز، سرخ کردن و… استفاده کنید. به طور کلی وجود این روغن در رژیم غذایی تان، به تامین بسیاری از نیازهای بدنتان کمک فراوان می کند. به خاطر داشته باشید امگا3 در کمتر مواد غذایی وجود دارد. اما روغن کانولا حاوی امگا3 است.

روغن هسته انگور سالم ترین روغن برای پخت و پز

اگر می خواهید لذت خوردن غذاهای چرب را از دست ندهید اما در عین حال دچار اضافه وزن و چاقی نشوید، حتما روغن دانه انگور را استفاده کنید. این روغن حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب بسیار زیادی است که همگی آنها برای سلامتی و کاهش وزن مناسب هستند. همچنین روغن دانه انگور برای کنترل و کاهش فشار خون و ضربان قلب نیز مفید است.

شما می توانید از روغن هسته انگور بکرینا به عنوان بهترین روغن برای پخت و پز استفاده کنید. زیرا این روغن هم برای سرو در کنار سالاد مناسب است و هم برای پخت و پز انواع غذاها. بنابراین استفاده از آن در هر شرایطی توصیه می شود زیرا طعم و مزه عالی به غذاها می دهد و باعث تجمع چربی در بدن نمی شود.

روغن هسته انگور در مقایسه با روغن زیتون حاوی مقدار بیشتری ویتامین E است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از آسیب سلول جلوگیری می کند، در نتیجه سلامت بدن شما را حفظ می کند.

روغن ذرت و آفتابگردان

روغن ذرت و آفتابگردان

روغن ذرت و روغن آفتابگردان دو مورد از بهترین روغن ها برای آشپزی، پخت و پز و سرخ کردن هستند. این روغن ها مقاومت بسیار بالایی در برابر درجه حرارت بالا دارند. به همین علت با داغ شدن زیاد، خاصیت خودشان را از دست نمی دهند و فاکتورهای آسیب زا برای سلامتی تولید نمی کنند. در نتیجه می توان از آنها به عنوان بهترین روغن برای پخت و پز و آشپزی استفاده کرد.

روغن ذرت و روغن آفتابگردان، علاوه بر طعم و مزه عالی که به غذا می دهند، به سلامت قلب و عروق نیز کمک زیادی می کنند. زیرا تجمع چربی در اطراف قلب و در عروق خونی اصلی ترین دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. به همین دلیل شما می توانید به عنوان سالم ترین و مفید ترین روغن ها از آنها استفاده کنید.

سخن پایانی

در این بخش بهترین روغن برای پخت و پز، آشپزی و سرخ کردن را به شما معرفی کردیم. همچنین دلایلی که شما باید از این روغن ها استفاده کنید را مطرح کردیم. به خاطر داشته باشید مصرف چربی های مضر بدترین آسیب را به سلامت بدن می رساند. به همین دلیل حتما به روغن هایی که استفاده می کنید، حساسیت بیشتری داشته باشید. زیرا اولین و بیشترین آسیب روغن های مضر، بر سلامت قلب و عروق است. پس حتما به کیفیت روغنی که برای آشپزی استفاده می کنید، توجه داشته باشید.

نوشته‌های مرتبط