خواص شگفت انگیز روغن کنجد که نمی‌دانستید

یکی از روغن‌های طبیعی که خواص شگفت‌انگیزی برای سلامتی انسان دارد، روغن کنجد است و در انواع روغن کنجد پخت‌و‌پز و روغن کنجد سرخ‌کردنی در بازار وجود دارد. همچنین این محصول بر اساس نوع استخراج، به دو صورت تصفیه‌شده و فرابکر به بازار عرضه می­شود که در ادامه مطلب به صورت کامل به آن پرداخته خواهد شد. اگر می­خواهید با انواع روغن کنجد و خواص شگفت‌انگیز آن آشنا شوید و در زمان خرید روغن کنجد پرس سرد و تصفیه‌شده، بهترین را انتخاب کنید، این مطلب را مطالعه نمایید.

انواع روغن کنجد را بشناسید

روغن کنجد هم مانند روغن زیتون دارای چندین نوع مختلف است. روغن کنجد بر اساس نوع استخراج آن به دو نوع روغن فرابکر و روغن تصفیه‌شده تقسیم می­شود. هر کدام از این روغن­ها دارای ویژگی­های خاص خود هستند و مشتریان مخصوص به خود را دارند.

همچنین بر اساس نوع کاربرد در آشپزی، این روغن شامل دو نوع روغن کنجد برای پخت ‌و‌ پز و روغن کنجد سرخ‌کردنی است. روغن کنجد برای پخت‌و‌پز از فشرده شدن دانه‌های کنجد خام تهیه‌شده و در آشپزی کاربرد دارد. روغن کنجد برای پخت‌و‌پز دارای آنتی‌اکسیدان­ها و سایر مواد مغذی است که برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند. روغن کنجد برای پخت‌و‌پز، به غذا طعم خوشمزه‌ و عطر بی­نظیری می‌بخشد و با رنگ زرد و روشن، می­تواند برای تهیه انواع غذا و سالاد استفاده شود.

از آنجایی که روغن کنجد برای پخت‌و‌پز دارای آنتی‌اکسیدان و خواص ضدالتهابی است، برای سلامت قلب، مفاصل و سلامت کلی بدن شما مفید بوده و شما می‌توانید با افزودن آن به دستورالعمل‌ پخت غذا، از فواید آن بهره­مند شوید.

ارزش غذایی روغن کنجد چقدر است؟

احتمالا تا کنون راجع‌به خواص و ارزش غذایی روغن کنجد شنیده‌اید. باید بدانید روغن کنجد مانند تمام چربی­ها کالری زیادی دارد و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد، اما این روغن ارزش غذایی بالایی دارد. به‌طورکلی در هر قاشق چای‌خوری از روغن کنجد، هیچ کربوهیدراتی وجود ندارد،. میزان کل چربی آن ۱۳.۵ گرم است، که شامل ۱.۹ گرم چربی اشباع، ۵.۴ گرم چربی تک غیراشباع و ۵.۶ گرم چربی چند غیر اشباع است. همچنین در هر قاشق چای‌خوری روغن کنجد ۴۰.۵ میلی‌گرم امگا ۳ و مقادیر بیشتری امگا ۶ وجود دارد. امگا 3 و امگا 6 دو نوع از اسیدهای چرب ضروری هستند که بخشی از غشای سلولی محسوب می­شوند و برای سلامت مغز، اعصاب، قلب، چشم و سیستم ایمنی انسان اهمیت دارند.

روغن کنجد پروتئین ندارد و هر قاشق غذاخوری این روغن ۱۱۹ کالری دارد. این روغن مفید از ترکیب اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع برخوردار است. در مورد ویتامین­های موجود در روغن کنجد می­توان گفت که یک قاشق غذاخوری از این روغن به ترتیب در حدود 1 و 2 درصد از ویتامین E و K مورد نیاز بدن انسان را تامین می­کند. باید توجه داشته باشید که خواص روغن کنجد بسته به اینکه طی چه فرایندی تولید شود، متفاوت خواهد بود.

کدام روغن کنجد را بخریم؟ تصفیه شده یا نشده؟

دو نوع روغن کنجد بکر و تصفیه‌شده، با وجود نقاط اشتراک زیاد، دارای تفاوت­هایی در عطر، طعم، رنک، ماندگاری، پایداری در برابر حرارت و خواص هستند. این تفاوت­ها به شیوه استخراج آن­ها برمی­گردد. روغن کنجد تصفیه‌نشده از طریق فرایند پرس سرد، تولید می‌شود و به آن روغن کنجد پرس سرد نیز گفته می­شود. این روغن بدون استفاده از حرارت و در اثر پرس و اعمال فشار به دانه کنجد در دمای پایین تهیه می­شود و به همین دلیل هیچ­گونه تغییری در ماهیت روغن و خواص تغذیه­ای آن صورت نمی‌گیرد.

روغن کنجد پرس سرد از خواص و طعم طبیعی دانه­های کنجد برخوردار است، در حالی که روغن کنجد تصفیه‌شده، به صورت خالص به دست نمی­آید و در هنگام روغن‌گیری به آن افزودنی­هایی اضافه می‌شود؛ به همین دلیل موقع خرید روغن کنجد پرس سرد و تصفیه‌شده دقت کنید که دومی طعم طبیعی روغن کنجد را ندارد، همچنین خواص آن نیز کمتر از روغن کنجد پرس سرد است.

از طرفی روغن کنجد پرس سرد، به دلیل خالص و خام بودن، با قرار گرفتن در معرض حرارت، نور و هوا با سرعت بیشتری از روغن تصفیه‌شده فاسد می شود؛ بنابراین باید در نگهداری این روغن دقت بیشتری داشت و به سرعت استفاده کرد. به طور کلی می­توان گفت، روغن کنجد پرس سرد به دلیل برخورداری از خواص دانه­های کنجد دارای خاصیت و ارزش غذایی بیشتری است؛ اما برای پخت‌و‌پز و تهیه سالاد مناسب است و بهتر است برای سرخ کردن در دماهای خیلی بالا از آن استفاده نکنید.

رپورتاژ

مزایای استفاده از روغن کنجد برای بدن چیست؟

روغن کنجد دارای مقادیری از آنتی اکسیدان­هایی نظیر سزامول، سزامولین و سزامینول است که در این میان، آنتی اکسیدان سزامول و سزامولین غالب­ترین آنتی اکسیدان روغن کنجد به شمار می­روند و سزامینول نیز به میزان کمتری در روغن کنجد وجود دارد. این آنتی اکسیدان­ها موجب خنثی سازی اثر رادیکال­های آزاد و کاهش آسیب سلولی ناشی از آن­ها می­شوند. همچنین روغن کنجد با دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع، باعث سلامت قلب شده و با دارا بودن خواص ضدالتهابی، در کاهش التهاب مفاصل نقش موثری دارد. از دیگر مزایای روغن کنجد برای بدن، می­توان به کنترل و تنظیم قند خون اشاره کرد که می­تواند برای بیماران مبتلا به دیابت تاثیر مثبتی داشته باشد. آزمایش­ها نشان داده است که روغن کنجد با بهبود آرتریت مرتبط است و علائم آن مانند درد مفصل را کاهش می­دهد.

خواص بی‌نظیر روغن کنجد برای سلامتی

روغن کنجد دارای مزایای زیادی برای سلامتی انسان است. ویژگی­های این ماده غذایی موجب شده که علاوه بر مصرف خوراکی، بتوان از آن برای موارد درمانی نیز استفاده کرد. مواد مغذی روغن کنجد می­توانند از طریق پوست و مو جذب شوند. روغن کنجد ضمن دارا بودن ویتامین E دارای خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی است و می‌تواند یک محصول مراقبت از پوست عالی باشد. در طب سنتی نیز از روغن کنجد برای بهبود جای زخم و سوختگی‌ روی پوست استفاده می­کنند.

روغن کنجد یک مرطوب‌کننده عالی برای صورت هم محسوب می­شود. ماساژ صورت با روغن کنجد به حفظ انعطاف‌پذیری پوست و ساخت کلاژن کمک می­کند. روغن کنجد با دارا بودن اس پی اف طبیعی، می­تواند از پوست شما در برابر آسیب­های نور خورشید محافظت کند.

یکی دیگر از خواص روغن کنجد برای سلامتی، استفاده از آن در رسیدگی به بهداشت دهان و دندان است. با روغن‌کشی بر روی لثه­ها و دندان­ها می­توان باکتری­های موجود در دهان را کاهش داده و از سلامت لثه و دندان محافظت کرد. این روغن ویتامین E و مواد معدنی دارد و ماساژ موها و پوست سر با آن، به براق ماندن موها و هیدراته نگه داشتن پوست سر کمک می­کند. اسید چرب‌های تصفیه‌نشده‌ی موجود در روغن کنجد نظیر سسومال و سسامین، باعث پایین نگه داشتن سطح کلسترول خون شده و سیستم قلبی عروقی را متعادل نگه می­دارد.

علاوه بر خواص فوق، روغن کنجد با فراهم آوردن مواد معدنی نظیر مس، زینک و کلسیم به رشد استخوان‌ها کمک می­کند. بنابراین با افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی خود، می­توانید به سلامت استخوان­ها و جلوگیری از پوکی استخوان و دیگر بیماری‌های مربوط به استخوان، جلوگیری کنید. تاثیر روغن کنجد بر روی ترشح هورمون­های نشاط‌آور نیز غیرقابل‌انکار است. به عبارت دیگر در هنگام اضطراب و افسردگی، مصرف روغن کنجد می­تواند باعث بهبود خلق‌و‌خوی شما شود.

روغن کنجد با دارا بودن ترکیباتی به نام فیتات، منجر به کاهش رشد سلول­های سرطانی می­شود. همچنین این روغن دارای سطح بالایی از منیزیم است و این ماده معدنی، در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال نقش دارد. مقادیر بالای مس و زینک موجود در روغن کنجد به عملکرد بهینه بدن کمک می­کند؛ زیرا بدن انسان برای تولید سلول­های قرمز خونی به مس نیاز دارد. علاوه بر این، مس موجود در روغن کنجد، باعث کاهش التهاب و ناراحتی­های حاصل از آن در بدن می­شود. این ماده مفید، ورم مفاصل را کاهش می­دهد و با تقویت استخوان‌ها و رگ‌های خونی باعث استواری فرم بدن می‌شود.

عوارض روغن کنجد کدام است؟

هیچ­گاه نمی­توان گفت که یک ماده غذایی کاملا مفید یا کاملا مضر است. با اینکه مقاومت روغن کنجد در برابر حرارت بالاست، باز هم این روغن برای پخت‌و‌پز در دماهای بسیار بالا مناسب نیست. تحقیقات نشان می‌دهد، بالا رفتن دمای روغن کنجد به بیش از 60 درجه سانتی­گراد، موجب افزایش ترکیبات فرار در آن می­شود و ایجاد ترکیبات آلدئیدی فرار در آن، می­تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. یکی دیگر از نگرانی­ها در مورد روغن کنجد، نسبت میزان امگا ۶ به ۳ و عدم تعادل آن است. البته استفاده گاهی روغن کنجد مشکلی ایجاد نمی­کند، اما مصرف بیش از حد آن می­تواند تعادل امگا 6 و امگا 3 را در بدن به هم بزند. این امر می­تواند موجب ایجاد یک محیط مستعد التهاب در بدن شود. به این دلایل به هنگام خرید روغن کنجد دقت کنید که از برندی که با رعایت استانداردها این روغن را تولید می‌کند، تهیه بفرمایید؛ سایت https://verjen.ir/ که مربوط به برند ورژن است، یکی از مراکز معتبر تولید و فروش این روغن‌هاست.

سخن آخر

در پایان به یاد داشته باشید که روغن کنجد یک چربی پرخاصیت و خوشمزه است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی موجب سلامت قلب، مفاصل، پوست و مو و بسیاری دیگر از اعضای بدن می­شود. برای خرید با کیفیت­ترین روغن کنجد پرس سرد و روغن کنجد برای پخت‌و‌پز می­توانید به وب­سایت ورژن مراجعه کنید.

نوشته‌های مرتبط