ترتیب صفت ها در انگلیسی — بررسی ترتیب صفات انگلیسی به همراه مثال های فراوان

در زبان انگلیسی صفات قبل از اسم می آیند. به عنوان مثال به جای کتاب خوب، می گویند خوب کتاب (good book). با توجه به اینکه این قاعده در زبان فارسی متفاوت است، زبان آموزانی که فارسی زبان مادریشان است برای درک این موضوع نیاز به تمرین بیشتری دارند. البته بعضی از زبان های رایج در ایران همچون زبان ترکی یا زبان گیلکی نیز قاعدۀ مشابهی را دارند و طبیعتاً افرادی که به این زبان ها تکلم می کنند، به سادگی با این موضوع ارتباط برقرار می کنند. اما این تمام ماجرا نیست، ممکن است در جمله ای بیش از یک صفت بکار رود که البته این حالت بسیار هم پیش می آید. هنگامی که بیش از یک صفت قبل از یک اسم بیاید، این صفات معمولاً ترتیب خاصی دارند. معمولاً صفاتی که نظرات یا نگرش ها را نشان می دهند، مانند amazing (شگفت انگیز)، معمولاً ابتدا می آیند و قبل از صفات خنثی یا صفات واقعی تر، مانند red (قرمز)، قرار می گیرند. در این مقاله به ترتیب صفت ها در انگلیسی می پردازیم. به مثال زیر نگاه کنید.

She was wearing an amazing red coat.

او یک کت قرمز شگفت انگیز پوشیده بود.

دقت کنید که اگر به جای amazing red coat بگویید red amazing coat اشتباه است. در حالتی که نخواهیم روی هیچ یک از صفات تأکید کنیم، متداول ترین توالی صفات به شکلی می باشد که در ادامه در یک جدول توضیح داده ایم. قبل از اینکه وارد موضوع ترتیب صفت ها در انگلیسی شویم، بد نیست ابتدا مرور سریعی هم روی خود صفت داشته باشیم. صفت ها یکی از چهار کلاس (طبقه بندی) اصلی کلمات در زبان انگلیسی هستند. سه کلاس مهم دیگر کلمات عبارت از اسم، فعل و قید می باشند. شاید لازم به ذکر نباشد که صفات برای توصیف اسامی به کار می روند. به عنوان مثال کلماتی همچون big (بزرگ)، small (کوچک)، blue (آبی)، old (قدیمی، کهنه، مسن)، rich (ثروتمند) و nice (دلپذیر) صفت می باشند. صفات اطلاعات بیشتری در مورد افراد، حیوانات یا چیزها به ما ارائه می دهند. این افراد، حیوانات یا چیزها که به آن اشاره کردیم، در واقع همان اسامی در زبان انگلیسی هستند، فراموش نکنید که گاهی هم به جای اسامی از ضمایری که جایگزین این اسامی می شوند، استفاده می شود، که در آن صورت هم قاعدۀ کار تفاوتی ندارد، چرا که اسم و ضمیر یکسانند.

اگر در ارتباط با گرامر انگلیسی مشتاق یادگیری بیشتری هستید، آموزش گرامر زبان انگلیسی در فرادرس را به شما توصیه می کنم.

جدول زیر ترتیب صفات در زبان انگلیسی را نشان می دهد. البته گاهی برای تأکید گذاشتن روی یک صفت خاص، ممکن است این ترتیب را بهم بزنند. اما در حالت معمول، ترتیب صفت ها در انگلیسی به شکلی می باشد که در این جدول می بینید.

ترتیب مرتبط با مثال
1 نظرات، عقاید، ایده ها Unusual (غیر معمول)، lovely (دوست داشتنی)، beautiful (زیبا)
2 اندازه Big (بزرگ)، small (کوچک)، tall (بلند)
3 کیفیت های فیزیکی Thin (لاغر)، rough (زبر)، untidy (نا مرتب)
4 شکل Round (گرد، مدور)، square (مربع شکل)، rectangular (مستطیل شکل)
5 سن Young (جوان)، old (پیر)، youthful (جوانی)
6 رنگ Blue (آبی)، red (قرمز)، pink (صورتی)
7 اصل و نسب و ملیت Dutch (هلندی)، Japanese (ژاپنی)، Turkish (ترک، ترکیه ای)
8 مواد Metal (فلز)، wood (چوب)، plastic (پلاستیک)
9 نوع general-purpose (همه منظوره)، four-sided (چهار طرفه، چهار وجهی)، U-shaped (به شکل یو، یو شکل)
10 هدف و توصیف کننده Cleaning (تمیز کردن)، hammering (چکش زدن)، cooking (پخت و پز)

به مثال های زیر توجه کنید:

It was made of a strange, green, metallic material.

آن چیز از ماده ای عجیب، سبز و فلزی ساخته شده بود.

It’s a long, narrow, plastic brush.

آن یک قلم موی بلند، باریک و پلاستیکی است.

Panettone is a round, Italian, bread-like Christmas cake.

پنتونا یک کیک مخصوص کریسمس، گرد، ایتالیایی، و شبیه نان است.

در اینجا چند مثال اختراع شده و کمی غیر طبیعی داریم که عباراتی را نشان می دهند که در آن ها صفات بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند. البته همانطور که اشاره کردیم، عبارتی که شامل همۀ این انواع باشد، بسیار نادر است و صرفاً برای درک مطلب این گونه ایجاد شده اند.

She was a beautiful, tall, thin, young, black-haired, Scottish woman.

او یک زن اسکاتلندیِ زیبا، قد بلند، لاغر، جوان، با موهای مشکی بود.

What an amazing, little, old, Chinese cup and saucer!

چه فنجان و نعلبکیِ چینیِ، کوچک، قدیمی و شگفت انگیزی!

ترتیب صفت ها در انگلیسی — بررسی ترتیب صفات انگلیسی به همراه مثال های فراوان

ترتیب صفت ها در انگلیسی – صفاتی که با  and به یکدیگر متصل شده اند

در این بخش از آموزش ترتیب صفت ها در انگلیسی به نحوۀ قرار گیری and بین صفات می پردازیم. هنگامی که بیش از یک صفت بعد از یک افعالی همچون be قرار می گیرد، صفت ماقبل آخر، معمولاً با and به آخرین صفت متصل می شود.

Home was always a warm, welcoming place. Now it is sad, dark and cold.

خانه همیشه مکانی گرم و خوشایند بود. اما حالا غمگین، تاریک و سرد است.

توجه داشته باشید که در مواقعی که بیش از یک صفت قبل از اسم بیایند، مانند a warm, welcoming place،  کمتر رایج است که از and در بین صفات استفاده شود. با این حال اگر در مواقعی که دو یا چند صفت از یک جنس باشند، می توانید از and بین آنها استفاده کنیم. همچنین در مواقعی که این صفات به بخش های مختلف یک چیز اشاره می کنند نیز می توانیم از and در بین صفات استفاده کنیم.

It was a blue and green cotton shirt.

آن یک پیراهن آبی و سبز نخی بود.

صفاتی که ایده ها و نظرات را بیان می کنند

در بخش پیشین مقالۀ ترتیب صفت ها در انگلیسی جدولی را مشاهده کردید که ترتیب صفات را به شما نشان می داد. گزینۀ اول این جدول به صفاتی اشاره می کرد که نظرات، عقاید، و ایده ها را بیان می کنند. در اینجا می خواهیم این مورد را بیشتر واکاوی کنیم. صفات نظری (Opinion adjectives) ایده یا نظری را در راجع به یک اسم مطرح می کنند. در واقع وقتی شخصی می خواهد نظرش را نسبت به فرد یا چیز دیگری بیان کند، از صفات نظری استفاده می کند. خود این صفات نظری دو نوع عام و خاص دارند که در ادامه به آنها پرداخته ایم. برخی از صفات هستند که یک ایدۀ عمومی و کلی (general opinion) را ارائه می کنند. ما از این نوع صفات می توانیم تقریباً برای توصیف هر اسمی استفاده کنیم. موارد زیر مثال هایی از صفاتی هستند که نظری عمومی را بیان می کنند. Good (خوب)، bad (بد)، lovely (دوست داشتنی)، strange (عجیب)، nice (دلپذیر)، beautiful (زیبا)، brilliant (درخشان، با استعداد)، excellent (عالی، ممتاز)، awful (افتضاح، وحشتناک)، important (مهم)، wonderful (فوق العاده، شگفت انگیز)، nasty (زننده، کثیف) در کنار صفاتی که نظر عمومی را مطرح می کنند، صفاتی دیگری هم هستند که نظر خاص (specific opinion) را ارائه می دهند. از این نوع صفات فقط برای توصیف انواع خاصی از اسامی استفاده می کنیم. موارد زیر مثال هایی از صفاتی هستند که نظری خاص را بیان می کنند. Delicious (لذیذ)، tasty (خوش طعم)، comfortable (راحت)، uncomfortable (ناراحت، ناخوشایند)، clever (باهوش)، intelligent (هوشمند)، friendly (مهربان)

اگر در جمله ای دو صفت از نوع صفاتی که ایده ها و نظرات را بیان می کنند، داشته باشیم، آن صفتی که نظر کلی را مطرح می کند، قبل از صفتی قرار می گیرد که نظر خاص را بیان می دارد. به مثال های زیر توجه کنید:

nice tasty soup

سوپ دلپذیر و خوش طعم

a nasty uncomfortable armchair

یک صندلی ناراحت و زشت (ناخوشایند و کثیف)

a lovely intelligent animal

یک حیوان باهوش دوست داشتنی

ترتیب صفت ها در انگلیسی — بررسی ترتیب صفات انگلیسی به همراه مثال های فراوان

اگر به دنبال یک منبع آموزش جامع جهت فراگیری زبان انگلیسی می باشید، مجموعه آموزش زبان انگلیسی را از دست ندهید.

رپورتاژ

ترتیب صفت ها در انگلیسی- صفاتی که بعد از افعال ربطی می آیند

در این بخش از مقالۀ ترتیب صفت ها در انگلیسی به صفاتی می پردازیم که بعد از افعال ربطی (link verbs) می آیند. خوب است بدانید که در زبان انگلیسی صفاتی داریم که فقط بعد از افعال ربطی می آیند. موارد زیر مثال هایی از این نوع صفات می باشند.

Afraid (ترسیده)، alive (زنده)، alone (تنها)، asleep (خوابیده)، content (راضی)، glad (خوشحال)، ill (بیمار)، ready (آماده)، sorry (متأسفم)، sure (مطمئناً)، unable (ناتوان، عاجز)، well (خوب)

برخی از متداول ترین صفات –ed معمولاً فقط بعد از یک فعل ربط استفاده می شوند. به عنوان مثال:

Annoyed (آزرده)، bored (خسته)، finished (به پایان رسیده، خاتمه یافته)، pleased (خوشحال)، thrilled (هیجان زده)

برای درک این قسمت از آموزش، به مثال های زیر توجه کنید:

Our teacher was ill.

معلم ما بیمار بود.

My uncle was very glad when he heard the news.

عموی من وقتی که این خبر را شنید، خیلی خوشحال شد.

The policeman seemed to be very annoyed.

به نظر می رسید آن مرد پلیس خیلی اذیت شده باشد.

دقت کنید که اگر این صفات را به شکل ill teacher و glad uncle و annoyed policeman به کار ببرید، دچار اشتباه شده اید و به لحاظ دستور زبان این ترکیب صحیح نیست.

نکاتی پیرامون استفاده از کاما بین صفات

اگر به بخش های پیشین این آموزش توجه کرده باشید، هنگامی که در جمله ای بیش از یک صفت به کار می رود، این صفات را با کاما (همان ویرگول خودمان) جدا می کنند. البته همانطور که اشاره کردیم، اگر دو یا چند صفت از یک جنس و نوع باشند، کلمۀ and نیز می تواند تحت شرایطی در بین آنها قرار گیرد. نکتۀ مهم گرامری اینست که توجه داشته باشید که کاما نمی تواند بین صفت و اسم قرار گیرد.

ترتیب صفت ها در انگلیسی — بررسی ترتیب صفات انگلیسی به همراه مثال های فراوان

مثال هایی بیشتر از ترتیب صفت ها در انگلیسی

بدون شک بهترین روش هضم گرامر انگلیسی، استفاده از مثال های متعدد است. هر چقدر مثال های بیشتر و متنوع تری را به کار بگیرید، جنبه های مختلف گرامر برایتان واضح تر می شوند. از این رو در این بخش از آموزش ترتیب صفت ها در انگلیسی مثال هایی بیشتری را برای شما آورده ایم:

I love that beautiful old big green antique car that always parked at the end of the street.

من عاشق آن ماشین عتیقۀ سبز و زیبای قدیمی هستم که همیشه در انتهای خیابان پارک می شود.

My sister has a big beautiful tan and white bulldog.

خواهرم یک بولداگ سفید و قهوه ای زیبا دارد.  (بولداگ نژادی از سگ ها است. رنگ tan نوعی قهوه ای است که مایل به زرد می باشد.)

A wonderful old Italian clock.

یک ساعت فوق العادۀ قدیمی ایتالیایی.

A big square blue box.

یک جعبۀ بزرگ مربعی شکلِ آبی.

A disgusting pink plastic ornament.

یک وسیلۀ تزئینی پلاستیکیِ صورتیِ مشمئز کننده.

Some slim new French trousers.

چند شلوار فرانسوی باریک و جدید.

An amazing new American movie.

یک فیلم آمریکایی جدید و شگفت انگیز.

I bought a pair of black leather shoes.

من یک جفت کفش چرم مشکی خریدم.

ترتیب صفت ها در انگلیسی — بررسی ترتیب صفات انگلیسی به همراه مثال های فراوان

نتیجه گیری

در طول این مقالۀ آموزشی به مبحث ترتیب صفت ها در انگلیسی پرداختیم. طی این مقاله متوجه شدیم که در زبان انگلیسی صفات را در ده کلاس مختلف طبقه بندی کرده اند و بر اساس این کلاس ها می باشد که ترتیب صفات مشخص می شوند. این کلاس ها به ترتیب شامل نظرات، اندازه، کیفیت های فیزیکی، شکل، سن، رنگ، ملیت، مواد و نوع می شوند. البته صفاتی که نظرات را بیان می کنند، خودشان بر دو قسم هستند که یکی صفات نظری خاص و دیگری صفات نظری عام نام دارند. به لحاظ ترتیب قرار گیری صفات، صفات نظری عام بر صفات نظری خاص اولویت دارند و قبل از آنها قرار می گیرند. همچنین به قاعدۀ قرار گیری and در بین برخی از صفات اشاره کردیم و گفتیم که معمولاً هنگامی که صفات از یک جنس و نوع باشند، در بین صفت آخر و صفت قبل از آن یک and قرار می دهیم. در بین سایر صفات از کاما استفاده می شود. همانطور که در طول مقاله تأکید کردیم، توجه داشته باشید که هرگز بین اسم و صفت کاما قرار ندهید. یک سری از صفات هم هستند که بعد از افعال ربطی می آیند که در طول مقاله همراه با مثال هایی این انواع را نیز تشریح نمودیم. در پایان مقاله نیز مثال های متعددی را ذکر کردیم تا به کمک آنها دانسته هایتان را تحکیم ببخشید. برای تقویت دانش تان، توصیه می کنم از منابع آموزشی معرفی شده در طول این آموزش استفاده کنید. در پایان این مقاله مایلم منابع آموزشی زیر از فرادرس را با شما به اشتراک بگذارم.

نوشته‌های مرتبط