مهاجرت و دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک: شرایط، مدارک و هزینه‌ها

سرمایه‌گذاری در ملک یکی از کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای دریافت پاسپورت و اخذ اقامت ترکیه است. اغلب سرمایه‌گذاران و موسسات مهاجرتی، خرید ملک به قیمت 400000 دلار در ترکیه را جزو یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به ترکیه  می‌دانند. زیرا پس از خرید ملک گذرنامه معمولاً 6 تا 8 ماه پس از درخواست صادر می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا به صفر تا صد خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت از این طریق بپردازیم.

 اقامت ترکیه با سرمایه‌گذاری در املاک: مروری بر روند آن

اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک نسبتاً ساده است. در زیر به مهم‌ترین نکات برنامه می‌پردازیم:

  • هزینه ملک باید 400000 دلار یا بیشتر باشد. ممکن است ملک مسکونی یا تجاری، نوساز یا فروش مجدد باشد. تنها محدودیت آن، علاوه بر قیمت، این است که سرمایه‌گذار نمی‌تواند ملکی را خریداری کند که قبلاً یک بار در برنامه ی سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ترکیه استفاده شده‌است – چنین ملکی سرمایه‌گذار را واجد شرایط درخواست شهروندی نمی‌کند.
  • شهروندی برای کل خانواده: خرید ملک باعث می‌شود که سرمایه‌گذار و خانواده ی نزدیک وی، واجد شرایط درخواست شهروندی ترکیه باشند. همسر و فرزندان زیر 18 سال سرمایه‌گذار می‌توانند در کنار سرمایه‌گذار درخواست شهروندی کنند. والدین و فرزندان بالای 18 سال نیز می‌توانند اجازه اقامت دریافت کنند.
  • ملک پس از 3 سال مالکیت قابل فروش مجدد است: تنها محدودیت در اینجا این است که سرمایه‌گذار نمی‌تواند ملک را به مالک قبلی خود بفروشد، بلکه تنها می‌تواند در حین مالکیت ملک، آن را اجاره دهد.
  • الزامات اقامتی: برای درخواست شهروندی، سرمایه‌گذار نیازی به زندگی در ترکیه ندارد. همچنین برای گرفتن پاسپورت نیازی به قبولی در آزمون زبان یا تاریخ ندارند.

ملک در ترکیه: مروری بر بازار املاک و مستغلات

 

محبوب‌ترین شهرها برای خارجی‌ها برای خرید ملک، استانبول، آنکارا، و آنتالیا با 73 درصد از کل معاملات در سال 2021 است. تقاضا برای اجاره در این شهرها در حال افزایش است، به این معنی که خرید ملک به نسبت اجاره کردن آن، در این شهرها می‌تواند سودآور باشد. نه تنها در این سه شهر، بلکه در کل ترکیه، نرخ خرید ملک توسط خارجی‌ها در حال افزایش است. در سال 2021، خارجی‌ها 43.5 درصد بیشتر از سال 2020 خانه و آپارتمان خریداری کردند. در 10 سال گذشته، نزدیک به 20000 خارجی گذرنامه ترکیه خود را با سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دریافت کرده‌اند. همچنین فعال‌ترین خریداران، شهروندان عراق، ایران و روسیه بودند، اگرچه در سال 2022، نرخ خرید ملک ترکیه توسط سرمایه‌گذاران چینی نیز رو به افزایش است. از ژانویه 2022، هزینه‌های ملک برای برنامه سرمایه‌گذاری به دلیل نوسانات پول ملی به دلار آمریکا اندازه‌گیری می‌شود.

قیمت ملک در ترکیه

قیمت‌ها در استانبول و سواحل دریای اژه – یعنی ازمیر، فتحیه و بدروم – بالاترین قیمت است، درحالیکه آنکارا و آنتالیا کمترین هزینه را دارند. علاوه بر 400000 دلار، هزینه‌های اضافی برای اخذ تابعیت ترکیه نیز وجود دارد. در زیر جدول هزینه‌های تنها شخص متقاضی آمده است. به طبع، اضافه کردن سایر اعضای خانواده برای هر نفر 574 دلار هزینه خواهد داشت. از طرفی دیگر، کارمزد معاملات برای املاک جدید و فروش مجدد متفاوت خواهد بود، زیرا کارمزد انتقال سند مالکیت 2٪ از هزینه ملک برای ملک جدید، و 4٪ برای فروش مجدد ملک است.

نمونه‌ای از محاسبه هزینه برای یک سرمایه گذار

هزینه‌ها قیمت نهایی
هزینه ملک 400.000 دلار
هزینه‌های دولتی به ازای هر نفر 574 دلار
هزینه‌های دفتر اسناد رسمی 1071 دلار
کارمزد معامله 8329 دلار برای ملک جدید

16329 دلار برای ملک دوباره فروخته‌شده

هزینه‌های حرفه‌ای 9071 دلار
مجموع 419.000 دلار برای ملک جدید

427.000 دلار برای ملک دوباره فروخته‌شده

علاوه بر این، مالیات سالانه برای مالکیت املاک و مستغلات وجود دارد:

  1. مالیات بر دارایی: 0.1٪ – 0.6٪ ارزش کاداستر.
  2. مالیات لوکس: 0.3٪ – 1٪ برای املاک به ارزش بیش از 5،000،000 لیر ترکیه (تقریبا 305،000 دلار).
رپورتاژ

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

 

سرمایه‌گذار باید بالای 18 سال سن داشته باشد و دارای شرایط زیر باشد:

  • درآمد قانونی
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • عدم نقض قوانین ویزای ترکیه
  • عدم وجود بیماری های شدید مانند HIV، هپاتیت یا سل

خانواده یک سرمایه‌گذار که معمولاً به عنوان همسر و فرزندان زیر 18 سال در نظر گرفته می‌شود – می‌توانند همراه با سرمایه گذار در درخواست شهروندی گنجانده شوند. والدین و فرزندان بالای 18 سال سرمایه‌گذار نیز می‌توانند اجازه اقامت دریافت کنند.

نحوه خرید ملک در ترکیه و اخذ تابعیت: راهنمای گام به گام

 

  1. از پیش بررسی Due Diligence عبور کنید. پیش‌بررسی یک روش اجباری است که خطر رد ویزا را تا 1٪ کاهش می‌دهد. ماموران مبارزه با پول‌شویی Immigrant Invest ، سرمایه‌گذار را در پایگاه‌های اطلاعاتی حقوقی و تجاری بین‌المللی جستجو می‌کنند تا بررسی کنند که آیا خطرات رد درخواست وجود دارد یا خیر. سرمایه‌گذار فقط باید کپی پاسپورت خود را به متخصصان ما ارائه دهد.
  2. اسناد را آماده کنید: در اینجا لیستی از اسنادی که سرمایه‌گذار باید ارائه دهد را آورده‌ایم. تمام مدارک باید به ترکی ترجمه و ضمیمه شوند:
  • ترجمه محضری پاسپورت
  • گواهی سلامت
  • شناسنامه تمام اعضای خانواده
  • گواهی ازدواج
  • گواهی ترکیب خانواده
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای هر متقاضی
  • صورت حساب درآمد
  1. خرید ملک و ثبت آن: چه ملک را در محل انتخاب کنید و چه آن را به صورت آنلاین پیدا کنید، توصیه می‌شود در این مورد از کمک حقوقی استفاده کنید. وکلا می‌توانند به شما کمک کنند تا تمام اسناد لازم را به دست آورید، مالکیت را ثبت کنید و از واجد شرایط بودن ملک برای برنامه سرمایه‌گذاری املاک اطمینان حاصل کنید. اداره املاک و مستغلات Immigrant Invest ، با توسعه‌دهندگان مورد اعتماد همکاری کرده و گزینه‌های دارایی تایید شده را برای سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند.
  2. پاس رسمیDue Diligence : تا سه ماه، وزارت کشور ترکیه، سرمایه‌گذار و خانواده وی را در پایگاه‌های اطلاعاتی تجاری و حقوقی بین المللی بررسی می‌کند. وظیفه آن‌ها این است که اطمینان حاصل کنند که اعطای تابعیت به سرمایه‌گذار، کشور یا مردمش را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.
  3. دریافت پاسپورت: پس از تایید Due Diligence، سرمایه‌گذار می‌تواند پاسپورت خود را در ترکیه یا در سفارت ترکیه در کشور خود دریافت کند.

راه‌های دیگر برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

علاوه بر خرید ملک، روش‌های دیگری نیز برای دریافت پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری وجود دارد. به دلیل نوسانات پول ملی ترکیه(لیر)، تمامی پرداخت‌ها به دلار آمریکا انجام می‌شوند. برای دریافت شهروندی به حداقل 500000 دلار نیاز دارید.

گزینه‌های سرمایه‌گذاری تحت برنامه شهروندی ترکیه عبارتند از:

  • افتتاح یک تجارت در ترکیه
  • باز کردن سپرده در یکی از بانک‌های ترکیه
  • خرید اوراق قرضه دولتی
  • خرید سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ترکیه
  • ایجاد 50 شغل

در هر صورت، علاوه بر خود سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار برای خود و هر یک از اعضای خانواده که مایل به اخذ اقامت ترکیه هستند، هزینه‌های دولتی را نیز پرداخت خواهد کرد.

نوشته‌های مرتبط