معرفی الگوهای پرایس اکشن + مزایا و ویژگی ها

امروزه یکی از بازارهای مالی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است بازار بورس و ارز دیجیتال است که هم در ایران و هم در کشورهای دیگر افرادی زیادی هستند که می خواهند در این بازارها پر سود شرکت کنند و از درآمد خوبی بهرمند شوند. به همین خاطر کشف ارزهای دیجیتال و همچنین سهام هایی که بتوانند سود مناسبی را به معامله گران بدهد بسیار مهم است و برای اینکه بخواهیم این موارد را شناسایی کنیم باید علم تحلیل نقط سود و ضرر را بدانیم و استراتژی مشخصی را برای شرکت در بازارهای مالی در اختیار داشته باشیم.

یکی از مهمترین استراتژی هایی که می تواند به ما در کشف سود و ضرر در بازار سهام و بورس کمک ویژه ای کند پرایس اکشن است. الگوهای پرایس اکشن در حال حاضر یکی از مفیدترین و محبوبترین استراتژی های موجود برای بازارهای مالی است که با تحلیل انواع الگوهای آن می توانیم در بازار سهام و بورس موفق ظاهر شویم. در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی انواع الگوی پرایس اکش بپردازیم و با کاربردهای آنها آشنا شویم.

مقدمه ای بر پرایس اکشن (Price Action)

پرایس اکشن را می توانیم یک روند تحلیلی و استراتژی کامل بدانیم که بر پایه نوسانات قیمت هر سهم و حرکت صعودی و نزولی آن روی نمودار سهام شکل استوار است. این شیوه تحلیل به ما کمک می کند تا در اصل تحلیل تکنیکال یک سهم را بررسی کنیم و نتایج تحلیل ها را در انواع بازارهای سرمایه مانند بورس سهام، بورس طلا، ارز دیجیتال و … بکار بگیریم. با استفاده از پرایس اکشن می توانیم الگوهای مختلفی را در اختیار داشته باشیم که فعالان بازار و تحلیلگران می توانند مطابق با الگوهای آن عمل کنند.

طبق تجربه ای که نشان داده شده اکثر افرادی که بر طبق الگوهای پرایس اکشن معاملات خرید و فروش خود را انجام داده اند سودهای بیشتری کسب کرده اند و کمتر دچار ضررهای زیادی شده اند. پرایس اکشن را باید یک شویه معامله گری بدانیم که آموزش آن می تواند به کسب سود بیشتر و افزایش بازدهی فعالان بازارهای مالی بطور قابل توجهی کمک کند. در این شیوه ی معامله گری، هر معامله گر باید از چارت و نمودار خام قیمت سهام بدون استفاده از هیچ اندیکاتوری به معامله و پیش بینی سهام یا ارز دیجیتال اقدام کند.

در یک نمودار قیمتی می توانیم در بازه های زمانی مختلف میزان تغییرات قیمتی را مشاهده کنیم که مشخص کننده احساسات، پیش بینی ها و اعتقادات افرادی هست که در بازار فعالیت دارند. در پرایس اکشن سعی می کنیم تا به شناخت موارد گفته شده برای پیش بینی آینده بیشتر بپردازیم. برای بررسی و آموزش انواع نمودارهای پرایس اکشن نیاز است تا بتوانیم از آموزش های معتبر استفاده کنید که یکی از منابع ارزشمند در این زمینه آموزش های آنلاین فرادرس می باشد و در این زمینه به شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد تا بتوانید انواع حالات و نمودارها را تجزیه و تحلیل کنید.

دلایل اهمیت معاملات با الگوی پرایس اکشن

به جای سرمایه گذاری بلند مدت برای معاملات محدود و کوتاه مدت و همچنین میان مدت می توانیم معاملات را بوسیله ی پرایس اکشن انجام دهیم که مناسب تر خواهد بود. خیلی از معامله کنندگان اعتقاد دارند بازارهای مالی براساس یک الگوی کاملا تصادفی حرکت و پیشرفت می کند و نمی توانیم هیچ دلیل و منطق روشنی برای تعریف استراتژی بیان کنیم که همیشه بتواند کارساز باشد ولی اینطور نیست. پرایس اکشن با استفاده از تاریخچه قیمت و همچنین ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل تکنیکال می تواند فرصت های معاملاتی را شناسایی کند به همین خاطر الگوهای پرایس اکشن در بین معامله گران بسیار محبوب است. می توان گفت که مهمترین علت برای این موضوع احساس مسئولیت معامله گران می باشد چون در این روش به معامله کنندگان اجازه خواهیم داد تا درباره اقداماتی که انجام می دهند تصمی بگیرند تا اینکه بخواهند بصورت چشم بسته و کورکورانه بعضی قوانین را دنبال کنند.

معرفی الگوهای پرایس اکشن + مزایا و ویژگی ها

مهمترین مزایای انجام معامله با پرایس اکشن

همانطور که اشاره شد معامله براساس الگوی پرایس اکشن اهمیت زیادی پیدا کرده است که در ادامه می خواهیم برخی از مزایای استفاده از آنها را معرفی کنیم.

  • با بهره بردن از پرایس اکشن معامله گران نمودار کامل و خالصی را در برابر خود خواهند داشت نه اینکه به شاخص های متعددی نگاه کنند که ممکن است برخی تحلیل گران را به اشتباه بدی بیندازد.
  • با تجزیه و تحلیل کردن طبق پرایس اکشن می توانیم نظم و انضباط مشخصی را جهت برتری در معامله گری بدست بیاوریم.
  • با تحلیل پرایس اکشن می توانیم ذهنیت هدفمند و عینی به بازار سهام و سایر بازارهای مالی داشته باشیم.
  • امکان استفاده کامل از فریم های زمانی بالاتر را ممکن می سازد.
  • با استفاده از پرایس اکشن معامله گران دیگر نیازی ندارند تا کلید معمای شرایطی را بدست بیاورند که در چند شاخص همزمان نتایج متناقضی داشته است.

معرفی الگوهای پرایس اکشن + مزایا و ویژگی ها

انواع الگوهای پرایس اکشن

قبل از اینکه با انواع الگوی پرایس اکشن آشنا شویم نیاز است تا ابتدا تعریف دقیقی از آن بدانیم. تمامی الگوهایی که تحت استاندارد پرایس اکشن تعریف می شوند دارای ساختارهایی هستند که طبق حرکت قیمت ایجاد می شوند و خود را در دوره ها و بازه های زمانی مختلفی تکرار می کنند. این الگوها با شرایط مشخصی که می توانند فضای مشابهی را بوجود بیاورند پاسخ خواهند داد. برای همین معامله گران با دنبال کردن الگوهای Price Action از آنها برای شناسایی فرصت معاملاتی استفاده خواهند کرد. برای بازارهایی مالی مانند فارکس الگوهای نموداری طبق آنالیز تکنیکال ایجاد می شوند و براساس رفتار جفت ارزی مشخص که طبق پیشرفت هایی که در بازار ارز کشورها ایجاد می شود تحلیل و آنالیز خواهند شد. نمودارها در جهت حرکت بازار، نقاط ورود و خروج و همچنین شناسایی حالات بازار به معامله گران کمک خواهند کرد.

بعد از اینکه با تعریف الگوی پرایس اکشن آشنا شدیم می خواهیم درباره انواع آن و تحلیل هایی که در بازارهای مالی توسط آنها ارائه می شود صحبت کنیم. البته تعداد الگوهای پرایس اکشن برای بازاری مانند فارکس که طبق قیمت تشکیل می شوند بسیار زیاد است. آنها طبق رفتار جفت ارزها، دارای های جدید و نمادهای معاملاتی تغییر خواهند کرد. ولی برخی از نمودارهای پرایس اکشن محبوبیت بیشتری دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • الگوی نمودار معکوس : نشان می دهد قیمت ممکن است تغییر جهت دهد.
  • الگوی نموداری پیوسته : نشان می دهد حرکت قیمت‌ها در یک جهت می باشد.
  • الگوی نموداری خنثی : نشان می دهد حرکت قیمت‌ها در دامنه خاصی می باشد.

هرچند که هیچ ابزار مشخص و دقیقی وجود ندارد که بصورت 100٪ به شما اطمینان دهد که در هر بازار چه اتفاقی خواهد افتاد ولی افراد بعنوان معامله گر سعی خواهند کرد نکاتی را مشخص و شناسایی کنند که در صورت همسویی نمودارها، مسیرهایی که در بازار بصورت بالقوه وجود دارند را به ما نشان دهند. هر چند باید در نظر داشته باشیم که الگوهای نموداری ذکر شده می توانند بصورت مشخص اطلاعات درستی را در اختیار معامله گران قرار دهند ولی در بعضی از حالات هم ممکن است شما را به سوی شکست هدایت کنند. بخاطر همین توصیه کارشناسان این است که با استفاده از ابزارهای موجود جهت مدیریت ریسک، شرایط و اوضاع بازارهای مالی را کنترل کنید.

الگوهای نموداری پیوسته

از نام این الگو می توانیم متوجه شد که این نمودارها در ادامه ی قیمت تشکیل شده حرکت کرده و در موقعیت مناسب قیمتی به روند خود ادامه می دهد. در این صورت معامله گران با مشاهده چنین الگوهایی می توانند بررسی کنند که بازار مورد نظر طبق ترند موجود به شکل روند خود ادامه خواهد داد. ترند ها معمولا به ندرت بصورت مستقیم خود را در نمودارها نشان خواهند داد و از معروفترین الگوها در حالت پیوسته می توان به نمودارهای مستطیل، نمودارهای کج و نمودارهای پرچم یا فلگ اشاره کرد.

الگوهای نموداری معکوس

رپورتاژ

در نمودارهای معکوس می توانیم شاهد وقوع بعضی از تغییرات در بازار معاملاتی باشیم. در این نمونه از الگوهای نموداری می توانیم شکل غالب بازار را که در حال پایان است مشاهده کنیم. برخی از الگوهای نموداری معکوس معروف نیز عبارتند از :

  • کنج‌ های جهت دار
  • دابل یاتم
  • تریپل باتم
  • سر و شانه‌ها
  • دابل تاپ

معرفی الگوهای پرایس اکشن + مزایا و ویژگی ها

الگوهای نموداری خنثی

الگوهای نموداری خنثی بصورت الگوهای نمودار دو جانبه هم تعریف می شوند که هم در بازارهای متغیر و هم ترند شکل می گیرند. نکته مهم و کلیدی در مورد این دسته از الگوهای پرایس اکشن این است که این الگوها می توانند قیمت ها را تا بعد از رسیدن به تریگر و هدف مشخص در هر دو سمت و جهت ادامه دهند. مهمترین الگوهای نموداری خنثی شامل هر دو مثلث متقارن و نامتقارن می باشند.

در ادامه به بررسی و شرح بعضی از الگوهای ذکر شده خواهیم پرداخت.

الگوی سر و شانه

یکی از الگوهای نموداری معکوس که در این الگو قیمت سهم به سقف خود رسیده و پس از آن به کف آخرین حرکت صعودی خودش برخواهد گشت. بعد از آن قیمت از سقف قبلی خود بالاتر رفته تا اینکه دماغه را بسازد و سپس مجدد به کف اولیه خود بر می گردد. در نهایت قیمت یکبار دیگر افزایش خواهد یافت ولی اینبار به قله ابتدایی رسیده و حرکت نزولی به خودش می گیرد. در پایان الگوی سر و شانه حرکت صعودی رخ خواهد داد که باعث تغییر در جهت بازار و حرکت آن به سمت کاهش قیمت می شود.

الگوی چارت مثلث صعودی

یکی از الگوهای پرایس اکشن که جزء الگوهای پیوسته می باشد طبق دو نیروی محرکه مجزا کار می کند.مشخص است که همیشه نیروهای صعودی و نزولی باهم در حال جدال هستند و در الگوی مثلث صعودی، ناحیه ی نزولی در بخش خیلی متمرکز نمودار قرار گرفته است در حالیکه ناحیه ی صعودی در حال توسعه دادن به روند صعود خودش می باشد. لازم بدانیم که در این گونه نمودارها لایه های نزولی هم تشکیل می شوند ولی بخاطر قدرت بالای روند صعودی این لایه های اصطلاحا ریجکت می شوند.

الگوی مثلث نزولی

الگوی مثلث نزولی یکی دیگر از الگوهای ادامه دار می باشد که برخلاف الگوی مثلث صعودی کار می کند و هنگامی که در بازاری مانند فارکس جفت ارز روندی نزولی پیش می گیرد در همان روند خود ادامه مسیر می دهد. بعد از اینکه در این نوع نمودار مثلث با شکست مواجه شد مجددا به حرکت نزولی خود ادامه می دهد.

الگوی چارت مثلث متقارن

یکی از الگوهای نموداری خنثی الگوی چارت مثلث متقارن می باشد که از جمله الگوهای معاملاتی فارکس می باشد و معامله گران سعی می کنند این الگو را در بازه زمانی مخصوص تحلیل و شناسایی کنند. الگوی مثلث متقارن از جمله الگوهای تشکیل شده در روند خنثی است که می تواند سیگنال و نشانه های ورود را در روندهای نزولی و صعودی به معامله گران نشان دهد.

معرفی الگوهای پرایس اکشن + مزایا و ویژگی ها

بررسی مزایا و معایب الگوهای نموداری

شکی نیست که بازارهای مالی مانند بازار سرمایه و فارکس از نظر علمی دقیق نیستند و همیشه با اتفاقات و اخبار غیرمنتظره ای مواجه هستند پس نمی توانیم بگوییم استراتژی مشخصی وجود دارد که 100 درصد فرمول کسب سود و برنده شدن را تضمین کند. مانند هر فاکتور و معیار دیگری، شکل های نموداری معروف و الگوهای پرایس اکش هم مزایا و معایبی بهمراه دارند که در ادامه معرفی می کنیم.

مزایای الگوهای نموداری

از نگاه آماری الگوهای نموداری بعنوان نمونه در مورد اینکه یک جفت ارز در بازار فارکس در آینده چه حرکتی خواهد کرد پیشنهاداتی به معامله گران خواهد داد. در الگوهای نموداری می توانیم برنامه های کاملی را جهت اهداف صعودی و نزولی بازار، تارگت های سود، قیمت های باز شدن معاملات و استاپ لاس ها را در اختیار داشته باشیم. همچنین می توانیم برای اینکه نمودارها را در روند حرکتی مورد نظرمان تایید کنیم اطلاعات دیگری را نیز به آنها اضافه کنیم. البته یادگیری و خواندن الگوهای نموداری در بازاری مانند فارکس آسان است.

معایب الگوهای نموداری

شکی نیست که در کنار تمام مزایایی که الگوهای نموداری دارند همیشه معایبی هم وجود دارند که باید بیشتر به آن دقت کرد که ابتدا قبل از کسب سود، از ضرر کردن جلوگیری شود. یکی از معایب الگوهای نموداری این است که این نمودارها زمانبر هستند و تنها می توانیم آنها را در دو بازه ی زمانی متفاوت بررسی کنیم. همچنین ذهنیت افراد و تحلیلگران می تواند نقش مهمی را در محلی سازی الگوها ایفا کند. برخی از الگوهای نموداری می توانند سیگنال و نشانه های کاذبی را به معامله گران ارسال کنند که باعث گمراهی آنها و ضرر شود.

کلام آخر درباره الگوهای پرایس اکشن

در این مطلب سعی کردیم در مورد الگوهای نموداری مختلفی که درباره ی حرکت صعودی و نزولی بازارهای مالی وجود دارد صحبت کنیم و اینکه چطور بتوانیم تحلیل مناسبی از اتفاقات و شرایط هر بازار مانند فارکس یا سهام داشته باشیم. در ادامه در مورد برخی از ویژگی ها و مزایای الگوهای پرایس اکشن صحبت کردیم تا بتوانیم با استفاده از انواع الگوی پرایس اکشن معرفی شده به سود بیشتری برسیم. جهت موفقیت در بازارهای مالی باید روش ها و آموزش های مختلفی را مشاهده کنیم تا به کمک آنها بتوانیم با کمترین خطا و بیشترین بازدهی به انجام معاملات سودمند بپردازیم که برای این منظور می توانید از بسته های فیلم آموزشی فرادرس در زمینه یادگیری بازارهایی مانند فارکس و بورس اوراق بهادار استفاده کنید تا به سود بیشتری برسید.

نوشته‌های مرتبط