کلاهبرداری به اسم صدا و سیما و راهکاران مقابله با آن

کلاهبرداری به اسم صدا و سیما یکی از شیوه ­های جدید کلاهبرداری از مردم می ­باشد. امروزه 15 درصد از کلاهبرداری ­های ایرانی در حوزه­ ی کلاهبرداری با آرم صدا و سیما می­باشد. کلاهبردار، آرم صدا و سیما را بر روی پروفایل خود قرار می­دهد و با شهروندان ایرانی به گفت و گو می ­پردازد. گفت و گوی این کلاهبردارها حول برنده شدن شخص در قرعه­ کشی می­باشد. از این رو، از شخصی که خوشحال از برنده شدن در قرعه ­کشی می­باشد، کد ملی و شماره تلفن همراه او، مطالبه می­شود. کلاهبردار با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراه او، اپ بانکی را نصب و فعال می­کند. از این جهت، کد فعال­سازی به تلفن همراه شخص ارسال می­شود و کلاهبردار از شخص می­خواهد که این کد را برایش بخواند.

ماکان آریا پارسا مدیر هولدینگ پارس پندار نهاد و یکی از فعالان حوزه کسب و کار معتقد است که شخص، این گونه گول خورده است که کد دریافت شده، کد جایزه قرعه­ کشی می­باشد. در حالی که این کد، امکان دسترسی کلاهبردار به حساب­های بانکی شخص را مهیا می­کند. اگر شخص ناغافل این کد را در اختیار کلاهبردار قرار دهد، کلاهبردار به تمام حساب­های او به صورت مستقیم دسترسی خواهد داشت. کدهای ارسال شده در قالب لینک هستند و این لینک­ها درگاه بدافزاری هستند.

از این رو، این لینک­ ها موجبات کلاهبرداری با نام صدا و سیما را می­ سازند، چرا که دسترسی و فعال­سازی ارسال پیامک­ های انبوه به تلفن همراه شخص، برای کلاهبردار مهیا شده است. از طرفی، کلاهبردار به محتوای پیامک تلفن همراه شخص هم دسترسی دارد و می­تواند رمزهای پویای شخص را کپی کنید و مورد استفاده قرار دهد. کلاهبرداری به این روش فقط و فقط محدود به نام و نشان صدا و سیما نمی­ شود، بلکه با نام رادیو و برنده شدن در قرعه­ کشی ­ها هم جیب مردم را هدف قرار داده ­اند. توصیه می­شود هر گونه تماس تحت عنوان برنده شدن در قرعه­ کشی را باور نکنید.

کلاهبرداری به اسم صدا و سیما و راهکاران مقابله با آن
کلاهبرداری به اسم صدا و سیما

توضیحات کلی راجع به کلاهبرداری با نام صدا و سیما

حوزه کاری کلاهبرداری به اسم صدا و سیما در فضای اپلیکیشن واتس اپ صورت می­گیرد. کلاهبردار آرم و نشان صدا و سیما را در پروفایل خود قرار می­دهد و خود را از طرف سازمان صدا و سیما معرفی می­کند. شاید فکر کنید که با این روش، فقط می ­توان جیب افراد بی­ سواد و کم­ سواد را زد، در حالی که اکثر کسانی که به اداره پلیس مراجعه کرده ­اند و گزارش پر کرده ­اند، تحصیل کرده بوده­ اند. از این رو، می ­بایست آگاهانه برخورد کرد و گول این روش­ها را نخورد.

کلاهبرداری با آرم صدا و سیما افزایش یافته و می­ بایست شهروندان مراقب­ تر و حواس جمع ­تر باشند. این نوع کلاهبرداری ­ها محدود به صدا و سیما نمی ­شود، بلکه افراد با اسم رادیو هم اقدام به کلاهبرداری می­کنند. بیس و پایه صحبت ­های این افراد، برنده شدن شخص در قرعه­ کشی می ­باشد، به هیچ عنوان اهمیت ندارد که این قرعه ­کشی کجا و کی و در کدوم برنامه برگزار شده. افراد هیجان زده، گول می­خورند. کلاهبرداران تلفنی خود را وابسته به ارگان­ها و نهادهای دولتی معرفی می­کنند. ارگان­های دولتی که در این کلاهبرداری­ ها مورد استفاده قرار گرفته شده ­اند، شامل رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف، همراه اول، ایرانسل و صدا و سیما می ­شوند.

جدیدا کلاهبرداری با آرم صدا و سیما تغییر شکل داده و کلاهبرداران در تماس تلفنی خود، از شخص می­خواهند که شماره حسابی که فاقد پول است را به آن­ها بدهند. کلاهبرداران با استفاده از کد دسترسی وارد اپ بانکی می­شوند و به تمام حساب شخص دسترسی پیدا می­کنند. بیس کلاهبرداری این اشخاص در زمینه­ی برنده شدن در قرعه­کشی است و با دریافت اطلاعات شخص، در ظاهر قصد ارسال جایزه دارند. ولی اصلی­ترین هدف، خالی کردن تمام حساب­های بانکی این اشخاص است. توصیه می­شود در صورتی که تماسی تحت عنوان برنده شدن در قرعه­ کشی با شما گرفته شد، اطلاعاتی به این اشخاص ندهید.

کلاهبرداری با آرم صدا و سیما
کلاهبرداری با آرم صدا و سیما

در مواجه با این دست تماس­ها، چه کاری باید انجام داد؟

طی این چند سال، تعداد زیادی از شهروندان به اداره­ های پلیس گزارش کلاهبرداری به اسم صدا و سیما را ارائه کرده ­اند. کلاهبردار طی تماس تلفنی یا تماس واتس اپی با شهروندان، به آن­ها اطلاع داده که در قرعه­ کشی مسابقه صدا و سیما برنده شده ­اند و می ­بایست جهت دریافت جوایز خود، اطلاعاتی را به تماس گیرنده بدهند. کلاهبرداری در فضای مجازی اتفاق افتاده است و پیگیری آن می ­بایست تحت نظر پلیس فتا صورت گیرد. یکی از پرونده­ های موجود در این زمینه، مربوط به آقایی بود که پس از مراجعه به اداره ­ی پلیس، اظهار کرده بود شخصی ناشناس با وی تماس گرفته است. شخص ناشناس، عنوان کرده که شما برنده خوش­ شانس قرعه­ کشی صدا و سیما شده­ اید و با زبان­ بازی توانسته اطلاعات هویتی او را بگیرد.

سپس به منظور اهدای جایزه، کد ارسال شده به تلفن همراه وی را از ایشان گرفته ­اند. دقایقی بعد، شخص متوجه شده است که مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال از حساب وی کسر شده است. از این رو، برای شکایت و ثبت کلاهبرداری به اسم صدا و سیما به پلیس فتا مراجعه کرده است. با پیگیری­ های انجام شده توسط پلیس فتا، کلاهبردار در استان ­های شمالی کشور شناسایی شد و با طی مراحل قانونی، وی دستگیر شد. از این رو، توصیه می­ شود به هیچ عنوان اطلاعات هویتی، بانکی و رمزهای دریافتی خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید، به خصوص افرادی که به صورت ناشناس با شما تماس می­گیرند.

رپورتاژ

در صورتی که شما هم قربانی این گونه کلاهبرداری­ ها شدید و یا به موارد مشکوکی برخورد کردید، با فوریت­ های سایبری به شماره تماس 096380، ارتباط بگیرید. البته از طریق سایت پلیس فتا هم می­توانید گزارش دهید، سایت پلیس فتا عبارت است از www.cyberpolice.ir. در بخش ارتباطات مردمی، می­توانید موارد مشکوک را ثبت کنید و گزارش دهید.

کلاهبرداری با نام صدا و سیما
کلاهبرداری با نام صدا و سیما

موارد کلاهبرداری­ هایی که با نام و نشان صدا و سیما صورت می­گیرد

با توجه به هشدارهای مکرری که در صدا و سیما به مردم داده می­شود، متاسفانه در چهار ماه ابتدای سال 1400، حدودا 99 نفر درگیر کلاهبرداری به اسم صدا و سیما شده ­اند. در چهار ماه نخست سال، گزارش ­ها حاکی از کلاهبرداری دوازده میلیارد ریال یا به عبارتی یک میلیارد و دویست میلیون تومان است. در سال 1399، دویست و هشتاد و هشت مورد شکایت ثبت شد که مجموع دریافتی از این اشخاص معادل یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون تومان می­باشد. پیش­تر اشاره کردیم که بیشتر کسانی که طعمه این نوع کلاهبرداری ­ها می ­شوند، تحصیل کرده هستند. برای مثال در سال ­های گذشته سه تن از کارکنان ارشد بانکی قم گول این افراد را خورده بودند و چهارصد و چهل میلیون تومان پول خود را از دست داده بودند.

هر چند پیدا کردن عاملان کلاهبرداری به اسم صدا و سیما کمی دشوار است ولی می­توانید به روند حل پرونده ­های این چنینی کمک کنید. علاوه بر پلیس فتا و سایت ذکر شده­ ی فوق، شما می ­توانید موارد مشابه و مشکوک را از طریق پلیس 110 به ثبت برسانید. یا می­توانید از طریق سایت www.police.ir اقدام کنید و موارد مشکوکی که در تماس با شما بودند را به صورت کامل تشریح نمایید.

هشدار صدا و سیما حول کلاهبرداری با آرم صدا و سیما

تیتر هشدار سازمان صدا و سیما به مردم حول کلاهبرداری با آرم صدا و سیما به این گونه است، گزارش شده است که افراد سودجو با ارسال پیامک یا تماس تلفنی یا واتس اپی با شهروندان تحت عنوان برنده شدن جایزه نقدی و غیرنقدی در برنامه­ های رادیویی و تلویزیونی، از شهروندان تقاضای ارسال شماره حساب، شماره کارت بانکی، رمز عبور و اطلاعات هویتی دارند. رسانه­ ی ملی و سازمان صدا و سیما، سال­هاست که در تلاش هستند تا مردم را آگاه کنند تا گول این حرف ­ها و تبلیغات را نخورند. اطلاعات بانکی و هویتی هر شخصی می­ بایست محرمانه بماند و نباید این اطلاعات را به راحتی در اختیار هر شخصی قرار داد. در گذشته که رمز دوم توسط بانک­ها و مردم کاربرد داشت، کلاهبرداران به راحتی حساب بانکی شهروندان را خالی می­کردند.

کلاهبرداری به اسم صدا و سیما
کلاهبرداری به اسم صدا و سیما

ولی با گذشت زمان و با جایگزین شدن رمز پویا به جای رمز دوم، بسیاری از این کلاهبرداری ­ها کم و محدود شد. اشخاص با کلاهبرداری به اسم صدا و سیما از رمز پویا هم سواستفاده می­کنند. از این رو، در رسانه ­ی ملی (تلویزیون و رادیو) مجریان در این باره به مردم هشدار داده­اند و از طرفی، در اخبار و خبرگزاری­ ها هم در این باره صحبت شده است. تا مردم آگاهانه با این موارد برخورد کنند و درگیر این نوع کلاهبرداری­ها نشوند. میان برنامه­ هایی (البته در گذشته مجموعه تلویزیونی تحت این عنوان از صدا و سیما از شبکه 3 پخش شد) که در صدا و سیما ساخته شده است، به موضوعات این چنینی پرداخته تا مخاطب آگاه­تر برخورد کند.

شماره صدا و سیما تهران چیست؟

سازمان صدا و سیما تهران برای ثبت شکایت­ ها و دریافت گزارش­ های مربوط به کلاهبرداری به اسم صدا و سیما، راه­ های ارتباطی متنوعی را لحاظ کرده است. شماره صدا و سیما تهران بخش پایگاه اطلاع ­رسانی و روابط عمومی آن برای شهروندان تهرانی 162 است. برای هموطنان و شهروندهای سایر استان­ها و شهرستان­ها، شماره 0212781 فعال است. سامانه پیامکی این سازمان 30000 می­باشد و شما می ­توانید به صورت شبانه روزی پیام ­های خود را به روابط عمومی صدا و سیما ارسال کنید. از طرفی این سازمان دارای پست الکترونیکی به نشانی pr.media@irib.ir می­باشد. فکس سازمان صدا و سیما به شماره 02122652880 می­باشد. ناگفته نماند که اگر شما برنده­ ی هر گونه قرعه­ کشی بشوید، قطعا به صورت زنده و لایو از طرف سازمان با شما تماس می­گیرند و یا با شماره ­های معتبری به شما اطلاع خواهند داد.

شماره صدا و سیما تهران
شماره صدا و سیما تهران
نوشته‌های مرتبط