قیمت خودرو، به کجا چنین شتابان؟!

هرچند که در ماه‌های اخیر افزایش قیمت خودرو آن را به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است، اما استفاده اکثریت مردم از این کالا هنوز به صورت یک کالای ضروری بوده و از دید آن‌ها پارکینگ خانه نباید خالی از خودرو باشد. به علاوه نبود بسترهای مناسب و کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی باعث شده که خودرو برای جابه‌جایی‌های شهری یک وسیله ضروری به شمار آمده و نبود آن در هر خانه‌ای باعث ایجاد زحمت شود.

به همین دلیل حتی با وجود افزایش قیمت‌های عجیب و غریب بیشتر مردم برای خرید خودرو تمایل زیادی داشته و تمام تلاش خود را برای داشتن یک خودرو هرچند کم کیفیت به کار می‌گیرند. همچنین تفاوت قیمت خودرو در بازار و نمایندگی باعث شده که در هر بار شروع قرعه‌کشی، افراد زیادی برای خرید خودرو هجوم آورده و ثبت‌نام نمایند. در این مقاله همراه مکانیک قصد داریم تا با در نظر گرفتن متوسط درآمد ماهیانه در ایران و جهان، قدرت خرید مردم را برای داشتن یک خودرو مورد بررسی قرار دهیم.

قدرت خرید خودرو در ایران و جهان

در این مقایسه تمرکز ما بر روی قیمت خودروهای کارکرده است. زیرا افزایش قیمت خودروهای نو بیشتر مردم را به سمت این بازار هدایت کرده و آن‌ها را تشویق به خرید خودروی دست دوم نموده است. ملاک این مقایسه یک اینفوگرافیک است که در ایسنا منتشر شده است. بر این اساس نرخ دلار حدود 18500 تومان در نظر گرفته شده و میانگین درآمد سالیانه ایرانیان 2700 دلار برآورد شده است. اطلاعات مندرج در این اینفوگرافیک نشان می‌دهد که خریداران ایرانی با این سطح از درآمد می‌توانند از میان سه گزینه موجود یکی را به عنوان خودرو شخصی خود انتخاب کنند.

  • پژو 206 تیپ دو، سال ساخت 1387، میزان کارکرد 350 هزار کیلومتر
  • تیبا 2 یا هاچ بک، سال ساخت 1393، میزان کارکرد 60 هزار کیلومتر
  • پراید، سال ساخت 1392، میزان کارکرد 100 هزار کیلومتر

حال به سراغ بررسی قدرت خرید افراد در کشور ترکیه می‌رویم. در این کشور میانگین درآمد سالانه حدود یازده هزار و چهارصد دلار است. به این ترتیب هیوندای اکسنت مدل 2015 با میزان کارکرد 120 هزار کیلومتر، گزینه پیش روی مردم ترکیه با این میزان درآمد خواهد بود. وقتی به سراغ کشور چین می‌رویم، متوسط درآمد سالیانه به 9 هزار دلار خواهد رسید. بنابراین با این درآمد، مردم چین می‌توانند سوار بر یک فولکس ساکیتار مدل 2014 با کارکرد 78 هزار کیلومتر، خیابان‌های چین را زیر پا بگذارند.

در کره‌ جنوبی که صنعت خودرو در آن با ایران هم‌سن است، میانگین درآمد سالیانه 39 هزار دلار است. با این درآمد کره‌ای‌ها می‌توانند یک مرسدس بنز A220 صفر کیلومتر مدل 2020 را صاحب شوند. البته همه این‌ها بدون در نظر گرفتن این نکته است که خودروسازان چینی و کره‌ای نه تنها مطرح شدن در فضای جهانی را اولویت خود قرار داده‌اند، بلکه خوش‌نام بودن ملی را هم در دستور کار خود گذاشته‌اند. به طوری که امکانات خاصی را برای مدل‌های داخلی خود در نظر می‌گیرند که در نسخه‌های جهانی خبری از آن‌ها نیست. به علاوه این موضوع منوط به این است که قیمت خودرو در طول یک سال ثابت باقی مانده و تغییری نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قدرت خرید ایرانیان و مقایسه آن با دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی دارای صنعت خودروسازی می‌توانید اینفوگرافیک زیر را ملاحظه نمایید.

با افزایش قیمت 40 درصدی خودرو در طول یک ماه آیا امیدی به خرید خودرو با پس‌انداز درآمد وجود دارد؟

رپورتاژ

همان‌طور که گفتیم زمانی می‌توانیم قدرت خرید را با در نظر گرفتن درآمد ماهیانه محاسبه کرده و در سبد مقایسه با دیگر کشورها قرار دهیم که قیمت خودرو در طول سال ثابت باقی بماند. به این ترتیب خریدار مطمئن خواهد بود که اگر در ابتدای سال شروع به پس‌انداز برای خرید خودرو کند، در انتهای سال می‌تواند خودرویی را خریداری نماید که از ابتدا برای آن برنامه‌ریزی کرده بود.

اما نکته مهم اینجا است که قیمت خودرو در ایران نه تنها ثابت نمی‌ماند بلکه با یک شیب نمایی در حال افزایش است. به طوری که تنها پا گذاشتن از شهریور به مهر 99 کافی بود تا قیمت خودرو را 40 درصد افزایش دهد. خودروهایی که حتی با وجود قیمت قبلی باز هم برای بسیاری از خریداران گران تمام شده و قدرتی برای خرید آن‌ها باقی نمانده بود. حالا با افزایش 40 درصدی قیمت خودرو حتی پراید نیز به رویایی شبانه برای اقشار کم درآمد تبدیل شده است.

نکته جالب توجه اینجا است که این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاده است که خودروهای داخلی هیچ بهبودی را در امکانات یا قوای فنی خود تجربه نکرده‌اند. تنها بهانه خودروسازان برای این افزایش قیمت، افزایش قیمت دلار و همچنین اجازه‌نامه رسمی قانون به آن‌ها برای افزایش قیمت است. قانونی که در آن خودروسازان به عنوان طرف بازنده این معامله شناخته شده و در نتیجه اجازه یافته‌اند تا به تشخیص خود قیمت خودرو را افزایش دهند.

به همین دلیل است که دیگر خودروهای داخلی به عنوان یک خودروی ساده و دم دستی برای انجام کارهای روزمره شناخته نمی‌شوند. این خودروها که امروز فاصله کمی با خودروهای لوکس دوران نه چندان دور پیدا کرده‌اند، دست لوازم جانبی خود را هم گرفته و پا به پای خود از پله‌های افزایش قیمت بالا می‌برند. در جدول زیر به طور خلاصه به مقایسه قیمت چند خودروی داخلی در شهریور و مهر 99 با استفاده از ابزار قیمت خودرو همراه مکانیک پرداخته‌ایم. البته خواندن قیمت‌ها برای افرادی که دارای ناراحتی‌های قلبی یا عصبی هستند، باید با احتیاط انجام شود!

نام خودرو قیمت در شهریور 99 (میلیون تومان) قیمت در پاییز 99 (میلیون تومان)
پراید 111 105 153
پراید 131 95 130
تیبا 2 (هاچ بک) 122 172
تیبا صندوق دار 115 152
ساینا 125 173
پژو 206 تیپ 2 181 253
پژو 206 تیپ 5 222 327
پژو 405 دوگانه سوز 186 230
دنا معمولی 258 330
سمند سورن 222 285
رانا 184 255
پارس اتوماتیک 275 454

 

در ایران امروز بازار خودرو جایی برای کسب تجربه و آزمون و خطا نیست. چراکه یک اشتباه کوچک در انتخاب خودرو باعث می‌شود که ضررهای چند ده میلیون تومانی گریبان گیر صاحب خودرو شود. به همین دلیل در هنگام خرید خودرو به ویژه خرید خودرو دست دوم باید جوانب احتیاط را به طور کامل رعایت کرد. همراه مکانیک با آدرس سایت hamrah-mechanic.com یک گزینه بسیار عالی برای مشاوره در هنگام خرید خودرو است. جایی که کارشناسان خبره گرد هم جمع شده‌اند تا فرایند انتخاب تا خرید خودرو را در حداقل زمان برای شما انجام دهند. به علاوه با استفاده از خدمات این سایت می‌توانید با وارد کردن مشخصات خودروی موردنظر خود، از قیمت روز آن آگاه شوید.


گروه خبری سایت کسب و کار بازده


 

نوشته‌های مرتبط