تنظیم داکت اسپیلت

داکت اسپلیت ها یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشند که به جهت ایجاد سرمایش و گرمایش موردنیاز در فصول مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. البته پس از خرید این دستگاه و نصب و راه اندازی آن موارد چون تنظیم داکت اسپلت یا همان اسپلیت کانالی صورت می گیرد. تنظیم داکت اسپلیت شامل دو نوع تنظیم در تابستان و تنظیم در زمستان می باشد که هر کدام به روش های گفته شده در ادامه مقاله انجام می شود:

تنظیم داکت اسپلیت در تابستان

اولین مهم ترین کار در فصل تابستن و راه اندازی سرمایش داکت اسپلیت سرویس دستگاه و شستشو فیلترهای آن می باشد. هنگامی که هوا به سمت گرما می رود اولین کاری که افراد انجام می دهند راه اندازی سیستم های سرمایش می باشد. برای اینکار اگر دستگاه از قبل در حالت گرمایش باشد ابتدا آن را غیرفعال کرده و سپس راه اندازی حالت سرمایش آن صورت می گیرد. همچنین با استفاده ترموستات و با قرار دادن اسپلیت کانالی بر روی مود COOL و سپس قرار دادن دستگاه بر روی دمای دلخواه می توانید از قابلیت سرمایش داکت اسپلیت استفاده کنید.

تنظیم داکت اسپلیت در زمستان

در فصل زمستان به دلیل سرد شدن هوا در خانه یا محل کاری نیاز به یک سیستم گرمایشی می باشد. اگر سیستم تهویه مطبوعی که شما از آن استفاده می کنید داکت اسپلیت باشد در این فصل نیاز به انجام تنظیماتی دارد و باید گرمایش آن راه اندازی شود. راه انداختن گرمایش داکت اسپلیت از ظریق دو روش قاب انجام است که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهید پرداخت:

راه اندازی سیستم گرمایش به روش هیت پمپ

در این روش از کمپرسور برای افزایش دما و فشار مبرد بهره برده که با انجام شش مرحله زیر راه اندازی کامل میگردد.

  1. ابتدا باید با استفاده از ریموت کنترل مود داکت اسپلیت را عوض کنید.
  2. سپس مود آن را در حالت Heat که به شکل خورشید است قرار دهید.
  3. اکنون می توانید دمای موردنظر را تغییر دهید.
  4. توجه داشته باشید که اگر درجه گرمایش را روی دمای 16 الی 18 بگذارید مناسب خواهد بود اما اگر حس کردید هوا همچنان سرد است امکان افزایش دما نیز وجود دارد.
  5. اگر می خواهید دستگاه را در دمای بالاتر قرار بدهید بهتر است که از دمای کمتر شروع کرد سپس به دما موردنظر برسانید تا از گرم شدن بیش از حد محیط جلوگیری نمایید.
  6. در مرحله آخر و با انجام تمام نکات بالا گرمایش داکت اسپلیت شما راه اندازی شده و به راحتی می توانید از آن لذت ببرید.

راه اندازی گرمایش داکت اسپیلت

راه اندازی داکت اسپلیت به روش آبگرم

یکی دیگر از روش هایی که به واسطه آن می توان گرمایش داکت اسپلیت را فعال کرد استفاده از سیستم گرمایشی آبگرم مثل موتورخانه و پکیج می باشد. با انجام 9 مرحله زیر این کار به سادگی امکان پذیر خواهد بود:

  1. در این روش اولین کاری که هنگام راه اندازی سیستم گرمایش باید انجام شود تغییر وضعبت پکیج می باشد.
  2. سرویس اسپلیت کانالی قبل از سرد شدن هوا صورت بگیرد.
  3. داکت اسپلیت را سرویس و فیلترهای داخلی آن را تمیز کنید.
  4. برای راه اندازی سیستم و سرویس آن از یک سرویسکار حرفه ای کمک بگیرید.
  5. در این مرحله باید شیرهای آبگرم را بازکنید.
  6. سپس داکت اسپلیت راه اندازی می شود.
  7. اکنون با قرار دادن سیستم روی حالت فن و سپس تنظیم دما از طریق کنترلر تنظیمات لازم صورت می گیرد.
  8. با استفاده از کنترلر مود دستگاه را بر روی گزینه HEAT قرار دهید.
  9. و در آخر دستگاه را در دمای 18 و سپس در دماهای بیشتر قرار دهید.
رپورتاژ

علت گرم نکردن داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع است که هوای گرم را از داخل برداشته و با استفاده از یک کمپرسور، آن را به هوای سرد تبدیل می کند و سپس آن را به داخل فضایی که می خواهیم گرم شود، منتقل می کند. در صورتی که داکت اسپلیت به درستی کار نکند و هوای گرم را به درستی به فضای داخلی منتقل نکند، ممکن است به دلیل یکی از مشکلات زیر باشد:

فیلتر هوا

فیلتر هوای داخل واحد داخلی داکت اسپلیت ممکن است به دلیل عدم تمیزی، جریان هوای گرم را مسدود کند و از گرم شدن فضای داخلی جلوگیری کند. برای برطرف کردن این مشکل، فیلتر هوا را بررسی و در صورت نیاز تمیز کنید یا جایگزین کنید.

مشکل در ترموستات

ترموستات داخلی، کنترل کننده دمای داخلی داکت اسپلیت ممکن است نادرست تنظیم شده باشد و مانع از گرم شدن فضای داخلی شود. برای برطرف کردن این مشکل، ترموستات را بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید.

مشکل در کمپرسور

در صورتی که کمپرسور داکت اسپلیت به درستی کار نکند، از تبدیل هوای گرم به هوای سرد جلوگیری می کند و سبب عدم گرم شدن فضای داخلی می شود. برای برطرف کردن این مشکل، بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای برای بررسی سیستم و تعمیر کمپرسور کمک بگیرید.

علت گرم نکردن داکت اسپیلت

علاوه بر آن از دلایل بیشتری که ممکن است باعث خنک نکردن داکت اسپلیت باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیازمندی داکت اسپلیت به هواگیری کویل های گرمایشی
  • کنترلر دستگاه به درستی تنظیم نشده است.
  • دستگاه به درست تصب نشده و در جای مناسبی قرار ندارد.
  • مبرد دستگاه کم شده و نیاز به شارژ دارد.
  • ترموستات اسپلیت کانلی خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
  • ممکن است دریچه داکت اسپلیت مسدود باشد.
  • ظرفیت سنجی به درستی انجام نشده و دستگاهی که تهیه کرده اید برای مکان
  • احتمال دارد برد داکت اسپلیت دچار خرابی شده باشد

در کل، برای برطرف کردن مشکل باد سرد زدن داکت اسپلیت، بهتر است ابتدا علت آن را بررسی کرده و سپس با توجه به آن، اقدام به برطرف کردن مشکل کنید. همچنین، نگهداری و تعویض دوره ای فیلتر هوا و انجام بازدیدهای منظم توسط یک تعمیرکار حرفه ای می تواند به عملکرد بهتر داکت اسپلیت شما کمک کند.

نوشته‌های مرتبط