۷ پیشنهاد طلایی درباره خوراکی های سفره شب یلدا

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های بسیار کهن ایرانی است که به زمان بین غروب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب ۱دی (اولین روز زمستان) گفته می ‌شود و در این جشن طی شدن بلندترین شب سال گرامی داشته می‌شود. در این شب اکثر خانواده‌های ایرانی در سراسر جهان شام مخصوص و انواع و اقسام میوه‌ها و تنقلات مخصوصا انار، هندوانه، خرمالو و کدو حلوایی را کنار هم سرو می‌کنند و به قصه‌گویی و تفال زدن به دیوان حافظ می‌پردازند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۷ پیشنهاد طلایی درباره خوراکی های سفره شب یلدا و طرز تهیه و آماده سازی بسیار آسان آنها را به شما بگوییم.

خوراکی های سفره شب یلدا

۱. هندوانه

این میوه پرخاصیت و خوشمزه یکی از خوراکی های اصلی در جشن شب یلدا است. یادتان باشد خواص این میوه‌ی تابستانی که می‌توانید آن را در تمام طول سال پیدا کنید برای سلامتی آنقدر زیاد است که همین الان در هر شرایطی که هستید هم خوب است یک برش از آن را میل کنید. هندوانه یک درمانگر شیرین و عالی است که کالری فوق‌العاده کمی دارد، و عملا عاری از کلسترول و چربی است و به عنوان میوه خوشمزه و خوش عطر شب یلدا گزینه بسیار خوبی است.

۱۰ ایده برای تزیین هندوانه شب یلدا بسیار آسان و بدون نیاز به آموزش

۲. کدو حلوایی

کدو حلوایی، این خوراکی نارنجی و خوشمزه پاییزی هم یکی از خوراکی های سنتی و محبوب شب یلدا است که بینایی شما را قوی نگه می‌دارد، به کاهش وزن کمک می‌کند و دانه‌های آن نیز می‌توانند دربرابر بیماری‌های قلبی از بدن محافظت کنند. این خوراکی کم‌چرب و با طعمی کره‌ای، سرشار از فیبر و پتاسیم است و به ساخت استخوان‌های قوی‌تر کمک می‌کند. و هرچه کدوی شما نارنجی تر باشد، سالم‌تر است!

کدوها فقط برای تزیین نیستند. به وسیله‌ی کدو می‌توان غذاهای سالم و خوشمزه‌ای درست کرد و در شب‌های سرد پاییز و زمستان نوش جان کرد. کدو حلوایی یکی از انواع کدوهای زمستانی است؛ کدو حلوایی خام را، تا وقتی که پوست‌اش زخمی و سوراخ نشده باشد، می‌توان به مدت طولانی در خانه نگه داشت؛ یعنی لازم نیست دائما به فروشگاه بروید – یک بار تعداد زیادی کدو حلوایی بخرید و مدت زیادی از آن‌ها نگهداری کنید. و هر بار که تصمیم بگیرید این محصول زیبا را از حالت دکوری خارج کنید، می‌توانید آن را به یک شام بسیار لذیذ تبدیل کنید!

سالاد کدو حلوایى

طرز تهیه ۵ پیش غذا با کدو حلوایی مخصوص شب یلدا

۳. انار

انار این میوه قرمز با آن طعم ترش و شیرین بسیار لذت‌بخش خود یکی از خوراکی های ویژه شب یلداست. این میوه پاییزی برای سلامتی خواص بسیار زیادی دارد و به خاطر قدرت دارویی که دارد در سراسر جهان و به خصوص نزد طرفداران سلامتی مشهور است. خوب است این میوه سرخ را به لیست خرید شب یلدای خود اضافه کنید.

ترایفل انار و نارگیل

۷ طرز تهیه دسر انار برای شب یلدا که بسیار خوشرنگ و خوشمزه است

۴. آجیل شیرین

خوراکی های سفره شب یلدا

مصرف انواع آجیل و خشکبار و میوه خشک بخش بزرگی از فرهنگ ما را تشکیل می دهد و در بعضی از سنت‌ها و رسوم ما نقش مهمی ایفا می‌کند. مثلا بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و رسوم ما در ایام نوروز یا شب یلدا است که بسیار زیاد مصرف می‌شود. آجیل به لطف دارا بودن ترکیب فشرده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره بهترین و سالم‌ترین راه برای ته‌بندی (خوردن خوراک مختصر) است. بسیاری از آجیل‌ها به شکل دانه هستند و این روغن آن‌ها است که عموما برای مصرف استفاده می‌شود. یک وعده‌ی کوچک از اکثر آجیل‌ها می‌تواند بیشترین نیاز روزانه‌ی شما به مواد مغذی را برآورده کند.

۵. شیرینی های خانگی

رپورتاژ

مصرف انواع شیرینی ها و تنقلات شیرین از گذشته های دور بین ایرانیان مخصوصا در شب های سرد زمستان یا شب های مراسم سنتی مانند نوروز یا شب یلدا رواج داشته است. و بسیاری از خانواده ها در گذشته انواع کیک و شیرینی را در منزل درست می کردند. مصرف شیرینی جات شیرینی جات باعث شادی و حس خوب شما می‌شوند و خوراکی های شیرین بهترین محرک‌های شادی هستند پس برای گرامیداشت یک مراسم زیبای سنتی مثل شب یلدا بهترین گزینه است.

خوراکی های سفره شب یلدا

طرز تهیه دسر پستو

مواد لازم

2 قاشق غذاخوری دانه‌ی کاج بو داده 1 حبه سیر ریز شده 3 قاشق غذاخوریی پنیر پارمیگیانو-رگیگانو 2 بسته ریحان تازه 1 برگه خمیر شیرینی یخ زده 8/3 قاشق چایخوری نمک کوشر طرز تهیه دسر پستو
فر را روی 204 درجه‌ی سانتیگراد قرار دهید.
دانه‌ها و سیر را در یک غذاساز کوچک قرار دهید؛ تا زمانی که به خوبی خرد شوند بزنید. پنیر اضافه کنید؛ و برای ترکیب شدن باز هم بزنید. ساقه‌های درشت ریحان را بردارید. برگ‌ها را پاره کنید، و داخل غذاساز بریزید؛ تا زمانی که حسابی خرد و خمیر مانند شود بپزید.
خمیر را باز کنید، و به شکل یک مستطیل در بیاورید. پستو را روی خمیر پخش کنید تا لبه‌ها. روی آن نمک بپاشید. هر دو طرف خمیر را به بالا جمع کنید تا در میانه به هم برسند. به مدت 10 دقیقه در فریزر بگذارید.
خمیر را به 20 قطعه ببرید. قطعات را در یک لایه‌ی تکی روی سینی فری که کاغذ پوستی دارد قرار دهید. به مدت 16 دقیقه یا تا زمانی که کمی قهوه‌ای می‌شود بپزید.

۶. خرمالو

خرمالو میوه‌ای کم کالری است که در انواع گس و غیرگس در دسترس است، و می‌توان آن را به صورت خام یا خشک‌شده مصرف کرد. همچنین می‌توان از آن در تهیه‌ی خوراکی‌های مختلفی از جمله پودینگ استفاده کرد. این میوه‌ی کم کالری که میزان فراوانی مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم و ویتامین از جمله ویتامین A و C دارد، دارای مزایای فوق‌العاده است. این خوراکی پاییزی زیبا یکی از میوه های اصلی سفره های شب یلداست. در ادامه طرز تهیه یک فینگرفود گیاهی خوشمزه با استفاده از خرمالو را یاد بگیریم.

خوراکی های سفره شب یلدا

مواد لازم

2 قاشق چایخوری شکر یک و یک دوم قاشق غذاخوری سرکه‌ یک و نیم قاشق غذا خوری آب لیمو یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری فلفل قرمز 1 حبه سیر ریز شده 2 عدد خرمالو رسیده‌-سفت با اندازه‌ی متوسط که هر کدام به ده قاچ بریده شده است 1 عدد پیاز 20 عدد برگ ریحان تازه‌ی متوسط 20 عدد برگ نعناع بزرگ 20 عدد برگ گشنیز بزرگ

طرز تهیه

شکر، سرکه، آب لیمو، فلفل، و سیر را در پیاله‌ی کوچکی مخلوط کنید. خرمالوها را اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند، گاه گاهی هم بزنید. مرینت را جدا کنید.
پیاز را از طول ببرید. به دو تکه‌ با طول 5 سانتیمتر تقسیم کنید سپس لایه‌ّها را از هم جدا کنید. برای هر سیخ، یک برگ ریحان بزید بعد یک قاچ خرمالو، یک تکه پیاز، برگ نعناع و برگ گشنیز.

۷. شام یلدا

همانطور که گفتیم هندوانه، آجیل، انار، کدو حلوایی و خرمالو و همچنین غذاهایی مانند مرغ و ماهی از خوراکی های شب یلدا است که نباید همه با هم مصرف شوند. باید به این مسئله توجه داشت که پرخوری شب هنگام ، همه چیزخوری و مصرف همزمان انواع مواد غذایی سبب اختلال در هضم غذا و ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود و نباید فریب سفره‌های رنگین در شب چله را خورد و طی مدت زمان محدود انواع مواد غذایی را در فاصله کوتاه همزمان با هم مصرف کرد. در ادامه طرز تهیه یک شام بسیار خوشمزه و مجلسی و سالم برای شب یلدا آمده است.

طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات قفقازی مجلسی

مواد لازم:

یک عدد مرغ کامل 1 عدد پیاز (پوست کنده) 1 عدد هویج بزرگ (پوست کنده) 5 تکه نان سفید 450 گرم گردو (خرد شده) 2 تا 3 حبه سیر 3 قاشق چایخوری پاپریکای (شیرین) 3 قاشق چایخوری نمک یک دوم قاشق چایخوری فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه:

مرغ را درون قابلمه‌ی بزرگ درپوش داری قرار دهید. ظرف را از آب تا جایی پر کنید که روی مرغ را بپوشاند. نمک، فلفل، پیاز، و هویج را اضافه کنید. آن را بجوشانید، در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید. بگذارید مرغ به آرامی بجوشد تا گوشت کم کم از استخوان جدا شود.
در حالی‌که مرغ می‌پزد، می‌توانید گردوها را خرد کنید. روش معمول آن است که آن‌ها را با استفاده از یک وردنه بین دو لایه‌ کاغذ مومی خرد کنیم. این کار اجازه می‌دهد روغن طبیعی از گردو خارج و با مخلوط ترکیب و بهترین طعم و قوام حاصل شود. اگر عجله دارید، می‌توانید گردو را در غذاساز بپزید تا پودر نرمی به دست بیاید.
وقتی مرغ کاملا پخت، قابلمه را در بسته نگه دارید و بگذارید خنک شود. وقتی مرغ به حد کافی خنک شد، از آبگوشت آن را در بیاورید و در یک دیس جدا قرار دهید. پیاز و هویج را در بیاورید و دور بریزید.
با پوشیدن دستکش لاستیکی، تمام گوشت را از استخوان جدا کنید، و همه‌ی استخوان‌ها، پوست، و غضروف‌ها را دور بریزید. سپس تکه‌های بزرگ گوشت را به رشته‌های کوچک تبدیل کنید.
در حالی که آب گوشت همچنان گرم است، آن را درون یک کاسه‌ی بزرگ آبکشی کنید. نان مورد علاقه‌تان را به آب گوشت درون کاسه اضافه و آن را خرد کنید تا تکه‌ی نان بزرگی در آن نماند.
گردوهای خرد شده، سیر له شده، و پاپریکا را اضافه و با هم مخلوط کنید. نهایتا، مرغ ریز شده را اضافه و تا زمان ترکیب شدن مخلوط کنید. نمک را به میزان دلخواه برای طعم دهی بیفزایید. روی آن را بپوشانید و به مدت چند ساعت پیش از سرو کردن در یخچال قرار دهید.
برای آماده و سرو کردن غذا، مخلوط را در یک ظرف خالی بریزید. روی آن را خرده‌های گردو بریزید. یک قاشق چایخوری پاپریکا را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط و روغن «قرمز» روی آن بپاشید.

نوشته‌های مرتبط