6 فایده داشتن دوستان صمیمی در زندگی

بسیاری از ما در طول زندگی خود دوستان صمیمی داشته ایم که چه بسا رابطه دوستی بین ما از سال ها پیش تاکنون ادامه داشته و از آن ها به عنوان مهم ترین افراد زندگی خود یاد می کنیم.

کسانی که در موفقیت های ما تاثیر بسزایی داشته اند، همیشه در موقعیت های مختلف از ما حمایت کرده اند، با ما صادق بوده اند و از گفتن حقیقت طفره نرفته اند حتی زمانی که احتمال می دادند از سوی ما طرد شوند، آن هایی که با یک متن ساده تبریک تولد دوست روزهای سرد ما را گرم کرده اند. کسانی که به حد و مرزهای ما احترام می گذارند حتی اگر با باورهای ما مخالف باشند.

در چنین دوستی های سالمی حمایت متقابل و دو طرفه وجود دارد و دوستان خوب در شرایطی که به آن ها نیاز است حاضر می شوند، حتی اگر تنها چیزی که داشته باشند یک گوش شنوا باشد.

داشتن چنین دوستانی در زندگی فواید زیادی برای سلامت جسم و روان دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد:

۱. تنهایی و انزوای اجتماعی کمتر

تنهایی و انزوای اجتماعی می تواند روی سلامت روحی و جسمی افراد تاثیر منفی بگذارد، به خصوص در عصر مدرن بسیاری از افراد از احساس تنهایی رنج می برند، حتی اگر از نظر اجتماعی منزوی نباشند.

جالب است بدانید داشتن دوستان فراوان کمک می کند تا فرد دچار انزوای اجتماعی نشود اما تنها یک دوست خوب است که به جلوگیری از تنهایی کمک می کند.

حتما شما هم شنیده اید که می گویند برخی افراد در جمع هستند اما تنهایند، در واقع بسیاری از ما دوستان متعددی داریم اما همچنان از طعم تلخ تنهایی رنج می بریم.

در روابط دوستی کیفیت رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است. دوستی های گاه به گاه یا سطحی اغلب در زمینه عاطفی کمک چندانی به فرد نمی کنند و کسانی که در میان دوستان خود یک فرد با اعتماد ندارند به احتمال زیاد دچار احساس تنهایی می شوند.

این در حالیست که حضور در حلقه ای از دوستان خوب حس تنهایی را کاهش می دهد و حتی اگر به دلیل دور بودن یا علل دیگر کمتر یکدیگر را ببینند، تنها با دانستن این که ارتباط قوی با دوست صمیمی خود دارند کمتر احساس تنهایی می کنند.

۲. کاهش استرس

همه ما در طول زندگی خود با استرس های کوچک و بزرگ روبرو می شویم که ممکن است در ابتدا جزئی به نظر برسند اما می توانند به سرعت روی هم انباشته شده و تاثیر منفی روی سلامت بگذارند.

استرس می تواند به علائم خلقی همچون اضطراب، افسردگی یا تحریک پذیری منجر شود اما ممکن است به روش های زیر نیز روی بدن اثر منفی بگذارد:

  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بی خوابی
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات قلبی
  • دیابت
  • فشار خون بالا

خبر خوب این که حفظ دوستی های قوی به افراد در مقابله موثرتر با استرس کمک کرده و احتمال بروز استرس را کاهش می دهد.

اگر کمی فکر کنید حتما زمان هایی را به خاطر می آورید که درباره نگرانی های خود با دوست صمیمی تان صحبت کرده و او با ارائه راه حل های مفید در این زمینه بار استرس شما را کاهش داده است.

بی شک عوامل استرس زا روی افرادی که دل شان به حضور دوستانی که به آن ها اهمیت می دهند قرص است تاثیر به مراتب کمتری می گذارد.

۳. حمایت عاطفی

حمایت عاطفی از مزیت های مهم روابط دوستی است و دوستان خوب ممکن است به شکل های زیر از هم حمایت کنند:

رپورتاژ
  • گوش دادن واقعی به مشکلات یکدیگر
  • بها دادن به احساسات یکدیگر
  • انجام کارهای خوب برای یکدیگر
  • پرت کردن حواس دوست خود هنگام ناراحتی

طبیعی است کسانی که دارای رابطه عاشقانه هستند هنگام نیاز به حمایت عاطفی، ابتدا به سراغ عشق شان می روند زیرا نامزد یا همسر می تواند حس آرامش و اطمینان خاطر در فرد ایجاد کند اما نباید تنها منبع حمایت عاطفی افراد باشد.

محققان توصیه کرده اند همه افراد رابطه دوستی خود را با افرادی غیر از همسر خود نیز حفظ کنند، این کار علاوه بر سلامت روابط می تواند به سلامت عاطفی نیز کمک کند.

۴. رشد فردی

اگر می خواهید تغییرات مثبت در زندگی خود ایجاد کنید یا عادتی را ترک کنید دوستان خوب می توانند به شما در ایجاد و حفظ عادت های سالم کمک کنند. این مسئله شاید یکی از دلایل این نکته باشد که رابطه دوستی قوی باعث افزایش طول عمر افراد می شود.

یکی از راه هایی که دوستان خوب می توانند به شما در تغییرات بهتر کمک کنند الگو بودن است. به عنوان مثال ممکن است تصمیم اخیر دوست صمیمی تان برای ترک سیگار شما را نیز به این کار تشویق کند.

دوستان ممکن است با ایجاد تغییر در شما از انتخاب های شما حمایت کنند مثلا اگر می خواهید در باشگاه ثبت نام کرده یا ورزش کردن را شروع کنید، داشتن یک دوست ورزشی شما را تشویق می کند تا زمانی که به برنامه جدید عادت کنید به آن پایبند باشید.

این مسئله می تواند اعتماد به نفس و همچنین احتمال موفقیت را افزایش می دهد.

۵. احساس تعلق

همه ما دوست داریم حس کنیم که برای دیگران اهمیت داریم و این که زندگی ما دارای هدف می باشد. در واقع طبق سلسله مراتب نیازهای مازلو بعد از نیازهای اساسی (مانند غذا و مسکن) و نیاز به امنیت، نیاز به احساس تعلق در جایگاه سوم قرار گرفته است.

جالب است بدانید ایجاد و حفظ روابط دوستی صمیمی به تقویت احساس تعلق در افراد کمک می کند.

اهمیت دادن به دیگران زندگی را معنا دارتر می کند. وقتی به دیگران اهمیت می دهید در واقع خودتان را در مورد آن ها و حمایت عاطفی آن ها مسئول می کنید و این مسئله می تواند شما را به فردی قوی تر و بهتر تبدیل کند.

به علاوه دانستن این که یک شبکه پشتیبانی دارید، به شما کمک می کند تا در زندگی خود احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

حتی زمانی که دوستان شما در شهرهای دیگر هستند هنوز ارتباطات شما با دوستان مورد اعتمادی که از شما حمایت می کنند ادامه خواهد داشت.

۶. حمایت از طریق چالش ها

زندگی همیشه ساده و آسان نیست، بلکه گاهی مشکلاتی رخ می دهد که آن را به شدت دشوار می کند.

همه ما در هر نقطه از زندگی خود ممکن است بدون هیچ گونه هشداری با حوادث سختی روبرو شویم که روی سلامت روحی ما تاثیر منفی می گذارند و از جمله آن ها می توان به طلاق، مرگ عزیزان، بیماری های همه گیر، بیکاری، مشکلات خانوادگی و غیره اشاره کرد.

هر یک از این چالش ها می تواند تاثیر قابل توجهی روی سلامت روان در طولانی مدت داشته باشد. با این حال روابط دوستی قوی به افراد کمک می کند تا بهتر بتوانند مشکلاتی را که سر راه آن ها قرار می گیرد کنترل کنند.

برگرفته از: healthline

نوشته‌های مرتبط