۱۰ شغل که بیشترین و کمترین آمار سایکوپت ها را دارند

اگر زمان زیادی را در محیط‌های کاری سپرده کرده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که در بخشی از زندگی حرفه‌ای‌تان با یک سایکوپت مواجه شده باشید. برخلاف باور عام، تمام سایکوپت ها قاتل‌های سریالی یا آدم‌کش‌های تبر به دست نیستند. درواقع، تنها جمعیت کوچکی از سایکوپت ها واقعا تهاجمی هستند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ شغل که بیشترین و کمترین آمار سایکوپت ها را دارند را بشناسید.

درعوض، تقریبا همیشه به این نتیجه می‌رسید که سایکوپت ها از لحاظ ظاهری افسونگر و جذاب هستند، هرچند وقتی بررسی‌های دقیق‌تری انجام می‌دهید به این موضوع پی می‌برید که بسیار سنگدل هستند. به لطف مجموعه ویژگی‌هایی که سایکوپت ها را توصیف می‌کند، این دسته از افراد غالبا به اشتغال در برخی مشاغل تمایل بیشتری دارند.

مطلب مرتبط: تست سایکوپت شناسی :۲۰ سوال برای تشخیص یک سایکوپت

سایکوپت چیست؟

هرچند سایکوپت در اصطلاح‌شناسی جدید، به یک اصطلاح همه‌گیر برای قاتل‌ها و دیوانگان مجرم تبدیل شده است، ولی این اصطلاح در زمینه روانشناسی تعریف بسیار مشخصی دارد. این اصطلاح رسما به‌عنوان شخصیت سایکوپاتیک اطلاق می‌شود، اگرچه آن را روان پلید ، روان پریش یا اجتماع پریش هم می‌گویند.

این‌گونه برآورد شده است که یک درصد از این جمعیت به درستی به‌عنوان یک سایکوپت شناخته می‌شوند، اگرچه این رقم در بین جمعیت زندانیان تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، که جای تعجب ندارد. آن‌چه تعجب‌آور است این حقیقت است که سایکوپت‌ها ممکن است در برخی مشاغل حضور بیشتری داشته باشند. بسته به مکانی که در آن مشغول به کار هستید، ممکن است در محل کارتان با سایکوپت ها مواجه شوید – حتی ممکن است خودتان نیز یک سایکوپت باشید، درست مانند یک عصب‌شناس که در سن ۵۸ سالگی الگوهای مغزی سایکوپاتیک خود را کشف کرد.

در ادامه فهرست مشاغلی آورده شده است که سایکوپت ها در آن‌ها بیشترین و کمترین حضور را دارند.

رپورتاژ

۱۰ شغل که بیشترین آمار سایکوپت ها را دارد:

۱. مدیر عامل
۲. وکیل
۳. مشاغل مرتبط با رسانه (رادیو و تلویزیون)
۴. فروشنده
۵. جراح
۶. خبرنگار
۷. افسر پلیس
۸. روحانی و کشیش
۹. سرآشپز
۱۰. کارمند دولت

ممکن است در بین حرفه‌هایی که بیشترین سایکوپت را دارند به شباهت‌هایی پی‌ببرید، آن‌ها اساسا قدرت را در دست دارند، به‌ویژه در مقابل مردم. آن‌ها برای تصمیم گیری‌های غیراحساسی و هدفمند پاداش در نظر می‌گیرند. آن‌ها معمولا در کارشان پیشرفت می‌کنند و حتی احساس می‌کنند برای رفتار سایکوپتیک‌شان پاداش می‌گیرند. مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد به این نتیجه دست یافت که موقعیت‌های بالای مدیریتی ممکن است تا سه درصد از سایکوپت‌ها را دربربگیرند. این رقم به اندازه رقم سایکوپت‌های زندانی نیست، ولی از ۱ درصدی که جامعه کل را تشکیل می‌دهد بیشتر است.

۱۰ شغل که سایکوپت ها به آن نمی‌پردازند:

۱. مشاغل مربوط به مراقبت و نگهداری
۲. پرستار
۳. درمان‌گر
۴. صنایع دستی
۵. آرایشگر
۶. کارمند امور خیریه
۷. معلم
۸. هنرمند خلاق
۹. پزشک
۱۰. حسابدار

این مشاغل، در مقابل فهرست اول، کارهایی هستند که نیازمند همدلی و همدردی هستند، مستلزم تماس فرد با فرد هستند، و غالبا، قدرت زیادی به شخص نمی‌دهند. اگر یک سایکوپت در یکی از این مشاغل مشغول به کار شود، اصلا نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد، یا حتی از کارش لذت هم نمی‌برد. بنابراین اگر با این افراد مشغول به کار هستید احتمالا از سایکوپت‌های محل کار در امان هستید.

اکثر این موقعیت‌ها تعجب‌آور نیستند، اگرچه چیزهای موازی جالبی در بین این دو فهرست وجود دارد، مثلا تفاوت بین یک جراح،‌یک پزشک، یا یک فروشنده و یک حسابدار. آن‌گونه که مشخص است، انحراف جزئی در مسیر حرفه‌ای‌تان می‌تواند مشخص کند تا چه اندازه سایکوپت هستید – یا نیستید.

منبع lifehacker
نوشته‌های مرتبط