7 راه‌ فوق‌العاده برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل

اگر طبیعتا آدمی شلخته هستید و برای برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل مشکل دارید و یا نمی‌توانید وسایل‌تان را در خانه سر جای‌شان بگذارید، در ادامه به مجموعه‌ای از ترفندها و توصیه‌هایی اشاره می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل خیالتان راحت باشد.

امیدواریم با کمک این راه‌حل‌ها بتوانید کمی از موقعیت فعلی‌تان فاصله بگیرید و آن را ارزیابی کنید؛ بتوانید تشخیص دهید خانه‌تان چه چیزهایی کم دارد، چیزهایی که می‌توانند زندگی را برای‌تان آسان‌تر کنند – خواه روش جدید ذخیره‌ و انبار مواد در آشپزخانه باشد که قفسه‌بندی‌های‌اش مطابق سلیقه، شخصیت و فضای خانه‌تان طراحی شده باشد، خواه بهترین نحوه‌ی قرار گرفتن وسایل در یکی از اتاق‌های‌تان باشد.

بنابراین، نگاهی اجمالی به این توصیه‌ها بندازید و سعی کنید با رعایت آن‌ها به فردی سامان‌یافته در خانه‌تان تبدیل شوید!

۱. خانه محل زندگی است، نه یک نمایشگاه

کمی واقع‌بین باشید، بیش‌تر عکس‌های دکوراسیون خانه‌ها و اتاق‌هایی که در مجله‌ها مشاهده می‌کنید، فقط هنگام عکس گرفتن آن‌گونه تمیز و مرتب هستند؛ باید ببینید در زندگی واقعی و روزمره چه بلایی سرشان می‌آید. کف زمین هرگز بعد از دو روز راه رفتن، تمیز و براق نمی‌‌ماند، به ویژه اگر در خانه‌تان کودکی داشته باشید؛ کوسن‌ها مرتب و زیبا سر جای‌شان نمی‌مانند، و روی میزها نیز ناچار پر از وسیله می‌شود.

همیشه به خاطر داشته باشید، بهتر است اتاق‌تان را بر اساس نحوه‌ی استفاده‌ی واقعی‌تان سامان‌دهی کنید. بهتر است مبل‌های‌تان بزرگ و ترجیحا قابل شستشو باشند. فرش‌های بزرگ و رنگارنگ می‌توانند به راحتی لکه‌ها را در خود پنهان کنند (قابل توجه پدرها و مادرهایی که بچه‌ی کوچک دارند)، و لازم است بسیاری از فضاها را به میز اختصاص دهید (به ویژه از میزهایی استفاده کنید که پایین‌شان قفسه‌هایی برای گذاشتن کتاب داشته باشند).

توصیه‌ی بازده برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل: کارکرد خانه مهم‌تر از زیبایی آن است.

۲. کمدهای آینه‌دار بهترین گزینه‌اند

بهتر است همه‌ی کمدهای‌تان درهای آینه‌دار داشته باشند. این کمدها واقعا بسیاری از مشکلات‌ را یک جا حل می‌کنند: لباس‌ها و کفش‌ها را مرتب و به دور از آسیب‌های ناشی از نور خورشید نگه می‌دارند، و البته آن‌ها را از جلوی چشم نیز پنهان می‌کنند. هم‌چنین فضای اتاق‌تان را دو برابر جلوه می‌دهند؛ بنابراین اگر اتاق خوابی کوچک دارید، حتما به این توصیه عمل کنید.

توصیه‌ی بازده برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل: می‌توانید با نصب یک در کشویی وسایل خود و همسرتان را جدا کنید؛ تا وقتی صبح زود با عجله دنبال لباس‌تان می‌گردید، به آسانی بتوانید آن را پیدا کنید.

۳. ایجاد فضاهایی در غیر محتمل‌ترین مکان‌های خانه برای انبار کردن وسایل

آیا دنبال راه‌هایی هستید که بدون دست و پا گیر شدن وسایل غیر ضروری، بتوانید آن‌ها را در فضاهای خالی خانه‌تان نگه‌داری کنید؟ این ایده از شرکت طراح معماری‌ داخلی، اموری براون، می‌تواند برای همه‌ی خانه‌ها با هر شکل و اندازه مفید باشد. اگر به طور کلی از طراحی فضای خانه‌تان راضی نیستید، می‌توانید از مبلمان و وسایل موجود در خانه برای انبار کردن وسایل غیر ضروری استفاده کنید؛ تنها کافی است فضای مورد نظرتان به اندازه‌ای بزرگ و مسطح باشد که بتوانید روی آن را پارچه‌ای زیبا و چند کوسن بگذارید و روی آن بنشینید.

رپورتاژ

با این کار، نه تنها فضایی شیک و راحت برای نشستن به وجود می‌آورید، بلکه در زیر آن نیز فضایی کافی برای انبار کردن چند وسیله‌ نیز در اختیار خواهید داشت.

۴. با چند قفسه‌ی عجیب و غریب می‌توانید خانه‌تان را مرتب نگه دارید

شاید نوع و شکل قفسه‌های‌تان باعث بروز این همه مشکل شده باشد. اگر آشپزخانه‌ی شما نیز مثل همین آشپزخانه‌ای است که در شکل نشان داده‌ایم، شاید بهتر باشد از شر قفسه‌های سنتی و قدیمی خلاص شوید که فقط فضای کوچک‌تان را بیش از پیش تاریک و گرفته می‌کنند. در عوض می‌توانید از قفسه‌های رنگی و روشنی استفاده کنید که از جنس شیشه‌ی آکریلیک درست شده‌اند؛ نور از این قفسه‌ها عبور می‌کند و فضایی زیبا، آرامش‌بخش و دلپذیر ایجاد می‌کند.

هم‌چنین این قفسه‌های شفاف به شما امکان می‌دهند بتوانید چیزهایی را که در گوشه‌ی دیوار و پشت وسایل دیگر پنهان‌ شده‌اند نیز مشاهده کنید، و به طور کلی باعث می‌شوند خانه‌ای مرتب و تمیز و زیبا داشته باشید.

۵. از سبک کمینه‌گرایی یا مینیمالیستی استفاده کنید

اگر خانه‌تان به سبک کمینه‌گرایی یا مینیمالیستی طراحی شده باشد، به آسانی می‌توانید تشخیص دهید چه چیزهایی سر جای‌شان نیستند. وقتی در خانه‌تان وسایل و جزییات اضافه نداشته باشید، وقتی فضاها ساده باشند و با تزیینات اضافه پر نشده باشند، به صورت خودکار و ناخودآگاه از به هم ریختگی و در هم و بر هم کردن خانه اجتناب می‌کنید؛ به این ترتیب همیشه خانه‌ای ساده، تمیز، مرتب، و دوست داشتنی خواهید داشت.

توصیه‌ی بازده برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل: حتی اگر معتقدید خانه‌تان باید مملو از تزیینات و دکورهای مختلف باشد، حداقل سعی کنید از شر چند وسیله‌ی دست و پا گیر خلاص شوید، به ویژه در آشپزخانه. در آینده حتما از این کار خشنود خواهید شد!

۶. دکوراسیون را با طراحی فیزیکی ترکیب کنید

اگر مانند این بالکن زیبا در تصویر،‌ در فضای‌تان از جزییات رنگی استفاده کنید، دیگر به دکوراسیون پیچیده و عجیب و غریب که فقط باعث محدود شدن خانه‌تان می‌شود، نیاز نخواهید داشت. از فرش‌ها و مبلمان ساده استفاده کنید، و روح و رنگ را با استفاده از وسایل واقعی و کاربردی به خانه‌تان وارد کنید.

توصیه‌ی بازده برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل: مثلا می‌توانید چند شمع را در جا شمعی‌های چوبی کنار پنجره‌تان قرار دهید؛ از چند گلدان جعبه‌ای استفاده کنید و کف زمین را نیز با رنگی ساده یا سرامیک یک رنگ بپوشانید. این را به خاطر داشته باشید، هر کاری می‌کنید باید با کارهای دیگرتان نیز هماهنگ باشد. به علاوه، از تزیینات و وسایل اضافه دوری کنید.

۷. کمدها را بر اساس نیازتان طراحی کنید

کمدهای هوشمند مانند آن‌چه در شکل می‌بینید، برای سامان‌دهی آشپزخانه بسیار باارزش هستند. بنابراین اگر می‌توانید کمدها و کشوهای موجود را به شکلی درآورید که بتوانید همه چیز را با خیال راحت در آن‌ها بگنجانید، معطل نکنید. نکته‌ی بسیار مهم در این عکس، استفاده از میله‌های چوبی افقی است که برای جلوگیری از سقوط شیشه‌ها و دیگر وسایل در قفسه‌ی در کمد استفاده شده است.

توصیه‌ی بازده برای سروسامان دادن و مرتب کردن منزل: در هر فضای بدون کاربرد در گوشه و کنار خانه می‌توانید کمد و کشوهایی تعبیه کنید و وسایل ضروری و غیر ضروری‌تان را در آن‌جا بگذارید. ولی همیشه این نکته‌ی مهم را در هر کاری به یاد بیاورید، از ساختار و نظامی استفاده کنید که با نیازهای شخصی‌تان هماهنگی داشته باشد.

 

نوشته‌های مرتبط