3 راهکار حیاتی برای کاهش اثرات منفی آلودگی صوتی

آلودگی صوتی می‌تواند از طرق مختلف بر سلامتی انسان تاثیر منفی بگذارد، از جمله افزایش فشار خون، بروز اختلال در کارکرد شناختی، و ایجاد سایر اثرات مخرب مربوط به استرس مزمن. در این مقاله، به برخی از استراتژی‌های موثر اشاره می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اثرات منفی آلودگی صوتی را محدود، و از سلامتی و شادی‌تان محافظت کنید.

۱. صداهای اطراف‌تان را به حداقل برسانید

اولین اقدام دفاعی علیه آلودگی صوتی این است که هر کاری از دست‌تان بر می‌آید برای کنترل محیط اطراف زندگی‌تان انجام دهید، و میزان صداهایی را که وارد فضای زندگی‌تان می‌شوند، به حداقل برسانید. در این بخش، به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، صدای محیطی را محدود، و اثرات آلودگی صوتی را کاهش دهید.

الف. استفاده از پنجره‌های دو جداره و درزگیر درب و پنجره

اگر در یک شهر شلوغ و پر سر و صدا یا نزدیک فرودگاه زندگی می‌کنید، با نصب پنجره‌های دو جداره، استفاده از درزگیر درب و پنجره، و حتی افزودن عایق‌های صوتی می‌توانید سر و صدای داخل خانه‌تان را به اندازه‌ی قابل توجهی کاهش دهید. این تغییرات فواید دیگری نیز به همراه خواهند داشت؛ مثلا می‌توانند به کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی، و حفظ سلامت محیط زیست کمک کنند.

ب. کاهش سر و صدای محل کار

اگر در یک دفتر شلوغ و پر از صدا کار می‌کنیم، می‌توانید از همکاران یا کارمندان‌تان بخواهید اقداماتی را برای کاهش سر و صدای محیط کار انجام دهند؛ طبق نتایج پژوهش‌ها، آلودگی صوتی در محل کار بر سلامت و بهره‌وری کارگران و کارمندان تاثیر می‌گذارد.

پ. خاموش کردن تلویزیون

وقتی داخل خانه هستید، پخش دائمی صدای تلویزیون در فضای خانه می‌تواند به عنوان عاملی برای حواس‌پرتی و ایجاد استرس به شمار برود.

ت. ایجاد تغییرات بزرگ‌تر

اگر دچار سطوح بالایی از آلودگی صوتی هستید و نمی‌توانید از راه‌های مختلف آن را کاهش دهید، شاید بهتر باشید از آن‌جا نقل مکان کنید یا شغل‌تان را تغییر دهید. شاید ابتدا این فکر کمی دشوار و غیر ممکن به نظر برسد، ولی وقتی اثرات مخرب زندگی در یک محیط پر سر و صدا را در نظر بگیرید، این کار برای‌تان بهترین گزینه خواهد بود.

رپورتاژ

۲. صداهای استرس‌زا را با صداهای آرامش‌بخش و خوشایند جایگزین کنید

اگر نمی‌توانید صداهای محیط اطراف‌تان را حذف کنید، عملا از طریق جایگزینی صداهای استرس‌زای محیط اطراف‌تان با برخی صداهای آرامش‌بخش و خوشایند، فضای سالم‌تری را در زندگی خود ایجاد کنید. برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه نویز سفید یا دستگاه‌های تولید کننده‌ی صدای آب و سایر نواهای آرامش‌بخش تاثیر سر و صدای فرودگاه یا سایر آلودگی‌های صوتی شهری را کاهش دهید. این دستگاه‌ها صداهایی شبیه صدای آبشار، باران، جویبار، و سایر صداهای آرامش‌بخش تولید می‌کنند و می‌توانند صداهای استرس‌زای محیطی را که باعث حواس‌پرتی آدم‌ها می‌شوند و تاثیر منفی بر خواب انسان‌ها می‌گذارند، به خوبی پوشش دهند. هم‌چنین، این صداهای آرامش‌بخش باعث آسان‌ شدن فرایند مراقبه یا انجام تکنیک‌های تصویرسازی می‌شوند.

به علاوه، با گوش دادن به موسیقی و نواهای مورد علاقه‌تان به وسیله‌ی انواع دستگاه‌های پخش کننده موسیقی می‌توانید صداهای مزاحم را در محیط کار یا محیط زندگی با همسایه‌های پر سر و صدای‌تان را از بین ببرید؛ و هم‌زمان را کاهش تاثیرات مخرب آلودگی صوتی در محیط اطراف‌تان از فواید گوش دادن به موسیقی برای سلامت و مدیریت استرس بهره‌مند شوید. هم‌چنین، گوش دادن به موسیقی می‌تواند خلق و خوی‌تان را بهبود ببخشد، دستگاه ایمنی بدن‌تان را تقویت کند، شما را از لحاظ روانی به آرامش برساند، و انرژی‌تان را نیز افزایش دهد. با این‌که شاید برخی آواها در زندگی‌تان همواره حاضر هستند و مجبور هستید آن‌ها را تحمل کنید، آوای طبیعت یا صدای موسیقی می‌تواند واقعا برای‌تان آرامش‌بخش، و برای سلامتی‌تان مفید باشد.

۳. محافظت از سلامتی‌تان در برابر آلودگی صوتی

از آن‌جا که بخشی از اثرات مخرب آلودگی صوتی به دلیل فعال شدن واکنش استرسی بدن ایجاد می‌شود، لازم است با استفاده‌ی مرتب از تکنیک‌های که می‌توانند تغییرات منفی روانی و جسمی‌ ناشی از قرار گرفتن در معرض استرس مزمن را خنثی کنند، به مقابله با اثرات مخرب آلودگی صوتی بر بیایید. در این بخش، به برخی از موثرترین تکنیک‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

الف. تمرین‌های تنفسی

تنفس عمیق و سایر تمرین‌های تنفسی می‌توانند تاثیر مثبتی برای اثرات مخرب آلودگی صوتی داشته باشند، زیرا این کارها را در هر جایی می‌توانید انجام دهید؛ هم‌چنین، این تکنیک‌ها به سرعت می‌توانند باعث آرامش ذهن و روان‌تان بشوند. (یک نفس عمیق بکشید و به آرامی آن را خارج کنید … آیا حال‌تان بهتر نشده است؟)

ب. مراقبه

مراقبه نیز یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که می توانند استرس را به شدت کاهش دهند؛ زیرا باعث آرامش جسم و روح می‌شود، و حتی مواد شیمیایی داخل مغز را نیز تغییر می‌دهد؛ به این ترتیب، به مرور زمان واکنش‌تان به عوامل استرس‌زا در زندگی کم‌تر می‌شود.

پ. یوگا

تمرین‌های یوگا به عنوان عامل فوق‌العاده‌ای برای تسکین استرس شناخته می‌شوند، زیرا این تمرین‌ها ترکیبی از تکنیک‌های تنفسی و مراقبه هستند که در قالب تمرین‌های ورزشی می‌توانند استرس‌تان را تسکین دهند و از جنبه‌های مختلف برای سلامتی‌تان مفید باشند. هم‌چنین، تمرین‌های یوگا روش بسیار ساده‌ای برای شروع تمرین‌های مراقبه هستند؛ این ویژگی به خصوص برای آدم‌هایی که در اول راه، انجام مراقبه برای‌شان چالش برانگیز است، می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

نوشته‌های مرتبط