۱۸ توصیه برای پاک کردن لکه جوهر از لباس و پارچه

امروزه جوهر به دو نوع جوهر پرینت و جوهر خودنویس تقسیم میشود. جوهرهای سیاه از کربن سیاه، و جوهرهای رنگی از روغن بزرک و روغن سویا در ترکیب با رنگدانههای طبیعی درست میشود که مرتب لکه ایجاد میکنند. شاید شما هم به دنبال راهی برای پاک کردن لکه جوهر با مواد ساده و در دسترس باشید، پس با ادامه این نوشتار در سایت کسب و کار بازده همراه باشید.

ما هر روز از جوهر استفاده میکنیم و اصلا عجیب نیست که گاهی لکه جوهر روی لباس یا وسایل خانه باقی بماند. لکههای ناشی از جوهر لکهی غیرارگانیک محسوب میشود و پاک کردن آن دشوار است. اما معنیاش این نیست که نمیتوانید از شر آن خلاص شوید. فرقی نمیکند لکه جوهر روی چرم، پارچه، فرش، یا وسایل خانه باشد، هرچه سریعتر اقدام کنید، نتیجهی بهتری میگیرید.

وقتی لکه جوهر هنوز خیس است، شستن آن آسانتر است، برای همین توصیه میشود قبل از این‌که لکه خشک شود هرچه زودتر برای پاک کردن آن اقدام کنید.

جوهرهای مختلفی وجود دارد، از جمله جوهر دائمی، جوهر با پایهی آب، و جوهر خودکار که هر کدام لکههای متفاوتی ایجاد میکنند. پاک کردن هر نوع لکه جوهر روش خاص خود را میطلبد. برای همین قبل از به کار گرفتن هر روشی برای پاک کردن لکه جوهر، باید از جنس سطحی که روی آن کار میکنید مطمئن شوید.

بهترین توصیهها برای پاک کردن لکه جوهر

پاک کردن لکهی ناشی از خودکار، خودنویس و جوهر نقاشی از لباس کار آسانی نیست. برخی روشها وجود دارد که به شما کمک میکند لکه جوهر را پاک کنید، و برخی محصولات کمکتان میکند به آسانی آنها را پاک کنید.

لکههای جدید جوهر را هرچه زودتر پاک کنید. این خیلی مهم است چون وقتی لکه تثبیت شود پاک کردن آن بسیار دشوار است. در صورتی که لکه جوهر همین حالا ایجاد شدهاست، فورا یک حولهی کاغذی را چند ثانیه محکم روی آن فشار دهید.

اکنون روشهای پاک کردن لکه جوهر در خانه را مرور میکنیم:

۱. شیر

برای پاک کردن لکه جوهر از لباس با استفاده از شیر چند روش مختلف وجود دارد:

– شیر سرد: وقتی جوهر هنوز مرطوب است، حولهی کاغذی را روی آن فشار دهید و بعد محل لکه را به مدت ۳۰ دقیقه در شیر بخیسانید. سپس با آب بشویید.

– شیر گرم: شیر را حرارت دهید تا ولرم شود. سپس آن را در یک ظرف بریزید و قسمت لکشدهی لباس را هر چه زودتر در شیر ولرم بخیسانید. وقتی شیر کاملا در لباس نفوذ کرد آن را بشویید.

– دلمهی شیر فاسد: شیر را در ظرفی مناسب بریزید و در مقابل نور آفتاب قرار دهید. وقتی دلمه شد و بو گرفت، شیر آمادهی استفاده است. باید از ظرفی استفاده کنید که دهانهی آن باز است تا فرایند فاسد شدن سریعتر انجام شود. با انگشت مقداری از دلمهها را بردارید و مستقیما روی محل لکه قرار دهید. وقتی مشاهده کردید که جوهر در دلمهی شیر نفوذ کردهاست، دلمهها را از روی لباس بردارید.

سپس یک صابون را در آب سرد خیس کنید و روی لکه جوهر بمالید. وقتی لکه ناپدید شد، لباس را با آب سرد بشویید تا باقیماندهی صابون را از لباس پاک کنید.

۲. خمیردندان

موثر بودن این روش به نوع جوهر و پارچه بستگی دارد.

دستور استفاده:

– سعی کنید سطح لکه جوهر را با خمیردندان غیرژلهای بپوشانید و سپس پارچه را به هم بمالید.

– لباس را بشویید تا مقداری از جوهر را پاک کنید.

– این فرایند را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

– همچنین میتوانید همین فرایند را با رژ لب انجام دهید.

۳. نمک

دستور استفاده:

نمک را مستقیما روی لکهای که هنوز مرطوب بریزید.

– یک حولهی کاغذی مرطوب را با ملایمت روی لکه فشار دهید.

– سپس نمک را با برس پاک کنید و این فرایند را آنقدر تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

۴. لاک پاککن

اگر لکه جوهر روی لباس با آب و صابون پاک نشد، ممکن است جوهر با پایهی آب نباشد. بنابراین استفاده از لاک پاککن را در نظر داشتهباشید.

دستور استفاده:

– با استفاده از مقداری پنبه محل لکه را به محلول لاک پاککن آغشته کنید.

– وقتی لکههای جوهر تمیز شد، لباس را با آب و صابون بشویید.

۵. کره

دستور استفاده:

برای پاک کردن لکه جوهر از روی وسایل خانه میتوانید کمی کره را روی آن بمالید و به مدت چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید. سپس با مایع ظرفشویی و آب بشویید.

۶. سرکه

دستور استفاده:

– برای پاک کردن لکه جوهر از لباس آن را در یک فنجان سرکهی سفید بخیسانید. سپس خمیری از سرکه و نشاستهی ذرت را به نسبت ۲ به ۳ روی آن بمالید. صبر کنید تا خمیر کاملا خشک شود و سپس بشویید.

– همچنین میتوانید یک قاشق غذاخوری سرکه را روی محل لکه بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس ۱-۲ قطره مایع شرفشویی را روی آن بریزید. لباس را به آرامی با انگشتانتان بمالید. بگذارید حداقل ۵ دقیقهی دیگر بماند. لباس را با آب سرد و مالیدن صابون آنقدر بشویید تا لکه کاملا پاک شود.

مطالب مرتبط: ۱۴ روش برای پاک کردن کپک از پارچه بدون سفیدکننده

۷. رابینگ الکل یا الکل صنعتی

استفاده از رابینگ الکل یا الکل صنعتی که از ابزار فروشی یا داروخانه تهیه شدهاست، برای پاک کردن لکه جوهری که هنوز تثبیت نشده، خوب است. الکل میتواند رنگدانههای داخل لکه جوهر را خنثی، و لکه را محو کند. همچنین میتوانید لباس را در الکل صنعتی یا رابینگ الکل بخیسانید و بعد به روش همیشگی بشویید، یا فرایند زیر را انجام دهید:

– ابتدا یک قطعه ابر کوچک یا اسکاچ نخی را به الکل صنعتی یا رابینگ الکل آغشته کنید.

– اسکاچ یا ابر را روی لکه جوهر جذبشده فشار دهید.

– این فرایند را هر بار با اسکاچ تمیز تا جایی که امکان دارد تکرار کنید.

–  یک ابر و اسکاچ نخی دیگر را در آب سرد خیس کنید و روی محل لکه فشار دهید تا الکل را از پارچه خارج کند.

– برای رسیدن به بهترین نتیجه، قبل از تلاش مجدد برای پاک کردن لکه اجازه دهید پارچه خشک شود.

– رابینگ الکل برای پارچهی خشک عالی است، اما بعد از هربار استعمال باید لباس را با آب تمیز بشویید. فرایند پاک کردن لکههای سرسخت جوهر چرخهای طولانی از وجود لکه، شست و شو و خشک شدن است.

– اجازه بدهید محل لکه خشک شود و لباس را به شیوهی همیشگی بشویید.

۸. تافت مو

تافت مو لکه جوهر را حل میکند، و باعث میشود لکهها به آسانی از اجسام پاک شوند. برای همین اگر سعی دارید لکه جوهر را پاک کنید از تافت مو استفاده کنید.

دستور استفاده:

 – اول یک حولهی کاغذی را زیر لکه قرار دهید و سپس تافت مو را روی جوهر بزنید.

– آنقدر اسپری کنید تا ببینید لکهها با تافت اشباع شدهاند.

– تافت را با یک ابر مرطوب جذب کنید.

– این فرایند را آنقدر تکرار کنید تا لکههای جوهر پاک شود.

رپورتاژ

– در نهایت لباس یا وسیلهی لکشده را بشویید. قبل از اینکه لباس خشک شود مطمئن شوید تمام لکهها پاک شدهاست، چون ممکن است حرارت لکه جوهر را تثبیت کند.

۹. آمونیاک

اگر سعی دارید در خانه لکه جوهر را از لباستان پاک کنید، از آمونیاک برای پارچههای غیرمصنوعی استفاده کنید.

دستور استفاده:

– اول، ترکیبی از الکلی صنعتی و محلول آمونیاک به نسبت ۲ به ۱ درست کنید.

– لباس را در این ترکیب بخیسانید و سپس کمی سرکه به این ترکیب اضافه کنید تا آمونیاک را خنثی کند.

– لباس را به شیوهی همیشگی بشویید.

۱۰. گلیسرین

دستور استفاده:

– ابتدا گلیسرین را گرم کنید. آن را روی لکه جوهر بمالید، سپس با آب بشویید.

۱۱. نشاستهی ذرت

اگر لکه جوهر روی فرش ایجاد شدهاست، از نشاستهی ذرت و شیر استفاده کنید. شیر و نشاستهی ذرت را ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. این خمیر را روی لکه جوهر بمالید تا پاک شود. چند ساعت صبر کنید تا مخلوط روی فرش خشک شود، باقیماندهی مخلوط خشکشده را از روی فرش بشویید و با سشوار خشک کنید.

۱۲. کرم تارتار

دستور استفاده:

– اول با مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری پودر کرم تارتار و ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو یک خمیر درست کنید.

– روی لکهها را با این خمیر بپوشانید و بگذارید ۳-۴ ساعت بماند.

– سپس خمیر را با برس پاک کنید و لباس را بشویید.

۱۳. روغن قنادی

اگر لکه جوهر خودکار روی لباستان ماندهاست، برای پاک کردن آن مقداری روغن قنادی را روی لکه بمالید و بعد با حوله‌‌ی کاغذی آن را پاک کنید.

۱۴. سمباده

تکهای سمباده و یک فشار ملایم روی لکه برای پاک کردن یا حداقل کمرنگ کردن لکه جوهر از روی لباس خوب است. سپس پرزهای پارچه را با برس ناخن مسواک بیرون بیاورید. این روش میتواند به شما کمک کند از مراجعه به خشکشویی با هزینهای زیاد اجتناب کنید.

۱۵. شیر، سرکه، و بوره

دستور استفاده:

– شما باید ۱ قاشق غذاخوری سرکه، ۱ قاشق غذاخوری شیر، ۱ قاشق غذاخوری بوره و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو آماده کنید.

– سپس همهی مواد را با هم مخلوط کنید و روی لکه جوهر قرار دهید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. یک تکه ابر را در آب سرد خیس کنید و آنقدر روی لکه فشار دهید تا کاملا پاک شود.

۱۶. خمیر اصلاح

برای این روش باید از خمیر اصلاح فوم استفاده کنید و خمیر اصلاح ژلهای مناسب نیست.

دستور استفاده:

 کمی خمیر اصلاح را به صورت کف روی لکه اسپری کنید و نیم ساعت صبر کنید.

– سپس محل لکه را زیر آب سرد جاری بگیرید و به آرامی با انگشت بمالید.

۱۷. دوغ

دستور استفاده:

– اجازه بدهید محل لکه ۲۴ ساعت در دوغ غوطهور باشد.

– سپس با کمی مایع دستشویی یا صابون عاج و آب سرد بشویید.

– اگر لکه جوهر پاک نشد، دوباره لباس را در دوغ غوطهور کنید و این فرایند را تکرار کنید.

مطالب مرتبط: پاک کردن تاتو: ۱۵ روش رایج و موثر برای محو کردن تتو

۱۸. صابون عاج

این آخرین، ولی یکی از مهمترین توصیهها برای پاک کردن لکه جوهر دی خانه است.

دستور استفاده:

– پارچه را زیر آب بگیرید تا خیس شود.

– صابون عاج را به مقدار کافی روی محل لکه بمالید. خیلی صابون نمالید چون ممکن است به الیاف لباس آسیب بزند. بگذارید یک ساعت بماند.

– چند قطره مایع ظرفشویی را روی محل لکه بریزید و سپس به آرامی با انگشت بمالید.

– با آب سرد بشویید.

هنگام تلاش برای پاک کردن لکه جوهر به این نکات مهم توجه کنید:

– اگر میترسید روشهای پاک کردن لکه جوهر را امتحان کنید، یا اگر سعی کردهاید اما موفق نشدهاید، لباس را به خشکشویی ببرید. شما باید لباس لکشدهای را که تمیز نمیشود فورا به خشکشویی ببرید.

– از مسئول خشکشویی بپرسید تجربه و ابزار لازم را برای پاک کردن این نوع لکه دارد یا نه. اکثر خشکشوییها دستگاه خشکشویی و هم‌چنین دستگاه مکش پرقدرت و مواد شیمیایی قوی دارند. معمولا لکههای جوهر آبی تمیز میشود اما لکه جوهر سیاه تمیز نمیشود. همهی جوهرهای سیاهتان را دور بریزید.

– گاهی برخی روشهای خانگی باعث میشود لکهها سختتر پاک شود. همهی لکهها قابل پاک کردن نیست، گاهی لکه نیاز به قیچی دارد. اما بریدن احتمالا به لباس آسیب میزند و این روش توصیه نمیشود.

– بررسی کنید که جوهر با پایهی آب است یا نه، جوهر برخی خودکارها با پایهی آب است. اگر جوهر با پایهی آب بود، کافی است لکه را مرطوب کنید، یک حولهی کاغذی را چند ثانیه روی آن فشار دهید. به این طریق تقریبا لکه کاملا پاک میشود. در صورت لزوم این روش را تکرار کنید سپس لباس را به شیوهی همیشگی بشویید.

– پشت لکه را تمیز نگه دارید. معمولا لکه جوهر به پشت لباس سرایت میکند و بخشهای دیگر را نیز لک میکند. اگر پشت لکه را تمیز نگه ندارید ممکن است طرف دیگر پارچه را خراب کند.

– به یاد داشتهباشید آمونیاک یا دیگر مواد شیمیایی را به دهانتان نزدیک نکنید.

– قبل از شروع هر روشی باید زیر لکه یک پارچه قرار دهید. این باعث میشود لکه به لایهی زیرین لباس نفوذ نکند.

– شاید هم لکه به طرف دیگر سرایت کند، در این صورت بعد از پاک کردن لکه از روی لباس ، حتما قبل از خشک شدن روی طرف دیگر هم کار کنید. برخی افراد ترجیح میدهند اول روی پشت لباس کار کنند و بعد سراغ روی لباس بیایند.

– میتوانید پس از انتخاب محلول پاککننده، برای ساییدن لباس از یک مسواک نرم استفاده کنید. اما به یاد داشتهباشید که خیلی شدید این کار را نکنید چون میتواند سبب آسیب دائمی به الیاف پارچه شود.

– هرگز لکه را نمالید. چون باعث انتشار لکه جوهر میشود. از طرف دیگر استفاده از حولهی کاغذی میتواند لکه جوهری را که هنوز خیس است جذب، و پاک کردن آن را آسانتر کند.

۱۰۱ راهکار بازاریابی کسب و کارهای کوچک: ایده ها، توصیه ها، و ترفندهای تبلیغات

منبع vkool
نوشته‌های مرتبط