10 مورد از مهمترین خواص گوشت قرمز برای بدنسازی

اهمیت گوشت قرمز در بدنسازی نزد هیچ یک از ورزشکاران پوشیده نیست. نقش گوشت قرمز در بدنسازی فقط به خاطر میزان بالای پروتئین آن نیست، بلکه گوشت قرمز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی نیز می‌باشد.

برای بهره‌برداری از فواید گوشت قرمز در بدنسازی، محصولی با کیفیت و تازگی خوب انتخاب کنید. منابع پروتئینی به تنهایی محدود به سینه مرغ و تخم‌مرغ نیستند، بنابراین بهتر است تنوع در انتخاب غذاها داشته باشید.

اگر میزان تأثیر برنامه‌های تمرینی بر بدنسازی را 30 درصد در نظر بگیریم، تأثیر رژیم غذایی، 70 درصد می‌باشد. استفاده از مکمل‌ها، نوع تمرینات و سایر عوامل مهم هستند، اما اگر به تغذیه خود توجه نکنید، سایر فعالیت‌ها نتیجه‌بخش نخواهند بود. در واقع، غذا یکی از اصلی‌ترین مباحث در بدنسازی می‌باشد.

جمله “تو همان چیزی هستی که می‌خوری” واقعیتی را نمایش می‌دهد و اهمیت برنامه تغذیه در عضله‌سازی را نشان می‌دهد. البته گوشت قرمز به تنهایی منبع پروتئین نیست، اما به عنوان یکی از غذاهای محبوب برای بدنسازان شناخته می‌شود.

کدام گوشت قرمز برای بدنسازی بهتر است؟

گوشت قرمز تنوع بیشتری نسبت به گوشت سفید دارد و شامل انواع گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت شتر و حتی گوشت شترمرغ و برخی از آبزیان می‌شود. همه‌ی انواع گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، ویتامین و مواد مغذی هستند که برای بدنسازان می‌تواند مفید باشد اما شما باید با توجه به طبع و مزاج خود و مشاوره تخصصی با پزشک و مربی متخصص در این زمینه، گوشت قرمز مناسب با بدن خود را تهیه کنید.

البته با توجه به هزینه بیشتر مصرف گوشت قرمز نسبت به انواع گوشت سفید، قیمت نیز یک عامل تاثیرگذار در انتخاب و میزان گوشت مصرفی خواهد بود. به عنوان مثال در کشور ما قیمت گوشت گوسفندی به مراتب بیشتر از سایر گوشت‌های قرمز مانند گوساله است.

کدام گوشت قرمز برای بدنسازی بهتر است

فواید و خواص گوشت قرمز برای بدنسازان

در ادامه مهمترین فواید و خواص انواع گوشت قرمز شامل گوشت گوسفندی، گوشت گوساله و … را باهم مرور می‌کنیم:

۱) گوشت حاوی کراتین است.

گوشت، به خصوص برای افزایش قدرت و رشد عضلات، به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد کراتین مؤثر است. کراتین به عنوان یک منبع سوخت برای فعالیت لحظه‌ای عضلات در نظر گرفته می‌شود و با پر کردن دوباره adenosine triphosphate (ATP)، به عضلات اجازه می‌دهد به شدت بیشتر و به مدت زمان بیشتری فعالیت کنند.

۲) گوشت حاوی کارنتین است.

مرغ و ماهی، از نظر کراتین و کارنتین کمترین مقدار را دارند. اما گوشت قرمز، حاوی مقدار کافی این عناصر است. کارنتین برای حفظ متابولیسم چربی و بهبود عملکرد آمینواسیدهای شاخه ای (BCAAs) ضروری است. آمینواسیدهای (BCAAs) به عنوان آمینواسیدهای اساسی در بدنسازی بسیار اهمیت دارند.

۳) گوشت حاوی پتاسیم و پروتئین می‌باشد.

پتاسیم یک ماده معدنی است که در رژیم غذائی ورزشکاران به صورت کافی وجود ندارد. کمبود پتاسیم می‌تواند سبب خلل در سنتز پروتئین شود و باعث کاهش تولید هورمون رشد و IGF ۱ شود. هر دوی این هورمون‌ها برای رشد عضلات بسیار مؤثر هستند. همچنین، گوشت قرمز منبع غنی پروتئین است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز کباب شده، ۲۲ گرم پروتئین درجه یک وجود دارد.

۴) گوشت حاوی آلانین است.

رپورتاژ

آلانین یک آمینواسید است که در رژیم غذائی برای ساخت قند از پروتئین استفاده می‌شود. در صورتی که مقدار کربوهیدرات مصرفی کم باشد، آلانین به عضلات انرژی فراهم می‌کند تا بتوانند تمرین را ادامه دهند. این آمینواسید با حفظ بافت عضلانی و جلوگیری از تجزیه آنها برای تأمین سوخت جهت انجام تمرینات سنگین بسیار مؤثر است.

۵) گوشت یکی از منابع کم چرب CLA می‌باشد.

بخشی از گوشت قرمز دارای کمترین مقدار چربی است. گوشت قرمز دارای زنجیره‌های لینولیک اسیدها (CLA) است که یک آنتی اکسیدان قوی است و در مقابل آسیب دیدن بافت‌ها ناشی از تمرینات سنگین مقاومت می‌کند. همچنین، ثابت شده است که (CLA) به عنوان یک آنتی کانولیک، توده عضلانی را حفظ می‌کند.

۶) گوشت حاوی آهن است.

آهن به عنوان یک ماده معدنی خونساز در گوشت به وفور یافت می‌شود و در مقایسه با گوشت مرغ و بوقلمون، دارای حجم کمتری آهن است.

فواید و خواص گوشت قرمز برای بدنسازان

۷) گوشت حاوی روی و منیزیم است.

روی یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بدن است که همانند گلوتامین و ویتامین B۶، در سنتز پروتئین و رشد عضلات نقش مهمی دارد. روی سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و منیزیم نه تنها از سنتز پروتئین محافظت می‌کند، بلکه باعث قدرت بیشتر عضلات و افزایش خاصیت آنابولیک تولید انسولین می‌شود.

۸) گوشت حاوی ویتامین B۶ است.

هر چه مقدار دریافتی پروتئین بیشتر باشد، نیاز بیشتری به ویتامین B۶ خواهید داشت. در گوشت قرمز، مقدار کافی ویتامین B۶ وجود دارد که بتواند سیستم دفاعی را در شرایط ایده‌آل نگهدارد و با افزایش سنتز و متابولیسم پروتئین، در فرآیند بازیابی پس از تمرینات سخت یا شدید کمک کند.

۹) گوشت حاوی ویتامین B۱۲ است.

ویتامین B۱۲ برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری است. سلول‌های قرمز مسئول انتقال اکسیژن به عضلات هستند. همچنین، با کمک به متابولیسم ترکیبات BCAAs، به‌میزانی انرژی مورد نیاز برای تمرین را تامین می‌کند.

۱۰) گوشت تنوع بیشتری دارد.

خوردن سینه مرغ به صورت روزها و هفته‌های متوالی واقعاً عجیب و غریب است. در حالی که گوشت لخم ران، فیله و دیگر دستورهای پخت آن به صورت کبابی، بخارپز و به شکل‌های دیگر بسیار لذیذ و جذاب هستند.

جمع‌بندی

اهمیت گوشت قرمز در بدنسازی برای هیچ ورزشکاری مخفی نیست. برای استفاده از مزایای این منبع پروتئینی، کیفیت و سلامتی آن نیز بسیار مهم هستند. گوشت قرمز در بدنسازی نه تنها از نظر مقدار پروتئین مهم است، بلکه حاوی عناصری دیگری نیز همچون فسفر، پتاسیم، آهن، کراتین و غیره است. برای بهبود طعم این پروتئین، شما می‌توانید کمی سیر به آن اضافه کنید تا از مزایای گوشت قرمز در بدنسازی بهره‌برداری کنید.

منبع: https://stdt.ir/category/blog/benefits/

نوشته‌های مرتبط