۷ طرز تهیه دسر انار برای شب یلدا که بسیار خوشرنگ و خوشمزه است

وقتی به زمستان نزدیک می‌شویم، شب‌ها بسیار بلند می‌شوند؛ و به همین خاطر، در شب‌های بلند و تاریک این فصل، به خصوص، در طولانی‌ترین شب سال، شب یلدا، باید دسرهایی با طعم‌های شادی‌‌بخش میل کنید؛ درست کردن دسر با استفاده از دانه‌های انار می‌تواند هیجان زیادی را به سفره‌ی شام شب‌های زمستانی، به خصوص شب یلدا، بیاورد. در حقیقت، گاهی اوقات جواهر فروشان دانه‌های انار را به یاقوت و سایر سنگ‌های قیمتی و زیبا تشبیه می‌کنند. و جای تعجب هم ندارد؛ دانه‌های انار رنگ، بافت، و طعمی پرطراوت و هیجان‌انگیز به پیش‌غذاها، سالادها، و دسرها می‌بخشند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۷ طرز تهیه دسر انار برای شب یلدا که بسیار خوشرنگ و خوشمزه است را یاد بگیرید.

میوه‌ی انار که گفته می‌شود ریشه در کشور ما ایران داشته است، در دستورالعمل پخت بسیاری از غذاهای هندی و خاورمیانه‌ای کاربرد دارد؛ طبق این دستورالعمل‌ها، دانه‌های انار را به غذاهای برنجی و سایر غلات و سالادها اضافه می‌کنند؛ هم‌چنین، آب انار را می‌جوشانند تا به ملاس، شربت، یا رب انار ترش و شیرین تبدیل شود. مردم متعلق به سایر فرهنگ‌ها نیز عاشق انار هستند؛ به خصوص مردم مدیترانه. در این منطقه، از انار برای ایجاد طعمی متفاوت در سس‌ها، گوشت‌ها، و حتی نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. شربت سنتی گرانادین نیز، با رنگ قرمز روشن فوق‌العاده جذاب‌اش، متعلق به کشور فرانسه است، و از انار تهیه می‌شود. در بازارهای شهر رم ایتالیا، انار را به همراه پرتقال تحت فشار قرار می‌دهند و یک نوشیدنی به رنگ و جذابیت طلوع آفتاب به وجود می‌آورند؛ این نوشیدنی سرشار از پتاسیم و ویتامین C است.

هسته‌های میوه‌ی انار داخل یک پوشش قرمز رنگ، آبدار، و فوق‌العاده لذیذ قرار دارند؛ صدها عدد این دانه‌ها داخل یک پوسته‌ی ضخیم قرمز رنگی کنار هم به زیبایی چیده شده‌اند؛ با نگاه اول، ممکن است احساس کنیم خارج کردن دانه‌های انار کار دشواری است، ولی در واقع، انجام این کار بسیار آسان است: انار را با استفاده از یک چاقو از وسط به دو نیم تقسیم کنید. یکی از آن‌ها را در دست‌تان بگیرید؛ به شکلی که بخش باز میوه به سمت پایین، و پوست آن به سمت بالا قرار بگیرد. سپس، با استفاده از یک قاشق، به پوست انار ضربه بزنید تا تمام دانه‌ها خارج شوند. در نهایت، پوسته‌های سفید و سایر مواد زائد را از میان دانه‌های انار خارج کنید. این آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای دستیابی به دانه‌های چشم‌نواز و خوشمزه‌ی انار است؛ چه آن‌ها را برای تهیه‌ی نوشیدنی بخواهید و چه برای اردور یا پیش‌غذا. هم‌چنین، برای اجتناب از کثیف یا قرمز رنگ شدن لباس یا سایر وسایل خانه می‌توانید انار نصف شده را داخل یک کاسه‌ی آب بندازید، و دانه‌های انار را در زیر آب جدا کنید.

فصل انار معمولا بین ماه‌های شهریور تا دی (سپتامبر تا ژانویه) است. هنگام انتخاب این میوه، باید به دنبال انارهای تیره رنگ و سنگین وزن باشید. چنین انارهایی مملو از دانه‌های آبدار و خوش‌طعم هستند. پوست چرم‌مانند انار باید درخشان و سفت باشد؛ از انتخاب انارهای ترک خورده یا دارای لکه‌های نرم خودداری کنید. انار را می‌توان به مدت یک ماه یا بیش‌تر در یخچال نگهداری کرد. دانه‌های انار را باید ظرف چند روز پس از خارج کردن‌شان از داخل میوه نوش جان کنید؛ هرچند، می‌توانید آن‌ها را داخل کیسه یا ظرف‌های مخصوص فریزر بریزید و به مدت چند ماه داخل فریزر نگه دارید؛ در هنگام استفاده، آن‌ها را مستقیما داخل ظرف بریزید و نوش جان کنید – یعنی نیازی به یخ‌زدایی ندارند.

طرز تهیه دسر انار برای شب یلدا

‍۱. دسر انار با پاناکوتای هل و باترمیلک

دسر انار با پاناکوتای هل و باترمیلک

دانه‌های انار، برش‌های نارنگی، و نارگیل برشته شده به همراه پاناکوتا با طعم هل و باترمیلک به یک خوراکی دل‌انگیز و لذیذ تبدیل می‌شوند که می‌توان آن را به عنوان صبحانه و هم‌چنین، دسر نوش جان کرد.

این دستورالعمل فوق‌العاده آسان، هم برای یک صبحانه‌ی خوشمزه‌ و مقوی مناسب است، و هم برای یک دسر سبک و شیرین در شب یلدا.

مواد مورد نیاز

الف. یک بسته‌ی ۷ گرمی پودر ژلاتین (بدون طعم)
ب. یک و یک‌چهارم فنجان خامه سنگین
پ. یک‌سوم فنجان شکر
ت. مقداری هل آسیاب شده و نمک کوشر
ث. دو و نیم فنجان باترمیلک کم چرب
ج. یک‌چهارم فنجان دانه‌ی انار
چ. ۳ عدد نارنگی بدون هسته‌ی کوچک، با برش‌های نازک
ح. یک‌چهارم فنجان نارگیل (به صورت درشت رنده، و برشته شده باشد)

دستورالعمل

داخل یک ماهیتابه‌ی کوچک، ژلاتین را به مدت ۵ دقیقه، به همراه یک‌چهارم فنجان آب نرم کنید. خامه، شکر، هل، و نمک را به آن بیفزایید؛‌ ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید؛ مواد را دائما به هم بزنید تا شکر و ژلاتین کاملا حل شوند. سپس باترمیلک را نیز اضافه کنید. مواد را داخل یک ظرفی با عمق حدود ۴ سانتی‌متر بریزید و به مدت ۳ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا به خوبی خودش را بگیرد. در نهایت، دانه‌های انار، نارنگی، و نارگیل برشته شده را نیز روی آن بریزید، و نوش جان کنید.

۲. ملاس یا شربت انار خانگی

ملاس یا شربت انار خانگی

به رنگ جذاب و خیره‌کننده‌اش نگاه کنید! درست کردن این شربت خوش رنگ و خوش مزه بسیار آسان است. فقط کافی است آب انار و شکر را حرارت دهید، و سپس آب لیموی ترش به آن‌ها بیفزایید.

این ملاس یا شربت را می‌توانید روی بستنی بریزید، با سس وینگرت مخلوط کنید، یا به جای سرکه در خورش گوشت بریزید.

مواد مورد نیاز

الف. یک و نیم فنجان آب انار
ب. ۳ قاشق غذاخوری شکر
پ. ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

دستورالعمل

آب انار و شکر را داخل یک ماهیتابه‌ی کوچک با یکدیگر ترکیب کنید. آن را به جوش بیاورید و اجازه دهید بپزد؛ دائما مواد را به هم بزنید تا شکر کامل داخل آب انار حل شود. شعله را کم کنید، و اجازه دهید حجم مواد به نصف فنجان کاهش یابد – حدود ۳۰ دقیقه کافی است. بگذارید مواد خنک شوند. در نهایت، آب لیمو را به آن اضافه کنید.

۳. سانگریا

دسر انار سانگریا

این نوشیدنی جذاب که با آب انگور، انار، سیب، و عسل درست می‌شود، برای مناسبت‌های خاص نظیر شب یلدا واقعا مناسب است.

طعم میوه‌های پاییزی در آخرین روز پاییز، باعث با طراوت شدن این نوشیدنی می‌شوند؛ طرز تهیه‌ی آن بسیار آسان است: ترکیب سیب، انار، و عسل – میوه‌هایی مناسب یک شب یلدا گرم و خاطره‌انگیز.

مواد مورد نیاز

الف. یک و یک‌چهارم فنجان آب سیب
ب. یک‌چهارم فنجان عسل
پ. یخ
ت. ۲ فنجان آب انگور
ث. یک فنجان آب انار
ج. نصف فنجان دانه‌ی انار (به علاوه‌ی مقدار بیش‌تری برای تزیین)
چ. ۲ عدد سیب گلاب، با برش‌های نازک و گرد (به علاوه‌ی مقدار بیش‌تری برای تزیین)

دستورالعمل

یک‌چهارم فنجان آب سیب را داخل یک ظرف فلزی کوچک به جوش بیاورید؛ شعله را کم کنید تا به آرامی حرارت ببیند. سپس، عسل را به آب سیب اضافه کنید تا کاملا درون آن حل شود. یک پارچ بزرگ را تا نصف پر از یخ کنید، سپس ترکیب آب سیب و عسل را داخل آن بریزید. اکنون، آب انگور، یک فنجان آب سیب، آب انار، دانه‌های انار، و تکه‌های سیب را نیز اضافه کنید. مواد را به هم بزنید تا مخلوط شوند. آن‌ها را داخل لیوان بریزید و با دانه‌ها انار و تکه‌های سیب بیش‌تری تزیین کنید.

۴. دسر انار و شیره درخت افرا

دسر انار و شیره درخت افرا

رپورتاژ

میوه‌های ترش و شیرین طعم هیجان‌انگیزی به بلغور جو دو سر می‌بخشند.

البته، بهتر است در این دستورالعمل از بلغور جو دو سر با دانه‌های درشت استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

الف. چهار و نیم فنجان آب
ب. یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک
پ. یک فنجان بلغور جو دو سر، پخته شده
ت. نصف فنجان شیر کم چرب
ث. یک‌چهارم فنجان دانه‌ی انار
ج. ۳ قاشق غذاخوری تخمه کدو
چ. ۱ عدد پرتقال، پرپر شده
ح. یک‌چهارم فنجان شیره درخت افرا خالص

دستورالعمل

آب و نمک را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. بلغور جو دو سر را به آب اضافه کنید و هم‌چنان بگذارید روی حرارت در حال جوش باقی بماند. پس از مدتی، شعله را کم کند. اجازه دهید مواد داخل ظرف به آرامی روی حرارت بپزد – حدود ۳۵ الی ۴۰ دقیقه. سپس، ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. در نهایت، شیر کم چرب، دانه‌های انار، تخمه‌ی کدو، پرتقال، و شیره‌ی درخت افرا را نیز اضافه کنید و این دسر خوشمزه را فورا نوش جان کنید.

۵. دسر انار با گلابی و پنیر بلوچیز

دسر انار با گلابی و پنیر بلوچیز

شب یلدای‌تان را با این دسر مدرن و ساده هیجان‌انگیز کنید. در این دسر، گلابی رسیده با پنیر تازه‌ی بز پر می‌کنند و روی آن، عسل و دانه‌های انار می‌ریزند.

دانه‌های انار می‌توانند طعم پنیر خامه‌ای بز و گلابی شیرین را متعادل کنند. این ترکیب ساده به عنوان صبحانه، تنقلات میان وعده، و دسر بسیار مناسب است.

مواد مورد نیاز

الف. ۶۰ گرم پنیر تازه‌ی بز (حدود نصف فنجان)
ب. ۴ عدد گلابی رسیده‌ی سفت که از وسط نصف شده باشند
پ. عسل
ت. نصف فنجان دانه‌ی انار (از نصف یک انار بزرگ)

دستورالعمل

پنیر بز را داخل یک کاسه‌ی کوچک هم بزنید تا نرم شود. وسط گلابی‌های نصف شده را با یک قاشقک هندوانه یا قاشق کوچک خالی کنید، و داخل آن را با ۱ قاشق غذاخوری پنیر پر کنید (در صورت تمایل، قبل از مصرف می‌توانید گلابی‌ها را به قطعات کوچک‌تر نیز تقسیم کنید). در نهایت، عسل و دانه‌های انار را روی گلابی و اطراف آن بریزید.

۶. دسر انار

این دسر یا چاشنی مجلسی با رنگ‌های زیبای قرمز و سبز خود می‌تواند به مرکز توجه دورهمی‌ها، به خصوص در شب یلدا، تبدیل شود. این دسر را حتی می‌توانید به عنوان سس یا چاشنی به همراه گوشت گوساله یا گوشت مزه‌دارتری مانند گوشت اردک مصرف کنید.

حتما عاشق تضاد طعم (و رنگ) میان انار ترش و شیرین و گشنیز یا جعفری موجود در این دسر ساده خواهید شد! این دسر به هیچ پخت و پزی نیاز ندارد. دسر انار را می‌توانید جایگزین سس سنتی کرنبری کنید. حتما سفره‌ی شب یلدای‌تان را به چنین خوراکی دلپذیری مزین کنید.

مواد مورد نیاز

الف. ۲ فنجان دانه‌ی انار
ب. ۱ فنجان گشنیز یا جعفری خرد شده (به صورت درشت)، به علاوه‌ی مقداری بیش‌تری در هنگام مصرف
پ. نصف فنجان روغن زیتون فرا بکر، به علاوه‌ی مقدار بیش‌تری در هنگام مصرف
ت. ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
ث. نمک کوشر و فلفل تازه‌ی آسیاب شده

دستورالعمل

دانه‌های انار، گشنیز، روغن، و آب لیمو را به یکدیگر مخلوط کنید؛ مقداری نمک و فلفل نیز روی آن‌ها بپاشید. این دسر را می‌توانید داخل یک ظرف با درب محکم، به مدت ۲ روز در یخچال نگهداری کنید؛ پیش از مصرف، آن را در دمای اتاق قرار دهید تا از سردی آن کاسته شود.

۷. ترایفل انار و نارگیل

ترایفل انار و نارگیل

یک دسر جذاب و هیجان‌آور برای ساختن شب یلدای کل خانواده! لایه‌هایی از کاستارد نارگیل، بیسکویت لیدی فینگر، و ژله‌ی انار باعث می‌شوند این دسر فوق‌العاده خوشمزه و هیجان‌انگیز باشد. توصیه می‌کنیم، سه روز قبل از رسیدن به شب یلدا یا هر مناسبت دیگر، این ترایفل را آماده کنید (زیرا گذشت زمان باعث طعم‌ این دسر با ترکیب طعم‌های مختلف، به خوبی جا بیفتد و عالی شود!).

در تهیه‌ی این دسر ساده، کاستارد نارگیل با بافت مخملی شکل‌اش در میان دو لایه‌ی ژلاتین، ترکیبی شکوهمند و هیجان‌انگیز می‌سازد؛ انار در لایه‌ی زیرین و آب نارگیل مملو از دانه‌های انار در لایه‌ی بالا. از طرفی، بیسکویت‌های لیدی فینگر نیز لایه‌ها را از هم جدا می‌کنند، و روی دسر نیز با خامه‌ی زده شده و نارگیل برشته شده تزیین می‌شود.

مواد مورد نیاز

الف. ۳ قاشق غذاخوری ژلاتین بدون طعم
ب. ۱ فنجان آب سرد
پ. ۳ فنجان آب انار ۱۰۰ درصد خالص
ت. دوسوم فنجان به علاوه‌ی ۲ قاشق غذاخوری شکر ریز و الک شده
ث. ۳ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
ج. یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک کوشر
چ. ۱ فنجان خامه‌ی نارگیل
ح. دو و نیم فنجان خامه‌ی سنگین
خ. ۳ زرده‌ی تخم مرغ (بزرگ)
د. ۲ قاشق غذاخوری کره‌ی بدون نمک
ذ. ۲ قاشق غذاخوری عصاره با خمیر وانیل خالص
ر. ۱۶ عدد بیسکوییت لیدی فینگر، از وسط نصف شده
ز. ۴ فنجان آب نارگیل
ژ. سه‌چهارم فنجان دانه‌ی انار
س. نصف فنجان نارگیل خرد شده و شیرین شده، و کمی برشته (در صورت تمایل)

دستورالعمل

الف. مقداری آب سرد را داخل یک ماهیتابه با دیواره‌ی بلند بریزید و ژلاتین به آن اضافه کنید؛ حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا ژلاتین نرم شود. ظرف را روی حرارت بگذارید تا ژلاتین داخل آب حل شود. داخل یک ظرف مخصوص ترایفل (با گنجایش ۱۲ الی ۱۴ فنجان) یا یک کاسه‌ی بلور آب انار، یک‌سوم فنجان شکر، و نیمی از ترکیب ژلاتین را با یکدیگر ترکیب کنید، و آن‌قدر به هم بزنید تا شکر کامل حل شود (باقی مانده‌ی ژلاتین را نیز در تمام اتاق نگه دارید). مواد را حدود ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا بافت مورد نظر را به دست بیاورد.

ب. در این بین، نشاسته‌ی ذرت، نمک، خامه‌ی نارگیل، نصف فنجان خامه‌ی سنگین، و زرده‌ی تخم مرغ را در یک ماهیتابه‌ی دیگر با دیواره‌ی بلند با هم ترکیب کنید و آن‌قدر هم بزنید تا بافت نرم و یکدست پیدا کنند. ظرف را روی شعله‌ی متوسط بگذارید و کره را به آن اضافه کنید؛ گاهی اوقات، محتویات آن را هم بزنید؛ به این کار ادامه دهید تا این‌که مواد به جوش بیایند. شعله را کم کنید، و هم‌چنان مواد را به هم بزنید تا به شکل پودینگ در بیاید. سپس، آن را از یک صافی عبور دهید و داخل کاسه بریزید؛ وانیل را نیز اضافه کنید. در مرحله، برای جلوگیری از تشکیل یک لایه بر سطح مواد، روی آن با سلفون بپوشانید، و ظرف را در گوشه‌ای بگذارید تا خنک شود. خامه را آن‌قدر بزنید را پف کند؛ و سپس آن را با کاستارد ترکیب کنید تا نرم شود.

پ. بیسکوییت‌های لیدی فینگر را از وسط نصف کنید و به ترتیب، در یک لایه، روی ژله‌ی انار بچینید. کاستارد را با قاشق روی آن بریزید، و با استفاده از یک کفگیر آن را کاملا صاف کنید. مابقی بیسکوییت‌ها را نیز، در یک لایه، روی کاستارد بچینید. سپس آن را داخل یخچال قرار دهید؛ در این بین، آب نارگیل، یک‌سوم فنجان شکر، باقی‌مانده‌ی ترکیب ژلاتین را داخل یک کاسه بریزید و آن‌قدر به هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. اکنون، داخل یک ظرف بزرگ، مقدار زیادی یخ بریزید و کاسه را روی آن قرار دهید؛ اجازه دهید کاسه حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی یخ بماند؛ گاهی اوقات، آن را به هم بزنید تا ترکیب کاملا غلیظ و متراکم شود. دانه‌های انار را نیز اضافه کنید و به هم بزنید. این ترکیب را به ظرف ترایفل منتقل کنید؛ سطح آن را صاف کنید، و به مدت دست‌کم ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید، یا درب ظرف را بپوشانید و تا ۳ روز داخل یخچال نگه دارید.

ت. باقی مانده‌ی خامه‌ی سنگین و ۲ قاشق غذاخوری شکر را آن‌قدر هم بزنید تا پف کند. این خمیر را روی ترایفل بمالید و صاف کنید؛ در نهایت، نارگیل برشته شده را نیز روی سطح ترایفل بپاشید و آن را نوش جان کنید!

 

نوشته‌های مرتبط