نظم در زندگی: ۱۴ راهکار ساده ایجاد نظم در خانه، مدرسه و محل کار

بدیهی است که برقراری نظم در زندگی در خانه، مدرسه و محل کار کلید قدم برداشتن در راه رسیدن به موفقیت است. در واقع، هیچ چیز پنهانی و مرموزی در این رابطه وجود ندارد. کسی که ضرورت سر و سامان گرفتن و منظم شدن را در زندگی احساس نکند جزو ما انسان‌ها نیست! آیا دلتان می‌خواهد نحوه‌ی نظم و انضباط داشتن در خانه، مدرسه، و محل کار را یاد بگیرید؟ در این نوشتار ما ۱۴ توصیه‌ی عالی و آسان برای دستیابی به نظم و انضباط را به شما یاد می‌دهیم که می‌توانید بلافاصله استفاده از آن‌ها را آغاز کنید.

۱. یادداشت بردارید

نمی‌توانید دسته کلیدتان را پیدا کنید، قبل از یک آزمون یا پروژه‌ی مهم همیشه تعلل می‌کنید – این‌ها وقت تلف کن‌های مرسومی هستند که نمی‌گذارند کاری که باید انجام بگیرد به پایان برسد و این موارد هر از گاهی برای اکثر آدم‌ها پیش می‌آیند. همه‌ی ما حداقل یک نفر را می‌شناسیم که هر سال روز تولدمان را به یاد دارد و هر عید برای‌مان پیام تبریک می‌فرستد. در واقع، این کار جادویی و عجیب و غریبی نیست و آن‌ها هم مجبور نیستند که تمام رویدادها را به خاطر بسپارند. سعی بر حفظ و از بر کردن چیزها به منظم و مرتب شدن کمکی‌ نمی‌کند. توصیه‌ی ما این است که یادداشت بردارید.

فقط یک قلم و کاغذ برای به یاد سپردن موضوعات کفایت می‌کند. این کار دوام بیشتری دارد. می‌توانید از گوشی هوشمند یا کامپیوترتان نیز برای انجام آن استفاده کنید. اگر سعی کنید تمام تاریخ‌های مهم را به ذهن بسپارید، آن وقت زندگی‌تان پیچیده و دشوار می‌شود. بهتر است هر چیزی را یادداشت کنید از لیست خرید گرفته، تا هدایای عید، تاریخ‌های مهم یا دکوراسیون خانه.

۲. برنامه‌ی زمانی و ضرب‌العجل تعیین کنید

توصیه‌ی بعدی درباره‌ی نحوه‌ی نظم و انضباط داشتن در خانه‌، مدرسه، و محل کار آن است که یک برنامه‌ی زمانی خوش طرح ایجاد کنیم. در حقیقت، آدم‌های منظم وقت‌شان را هدر نمی‌دهند. آن‌ها به وضوح می‌دانند که منظم کردن امور شانه به شانه‌ی بهره‌ور بودن و کارامدی بیشتر حرکت می‌کند. بنابراین، برای هر روز و هفته‌ی خود برنامه‌ی زمانی درست می‌کنند. همچنین هدف و ضرب‌العجل تعیین می‌کنند. مهمتر آن که، آن‌ها مصرانه به آن ضرب‌العجل‌ها پایبند می‌مانند. با پیشه کردن یک سبک زندگی آشفته و بی‌نظم برای تعیین ضرب العجل یا رسیدن به اهداف خود فضا و زمان لازم را در اختیار نخواهید داشت.

۳. دست از تعلل بردارید

آیا توجه کرده‌اید که هر چه بیشتر برای انجام کاری منتظر می‌مانید، انجام دادن آن دشوارتر می‌شود؟ به منظور داشتن زندگی کم استرس‌تر و کم فشارتر، باید دست از تعلل بردارید. انجام دادن کارها با نهایت سرعت ممکن به شما اجازه خواهد داد بار انجام آن در آینده از دوش‌تان برداشته شود.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه در خانه، مدرسه، یا محل کار نظم و انضباط داشته باشید، به توصیه‌های دیگری که در ادامه می‌آیند خوب توجه کنید.

۴. برای هر چیزی مکان مشخصی تعیین کنید

اگر هر چیزی را سر جای مناسب خودش نگذارید احتمال گم شدن آن‌ها زیاد است. با گذاشتن هر چیزی سر جای خودش، فرایند نظم و انضباط دادن به امور زندگی‌تان را آغاز کنید. افراد منظم با برچسب زدن روی کابینت‌ها یا محل‌های نگهداری مختلف نظم و انضباط را حفظ می‌کنند.

باید چیزهایی را که اغلب از آن‌ها استفاده می‌کنید در مکان‌های قابل دسترس قرار دهید و نگذارید محل نگهداری آن‌ها شلوغ شود. به علاوه، هرگز روی یک فضای نگهداری (کشو/کمد) برچسب «متفرقه» نزنید.

۵. چانه نزنید و فقط چیزهایی را که واقعا نیاز دارید بخرید و نگهداری کنید

لازم است از شر آن چیزهایی که نیاز ندارید خلاص شوید. هنگام خرید، به جای چانه زنی بدون برنامه‌ی قبلی، بهتر است به طور دقیق آنچه را نیاز دارید یادداشت کنید و فقط همان‌هایی را که برای‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اید خریداری کنید. آدم‌های منظم جذب تبلیغات دروغ و کذب نمی‌شوند.

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که برای نگهداری بعضی از اموال‌تان جای کافی ندارید؟ به جای خرید یک خانه یا انبار بزرگتر، بهتر است خودتان را از دست بعضی چیزها خلاص کنید. هرچه چیزهای بیشتری نگهداری کنید، یعنی این که آشفتگی بیشتری به وجود آورده‌اید. کسانی که با نظم زندگی می‌کنند فقط آن‌چیزهایی را که واقعا نیاز دارند و می‌خواهند نگهداری می‌کنند. اگر چیزهای کمتری داشته باشید، یعنی این که می‌توانید از آن‌ها لذت بیشتری ببرید.

اصل ماجرا این است که در دور انداختن بعضی چیزها دل و جرات به خرج دهید. با دور انداختن آن‌ها برایشان احساس دلتنگی نکنید. البته به جای دور انداختن چیزهای غیر ضروری، بهتر است آن‌ها را اهدا کنید. به این طریق، نه تنها به خانه‌‌تان نظم و انضباط می‌دهید بلکه به کسانی که به وسایل دور ریختنی شما احتیاج دارند نیز کمک می‌کنید.

۶. از ظرف‌ها، سطل‌ها، و حایل‌ها استفاده کنید

به عنوان مثال، اگر گاراژتان پر از چیزهایی است که لازم است نگه‌شان دارید اما زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، از یک ظرف برای آن‌ها استفاده کنید. به این طریق، اطلاع خواهید داشت که در صورت نیاز یک چیز مشخص را کجا پیدا کنید. ظرف‌های شفاف بسیار مفید هستند، اما باز هم سطل‌ها و ظرف‌های دارای برچسب نیز به درد می‌خورند. جدا کردن چیزهای کوچکی مثل ابزار، ظروف، یا ملزومات اداری نیز کار ثمربخشی است.

۷. به طور منظم به هم ریختگی‌ها را مرتب کنید

رپورتاژ

بهتر است هر هفته برای مرتب کردن به هم ریختگی‌ها زمان مشخصی را معین کنید. کسانی که بسیار منظم هستند مطمعنا هر هفته زمان مناسبی را به مرتب کردن خانه و همین‌طور محل کار خود اختصاص می‌دهند. همه‌ی ما می‌دانیم که وسایل و چیزها به خودی خود منظم نمی‌مانند.

۸.  فهرست وظایف روزمره را خلاصه کنید

برای کمک به ساماندهی موثر برنامه‌ی زمانی‌تان، یک فهرست وظایف روزمره درست کنید، اما سعی کنید به صورت خلاصه باشد. از حروف بزرگ و پررنگ استفاده کنید و روی کارت فهرست بیش از ۵ کار ننویسید. اگر می‌خواهید هر قلم دیگری را اضافه کنید، آن را پشت کارت یادداشت کنید. اگر پنج کار را انجام دادید، به کارهای اضافی که پشت کارت نوشته‌اید رجوع و از آن‌ها یک فهرست وظایف روزمره‌ی جدید درست کنید. یادتان باشد فهرست قبلی را دور بیندازید. به این طریق، کارهای بیشتری را تمام خواهید کرد، کمتر احساس آشفتگی خواهید داشت و زمان را بهتر مدیریت می‌کنید.

۹. بلافاصله روز خود را آغاز کنید

وقتی از خواب بیدار می‌شوید بهتر است صبحانه‌ی سالمی بخورید، صورت‌تان را بشویید، لباس بپوشید، و کفش‌های‌تان را پا کنید. همان کارهایی را انجام دهید که برای رفتن به مدرسه یا اداره انجام می‌دهید. با این کار، نگرش ذهنی‌تان را تغییر می‌دهید. با آماده شدن و مهیا کردن‌ خودتان برای مواجه با جهان پیش رو، در واقع خودتان را برای رسیدن به موفقیت آماده کرده‌اید.

قانون پارکینسون: ۷ تکنیک پارکینسون برای مدیریت زمان و بهره وری بیشتر

۱۰. خودتان را غرق نکنید

در صورتی که متوجه شدید برنامه‌ی زمانی‌تان پر است و وقت کم دارید، به حذف کردن کارهای کم‌اهمیت‌تر از برنامه‌ی روزانه‌ی خود فکر کنید. از انجام همزمان تمام امور پرهیز کنید چون این کار فقط باعث احساس اضطراب، پریشان‌ خاطری و بی‌نظمی در شما خواهد شد. در صورت نیاز برای آنکه به ذهن خود امکان تفکر بیشتر بدهید مدتی برنامه‌های خود را لغو کنید.

۱۱. واگذاری مسئولیت‌ها را یاد بگیرید

تکنیک بعدی در زمینه‌ی نظم و انضباط در محل کار و خانه، واگذاری مسئولیت است. یک زندگی واقعا منظم هرگز پر از قرار ملاقات‌ها، مسئولیت‌ها، و ضرب‌العجل‌ها نیست. اگر می‌دانید که باید به خرید بروید اما بیش از حد سرتان شلوغ است که به آن فکر کنید، باید از دوستان یا اعضای خانواده تقاضا کنید این کار را برای‌تان انجام بدهند. از قبول آنچه نمی‌توانید انجامش دهید و وقت کافی برای تکمیل آن ندارید خودداری کنید. دوستان‌تان به خاطر این کار از شما متنفر نمی‌شوند و رئیس‌تان فکر نخواهد کرد که شما تنبل هستید. سایرین به خوبی درک خواهند کرد که شما واقعا به وقت آزاد نیاز دارید تا کارهای شخصی خودتان را انجام و به برنامه‌ی روزانه‌تان سر و سامان بدهید. وقتی قادر به انجام تمام کارهای خود نیستید، آن گاه واگذاری امور کار درست و معقولی به نظر می‌رسد.

۱۲. کمال گرا نباشید

بحث از نحوه‌ی نظم و انضباط داشتن در محیط کاری که می‌شود، کمال گرا نبودن یکی از ضرورت‌های مهم است. لازم است دست از کما‌ل‌گرایی بردارید چون با این کار خودتان را زیر بار مسئولیت‌ها غرق خواهید کرد. گاهی، کسانی که صبر می‌کنند تا کار خود را با یک ذهنیت باز و بی‌دغدغه آغاز کنند؛ مجبور هستند مدت مدیدی را انتظار بکشند. باز هم تکرار می‌کنم؛ از تعلل کردن بپرهیزید و پروژه‌ها را به تعویق نیندازید. اگر می‌توانید به نقطه‌ی نسبتا خوبی برسید، نه تنها به سرعت به نقطه‌ی بعدی خواهید رفت بلکه این کار به نحو موثری به رهایی ذهن شما از استرس کمک خواهد کرد.

مدیریت زمان و قدرت جادویی ۱۴۴۰ که معجزه دقیقه ها است

۱۳. بلافاصله هر چیزی را سر جای خود بگذارید

وقتی خودکارتان از کشو بر می‌دارید، بعد از یادداشت برداری، به جای آن که خودکار را هر جا که راحت هستید رها کنید، بهتر است یک لحظه‌ی کوتاه وقت صرف کنید و آن را سر جای خود بگذارید.

اگر کاری که در حال انجام آن هستید کمتر از دو دقیقه زمان می‌برد، پس بلافاصله آن را انجام دهید. انجام دادن بلافاصله‌ی کارها خانه‌ی شما را مرتب و منظم نگه می‌دارد و دیگر مجبور نخواهید بود آن کارها را بعدا انجام دهید. در صورتی که در قسمتی از خانه یا محل کار چیزهایی به صورت بی‌نظم و در هم و برهم پراکنده شده اند، فقط چند دقیقه وقت صرف کنید و آن‌ها را سر جای خود بگذارید. این به شما کمک خواهد کرد از پیچیده‌تر شدن و غیر قابل کنترل شدن این به نظمی‌ها جلوگیری کنید.

۱۴. تمیزکاری و مرتب کردن را به آخر هفته‌ها موکول نکنید

معمولا در تلویزیون شاهد آن بوده‌ایم که بعضی از آدم‌ها کل آخر هفته‌ی خود را به مرتب کردن اتاق‌شان و به هم ریختگی‌های آن اختصاص می‌دهند. اما، این اصلا کار درستی نیست. مشکل آن است که این کار به سرعت خسته کننده و طاقت فرسا خواهد شد.

اگر وقت نکنید کار مرتب‌سازی را به طور کامل انجام دهید، احساس خواهید کرد که کل آخر هفته‌ی خود را از دست داده‌اید و آخرین کاری که انجام می‌دهید شروع مجدد مرتب کردن اتاق‌تان است. به جای آن، بهتر است یک یا دو روز مشخص را در هفته به منظم و مرتب کردن اختصاص دهید.

برای عده‌ای رسیدن به نظم و انضباط می‌تواند به معنی تغییر سبک زندگی باشد. این کار حقیقتا به تعهد و شکیبایی نیاز دارد، پس عجله نکنید و نا امید نشوید.

نوشته‌های مرتبط