درمان عفونت دندان: 20 موثرترین درمان خانگی عفونت و آبسه دندان

اصطلاح آبسه دندان اساسا برای توصیف عفونت ریشه دندان یا لثه به کار می‌رود. درست مانند تمام عفونت‌های دیگر، می‌توان از درمان‌های طبیعی مختلف برای درمان عفونت دندان استفاده کرد. با این حال، واقعا مهم است که دقت کنید، چون آبسه دندان معمولا در اثر مشکل دندان ایجاد می‌شود. شما می‌توانید مراقب آبسه باشید اما احتمال زیادی وجود دارد که مراجعه به پزشک لازم باشد. ۲ رایج‌ترین علت آبسه ورم لثه و پوسیدگی شدید دندان است.

۱. سیر

سیر به خاطر خواص آنتی‌بیوتیکی و ضدالتهابی‌اش فوق‌العاده است. سیر برای درمان آبسه‌ی دندان خیلی خوب است، چون کاملا موثر است، برای جلوگیری از گسترش عفونت و تسکین درد نیز مفید است. تمام کاری که باید بکنید این است که یک حبه سیر را درون دهان‌تان بگذارید. آن را با دندان‌هایتان له کنید و بجوید تا درد ساکت شود. به‌طور جایگزین اگر از آن لذت نمی‌برید، نصف قاشق چای‌خوری پودر سیر را با نمک ترکیب کنید. به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی محل آبسه بگذارید و سپس با استفاده از دهان‌شویه دهان را شست‌وشو دهید.

۲. آب نمک

این یک درمان خانگی فوق‌العاده برای آبسه‌ی دندان است که در سراسر دنیا در بیش‌تر خانه‌ها موجود است. چیزی که شاید ندانید این است که نمک خواص آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کننده دارد. این به کاهش تورم می‌کند، عفونت را از بین می‌برد و درد را تسکین می‌دهد.، در عین حال از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کند. تمام کاری که باید بکنید این است که ۱ قاشق چای‌خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. آن را به خوبی هم بزنید و بعد با محلولی که به دست آمده‌است، دهان را شست‌وشو دهید. ۲ تا ۳ بار شست‌وشوی دهان در روز کمک زیادی به شما می‌کند.

۳. گرداندن روغن در دهان

این یک شیوه‌ی آیورودایی جالب است که می‌توانید برای کنار آمدن با درد لثه یا آبسه‌ی دندان به کار ببرید. ما درباره‌ی شیوه‌ای صحبت می‌کنیم که اساسا سموم دهان را از بین می‌برد و سلامت دهان را بهبود می‌بخشد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل فرا بکر را در دهان قرار دهید، حدود ۱۵ دقیقه در دهان بگردانید و آن را قورت ندهید. روغن را از دهان خارج کنید و سپس دهان‌تان را با آب شست‌وشو دهید.

۴. میخک

هر وقت با مشکلات دندانی مواجه شدید، میخک به خاطر خواص آنتی‌باکتریال، ضددرد و ضدعفونی‌کننده‌اش راهکاری فوق‌العاده است. دندان‌درد، و درد و التهاب لثه را می‌توان با میخک برطرف کرد. شما فقط باید روغن میخک استفاده کنید. از مقداری پنبه استفاده کنید، آن را به روغن آغشته کنید و چند دقیقه روی قسمت دردناک بگذارید. یا به جای آن، میخک را بین لپ و قسمت عفونی بگذارید. گاهی میخک را بجوید تا آب آن کمی بیرون بیاید. این فرآیند باید حدود نیم‌ساعت طول بکشد و بعد باید دهان را با آب گرم شست‌وشو دهید.

۵. چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای مدت‌ها است که به عنوان درمان خانگی برای آبسه‌ی دندان استفاده می‌شود. این به دلیل محتوای تانن بالایی که دارد، مفید است. چای کیسه‌ای به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند. هم‌چنین، آنتی‌اکسیدانی که در چای سیاه وجود دارد به بهبود سلامت دهان و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. شما می‌توانید به آسانی چای کیسه‌ای سیاه را در بسیاری از فروشگاه‌ها پیدا کنید. یک کیسه را در آب گرم خیس کنید و بعد آن را بیرون بیاورید. کیسه را در طول شب یا مدت چند ساعت روی دندانی قرار دهید که عفونت کرده‌است. دهان را با محلول آب نمک شست‌وشو دهید. شما باید این روش را هر روز به مدت ۲ هفته تکرار کنید.

۶. دهانشویه‌ی چای شنبلیله

تخم شنبلیله سرشار از فایده‌های متعدد برای سلامتی است. بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که شنبلیله حاوی خواص درمانی و ضد باکتریایی است که به درمان بسیاری از ناراحتی‌ها و همچنین مشکلات دهان و دندان کمک می‌کند.

شنبلیله به درمان زخم‌ها، سوختگی، و حتی کاهش التهاب کمک می‌کند. از این رو می‌توان آن را یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان آبسه‌ دندان به شمار آورد.

ابتدا کمی آب داخل قابلمه‌ای کوچک بریزید و آن را روی شعله‌ای با حرارت متوسط بگذارید. بعد از ۳-۴ دقیقه تخم شنبلیله‌ی آسیاب شده را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید. بعد از حدودا ۲ دقیقه آن را از روی شعله بردارید و داخل لیوان بریزید. گلوله‌ی پنبه‌ای را در آن فرو کنید آب اضافی‌اش را بچلانید و بعد آن را روی دندان یا لثه‌ی دردناک‌تان بگذارید و اجازه‌ دهید یک یا دو دقیقه بماند. این فرایند را چند بار در روز تکرار کنید.

۷. خمیر زنجبیل و فلفل هندی

ممکن است این مورد از همه عجیب و غریب‌تر به نظر برسد اما به یقین می‌دانیم چه چیزی را به شما پیشنهاد می‌دهیم چون فلفل هندی حاوی بعضی از خواص حیرت‌انگیز است که برای سلامتی مفید هستند.

فلفل هندی دارای کپسایسین است که به جلوگیری از التهاب و همچنین درمان آن کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک عامل طبیعی ضد حساسیت عمل و از لخته شدن خون و التهاب جلوگیری و یا آن‌ها را درمان می‌کند.

زنجبیل به طور طبیعی دارای خواص درمانی است که به کاهش ورم و قرمزی دندان مبتلا به آبسه یا نواحی اطراف آن کمک می‌کند.

در نتیجه این درمان کاملا بی‌خطر و در معالجه‌ی و پیشگیری از آبسه‌ دندان بسیار مفید است.

ابتدا فلفل هندی آسیاب شده را به همراه زنجبیل آسیاب شده با آب مخلوط کنید. خوب هم بزنید تایک خمیر غلیظ درست شود. حالا خمیر را به شکل یک گلوله‌ی کوچک در بیاورید و آن را روی دندان عفونی شده و دردناک خود قرار دهید. مواظب باشید خمیر را نجوید، قورت ندهید، یا حتی مزه نکنید. به مدت ۴-۵ دقیقه یا تا زمانی که درد بر طرف شود بگذارید خمیر روی دندان‌تان بماند.

۸. استفاده از قالب‌های کوچک یخ

آیا نگران درمان آبسه دندان خود در خانه هستید؟ پس این درمان بی‌خطر و موثر دقیقا مناسب شما است! قالب یخ چیزی است که به آسانی در هر خانه‌ای وجود دارد و همین چیز کوچک علاج دندان‌دردتان نیز هست.

یخ به بی‌حس کردن درد و همین طور بر طرف کردن ورم و قرمزی دندان ملتهب کمک می‌کند.

ابتدا قالب یخ را درون یک کیسه‌ی پلاستیکی بگذارید و بعد آن را درون یک پارچه‌ی تمیز و سفید بپیچید. حالا این تکه یخ را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی لثه یا دندان خود بگذارید. این عمل را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.

۹. روغن کشی

روغن کشی یکی از باستانی‌ترین درمان‌های دندان درد به شمار می‌آید. این روش به بیرون کشیدن مواد سمی از دندان عفونی شده و تسکین درد و التهاب کمک می‌کند. همچنین برای حفظ سلامت دندان و لثه راهکار فوق‌العاده‌ای است. برای انجام این درمان پیشنهاد می‌کنیم از روغن نارگیل استفاده کنید چون حاوی خواص ضد باکتریایی زیادی است و همین به از بین بردن باکتری‌های عفونت‌زای موجود در دندان کمک می‌کند.

روغن میخک سرشار از خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، و ضد التهابی است. این روغن به کاهش ورم و سرخی در لثه یا دندان و نواحی اطراف آن کمک می‌کند.

این درمان ساده و موثر برای رهایی از درد دندان و لثه را امتحان کنید.

ابتدا کمی روغن نارگیل و روغن میخک را در یک لیوان خالی مخلوط کنید. این محلول روغنی را سر بکشید و با آن به شست و شوی دهان خود بپردازید. خوب آن را به همه‌ی جهات بچرخانید و بیشتر روی قسمتی که دچار آبسه شده است نگه دارید. این روش روغن کشی را به مدت حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه ادامه دهید. بعد محلول روغن را به بیرون تف کنید. بعد با کمی آب گرم دهان‌تان را آب بکشید.

۱۰. سیب زمینی

بهترین راه درمان هر ناراحتی و مشکل سلامتی استفاده از ساده‌ترین مواد طبیعی موجود در آشپزخانه‌ها است.

یکی از این مواد کم‌ ادعا که به سهولت هم قابل دسترسی است سیب زمینی است. سیب زمینی به طور طبیعی سرشار از خواص ضد عفونی و قلیایی است. به علاوه ماهیت اسیدی سیب زمینی بیشتر به کشتن میکروب‌ها و از بین بردن عفونت‌های ناشی از وجود باکتری‌های دندان کمک می‌کند.

بنابراین به جای انتخاب داروهای بدون نسخه برای درمان آبسه دندان از سیب زمینی فروتن استفاده کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

تکه‌ای از سیب زمینی خرد شده را روی دندان عفونی بگذارید. اجازه دهید حداقل به مدت ۲۰-۳۰ ثانیه روی آن بماند. یا برای حصول نتیجه‌ای بهتر بگذارید به مدت یک شب روی دندان‌تان باشد. روز بعد سیب زمینی را از روی آن بردارید.

رپورتاژ

۱۱. پاپایا

پاپایا یکی دیگر از آن مواد طبیعی است که به بهترین نحو به درمان درد دندان کمک می‌کند. می‌پرسید چگونه؟

خب، این امر به خاطر آن است که پاپایا حاوی خواص ضد التهابی و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. این میوه به عنوان یکی از پر کاربردترین مواد برای در مان خانگی دندان درد به حساب می‌آید. پس همین حالا برای خلاص شدن از التهاب آزاردهنده‌ی دندان از این درمان استفاده کنید.

یک تکه‌ی کوچک از پاپایا را روی دندان عفونی بگذارید و اجازه دهید به مدت حدودا ۴۰-۵۰ دقیقه روی آن بماند. بعد آن میوه را به بیرون تف کنید و دهان‌تان را با آب گرم بشویید. به مدت حداقل ۲-۳ روز این درمان را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید تا هیچ نشانه‌ای از عفونت دندان باقی نماند.

۱۲. سرکه‌ی سیب

آیا به دنبال راهی برای از بین بردن درد دندان در خانه هستید؟

پس این راه حل ساده و فوق‌العاده مفید را که تاثیر شگفت‌انگیزی بر درمان دندان درد دارد امتحان کنید!

سرکه‌ی سیب یکی از موادی است که حاوی مقدار زیادی خواص مفید است من‌جمله خواص ضد عفونی، بی‌حس کننده، ضد باکتریایی و ضد التهابی. همین امر آن را به یکی از بهترین مواد برای درمان آبسه دندان تبدیل می‌کند.

برای این درمان لازم است از محلول رقیق شده‌ی سرکه‌ی سیب استفاده کنید. پس برای رقیق کردن آن سرکه سیب را با کمی آب در یک لیوان مخلوط کنید. بعد این محلول رقیق شده را سر بکشید و با آن سرتاسر دهان‌تان را حداقل به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه شستشو دهید. بعد محلول را از دهانتان بیرون بریزید و سپس مجددا دهان را با آب بشویید.

۱۳. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال به از بین بردن و بیرون کشیدن مواد سمی از بدن کمک می‌کند. همچنین به این خاطر است که در اکثر درمان‌های دندانی و دهانی از زغال چوب فعال استفاده می‌شود چون این ماده مواد سمی و باکتری‌ها را از حفره‌ی دهانی بیرون می‌کشد. پس اگر به دنبال درمان خانگی تضمینی و تقریبا حرفه‌ای برای عفونت دندان هستید زغال چون برای شما بهترین انتخاب خواهد بود!

ابتدا کمی زغال چوب فعال را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. حالا آن را خوب هم بزنید تا از آن خمیر غلیظی به دست آید. بعد یک گلوله‌ی پنبه را در آن فرو کنید و آن را روی آبسه دندان بگذارید. اجازه دهید به مدت حدودا ۲۰-۳۰ دقیقه روی دندان عفونی بماند. می‌‌توانید این شیوه‌ی درمانی را دو بار در روز و فقط برای مدت یک روز تکرار کنید چون نتیجه‌ی سریعی در تسکین درد دندان دارد.

۱۴. دهانشویه‌ی جوش شیرین

بله این مورد هم ممکن است کاملا عجیب و غریب به نظر برسد اما به واقع کارساز است! جوش شیرین حاوی خواص ضد باکتریایی‌ خوبی است و همین آن را به یک دهانشویه‌ی خانگی ایده‌آل جهت درمان موثر عفونت دندان تبدیل می‌کند!

پس اگر به دنبال یافتن راه حلی درباره‌ی نحوه‌ی درمان آبسه هستید، همین حالا این ترکیب نمک و جوش شیرین را امتحان کنید!

نصف لیوان آب سرد را به ترکیب جوش شیرین و نمک اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید. بعد کمی از محلول به دست آمده را داخل دهان خود بکشید و دور تا دور دهان‌تان را با آن به مدت ۵-۱۰ دقیقه شستشو دهید. بعد آن را به بیرون تف کنید. این فرایند را دو بار در روز تکرار کنید تا عفونت دندان‌تان به طور کلی از بین برود.

۱۵. نمک و فلفل

هیچ درمان آبسه دندانی نمی‌تواند اساسی‌تر و موثرتر از این مورد باشد چون شامل ساده‌ترین و در عین‌حال موثرترین مواد طبیعی یعنی نمک و فلفل است. این ترکیب به کاهش درد، عفونت، قرمزی، کمک و همچنین از عفونی‌تر شدن دندان جلوگیری می‌کند. پس برای رهایی سریع از درد دندان این درمان را همینک امتحان کنید!

کمی فلفل را به یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید. بعد این مخلوط نمک و فلفل را بر روی دندان عفونی قرار دهید و بگذارید به مدت حدودا ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. سپس دهان‌تان را با کمی آب گرم بشویید. این روند را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید.

۱۶. وانیل

وانیل یکی از موادی است که خواص درمان‌کننده و آرامبخش دارد. همچنین به صورت طبیعی پر از خواص ضد التهابی است و همین ویژگی وانیل چیزی است که کسان زیادی از آن مطلع نیستند. پس اگر به دنبال درمان خانگی خوش رایحه‌ای جهت آبسه دندان هستید این مورد دقیقا برای شما ساخته شده است!‌

سر یک گوش پاک کن را کمی به عصاره‌ی وانیل آغشته کنید و آن را روی لثه‌ی عفونی شده بمالید یا این که می‌توانید عصاره‌ی وانیل را مستقیما روی دندان یا لثه‌ی عفونی بگذارید. بگذارید این عصاره روی دندان بماند و کمی دیگر از آن را در دهان‌تان بریزید و روی قسمتی که دندان عفونی قرار دارد به مدت ۴-۵ دقیقه بچرخانید. بعد دهان‌تان را با کمی آب گرم بشویید. این کار را ۴-۵ بار در روز به مدت حداقل ۲-۳ روز ادامه دهید.

۱۷. روغن پونه‌ی کوهی

آیا می‌خواهید بدانید چگونه می‌شود در خانه از دندان درد خلاص شد؟ پس به خواندن این نوشتار ادامه دهید تا فایده‌های حیرت انگیز و کم‌تر شناخته شده‌ی روغن پونه‌ی کوهی برای سلامتی را در یابید.

روغن پونه کوهی یکی از مواد طبیعی است که به شما کمک می‌کند از دست عفونت دندان بلافاصله خلاص شوید. دلیل آن این است که به طور طبیعی سرشار از خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد انقباضی است. این روغن به درمان عفونت دندان و همین طور حفاظت از دندان در برابر عفونت و ورم بیشتر کمک می‌کند.

ابتدا چند قطره روغن پونه کوهی را روی یک گوش پاک کن بمالید. بعد آن را روی دندان عفونی بکشید و به مدت ۵-۱۰ دقیقه نگه دارید. بعدا گوش پاک کن را بردارید و بگذارید روغن به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه دیگر روی دندان بماند. بعد دهان‌تان را با آب گرم بشویید. این درمان خانگی را ۲-۳ بار در روز و به مدت ۲-۳ روز تکرار کنید.

۱۸. زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که بالاخص به خاطر خواص باکتری کشی و ضد التهابی‌اش معروف است. زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی، ضد عفونی و ضد باکتریایی زیادی است. بنابراین، این درمان نهایتا نه تنها به برطرف شدن قرمزی دندان عفونی منجر خواهد شد بلکه عفونت به وجود آمده به خاطر وجود میکروب‌های دندان را نیز از بین خواهد برد.

ابتدا کمی پودر زردچوبه و آب را درون یک ظرف مخلوط کنید تا از آن یک خمیر درست شود. آن را خوب هم بزنید تا شکل غلیظی به خود بگیرد. گوش پاک کن را در این خمیر فرو کنید و روی دندان عفونی خود بمالید. آن را به مدت ۲-۳ دقیقه نگه دارید تا خمیر کاملا روی دندان پخش شود. حالا گوش پاک کن را بردارید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه‌ی دیگر خمیر روی آن بماند. بعد دهان‌تان را با آب گرم بشوید. این عمل را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید.

۱۹. روغن جوز هندی

آیا به طور قطع نمی‌دانید چگونه بدون مصرف دارو از درد دندان راحت شوید؟ پس این درمان را امتحان و اثر تسکین دهنده‌ی فوری آن را تجربه کنید! روغن جوز هندی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی زیادی است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که این به نوبه‌ی خود باعث تسریع روند درمان عفونت دندان می‌شود. این روغن همچنین یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روغن‌های استفاده شده برای درمان ناراحتی‌های دهانی و دندانی مانند بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها است.

یک گوش پاک کن را در روغن جوز هندی فرو کنید. آن را روی لثه‌ی آبسه کرده قرار دهید و بگذارید حدودا ۵-۶ دقیقه بماند. بعد گوش پاک کن را بردارید و اجازه دهید همچنان روغن به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه روی آن باشد. بعد دهان‌تان را با استفاده از آب گرم بشویید. این فرایند را ۵-۶ مرتبه در روز تکرار کنید و تا ۲-۳ روز ادامه دهید.

۲۰. آب اکسیژنه

ممکن است آب اکسیژنه درمانی نباشد که از مواد تشکیل‌دهنده‌ی طبیعی در آن استفاده شده باشد اما توصیه‌ شده‌ترین درمان خانگی برای آبسه دندان است. دلیل این محبوبیت بالا آن است که آب اکسیژنه به عنوان یک عامل ضد باکتریایی عمل می‌کند که به از بین بردن عفونت ناشی از حضور باکتری‌ها در دندان یا لثه‌ی آسیب دیده کمک می‌کند. استفاده از آن به پاکسازی عفونت و همین طور درمان دندان یا لثه‌ی ملتهب منجر می‌شود.

در یک ظرف کمی آب اکسیژنه را با آب معمولی قاطی کنید. آن‌ها را خوب هم بزنید تا هر دو به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. حالا یا به صورت مستقیما این محلول را سر بکشید یا گوش پاک کنی را درون محلول فرو کنید و آن را روی لثه‌ی عفونی خود بمالید. بگذارید به مدت ۴-۵ دقیقه بماند و بعد گوش پاک کن را دور بیندازید و دهان‌تان را با آب گرم بشویید. این روند را دو بار در روز تکرار کنید.

نوشته‌های مرتبط