۱۴ روش برای پاک کردن کپک از پارچه بدون سفیدکننده

کپک زشت و بدمنظره در اثر رشد قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب مانند کاور لباس، کشوهای دراور یا هر جایی با رطوبت زیاد پدیدار می‌شود. کپک معمولا در محیط‌های تاریک، مرطوب، و گرم، به‌ویژه رخت‌شوی‌خانه یا سرویس بهداشتی یافت می‌شود. اما بدترین جایی که کپک می‌تواند ظاهر شود روی لباس است. اگر به‌طور اتفاقی لباس‌های کثیف‌تان چند روزی در ماشین لباس‌شویی ماند، سر و کله‌ی کپک‌ها پیدا می‌شود و جا خوش می‌کنند. اگر سعی کنید به روی خودتان نیاورید ممکن است سلامتی‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۴ روش برای پاک کردن کپک از پارچه بدون سفیدکننده را یاد بگیرید.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض کپک لباس یا جاهای دیگر می‌تواند به ریسک‌هایی برای سلامتی، از جمله مشکلات تنفسی یا عفونت منجر شود. حتی یک تماس ساده یا استنشاق کپک می‌تواند سبب سوزش گلو، مشکلات بینی یا مشکلات پوستی مانند جوش شود. به همین دلیل روش‌های پاک کردن کپک از پارچه برای بسیاری از آدم‌ها به یک ضرورت تبدیل شده‌است. این توصیه‌ها به‌طور ویژه برای نوزادان، کودکان، زنان باردار، افراد مسن، بیمارانی که دچار اختلال ایمنی هستند، و نیز کسانی که مشکلات تنفسی دارند بسیار ارزشمند است چون این افراد نسبت به مشکلات مرتبط با کپک آسیب‌پذیرتر هستند.

معمولا اغلب آدم‌ها برای خلاص شدن از شر لکه‌های کپک از سفیدکننده استفاده می‌کنند. اما مواد شیمیایی قوی در این محصولات می‌تواند به لباس آسیب بزند و برای سلامت‌تان نیز مضر است. از این رو ما در این مقاله برای پاک کردن کپک ۱۵ روش طبیعی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در خانه به کار بگیرید. امیدواریم توصیه‌های ما بدون هیچ‌گونه تاثیر منفی بر لباس و سلامتی‌تان، به شما کمک کند با این کپک‌های سرسخت مقابله کنید.

۱. آب داغ

آب داغ اولین و هم‌چنین یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای پاک کردن کپک از پارچه در خانه است که در این مقاله فهرست شده‌است. کسانی که به دنبال روشی موثر برای زدودن لکه‌ها از پارچه هستند نباید این روش ساده را دست کم بگیرند، چون شکی در اثربخشی آن نیست.

مطمئن‌ترین راهکار این است که پارچه‌تان را هرچه زودتر با آب داغ بشویید. آب داغ موثرتر و زودتر از آب سرد جواب می‌دهد. هم‌چنین برای از بین بردن مواد حساسیت‌زا و هاگ کپک مفید است. فقط باید مطمئن شوید آب آن‌قدر داغ نیست که به لباس آسیب بزند.

۲. الکل و آب

اساس این روش اثر پاک‌کنندگی الکل برای از بین بردن کپکی است که مدت‌ها روی لباس باقی مانده‌است. این روش را طبق دستورالعمل زیر به کار بگیرید:

– با جارو برقی تا جایی که می‌شود کپک را از روی لباس پاک کنید. اکثر جارو برقی‌ها مجهز به لوله‌ی مخصوص‌ یا چیزی شبیه آن برای زدودن کپک‌هایی هستند که در شکاف‌ها و درزهای دور از دسترس جا خوش کرده‌اند. بهتر است این کار را در فضای باز انجام دهید تا از استنشاق هاگ کپک در امان بمانید.

– سپس یک فنجان آب داغ را با یک فنجان رابینگ الکل (الکل ضدعفونی کننده) مخلوط کنید.

– تکه‌ای اسفنج را به این محلول آغشته کنید.

– اسفنج را با ملایمت به محل کپک بمالید. اسفنج را بیش از حد خیس نکنید، چون پارچه آن را جذب می‌کند  و راحت‌تر خراب می‌شود. به یاد داشته‌باشید که برخی پارچه‌ها با مالیدن الکل خراب می‌شوند. برای همین بهتر است ابتدا این روش را در قسمتی از لباس که دیده نمی‌شود، امتحان کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید این روش برای پارچه‌ی شما مناسب است. اگر متوجه آسیب یا تغییر رنگ پارچه شدید این روش را متوقف کنید و سراغ دیگر روش‌های ذکرشده در این مقاله بروید.

– بعد از استعمال محلول روی پارچه، حداقل نیم ساعت صبر کنید تا الکل تاثیر خود را بگذارد و کپک را از بین ببرد.

– سپس با استفاده از آب تمیز محلول را از پارچه بشویید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از یک حوله‌ی خشک رطوبت آن را تا حد امکان بگیرید.

– برای این‌که کپک کاملا پاک شود صبر کنید تا پارچه خشک شود. اگر کپک به‌طور کامل پاک نشده بود، باید این روش را چند بار تکرار کنید یا سراغ روش‌های دیگر بروید.

۳. روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای یک روش معروف است و برای اهداف مختلف، به‌ویژه درمان بسیاری از بیماری‌ها بدون استفاده از داروهای شیمیایی به کار می‌رود. روغن درخت چای در فهرست روش‌های طبیعی برای پاک کپک در خانه نیز جایگاه بالایی دارد. این روغن یکی از بهترین ضدکپک‌هایی است که می‌توانید به سادگی و بدون نگرانی در خانه استفاده کنید. این روغن بویی تند و خاصیت کپک‌زدایی قدرتمندی دارد و اثربخشی آن در خلاص شدن از شر کپک اثبات شده‌است.

برای درست کردن مخلوطی با روغن درخت چای این دستورالعمل را دنبال کنید‌:

– ۲ قاشق غذاخوری روغن درخت چای را به ۲ فنجان آب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

– چند قطره سرکه را به محلول روغن درخت چای اضافه کنید تا اثربخشی آن بیش‌تر شود.

– مخلوط را روی پارچه اسپری کنید.

در واقع استفاده از روغن درخت چای برای پاک کردن کپک از روی پارچه روش محبوب بسیاری از آدم‌ها است و تقریبا هیچ موردی از ناکارآمدری روغن درخت چای مشاهده نشده‌است.

۴. آب‌لیمو

آب‌لیمو یکی از بهترین ترکیبات طبیعی در دنیا است،‌ چون می‌توان از آن برای مقاصد مختلف ‌از قبیل طعم‌دهنده‌ی غذا، یکی از اجزای قدرتمند محصولات دارویی، و حتی روشی موثر برای از بین بردن لکه‌ها، از جمله کپک از روی پارچه استفاده کرد. در فهرست روش‌های طبیعی پاک کردن کپک از پارچه در خانه، همیشه از آب‌لیمو به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها یاد می‌شود. بیاید ببینیم چگونه می‌توانیم از آب‌لیمو برای نجات دادن لباس‌ها استفاده کنیم:

– آب‌لیمو را روی پارچه‌ی کپک‌زده بمالید.

– برای اثربخشی بیش‌تر کمی نمک روی پارچه بپاشید.

– پارچه را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود، سپس ابتدا با آب، و بعد به شیوه‌ی همیشگی آن را بشویید.

آب‌لیمو یکی از سنتی‌ترین پاک‌کننده‌ها محسوب می‌شود. اگر با کپک مشکل دارید آب‌لیمو را امتحان کنید.

۵. آب اکسیژنه و آب

آب اکسیژنه و آب روشی قدرتمند برای تمیز کردن پارچه‌های سفید بدون کدر شدن یا استفاده از سفیدکننده است. برای استفاده از آب اکسیژنه مراحل زیر را انجام دهید:

– با یک دستمال پارچه‌ای تمیز آب اکسیژنه را روی پارچه بمالید.

– بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

– سپس پارچه را با دقت به شیوه‌ی همیشگی بشویید.

توصیه شده‌است افزودن یک یا دو‌سوم فنجان آب اکسیژنه به لباس‌شویی می‌تواند قدرت آن را بیش‌تر کند. این نکته را نیز به یاد داشته‌باشید که این روش فقط برای پارچه‌های ارگانیک مثل کتان یا لنین مناسب است، چون نیازی به مراقبت خاص ندارند.

این واقعا روشی موثر برای پاک کردن کپک از پارچه است، پس برای خلاص شدن از شر کپک حتما آن را امتحان کنید.

۶. خشک کردن پارچه در آفتاب

روش دیگر برای پاک کردن کپک از پارچه، خشک کردن پارچه در معرض نور خورشید است. اگر در محلی زندگی می‌کنید که به نور خورشید دسترسی دارید، می‌توانید برای پاک کردن کپک از پارچه از این روش بدون دردسر استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از شستن پارچه آن را در آفتاب خشک کنید.

ولی اگر می‌خواهید از این روش برای پارچه‌های رنگی استفاده کنید باید دقت کنید چون ممکن است نور خورشید رنگ آن را کدر کند.

۷. بوره

این‌که بوره یکی از روش‌های پاک کردن کپک از پارچه است برای بسیاری از آدم‌ها غافلگیرکننده است. تاثیر بوره در خلاص شدن از شر کپک تایید شده‌است و یک روش قدرتمند است که می‌توانید در خانه به کار بگیرید. شما می‌توانید به آسانی این ماده‌ی معدنی محلول در آب را به صورت شوینده یا پودر تهیه کنید. برای مصرف پودر باید یک مرحله‌ی اضافی انجام دهید و بر اساس میزان توصیه‌شده روی بسته‌بندی، آن را با آب مخلوط کنید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

– لباس کپک‌زده را حداقل یک ساعت در این مخلوط بخیسانید.

– وقتی کپک از بین رفت پارچه را با آب بشویید. استفاده از اسفنج یا برس روی سطح پارچه می‌تواند فرایند را سرعت ببخشد. اگر نمی‌خواهید انرژی‌تان را هدر دهید، استفاده از ماشین لباسشویی گزینه‌ی جایگزین است.

۸. صابون مخصوص لباس

صابون مخصوص لباس که به آسانی در همه‌ی فروشگاه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند روشی فوق‌العاده برای پاک کردن کپک از پارچه در خانه باشد. تمام کاری که باید بکنید این است که پارچه را به مدت یک روز در محلول آب و صابون بخیسانید کنید.

۹. جوش شیرین

کاربردهای پاک‌کنندگی جوش شیرین نیازی به توضیح بیش‌تر ندارد.

رپورتاژ

جوش شیرین به عنوان یک روش موثر برای پاک کردن کپک از پارچه شما را ناامید نخواهدکرد. برای استفاده از این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

– سرکه و آب گرم را مخلوط کنید.

– محلول را روی قسمت کپک‌زده اسپری کنید.

– وقتی هنوز رطوبت سرکه روی پارچه هست جوش شیرین را روی آن بریزید.

– لباس را به شیوه‌ی همیشگی بشویید و خشک کنید. برای رویه‌ی مبل و صندلی و فرش قبل از فرایند خشک شدن از سشوار استفاده کنید.

۱۰. آب و صابون

اگر کپک با خراب کردن لباس‌هایتان شما را دیوانه کرده‌است، می‌توانید راه حل را در ۲ کالای خانگی آشنا، یعنی آب ولرم و صابون، بیابید. تمام چیزی که نیاز دارید این است:

– مخلوطی از صابون و آب ولرم درست کنید.

– آب اضافی صابون را بگیرید و روی محل کپک بمالید، صبر کنید تا پارچه محلول آب و صابون را جذب کند. ۲ نکته را به یاد داشته‌باشید. اول، هرگز صابون یا دستمال را خیلی محکم روی پارچه‌ی کپک‌زده نکشید، چون کپک به عمق پارچه نفوذ می‌کند. دوم، به یاد داشته‌باشید آب را به اندازه‌ی کافی اضافه کنید، چون کپک با وجود آب اضافی سریع‌تر رشد می‌کند. هدف شما پاک کردن کپک از پارچه است نه حمام کردن آن.

– رطوبت اضافی پارچه را بگیرید و آن را خشک کنید. استفاده از سشوار به شما کمک می‌کند زودتر از شر رطوبت اضافی خلاص شوید.

۱۱. آمونیاک

آمونیاک یک سلاح موثر دیگر برای مبارزه با کپک است. اگر به دنبال روشی برای پاک کردن کپک از پارچه هستید، باید این روش را امتحان کنید. شما دو راه پیش رو دارید. راه اول این است:‌

– پارچه‌ی کپک‌زده را در محلولی از آمونیاک، جوش شیرین، سرکه و آب پاک کنید.

– سپس آن را با آب بشویید و با حوله‌ی پارچه‌ای رطوبت اضافی را بگیرید.

راه دوم ساده‌تر است:‌

– محلولی از آب و آمونیاک درست کنید و پارچه را در این محلول پاک کنید. برای تمیز کردن قسمت‌هایی که دسترسی به آن مشکل است مسواک می‌تواند کمک زیادی بکند.

– پارچه را به خوبی با آب بشویید و به‌طور طبیعی خشک کنید.

اگر از این روش استفاده می‌کنید باید این نکته را به یاد داشته‌باشید که لازم است برای محافظت از دست‌ها در برابر این ماده‌ی شیمیایی ناسازگار، از دستکش استفاده کنید.

۱۲. نمک و لیمو

بسیاری از آدم‌ها نمی‌دانند کپک‌های سرسخت با محلول ساده‌ای که می‌توان در هر آشپزخانه‌ای درست کرد، به آسانی شکست می‌خورند. دو ماده‌ی اولیه‌ی که برای درست کردن این محلول استفاده می‌شود نمک و لیمو است.

بیایید ببنیم چگونه با این محلول می‌توانیم کپک را از پارچه پاک کنیم.

– آب‌لیمو را با کمی نمک مخلوط کنید تا خمیری سفت به دست بیاید.

– این خمیر را روی لکه‌ی کپک بمالید.

– پارچه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شود.

در برخی موارد شاید لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید تا کپک کاملا پاک شود.

 ۱۳. سرکه سفید

اگر سرکه‌ی سفید به عنوان یک ضدکپک ملایم در این فهرست نباشد یک اشتباه بزرگ است. این مایع به خاطر خواصی که برای زیبایی و سلامتی دارد، معروف است. اما توانایی آن در از بین بردن بیش از ۸۰ درصد گونه‌های قارچ یکی دیگر از هدایای طبیعت است. برای استفاده از این مایع غیرسمی به سرکه‌ی رقیق‌نشده و یک اسپری نیاز دارید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:‌

– ۱ فنجان سرکه‌ی سفید را با یک سطل (حدود ۱۹ لیتر) آب مخلوط کنید.

– پارچه را به مدت یک ساعت در این محلول بخیسانید.

– دمای آب ماشین لباسشویی را روی بالاترین درجه تنظیم کنید و لباس را بشویید.

یا با روشی ساده‌تر کافی است این دستورالعمل را دنبال کنید:

– حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر سرکه‌ی سفید را به ماشین لباس‌شویی اضافه کنید.

– لباس را به شیوه‌ی همیشگی بشویید تا کپک پاک شود.

نکته‌ای که باید به یاد داشته‌باشید این است که شاید سرکه با سفیدکننده واکنش دهد و گاز سمی آزاد کند. بنابراین برای ایمنی خودتان، به هیچ عنوان آن را محصولات حاوی سفیدکننده ترکیب نکنید.

۱۴. جرم‌گیر سرویس بهداشتی

در میان تمام روش‌های پاک کردن کپک از پارچه، این روش نیز به چشم می‌خورد. آدم‌ها اغلب زمانی سراغ جرم‌گیر سرویس بهداشتی می‌روند که روش‌های معمولی جواب نمی‌دهد. با این حال، در کنار اثربخشی، قدرت آن نیز مشکلی است که نیاز به دقت و توجه دارد. جرم‌گیر سرویس بهداشتی نه‌تنها کپک را پاک می‌کند بلکه رنگ پارچه را نیز کدر می‌کند. استفاده‌ی بیش از حد از این محلول نیز باعث سوراخ شدن پارچه می‌شود. برای همین تنها زمانی باید از این روش استفاده کنید که گزینه‌های دیگر در دسترس نباشد یا جواب ندهد. برای استفاده از این روش دستورالعمل زیر را دنبال کنید:‌

– جرم‌گیر را مستقیما روی محل کپک اسپری کنید یا به سادگی با مقداری پنبه پارچه را به آن آغشته کنید.

– بگذارید پارچه حدود ۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم آن را بشویید.

– پارچه را آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

چند توصیه

از قدیم گفته‌اند ”پیشگیری بهتر از درمان است“، بنابراین توصیه می‌شود پیش از کپک زدن لباس‌هایتان را در برابر آن محافظت کنید. شما می‌توانید با چند توصیه‌ی ساده و روزمره در وقت و انرژی‌ای که باید برای پاک کردن کپک از پارچه بگذارید، صرفه‌جویی کنید. شما می‌توانید این توصیه‌ها را به آسانی در خانه انجام دهید:

– وقتی از لباس‌هایتان استفاده نمی‌کنید آن‌ها را خشک و تمیز نگه دارید.

– لباس‌های کثیف‌تان را روی زمین و در ماشین لباسشویی نگذارید. این‌ها محیط‌های بالقوه‌ی رشد کپک هستند.

– لباس‌ها، خصوصا لباس‌های کثیف و مرطوب را فقط پس از شستن و خشک شدن در کمد آویزان کنید.

– مکررا پنجره را باز کنید تا هوای تازه به داخل خانه بیاید و رطوبت اضافی را کاهش دهد. احتمال رشد کپک در محیط مرطوب و تاریک بیش‌تر است.

کپک مشکلی است که نه‌تنها لباس‌ها، بلکه سلامتی‌تان را تهدید می‌کند. چون خیلی کوچک است و مکررا رخ می‌دهد آدم‌ها اغلب آن را نادیده می‌گیرند که به ریسک‌های پنهان زیادی منجر می‌شود. در واقع خلاص شدن از شر این لکه‌های سرسخت دشوار نیست. فقط باید صبور باشید و فهرستی از روش‌های پاک کردن کپک از پارچه داشته‌باشید که در این مقاله آمده‌است. روشی را انتخاب کنید که برایتان مناسب‌تر است و لباس‌تان را از آسیب حفظ می‌کند.

 

منبع vkool
نوشته‌های مرتبط