چاه فاضلاب چند نوع است و چه کاربرد هایی دارد؟

سیستم های فاضلاب مهم ترین عناصر ارتباطات مهندسی تاسیسات مسکونی، اداری و تجاری هستند. با این حال اطمینان از تضمین حفر ایمن فاضلاب در صورتی امکان پذیر است که طبق قوانین و مقررات ساختمانی چاه حفر شود.
درست است که امروزه از سیستم های سراسری فاضلاب به عنوان یک بستر برای دفع فاضلاب خانگی و صنعتی و تصفیه آن ها مطابق با دستورالعمل های بهداشتی استفاده می شود، اما در برخی از مکان ها  ،امکان راه اندازی این شبکه و سیستم وجود نداشته و به ناچار باید چاه فاضلاب حفر شود.
به طور کلی چاه فاضلاب یک سازه آب بندی شده است که در مناطقی که امکان دسترسی به سیستم و شبکه فاضلاب سراسری وجود ندارد برای جمع آوری فاضلاب حفر می شود‌.

انواع چاه فاضلاب

چاه های فاضلاب شامل دو نوع می باشند که با توجه به عوامل محیطی که شامل نوع زمینی که قرار است چاه در آن حفر شود ، جنس خاک موجود در محیط و همچنین میزان آب های زیرزمینی بستگی دارد و شامل چاه های جذبی و چاه های سپتیک می باشند.

چاه فاضلاب جذبی چیست؟

نوعی چاه فاضلاب است که با جذب آب کار نموده و در مکان هایی حفر می شوند که در خاک آنها ماسه ، شن یا خرده سنگ وجود داشته باشند تا به خوبی بتواند آب را جذب کند . این چاه ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.
– دهانه چاه یا گلدانی که به شکل مخروط یا قیف است و جایی است که لوله های فاضلاب به چاه متصل می شوند و انتهای لوله فاضلاب برای آنکه وارد چاه شود باید از گلدانی عبور نموده آب و فاضلاب را به داخل چاه بریزد.
– بدنه اصلی چاه یا دیواره آن که با نام میله چاه معروف بوده و شامل یک بدنه بلند استوانه ای شکل است که دارای قطر ثابتی بوده اما ارتفاع آن متغیر است. این دیواره توسط کول چاه ، ایمن سازی می شود.
– قسمت انتهایی یا پایانی چاه شامل انباره است که قطر بیشتری از قسمت بدنه اصلی داشته و شکل گنبد مانندی دارد . این قسمت از چاه برای افزایش حجم و توان افزایش جذب آب حفر می شود .

چاه سپتیک چیست؟

چاه سپتیک سازه ای است که آب و فاضلاب را در خود نگه داشته و مانع از نفوذ آنها به داخل زمین می شود . این فاضلاب در چاه سپتیک باقی می ماند تا ظرفیت چاه تکمیل شود، سپس توسط تانکرها یا دستگاه های مخصوص تخلیه چاه از داخل چاه سپتیک تخلیه می شوند. از آنجایی که این چاه ها مانع از ورود فاضلاب به سفره های زیرزمینی می شوند نسبت به چاه های جذبی ضرر کمتری دارند.
استفاده از چاه های سپتیک معمولاً در مناطق با آب و هوای مرطوب که سطح آب سفره های زیرزمینی آنها کم بوده و دارای خاک باتلاقی می باشند ، مانند شهرهای شمالی کشور بیشتر است.
این نوع چاه ها از دو بخش مجرای ورودی و تخلیه چاه تشکیل شده اند، به طوری که پس از ته نشین شدن مواد جامد داخل فاضلاب پساب های باقی مانده تخلیه می شوند تا با کمک باکتری های هوازی تصفیه شوند.

دلایل حفر کردن چاه فاضلاب شامل چیست ؟

– گاهی اوقات به دلیل اینکه چاه های قدیمی پر شده و جذب مناسبی ندارند باید چاه های فاضلاب جدید حفر شوند.
– یکی دیگر از دلایل حفر چاه فاضلاب ، فرسوده شدن چاه های قدیمی و امکان ریزش آنها است که در این صورت چاه های قدیمی باید به صورت کامل پر شوند در مکان دیگر چاه جدید حفر شود.
– ساختن ساختمان های جدید ممکن است نیاز به حفر چاه فاضلاب جدید را افزایش دهد.
– یکی دیگر از موارد مهم و دلایل حفر چاه این است که ممکن است چاه های دیگر به دلیل راهیابی چاه های مجاور بالا بزنند، در نتیجه باید چاه های فاضلاب جدید حفر شوند.

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب چیست؟

– ایجاد بوی بد فاضلاب یا منتشر شدن گازهای سپتیک
– به گوش رسیدن صدای آب
– بیرون آمدن فاضلاب از لوله ها
– ایجاد نم و رطوبت بر روی زمین یا دیواره های اطراف چاه

علت پر شدن چاه های فاضلاب چیست؟

به طور کلی تقریبا ده سال طول می کشد تا چاه فاضلاب پر شود، اما گاهی اوقات به دلیل ایجاد برخی دلایل چاه های فاضلاب زودتر از موعد پر می شوند . از جمله عواملی که باعث پر شدن چاه های فاضلاب می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– ارتفاع و حجم چاه فاضلاب کم است.
– قطر انباره چاه کم بوده و این قسمت با اندازه ای کوچک ساخته شده است.
– ضایعات به داخل فاضلاب راه یافته اند.
– ناودان یا راه آب باران به داخل چاه فاضلاب می ریزند.
فراموش نکنید که تنها توسط تخلیه چاه می توان فاضلاب را تخلیه نمود با ریختن آهک ، کود شیمیایی یا اسید در چاه فاضلاب نه‌تنها فاضلاب از بین نمی روند بلکه ممکن است باعث ایجاد انفجار در چاه شوند که بسیار خطرناک بوده و ممکن است خطرات جانی در پی داشته باشد.
منبع : kaval.ir

نوشته‌های مرتبط