چطوری یوگا کنیم؟ مزیت های این ورزش کدامند؟

شاید خیلی از افراد یوگا را به عنوان یکی از ورزش ها محسوب نکنند. اما همواره باید در نظر داشته باشیم که تمرینات یوگا درجات مختلفی دارند که می توانند از سخت تا آسان را شامل شوند.

در این بین نکته مهم این است که تمرینات باید با توجه به توانایی فرد تنظیم و اجرا شوند. نکات مهم دیگر را در ادامه بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چه نکاتی برای انجام یوگا مهم است؟

اینکه شروع کنیم به انجام دادن تمرینات یوگا، توجه نکات متعددی را نیاز داریم. البته نباید زیاد سخت گرفت و از مرحله ای به بعد می توان تمرینات یوگا را در هر زمان و هر مکانی انجام داد. در ادامه به نکات بیان شده برای انجام یوگا توجه کنید.

۱. توجه به توانایی های بدن

تمرینات یوگا در ویدیوها و تصاویری که وجود دارد، منتقل کننده آرامش هستند. اما درجات مختلفی از این تمرینات وجود دارد که باید با توجه به توانایی بدن آنها را انجام داد.

نمی توان در مراحل اولیه، حرکات سخت یوگا را انجام داد. باید مرحله به مرحله پیش رفت تا بدن به مرور به انجام تمرینات عادت کند و انعطاف پذیری لازم را کسب کند.

۲. کمک گرفتن از مربیان حاذق

برای یادگیری تمرینات یوگا بهتر است از یک مربی حاذق کمک بگیرید. برای انجام تمرینات آن نباید عجولانه عمل کرد. لازم است به مرور و با کمک گرفتن از مربیان حاذق آن را پیش برد.

البته لازم است توجه داشته باشیم که مدارک خاصی برای مربی بودن یوگا وجود ندارد و بهتر است با توجه به تجربیات، دانش و سابقه کاری، مربی مناسبی را انتخاب کرد.

سعی کنید در مراحل ابتدایی حتما انجام درست تمرینات یوگا را همراه مربی یاد بگیرید تا به مرور روند درست در بدنتان نهادینه شود.

۳. لباس های راحت انتخاب کنید

برای انجام تمرینات یوگا معمولا بهتر است از لباس های راحت استفاده کرد. معمولا لباس های نخی و کشی گزینه های مناسبی برای انجام تمرینات یوگا هستند. چون تمرکز را به سمت خود جذب نمی کنند.

۴. روزانه یوگا را در برنامه خود داشته باشید

مدت زمان زیادی برای انجام تمرینات یوگا نیاز نیست صرف کنید. از مدت زمان 20 دقیقه در روز شروع کنید و سپس به مرور این مدت زمان را افزایش دهید.

این راهکار باعث می شود به مرور به عادتی مناسب برای شما تبدیل شود.

۵. آموزش تنفس درست در یوگا

از دیگر نکات مهم برای انجام تمرینات یوگا، نفس گرفتن صحیح است. نفس گرفتن در عرض شمارش های مختلف با توجه به حرکتی که در حال انجام است، و حبس کردن آن در سینه باید به درستی انجام شود.

یوگا چه فوایدی دارد؟

انجام هر نوع از تمرینات ورزشی می تواند به حفظ و تضمین سلامتی کمک کند. اما یوگا یکی از تمرینات ورزشی است که تاثیرات متمایزی از انواع ورزش ها را هم شامل می شود. در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

۱. کسب آرامش

یکی از مهمترین تاثیرات و فوایدی که این تمرینات ورزشی به همراه دارند، کسب آرامش است.

اکثر تمرینات یوگا نیاز به تنفس مکرر و حبس آن در سینه را دارند و باید به مرر رها شوند. این موضوع اکسیژن رسانی را تقویت می کند که می تواند سبب رفع تنش های وارد شده به بدن در طول روز شود.

۲. حفظ سلامت بدن

یکی از مزایایی که انجام تمرینات یوگا دارد، حفظ سلامت بدن است. این تمرینات به طور چشمگیری می توانند به سلامت بدن کمک کنند.

رپورتاژ

زیرا به کاهش هورمون های استرس کمک می کنند. همانطور که می دانید استرس یکی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است و می تواند زمینه ابتلا به خیلی از بیماری ها را فراهم کند. با بهره از تمرینات ورزشی یوگا می توان سطح هورمون استرس را کاهش داد.

۳. کارایی بهتر برای بدن

انجام تمرینات یوگا به بهبود کارایی بدن منجر می شود. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کارایی سیستم تنفسی
  • بهبود گردش خون
  • بهبود اکسیژن رسانی به اندام ها
  • افزایش کارایی عضلات

۴. افزایش تمرکز و تعادل

از دیگر فوایدی که تمرینات یوگا برای بدن به همراه دارند، افزایش قدرت تمرکز و افزایش تعادل است.

وقتی تمرینات یوگا انجام می شوند، ذهن قدرت بیشتری برای تمرکز خواهد داشت. افزایش تمرکز ذهن می تواند زمینه بالا بردن تعادل را به همراه داشته باشد.

این موارد به این دلیل است که اغلب تمرینات یوگا به مرور طوری پیشرفت می کنند که باید برای انجام آنها از عضلات، استخوان ها و تمام سیستم بدن کمک گرفت. و البته یکی از مزیت های دیگر یوگا لاغری می باشد.

چند تمرین یوگا که روزانه می توان انجام داد

برخی از تمرینات و حرکات یوگا هستند که می توان از آنها روزانه کمک گرفت تا به آرامش دست یافت. با آنها در ادامه آشنا خواهید شد.

حرکت درخت

برای انجام این حرکت لازم است در ابتدا صاف بایستید و سپس پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید.

بعد از آن لازم است کف دو دست را در بالای سر به یکدیگر وصل کنید و کف یک پا را به آرامی به داخل زانوی پای مخالف بچسبانید. طوری که یک مثلث در قسمت ران دیده شود. 10 شمارش در این وضعیت بمانید و سپس پای دیگر را انجام دهید.

لازم است در این مدت دم و بازدم انجام شود و همچنین باید تمرکز کرد تا تعادل حفظ شود.

حرکت مار کبری

حرکت دیگری که به شدت برای ستون فقرات مفید است، حرکت مار کبری است. برای انجام آن باید روی شکم دراز بکشید و سپس نیمه بالایی بدن را به کمک دست ها بالا بیاورید. 10 شمارش باید بدن را در این وضعیت نگه دارید و سپس به زمین برگردید.

حرکت معروف پروانه

معروفترین حرکتی که از یوگا دیده می شود، حرکت پروانه است. این حرکت کمک می کند تا اکسیژن رسانی به خوبی انجام شود و تمرکز خوبی حاصل شود.

برای انجام آن باید روی زمین به حالت چهار زانو زمین نشست. سپس باید سعی کرد کف پاها را به یکدیگر چسباند.

بعد از آن لازم است با دست ها قسمت مچ پاها را گرفت و سعی کرد تا زانوها به زمین نزدیک شوند.

حرکت چرخش نشسته

از دیگر تمرینات عالی که کشش خاصی را برای قسمت های مختلف به همراه دارد، این حرکت است. برای انجام آن باید روی زمین چهار زانو نشسته باشید.

سپس کمی به سمت راست بچرخید و پای زانو را کمی بالا بیاورید و با آرنج دست مخالف، زانو را نگه دارید.

برای انجام این حرکت می توانید 10 شمارش زمان بدهید و سپس پای بعدی را انجام دهید.

در آخر

تمرینات یوگا خیلی گسترده هستند. بهتر است برای انجام سطح بالای آنها از متخصصین در این زمینه و مربیان حاذق کمک گرفت. معمولا برای انجام این تمرینات نکته مهم داشتن تمرکز و انجام دم و بازدم مکرر است که هر فرد در طول آن باید این نکته را رعایت کند.

نوشته‌های مرتبط