۲۶ درمان خانگی استفراغ در کودکان و بزرگسالان

اگر به دنبال چند راه سریع و آسان برای درمان خانگی استفراغ در کودکان و بزرگسالان هستید، با ادامه این نوشتار در سایت کسب و کار بازده و ۲۶ درمان فوق العاده همراه باشید. در طول زندگی سلامتی  ارزشمندترین چیزی است که آدم‌ها دوست دارند از آن برخوردار باشند. به همین دلیل است که باید حتی به کوچک­ترین تغییر در سلامتی‌تان مانند حالت تهوع و استفراغ دقت کنید تا برای دریافت مناسب‌ترین درمان اقدام کنید. ممکن است این تغییرات بی‌ضرر به نظر برسند، اما به طور طبیعی می‌توانند باعث بروز بیماری‌های غیرمنتظره و مشکلاتی در شما بشوند. اگر نمی‌توانید سریعا بهترین راه‌حل را برای چنین تغییراتی پیدا کنید، نتیجه‌ی حاصل ممکن است فراتر از کنترل شما باشد.

حالت تهوع یا استفراغ

همانگونه که گفته شد استفراغ یکی از مشکلاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. این مشکل، فیزیکی است و زمانی که در معرض بوی ناخوشایندی قرار می‌گیرید، درون بدن رخ می‌دهد. استفراغ یا حالت تهوع همچنین می‌تواند ناشی از عواملی مانند مصرف غذا یا آب مسموم، نوشیدن بیش از حد شراب یا نوشیدنی‌ها الکلی و غیره باشد.

به طور خاص، حالت تهوع یا استفراغ، احساس انسداد ناشی از اختلال ارگان‌های گوارشی است که باعث می‌شود گلوی شما آن­چه که در معده دارید، بیرون بفرستد. حالت تهوع باعث می‌شود که غذا خوردن برای فرد دشوار شود. استفراغ ناشی از دلایل مختلف است از جمله غذای مسموم، داروهای رفلاکس اسید، حساسیت به بو یا رایحه.

همچنین، استفراغ می‌تواند یکی از علائم بیماری‌های مربوط به معده و روده باشد. در بیش­تر موارد، فرد مبتلا به دیدار پزشک می‌رود تا نسخه‌ای دریافت کند. اما در این مقاله، ما ۲۶ داروی طبیعی را برای درمان خانگی استفراغ در بزرگسالان و کودکان آماده کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند از شر حالت تهوع و استفراغ خلاص شوید.

اگر می‌خواهید از شر استفراغ رها شوید، داروهای ذکر شده در این نوشتار، تا حدی به شما کمک می‌کنند. با این حال، هر چیزی دارای دو بعد است، و این روش‌های درمانی هم از این حقیقت مستثنا نیستند. اگر واقعا می­خواهید بدون بروز عوارض جانبی بیش­تر، بهبودی بیابید، باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که داروی مورد نظرتان برای شما مناسب است یا نه.

۲۶ درمان طبیعی خانگی برای استفراغ در بزرگسالان و کودکان

۱. از ریشه‌ی زنجبیل استفاده کنید.

نخستین ماده‌ای که باید در این نوشتار عنوان شود زنجبیل است. زنجبیل یک ماده‌ی خوراکی محبوب است که به طور گسترده‌ای در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود تا طعم آنها را جذاب‌تر کند. به علاوه، این ریشه‌ی خوراکی برای مقابله با برخی از مشکلات مربوط به معده از جمله استفراغ استفاده می‌شود.

در واقع، زنجبیل یکی از موثرترین داروهای خانگی طبیعی برای استفراغ است. شما می‌توانید زنجبیل را به شیوه‌های مختلفی استفاده کنید، مثلا می‌توانید دمنوش زنجبیل تهیه کنید، آن را به صورت خام بخورید یا به غذاها اضافه کنید. ثابت شده‌است که تمام این شیوه‌ها مهر پایانی بر تهوع و استفراغ می‌زنند.

زنجبیل می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را که به تعادل اسید معده کمک می­کنند، افزایش دهد.

علاوه بر این، زنجبیل دارای فنول‌هایی است که عضلات معده را تسکین می‌دهند و تاثیر آنها روی بافت معده مانند داروهای آرامش‌بخش است. فنول‌ها همچنین حرکت سموم و مواد غذایی هضم شده را در سیستم گوارش‌تان تسریع می‌بخشند و به این ترتیب شما دچار حالت تهوع نخواهید شد. گزینه‌های متعددی برای استفاده از زنجبیل وجود دارند که مطابق با خواست خودتان می‌توانید یکی از آنها را برای درمان خانگی استفراغ امتحان کنید.

شما می‌توانید زنجبیل را به صورت خام بخورید یا از آن سوپ تهیه کنید تا معده‌تان تسکین بیابد. در برخی موارد، افراد علاقمند به نوشیدن دمنوش زنجبیل هستند زیرا جذب آن آسان است و همچنین سریع تاثیر خود را می‌گذارد. در ادامه، می‌توانید دو روش استفاده از زنجبیل را برای تسکین استفراغ ‌ببینید:

روش شماره‌ی ۱:

– ابتدا باید ۲ فنجان ریشه‌ی زنجبیل تازه و پوست‌کنده و خرد شده را در یک تابه بریزید و آن رابا ۳ یا ۴ برش پوست لیمو و ۴ فنجان آب مخلوط کنید.

– تمام مواد تشکیل‌دهنده را روی حرارت بالا بجوشانید. سپس شعله را پایین بیاورید و اجازه بدهید ظرف بدون این‌که درش را بگذارید به مدت ده دقیقه روی حرارت باشد.

– در هنگام این‌که محلول را هم می‌زنید، کمی شکر به آن اضافه کنید. البته نباید بیش از اندازه شکر اضافه کنید، کم‌تر از یک فنجان کافی است.

– پس از آن، اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد تا میزان آب به ۳ فنجان کاهش یابد.

– سپس، ترکیب حاصل را در یک کاسه بزرگ صاف کنید و جامدات را از مایع جدا کنید.

– شربت را در یک ظرف در بسته و دمای پایین به مدت ۷ روز یا کم­تر نگه دارید.

– ۱/۴ فنجان از این شربت را با یک فنجان نوشابه‌ی خنک مخلوط کنید و ترکیب حاصل را مصرف کنید.

روش دوم دمنوش زنجبیل است:

– اول، باید ریشه‌ی زنجبیل را کاملا شسته و پوست آن را خوب جدا کنید.

– سپس زنجبیل را به قطعات کوچک تقسیم کنید، با استفاده از کاغذ مومی روی آنها را بپوشانید و آنها را له کنید تا به قطعه‌های کوچک­تر تبدیل شوند.

– ۲ تا ۳ لیوان آب را با شعله­ی بالا بجوشانید و زنجبیل را در آن بریزید. اجازه بدهید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه‌ی دیگر بجوشد.

– سپس ترکیب را صاف کنید و آن را داخل لیوان‌تان بریزید.

– اگر دوست دارید، کمی عسل اضافه کنید.

– حالا می‌توانید دمنوش آماده شده را به آرامی بنوشید و از آن لذت ببرید تا تاثیر مثبتش را تجربه کنید.

۲. به طور منظم نعناع فلفلی مصرف کنید.

نعناع فلفلی گیاهی است که به طور رایجی برای تهیه‌ی غذاها یا نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این گیاه باعث کاهش دمای بدن شما می‌شود و معده‌تان را که تحریک شده، تسکین می‌دهد. نعناع فلفلی همچنین یکی از معروف‌ترین داروهای خانگی برای استفراغ است که به سرعت حالت تهوع و ناخوشی را از بین می‌برد. در واقع، این گیاه یک منبع طبیعی با عصاره‌ای ملایم و عطر طراوت‌بخشی است که از قدیم‌الایام استفاده می‌شود.

نعناع فلفلی را می‌توانید به صورت برگ یا روغن پیدا کنید.

هر دوی آنها برای درمان مشکل هضم و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مفید هستند و می‌توانند استفراغ یا حالت تهوع را کاهش بدهند. این گیاه با توجه به اثرات طراوت‌بخش و آرام‌بخش فوق‌العاده‌ای که دارد، می‌تواند معده­تان تسکین دهد و کمک می‌کند که چربی‌ها تجزیه شود و غذا به سرعت از معده عبور کند. با این حال، اگر بیماری ریفلاکس معده دارید، پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از نعناع فلفلی، روش دیگری را برگزینید.

روغن نعناع فلفلی که در فهرست بهترین درمان خانگی استفراغ ذکر شده‌است، می‌تواند به جلوگیری از استفراغ کمک کند. شما می‌توانید به طور کامل در هوای پوشیده از عطر روغن نعناع فلفلی نفس بکشید، به این ترتیب حالت تهوع شما قطعا کنترل می‌شود یا حتی فورا ناپدید می‌شود.

در برخی از موارد، برای درمان حالت تهوع، روغن نعناع فلفلی رایج‌ترین شکل است اما شما همچنین می‌توانید از کپسول نعناع فلفلی یا روغن معطر آن را برای تاثیرات مشابه استفاده کنید. برای تسکین سریع، می‌توانید کمی روغن نعناع را به آدامسی که می‌جوید اضافه کنید. یکی دیگر از مزایای استفاده از نعناع فلفلی این است که حتی زنان باردار هم می‌توانند آن را برای تسکین استفراغ استفاده کنند.

می‌توانید روغن نعناع فلفلی را روی لثه‌ها بمالید یا دمنوش نعناع آماده کنید.

– شما می‌توانید یک توپ پنبه‌ی آغشته به روغن نعناع فلفلی را مستقیما به لثه‌ها بمالید. اگر بخواهید می‌توانید این روش را دوباره امتحان کنید. اگر پنبه ندارید، دست­های‌تان را بشویید و از نوک انگشتان خود استفاده کنید و روغن نعناع فلفلی را به لثه‌های‌تان بمالید.

– شما همچنین می‌توانید دمنوش نعناع فلفلی تهیه کنید. ۱ قاشق غذاخوری برگ خشک این گیاه را در آب گرم ۳۰ دقیقه دم بگذارید. سپس آن را صاف کنید و محلول آماده شده را بنوشید. در دمنوش­تان کمی برگ نرم وجود دارد، حذف‌شان نکنید، بلکه آنها را بخورید زیرا به شما کمک می‌کنند تا تهوع‌تان را درمان کنید.

۳. دمنوش دارچین آماده کنید.

روش سوم، که یکی از مهم­ترین درمان خانگی استفراغ است، استفاده از دارچین است. دارچین یک چاشنی عالی است که طعم و مزه‌ی بیش­تری به غذاها اضافه می‌کند. علاوه بر این، دارچین با ماهیت فوق‌العاده و عطر و بوی دلپذیری که دارد، احساس تهوع و استفراغ را کاهش می­دهد. به ویژه در زمانی که تهوع شما از سوء هاضمه ناشی شده، دارچین بهترین انتخاب برای شما است.

این ادویه هیچ صدمه‌ای به شما نمی‌زند، خطری ندارد و هیچ سمی وارد معده‌‌تان نمی‌کند؛ بنابراین، اگر نشانه‌های قابل‌توجهی از استفراغ را داشته باشید، کمی دارچین را برای مقابله با این اختلال مصرف کنید. دارچین را می‌توانید به شکل چوب، خرد شده یا پودر و غیره پیدا کنید. و برای درمان حالت تهوع، دارچین پودر شده بیش از سایر فرم‌ها برای تهیه‌ی دمنوش تسکین‌دهنده‌ی معده استفاده می‌شود.

لطفا برای رسیدن به یک نتیجه‌ی مثبت مراحل زیر را دنبال کنید:

– برای تهیه‌ی دمنوش دارچین، شما باید مقدار کافی پودر دارچین آماده کنید.

– یک فنجان آب را در ظرف با حرارت بالت بجوشانید جوش کنید. در هنگام این‌که آب می‌جوشد، یک و نیم قاشق چایخوری پودر دارچین را به آن اضافه کنید. اگر پودر دارچین ندارید می‌توانید از چوب دارچین استفاده کنید.

– اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد و سپس ترکیب را صاف کنید.

– اگر دوست دارید، می­توانید کمی عسل به دمنوش اضافه کنید.

– دمنوش را جرعه جرعه بنوشید.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که این نوع دمنوش برای زنان باردار مناسب نیست. بنابراین، اگر باردار هستید، به دنبال راه درمانی دیگری باشید.

۴. نان تست مصرف کنید.

در واقع، گفته می‌شود که مواد غذایی و نوشیدنی‌های آرامش‌بخش می‌توانند از احساس تهوع شما بکاهد.

ترکیبی از شیر و نان تست که در میان غذاهای آرامش‌بخش قرار دارد، به نظر می­رسد که یکی از شگفت­انگیزترین داروهای خانگی برای استفراغ باشد. ممکن است باور نکردنی باشد، اما حقیقت این است که این ترکیب می‌تواند بیش از انتظار شما تاثیرگذار باشد. بیایید درباره‌ی عملکرد آن صحبت کنیم! در حالی که شیر به حفاظت از معده کمک ی‌کند، نان تست کمک می‌کند تا اسید بیش از حد که باعث تهوع شما شده، ‌از بین برود. این یک درمان خانگی استفراغ بسیار توصیه‌شده است به دلیل این‌که هیچ ضرری برای معده‌ی خالی ندارد.

با این حال، باید به یاد داشته باشید که شیر نباید مستقیما مصرف شود، زیرا در این صورت می‌تواند به معده آسیب وارد کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که آن را با نان تست ترکیب کنید. همچنین به یاد داشته باشید که این رسپی برای آنفولانزای معده یا همان گاستروانتریت استفاده نمی‌شود، زیرا ممکن است معده واکنش ضعیفی به لبنیات نشان بدهد. ترکیب نان تست و شیر واقعا بهترین گزینه برای معده است، به ویژه هنگامی که تحت تاثیر داروهای ضد دردی که بدون نسخه به فروش می‌رسند، قرار گرفته است.

دستورالعمل این روش درمانی بسیار ساده است. مراحل زیر را دنبال کنید:

– خیلی ساده یک فنجان شیر، یک تکه تست و کمی کره‌ی بدون نمک تهیه کنید.

– ابتدا شیر را گرم کنید اما اجازه ندهید که بجوشد و سپس آن را در یک کاسه بریزید.

– کمی کره‌ی بدون نمک را روی یک تکه نان تست پخش کنید.

– سپس نان را داخل شیر خورد کنید و آن را به آرامی میل کنید.

– پس از آن خیلی زود سلامت خود را بازخواهید یافت و اصلا احساس تهوع نخواهید داشت.

۵. لیموی تازه مصرف کنید.

لیموی تازه مانند سحر و جادو شما را درمان خواهد کرد و به مراقبت از معده‌تان کمک می‌کند و همچنین استفراغ را کاهش می‌دهد. شما به راحتی می‌توانید ببینید که لیموی تازه توسط افرادی که دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند استفاده می‌شود، زیرا عطر و بوی ملایم و طراوت‌بخش آن واقعا می‌تواند حالت تهوع را کم کند، معده‌تان را تسکین بدهد.

برای استفاده از لیمو جهت درمان حالت تهوع و استفراغ، یک لیمو تهیه کنید. سپس آن را به قطعات کوچک برش دهید، و آنها را در نزدیکی خود قرار بدهید تا بوی‌شان به مشام شما برسد. مطمئن شوید که بوی آنها خیلی تند نیست و شما به طور کامل نفس می‌کشید و نفس‌تان را بیرون می‌دهید. با انجام این کار، لیمو می‌تواند بیش­ترین تاثیر را برای کمک به تهوع داشته باشد.

اصلا عجیب نیست که لیمو را یکی از معروف‌ترین داروهای خانگی برای استفراغ خطاب کنیم چرا که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

علاوه بر برش دادن لیمو و استنشاق بوی آن، می‌توانید از آب آن برای درمان تهوع استفاده کنید. آب لیمو نه تنها دمای بالای بدن را در روزهای گرم کاهش می‌دهد، بلکه زمانی که حالت تهوع می‌گیرید، باعث کاهش ناخوشی شما نیز می‌شود. آب لیمو که سرشار است از تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین B، C، پروتئین، کلسیم، منیزیم و دیگر مواد مغذی مهم، به عنوان یک داروی موثر برای کمک به بازیابی انرژی‌تان پس از استفراغ و از دست دادن آب بدن در نظر گرفته می‌شود.

آب لیموی تازه برای درمان تهوع و استفراغ

برای استفاده از آب لیمو جهت درمان خانگی استفراغ، فقط باید ۱ قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. یک راه سنتی نیز وجود دارد که می‌توانید برای مصرف این مخلوط امتحان کنید: انگشت‌تان را داخل ترکیب آب لیمو و عسل بزنید، و آن را آرام مک بزنید.

هر دو روش فوق به شدت به شما توصیه می‌شود، به ویژه برای کسانی که در اثر حالت تهوع و استفراغ حسابی اذیت می‌شوند. علاوه بر این، لیمو یک منبع طبیعی همیشه در دسترس است، بنابراین هیچ نگرانی در رابطه با تهیه‌ی آن نخواهید داشت. آن را امتحان کنید و تاثیر فوق‌العاده­ اش را روی معده‌تان تجربه کنید.

۶. دمنوش بابونه آماده کنید.

بابونه نوعی گیاه دارویی است که از قدیم‌الایام و به مدت هزاران سال با هدف آرام کردن معده و تسکین ارگان­های گوارشی مورد استفاده قرار گرفته ­است. بابونه یک گیاه مهم برای تهیه‌ی نوعی دمنوش گیاهی است. این گیاه با ماهیت ایمنی که دارد، به طور گسترده‌ای در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان یک آرام‌بخش ملایم جهت درمان مشکلات معده استفاده می‌شود.

بابونه معمولا با سایر انواع گیاهان سودمند ترکیب می‌شود تا درمان مناسبی برای سوزش سر دل، ناراحتی معده، استفراغ و حالت تهوع آماده شود. بنابراین، این گیاه نیز به عنوان یکی از بهترین درمان خانگی استفراغ شناخته شده‌است. بابونه را به دلیل ماهیت ملایمی که دارد، می­توانید برای آرام کردن معده در هر زمانی که حس کردید قرار است استفراغ کنید، مصرف کنید.

به علاوه، این گیاه حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و بادشکن است که کمک می‌کند سیستم گوارش شما به درستی عمل کند و تمام مشکلات مربوط به معده از جمله استفراغ را از بین می‌برد.

شما می‌توانید دمنوش بابونه را به عنوان ساده‌ترین روش برای درمان استفراغ مصرف کنید.

این دمنوش بی‌خطر است و آسیبی به معده‌ی شما نمی‌رساند، بنابراین پیشنهاد می‌شود که وقتی دارید دچار حالت تهوع می‌شوید، دمنوش بابونه مصرف کنید.

– ابتدا باید یک فنجان آب جوش آماده کنید، سپس یک قاشق چایخوری دمنوش بابونه‌ی خشک را داخل آن بریزید.

– دمنوش را هم بزنید و آن را به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه دم بگذارید.

– سپس، دمنوش را صاف کنید و آن را به طور منظم، معمولا یک یا دو بار در روز بنوشید تا از شر تهوع و مشکلات معده خلاص شوید.

هرچند بابونه توانایی زیادی برای درمان استفراغ دارد، اما دارای برخی از عوارض جانبی مانند ایجاد خواب آلودگی نیز هست و برخی افراد ممکن است با مصرف آن واکنش آلرژیک نشان بدهند. در این صورت توصیه این است که این افراد چای ترش را که آن هم برای آرام کردن دستگاه گوارش استفاده می‌شود، امتحان کنند.

۷. رایحه‌ی جادویی اسطوخودوس را استشمام کنید!

اسطوخدوس علاوه بر داشتن ماده‌ای مفید برای درمان بعضی از مشکلات رایج مانند بی‌خوابی، سردرد، مشکلات پوست و موارد دیگر، یکی از رایج‌ترین درمان خانگی استفراغ نیز است. کار آن مقابله با مشکلات مربوط به دستگاه گوارش است تا سیستم گوارشی تسکین بیابد و ناخوشی فرد مبتلا رفع شود. اسطوخودوس را می‌توان به راحتی به شکل روغن پیدا کرد. وجود این روغن در هر خانه‌ای یک ضرورت است به دلیل تأثیر زیادی که بر ناخوشی‌ها و بیماری‌ها دارد.

اسطوخودوس به بازیابی تعادل بدن، تسکین سردرد و رفع مشکل بی‌خوابی کمک می‌کند.

این گیاه می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ نیز کمک کند. اسطوخودوس فشار خون را را با کنترل هضم چربی در بدن پایین می‌آورد. تمام کاری که باید بکنید این است که چند قطره روغن اسطوخودوس را روی بالش یا دستمال سفره‌تان بریزید، بوی آن را استنشاق کنید یا در آب مخلوط با روغن اسطوخودوش غوطه‌ور شوید. حالت تهوع‌تان کم خواهد شد و دیگر فرصتی برای آزار دادن شما نخواهد داشت.

روش دیگر این است که دمنوش اسطوخودوس را برای خلاص شدن از شر استفراغ امتحان کنید. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۱ قاشق چایخوری اسطوخدوس خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کمی از دمای آن کاسته شود. در نهایت می‌توانید دمنوش حاصل را جرعه جرعه بنوشید.

۸.معده‌تان را با میوه‌های یخ‌زده آرام کنید.

این غیر قابل انکار است که میوه بی‌خطر است و مواد مغذی ضروری دارد که اوضاع سلامت شما را بهبود می‌دهند. میوه غنی از مواد معدنی ضروری، ویتامین‌ها و فیبر است که انرژی کافی برای بدن‌تان تامین می‌کنند، بدن‌تان را آب‌رسانی (هیدراته) می‌کند و معده‌تان را تسکین می‌دهد. به طور کلی، مصرف میوه به مقدار معقول می‌تواند به سود شما باشد، اما مصرف بیش از حد میوه درست نیست.

میوه‌ی تازه، با خواص فوق‌العاده‌ای که دارد، نه تنها مقاومت و توان شما را تقویت می‌کند، بلکه یکی از بزرگ‌ترین درمان‌های خانگی برای استفراغ نیز هست. برای درمان حالت تهوع، توصیه می‌شود که بعضی از میوه‌ها را کنارتان بگذارید تا عطر و بوی آنها را استنشاق کنید. محبوب‌ترین میوه برای این کار، لیمو است.

لیمو به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد معمولا برای از بین بردن حالت تهوع استفاده می‌شود.

بهترین روش استفاده از میوه‌ها این است که چند برش از میوه‌هایی که بوی مشابه دارند در یک کیسه‌ی پلاستیکی در فریزر قرار بدهید. هر زمان که حالت تهوع داشتید آنها را بیرون بیاورید و بویشان را استنشاق کنید. آنها فورا ذهن شما را تسکین می‌دهند و اگر معده‌تان تحریک شده باشد، از میوه‌های غیر منجمد نیز می‌توانید استفاده کنید.

۹. اگر می‌توانید، کمی آب پیاز بخورید.

اگر چه ممکن است بوی آن را دوست نداشته باشید، اما نمی‌توانیم انکار کنیم که آب پیاز در ترکیب با مواد مناسب، بهترین دارو برای استفراغ خواهد بود. پیاز به به جز این‌که یکی از ضروری‌ترین خوراکی‌ها مقابله با انواع مشکلات سلامتی از جمله اختلالات رخ داده در سیستم ایمنی در هر خانه‌ای است، می‌توان آن را در میان بهترین درمان‌های خانگی برای استفراغ در نظر گرفت.

پیاز که سرشار از گوگرد است، مانند سایر انواع گیاهان متعلق به خانواده‌ی سیر است.

گوگرد موجود در پیاز به ایجاد ویژگی‌های آنتی‌بیوتیکی و ضدعفونی‌کننده که به صورت داخلی و خارجی توسط متخصصین طبیعی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کمک می‌کند. قرن‌ها است که پیاز به دلیل عملکردی که در درمان مشکلات تنفسی و درمان خانگی استفراغ دارد، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌است.

پیاز که به میزان فراوانی فلاونوئید و ترکیبات گوگردی دارد، برای قلب، سطح کلسترول، و غیره عالی است، چرا که یک آنتی‌اکسیدان نیز است، بنابراین، بدون ذره‌ای تردید کمی آب پیاز مصرف کنید تا از شر حالت تهوع خلاص شوید.

دستورالعمل استفاده از پیاز کاملا آسان است، مراحل زیر را دنبال کنید:

– ابتدا، پیاز را له کنید و آب آن را بگیرید، سپس ۱ قاشق چایخوری از این آب را با حدود ۱ قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده ترکیب کنید. در نهایت ترکیب حاصل را در فواصل منظم مصرف کنید.

– روش دیگر این است که نصف فنجان آب پیاز را با حدود ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. ۱ قاشق چایخوری از این مخلوط را مصرف کنید و در صورت لزوم این روش را تکرار کنید.

۱۰. سرکه سیب را امتحان کنید!

می‌توان گفت که سرکه سیب یکی از مهم‌ترین موادی است که باید در هر خانه‌ای موجود باشد. این ماده نه تنها طعم غذاها را بهبود می‌دهد، بلکه به عنوان دارو برای برخی از اختلالات جسمی و همچنین برای درمان بعضی از علائم که تاثیر بدی بر بدن شما دارند، مانند اختلالات مو، ناخن و پوست استفاده می‌شود.

سرکه همچنین به عنوان یک تمیزکننده‌ی عالی برای لوازم و وسایل خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما نمی­توانیم فایده‌ی فوق‌العاده‌ی را که سرکه برای ما دارد انکار کنیم و حتی ممکن است شگفت‌زد‌ه‌تر شویم اگر بدانیم که سرکه سیب هم یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن استفراغ است.

در واقع، سرکه سیب می‌تواند به تسکین معده کمک کند، حالت تهوع‌تان را از بین ببرد و همین‌طور به فرآیند سم‌زدایی بدن‌تان کمک کند.

این ماده‌ی خوراکی که سرشار است از ترکیبات ضدمیکروبی واقعا می‌تواند کمک‌تان کند که تاثیر ماده‌ی غذایی مسموم که ممکن است قبلا مصرف کرده باشید، خنثی شود. علاوه بر این، با استفاده از سرکه سیب تازه، قطعا باکتری ایجادکننده‌ی تهوع بلافاصله از روده حذف خواهد شد و به این ترتیب روند بهبودی شما تسریع می‌یابد و علائم تهوع متوقف می‌شود.

– ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را به طور منظم بخورید، و در صورت لزوم مصرف آن را تکرار کنید.

– گاهی اوقات بوی استفراغ شما می‌تواند موجب شود که به استفراغ کردن ادامه بدهید. بنابراین، برای جلوگیری از استفراغ دوباره، توصیه شده است که دهان خود را با یک فنجان آب مخلوط با ۱ قاشق غذاخوری سرکه شستشو دهید. در صورت لزوم این روش را دوباره تکرار کنید.

۱۱. شکر و نمک – ترکیبی عجیب و غریب اما موثر

ممکن است این روش درمانی عجیب و غریب به نظر برسد، زیرا شیرینی شکر، زمانی که با نمک نمک مخلوط می‌شود، ممکن است یک طعم عجیب و غریب ایجاد کند که مصرف آن بسیار دشوار باشد. با این حال، این ترکیب یکی از محبوب‌ترین داروهای خانگی برای استفراغ در نظر گرفته می‌شود.

چنان‌چه ممکن است بدانید، استفراغ به طور مداوم می‌تواند موجب شود که اذیت شوید، معده‌تان را تحریک کند و خلق و خوی‌تان را به هم بریزد. علاوه بر این، حالت تهوع می‌تواند تمام مواد مغذی مفید را از بین ببرد و آنها را به هنگام استفراغ از بدن‌تان خارج کند. این امر می‌تواند باعث عدم تعادل مایعات بدن شود و برای متعادل شدن دوباره‌ی بدن، باید از یک روش ساده استفاده کنید به این ترتیب که شکر و نمک را با هم مخلوط کنید.

آماده‌سازی و استفاده از این ترکیب نیز آسان است.

فقط باید یک قاشق غذاخوری شکر و مقدار خیلی کمی نمک را در یک لیوان آب بریزید. آن را خوب هم بزنید و سپس مصرف کنید. به یاد داشته باشید شکر یا نمک بیش از حد استفاده نکنید، و فقط به اندازه‌ی کافی از این دو ماده را با آب ترکیب کنید. مطمئنا به طور همزمان هم بدن‌تان تعادل‌اش را دوباره به‌دست خواهد آورد و هم حالت تهوع‌تان از بین خواهد رفت.

۱۲. آب برنج تهیه کنید.

آب برنج به طور گسترده‌ای به خاطر تاثیر فوق‌العاده‌ای که در بهبود زیبایی مو و پوست دارد، شناخته شده­است. مردم معمولا آن را به عنوان یک درمان موثر برای برخی از مشکلات مربوط به مو و پوست در نظر می‌گیرند از جمله خشکی مو، ریزش مو، موخوره و خشکی پوست. ثابت شده است که آب برنج می‌تواند موادی مغذی برای منطقه آسیب دیده روی پوست و مو فراهم کند و همچنین آنها را آبرسانی کند. به همین دلیل است که مردم معمولا از آب برنج استفاده می‌کنند.

به علاوه، این ماده همیشه هم در دسترس است زیرا بیش‌تر آدم‌ها چند بار در هفته ممکن است برنج بخورند. مصرف کمی آب برنج تا حدودی آسان است. حقیقت این است که آب برنج می‌تواند حتی بیش­تر از آن­چه فکر می‌کنید مفید باشد و تاثیری فراتر از حل مشکلات معده مانند استفراغ یا اسهال داشته باشد. این ماده طعمی نشاسته‌ای و ملایم دارد، بنابراین، معده‌ی تحریک شده را واقعا آرام می‌کند و همچنین باعث می‌شود که مواد مغذی به بدن بیمار برسد.

برای به‌دست آوردن آب برنج مورد نظر، راهنمای ساده‌ی زیر را دنبال کنید:

– برای آماده کردن آب برنج جهت مبارزه با استفراغ، فقط باید دو چیز بسیار ساده را آماده کنید یعنی برنج و آب.

– در یک فنجان آب، ۲ قاشق غذاخوری برنج بریزید. نمک به آن اضافه نکنید.

– شما با این مقدار، یک فنجان آب برنج دریافت خواهید کرد (البته نه یک فنجان، زیرا کمی از آب به برنج نفوذ می‌کند).

– بعد از آن، این مقدار آب را دو برابر یا سه برابر کنید و در یخچال قرار دهید.

– اکنون می‌توانید آب و برنج را بجوشانید.

– در نهایت ترکیب آب و برنج را صاف کنید و مایعی که باقی می‌ماند آب برنج است.

رپورتاژ

– برنج باقی‌مانده را می‌توانید مصرف کنید یا اگر مرغ و خروس دارید می‌توانید برنج را به آنها بدهید.

* به یاد داشته باشید زمانی که برنج را به مدت طولانی بجوشانید، مایع ممکن است غلیظ شود، بنابراین باید با اضافه کردن کمی آب آن را رقیق کنید. قبل از مصرف آب برنج اجازه بدهید خنک شود. همچنین می‌توانید آن را هنگامی که گرم است بنوشید. این نوشیدنی قطعا شما را ناامید نخواهد کرد و حالت تهوع شما به نحو عالی برطرف خواهد شد. حالا خواهید دید که آب برنج تقریبا همیشه از موثرترین داروهای خانگی برای استفراغ است.

۱۳. برای این‌که حال‌تان بهتر شود، تخم رازیانه مصرف کنید.

اگر به مدت طولانی دچار حالت تهوع هستید، باید مصرف تخم رازیانه را در نظر بگیرید، زیرا آنها واقعا می­توانند به شما در مبارزه با استفراغ یا حالت تهوع کمک کنند. در واقع، این دانه‌های کوچک نیز از بهترین داروهای خانگی برای استفراغ هستند. رازیانه از قدیم‌الایام برای درمان مشکلات گوارشی از جمله مسمومیت، گاز روده، استفراغ و تهوع استفاده شده‌است. برای این‌که بتوانید به کارهای بادشکنی بپردازید، لازم است به فیتواستروژنی به نام ترکیبات آنتولی روی بیاورید.

حقیقت این است که گیاهان بادشکن می‌توانند به جلوگیری از تشکیل گاز در دستگاه گوارش کمک کنند و باعث افزایش خروج گاز شوند.

رازیانه حاوی سطح بالایی از ترکیبات زیست فعال است که می‌توانند به ریلکس شدن عضلات دستگاه گوارش کمک کنند و به این ترتیب مشکلاتی مانند نفخ، تهوع و باد شکم را محدود می‌کنند. گفته می‌شود که تخم رازیانه، دمنوش رازیانه یا روغن رازیانه واقعا می‌تواند به فرآیند هضم کمک کند. با این حال، نباید رازیانه را بیش از اندازه مصرف کنید، مخصوصا هنگام بارداری!

قبل از استفاده از رازیانه، باید با پزشک­تان مشورت کنید زیرا این دانه‌های کوچک دارای سطح بالایی از استروژن هستند که می‌تواند به مواد ژنتیکی سلول‌ها آسیب برساند.

مراحل زیر را برای استفاده از تخم رازیانه جهت درمان استفراغ و حالت تهوع دنبال کنید:

– یک قاشق چایخوری تخم رازیانه را در یک فنجان بریزید و روی آن را با آب داغ پر کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. زمانی که دم بکشید، دمنوش را بنوشید و دانه‌های رازیانه را بجوید تا حالت تهوع‌تان متوقف شود.

– شما می‌توانید تخم رازیانه را مستقیما مصرف کنید. به این معنا که کمی تخم رازیانه بردارید و آنها را بجوید. معده‌تان در اثر عطر و آب طراوت‌بخش رازیانه تسکین خواهد یافت. مطمئنا حالت تهوع‌تان سریعا از بین خواهد رفت.

– باید یادتان باشد که جویدن تخم رازیانه بعد از وعده‌های غذایی می‌تواند برای فرآیند هضم عالی باشد. اگر مدام دچار حالت تهوع می‌شوید، ‌استفاده از رازیانه را به صورت یک عادت دربیاورید.

۱۴. میوه‌ی پاپایا یا آب آن را مصرف کنید.

پاپایا حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات ضد باکتریایی است که می‌توانند به بهبود سیستم گوارش کمک کنند و سبب شوند که مواد غذایی را را به خوبی جذب کنید و در عین حال اسیدهایی که باعث بروز تهوع و استفراغ می‌شوند را از بین می‌برند. این میوه همچنین میکروب‌ها یا باکتری‌هایی را که موجب آسیب دیدن معده‌ی شما می‌شوند و موجب می‌شوند که بیش‌تر استفراغ کنید، از بین می‌برند. پاپایا همچنین دارای مقدار فراوانی از آنزیم‌های طبیعی است که برای بدن شما مفید هستند و کمک می‌کنند که غذا به راحتی هضم شود.

شما می‌توانید میوه‌ی پاپایا، آب آن یا مکمل جویدنی‌اش را مصرف کنید. به طور خاص، بهترین فرمی که بلافاصله موجب کاهش تهوع می‌شود، مکمل جویدنی این میوه یا خود میوه به صورت کاملا رسیده است. عجیب نیست که پاپایا را یکی از بهترین داروهای خانگی برای استفراغ بدانیم.

با این حال، باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پاپایا می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست یا سقط جنین شود یا حتی می‌تواند سمی باشد. برای به حداکثر رساندن اثر پاپایا برای درمان حالت تهوع، قبل از مصرف آن به عنوان یک روش درمانی باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۵. دانه‌های مفید زیره‌ی سبز را دست کم نگیرید!

دانه‌های زیره و پودر زیره‌ی سبز برای تسکین تهوع مفید هستند. تقریبا طبیعی است که زیره‌ی سبز را در میان درمان‌های برجسته‌ی خانگی برای استفراغ و حالت تهوع در نظر بگیریم. روش استفاده از زیره‌ی سبز برای درمان تهوع بسیار آسان است.

شما می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر زیره را در دهان‌تان بگذارید و صبر کنید که به آرامی با بزاق‌تان ترکیب شود و از گلویتان پایین برود و به معده‌تان برسد. نباید آنها را بجوید یا فورا ببلعید. پودر زیره با شیره‌ی لوزالمعده واکنش نشان می‌دهد و کمک می‌کند که فرآیند هضم به راحتی انجام شود. شما می‌توانید نصف قاشق چایخوری دانه زیره را برای رسیدن به نتیجه‌ی مشابه بجوید.

اگر تهوع دارید، آماده کردن دمنوش زیره‌ی سبز برای شما مناسب است.

نصف قاشق چایخوری دانه‌ی زیره‌ی سبز را در یک لیوان آب گرم بریزید، اجازه بدهید دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. در نهایت دمنوش را بنوشید تا مانع استفراغ کردن شما شود. همچنین اگر دوست دارید می‌توانید آن را با کمی عسل ترکیب کنید.

در صورتی که روش‌های فوق نمی­توانند به بهبود مشکل تهوع شما کمک کنند، باید بلافاصله با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱۶. میخک خام یا پودر میخک مصرف کنید.

میخک نوع دیگری از گیاهان دارویی است که می‌تواند حالت تهوع را به طور موثر در خانه کاهش دهد. نمی‌توانیم انکار کنیم که میخک یکی از شگفت‌انگیزترین داروهای خانگی برای استفراغ است. این گیاه دارویی یک منبع قدرتمند برای جلوگیری از تهوع و استفراغ است، به ویژه هنگامی که شما باردار هستید یا به مدت طولانی سفر می‌کنید.

میخک دارای خواص مفیدی است که می‌توانند ناراحتی معده را برطرف کنند. شما می‌توانید میخک را در اشکال مختلف مثلا به صورت خام یا پودر مصرف کنید. می‌توانید هر کدام از این روش‌ها را امتحان کنید، اما هر دو نتایج مثبتی را به بار می‌آورند. اگر می‌خواهید سریع از شر استفراغ خلاص شوید، بهتر است به آشپزخانه بروید، چند میخک بردارید و آنها را مستقیما مصرف کنید.

این گیاه به آرامی با بزاق شما ترکیب می‌شود و عطر و بوی خوبی ایجاد می‌کند.

اگر در هنگام مسافرت دچار حالت تهوع می‌شوید، می‌توانید یک قوطی گل میخک همیشه همراه خود داشته باشید، به این ترتیب هنگامی که حالت تهوع به شما دست می‌دهد، کمی میخک بخورید تا از شر تهوع خلاص شوید.

از آن‌جایی که مصرف میخک به این شیوه برای کودکان ممکن است دشوار باشد، بهتر است برای کودکان این شیوه را انجام ندهید.

یکی دیگر از گزینه‌های استفاده از این گیاه دارویی، تهیه‌ی دمنوش آن است.

برای تهیه‌ی دمنوش فوق‌العاده‌ی میخک مراحل زیر دنبال کنید:

– ابتدا مقداری آب را در یک قوری گرم کنید.

– سپس به آب داخل قوری ۶ تا ۸ میخک اضافه کنید – حدود ۱/۴ قاشق چایخوری.

– به گرم کردن آب ادامه می‌دهید تا زمانی که بحوشد و اجازه می‌دهید به مدت چند دقیقه بجوشد.

– صبر کنید تا ترکیب خنک شود.

– در نهایت ترکیب را صاف کنید و آرام آرام آن را بنوشید.

۱۷. آروماتراپی (رایحه‌درمانی) را امتحان کنید.

به نظر می‌رسد که این هم یکی دیگر از روش‌های فیزیکی برای درمان خانگی استفراغ است. آروماتراپی همچنین یکی از موثرترین داروهای خانگی برای استفراغ است. این روش، طبیعی و ایمن است که از تاثیرات خارجی برای از بین بردن علائم استفراغ شما استفاده می‌کند تا نفوذ خود را مدیریت کند و حالت تهوع شما را از بین ببرد. همان­طور که می­دانیم، کنترل بوی موجود در فضا مهم­ترین چیز است اگر دچار حالت تهوع هستید.

آروماتراپی روشی است که عطرهای تازه و طراوت‌بخشی را به محیط اطراف می‌دهد و بوی بدی را که به راحتی سبب استفراغ شما می‌شود، جذب می‌کند.

عطرهای ملایمی مانند عطر نعناع فلفلی، عطر روغن زنجبیل، نعناع دشتی، هل یا ایزوپروپیل الکل می‌توانند به شما آرامش بدهند و در نتیجه حالت تهوع شما کاهش می­یابد. چند روش آروماتراپی وجود دارد که می‌توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید، اما یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، استفاده از روغن زنجبیل یا ترکیبی از چند روغن است که به طور قابل‌توجهی علائم استفراغ را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، این مواد کاملا در دسترس هستند، شما می‌توانید کمی روغن تهیه کنید و خیلی راحت آن را کنار خودتان بگذارید. مطمئنا حالت تهوع‌تان کم‌کم از بین خواهد رفت.

شما می‌توانید ۱ تا ۲ قطره روغن را روی تکه‌ای پارچه بریزید و هر بار که ناخوش شدید بوی آن را استنشاق کنید، یا می‌توانید روغن را در یک دستگاه بخور بریزید و آن را در نزدیکی تخت‌تان قرار دهید و استراحت کنید. چنین روغن‌های معطری در ماساژ درمانی نیز استفاده می‌شوند، اما ممکن است فرد در هنگام استفاده از آن­ها به طور مستقیم روی پوستش واکنش‌های غیر منتظره‌ای نشان بدهد. بنابراین، قبل از استعمال مستقیم روغن روی پوست، از روغن‌های معدنی برای رقیق کردن روغن معطر استفاده کنید.

۱۸. از طب سوزنی یا اکوپرشر استفاده کنید.

به مدت هزاران سال است مردم شرق نقاط فشاری روی بدن را برای از بین بردن برخی علائم فیزیکی از جمله استفراغ استفاده می‌کنند. یک فرم از این روش طب سوزنی نامیده می‌شود که با قرار دادن سوزن‌های بلند و نازک در نقاط خاصی روی پوست انجام می‌شود.

اگرچه شک و تردیدهایی در مورد این روش وجود دارد، اما دانشمندان ثابت کرده‌اند که طب سوزنی می‌تواند برای درمان استفراغ عالی عمل کند زیرا سوزن‌ها اعصاب را در بدن شما تقویت می‌کنند. این عصب‌ها سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند تا هورمون‌هایی را که موجب تهوع و درد در شما شده‌اند، بیرون برانند. دست کم می‌توان گفت که طب سوزنی نسبت به سایر داروهای کنترل تهوع نسبتا موثر است.

علاوه بر طب سوزنی، اکوپرشر (طب فشاری) نیز در میان بهترین درمان خانگی استفراغ قرار دارد.

در این روش، شما نیازی به استفاده از سوزن ندارید، و فقط فشارهای فیزیکی را مستقیما روی نقاط خاصی از بدن‌تان اعمال می­کنید. این کار را می‌توان توسط یک ماساژ درمانگر انجام داد یا حتی می‌توانید خودتان در خانه آن را امتحان کنید. فقط باید فشار را روی نقاط درست اعمال کنید تا حالت تهوع‌تان را تسکین دهید.

برای انجام این روش، می‌توانید مچ‌بند ضد تهوع آماده کنید یا اکوپرشر را به تنهایی انجام بدهید. معمولا گفته می‌شود که استفاده از طب فشاری به کنترل انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین یا اندورفین کمک می‌کند. این مواد شیمیایی دیگر مواد شیمیایی مضر را که باعث تهوع تهوع می‌شوند، گیر می‌اندازند و مانع تاثیر گذاشتن آنها روی بدن می‌شوند.

چند نقطه‌ی مهم وجود دارد که هنگام انجام طب فشاری باید جای آنها را بدانید.

نخستین نقطه‌ای که می‌توانید امتحان کنید “دروازه‌ی داخلی” است: به شیار بین دو تاندون بزرگ که در فاصله‌ی ۲ تا ۳ انگشت از قسمت اتصال مچ و کف دست توجه کنید. هنگامی که فکر می‌کنید به زودی استفراغ خواهید کرد، فشار مضاعفی روی این نقطه اعمال کنید. از انگشت اشاره و انگشت شست‌تان استفاده کنید و روی نقطه‌ی دروازه‌ی داخلی و سمت مقابل آن را روی مچ دست‌تان فشار دهید.

این نقطه را به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه تا ۵ دقیقه نگه دارید و سپس نفس عمیق بکشید. علاوه بر این، بسیاری از نقاط مناسب دیگری نیز وجود دارند که شما می‌توانید روی‌شان فشار وارد کنید مثلا قسمت میان انگشت شست و سبابه، زیر استخوان جناغ سینه و گودی کف پا.

هم طب سوزنی و هم طب فشاری از بهترین درمان‌های خانگی برای استفراغ ناشی از حاملگی، ریفلاکس، سرطان و سایر اختلالات هستند. انجام این روش‌ها به شدت توصیه می‌شود زمانی که باردار هستید زیرا مصرف دارو در طول این مدت خطرناک است. به طور کلی، هر دو روش بی‌خطر هستند، ممکن است سبب بروز آسیب شوند، اما تاثیر آنها ممکن است فراتر از انتظار شما باشد.

۱۹. ترکیبی از هل و عسل

هل ریشه در خانواده‌ی زنجبیل دارد، بنابراین، این دانه‌ خوش عطر نیز یکی از بهترین داروهای خانگی برای استفراغ است و در برابر این مشکل تاثیری مانند زنجبیل دارد. اگر مدت زمان زیادی است که از تهوع رنج می‌برید، هل می‌تواند یک ماده‌ی واقعا قدرتمند برای کمک به شما در مبارزه با حالت تهوع باشد.

در بعضی موارد، استفراغ رخ نمی‌دهد حتی زمانی که حالت تهوع دارید، و دقیقا به همین دلیل است که در هنگام بروز این حالت احساس خوبی ندارید. برای جلوگیری از این مشکل، باید از گیاهان دارویی معطر مانند هل استفاده کنید که برای رفع حالت تهوع بسیار مفید هستند.

برای استفاده از هل، مراحل را دنبال کنید:

– ۲ غلاف هل را بشکنید، دانه‌های درون غلاف را خارج کنید، آنها را تفت بدید و سپس خرد کنید.

– سپس پوست دانه‌های خارج شده از غلاف را جدا کنید و آنها را پودر کنید.

– پودر هل را با ۱ قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید و سپس ترکیب را در دهان‌تان بگذارید، ‌اما آن را نه ببلعید و نه بجوید.

– اجازه بدهید به آرامی با بزاق دهان‌تان مخلوط شود و از طریق گلو کم‌کم وارد بدن‌تان شود.

– هر بار که حالت تهوع دارید، این روش را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.

این روش می‌تواند تهوعی را که ناشی از مشکلات اساسی است، کاهش دهد. اگر بهبودی در وضعیت‌تان احساس نکردید، بهتر است برای مشاوره به دکتر مراجعه کنید.

علاوه بر روش‌های درمانی بالا که از منابع طبیعی آماده می‌شوند، می‌توانید با انجام فعالیت‌های زیر حالت تهوع‌تان را به خوبی کنترل کنید.

۲۰. برای متوقف کردن استفراغ، از کمپرس سرد استفاده کنید.

این یک درمان جداگانه است اما درمان فوق را تکمیل می‌کند. در این روش، شما از طبیعی‌ترین و ایمن‌ترین مواد استفاده می‌کنید که حتی فرآیند کاهش تعداد دفعات استفراغ را سرعت می‌بخشند

هنگامی که شما در معرض بروز حالت تهوع قرار دارید، می‌توانید کمپرس سرد را (نه خیلی سرد) در پشت گردن‌تان امتحان کنید. این روش درمانی بیش‌ترین تاثیر را زمانی دارد که با روش درمانی قبل ترکیب شود. همچنین انجام این روش چندان دشوار نیست اما گرفتن نتیجه‌ی مثبت را تضمین می‌کند. باید تکرار کنیم که استفاده از کمپرس سرد می‌تواند یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای استفراغ باشد.

شما باید یک بسته یخ، یک دستمال سفره خیس شده در آب سرد یا یک حوله‌ی که غوطه‌ور شده در آب سرد آماده کنید. موقعیت خود را برای قرار دادن کمپرس سرد انتخاب کنید اگر به پشت دراز کشیده‌اید، اجازه دهید کمپرس سرد زیر گردن شما قرار بگیرد. اگر نشسته‌اید، کمپرس را روی گردن خود نگه دارید. هر دو حالت برای خنثی کردن حالت تهوع مفید هستند، بنابراین اگر حالت تهوع‌تان بدتر شد، می‌توانید هر دو را امتحان کنید.

۲۱. حالت تهوع‌تان را با نوشیدن مایعات کنترل کنید.

هنگامی که شما استفراغ می­کنید، مطمئنا بدن شما مقدار زیادی آب از دست خواهد داد و شما احساس خستگی و سرگیجه می­کنید زیرا مواد مغذی ضروری از معده شما خارج می‌شوند، بنابراین معده‌ی شما خالی شده و تحریک می‌شود.

بعضی از انواع داروها وجود دارند که می‌توانند به حل مشکل از دست رفتن آب بدن کمک کنند، اما اگر هیچ دارویی پیدا نکردید یا به این فکر کردید که دارو می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، بهتر است از روش‌های طبیعی مانند نوشیدن مایعات سالم استفاده کنید.

زمانی که برای مدت زمان طولانی از استفراغ رنج می‌برید، آب نخستین چیزی است که باید بنوشید.

توصیه می‌شود که مدام آب بنوشید، زیرا مصرف آب نیز یکی از بهترین روش‌های درمانی خانگی برای استفراغ است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. در ابتدا، همان­طور که استفراغ می‌کنید، مقدار کمی آب بردارید و آن را بنوشید.

به یاد داشته باشید که در مدت زمان کوتاه مجاز به مصرف آب بیش از حد نیستید، زیرا ممکن است سبب حالت تهوع شود. حتی می‌توانید تکه‌های یخ را امتحان کنید. یک تکه یخ بردارید، آن را در دهان‌تان بگذارید و اجازه بدهید به مرور ذوب شود و به این ترتیب آرام آرام آب وارد بدن‌تان می‌شود.

پس از مصرف آب، مایعات سبکی را که سطح بالایی از الکترولیت دارند، ‌مصرف کنید.

مایعات سبک، می‌توانند ویتامین‌های ضروری را که در هنگام استفراغ از دست داده‌اید، دوباره به بدن‌تان برسانند. چنین مایعاتی با پتاسیم و سدیم فراوان، مهم­ترین نوشیدنی‌های الکترولیتی برای بدن شما هستند.

هنگامی که شما استفراغ می‌کنید، این عناصر سودمند از بین می‌روند. به همین دلیل است که شما باید برخی از مایعات سبک مانند چای کم‌رنگ، آب سیب، نوشیدنی‌های ورزشی یا آب گوشت را مصرف کنید. چنین مایعاتی به اندازه کافی بی‌خطر و ملایم هستند تا بتوانند حالت تهوع را تسکین دهند.

برای آرام کردن معده، باید شیره‌ها و تونیک‌ها را امتحان کنید.

شیره‌ی کک که در تولید نوشابه استفاده می‌شود ممکن است برای معده‌تان مفید باشد. امترول (Emetrol)، که نوعی شربت ضد تهوع است نیز به شما کمک می‌کند که از شر حالت تهوع خلاص شوید. کودکان فقط باید ۱ تا ۲ قاشق چایخوری از این شربت را مصرف کنند و مقدار مصرف آن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری برای بزرگسالان است.

شربت کک مدت زمان طولانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و شربت امترول به طور گسترده‌ای توسط کودکان و زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، برای جلوگیری از بروز واکنش‌های غیرمنتظره، قبل از مصرف یکی از نوشیدنی‌های بالا، باید به پزشک مراجعه کنید. یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشید این است که باید از مصرف سودا، نوشیدنی‌های دارای اسیدیته‌ی بالا و کافئین پرهیز کنید.

۲۲. خوراکی‌های جامد مصرف کنید.

هنگام استفراغ، به دنبال راهی هستید که هر چه زودتر از شر این مشکل خلاص شوید. به ویژه آرام کردن معده‌تان نگرانی اصلی شما است. و یکی از موثرترین درمان خانگی استفراغ تغییر در رژیم غذایی شما است اما احتمالا تغییر عادت برای‌تان دشوار خواهد بود.

محبوب‌ترین چیز که معمولا توسط بیشتر آدم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مصرف مواد غذایی ترد مانند کراکر است.

خوردن چند تکه‌ی کوچک کرار می‌تواند حالت تهوع شما را کاهش دهد، زیرا این بیسکوئیت‌ها دارای نشاسته زیادی هستند و نشاسته می‌تواند اسید معده‌ی شما را کنترل و جذب کند. شما همچنین می‌توانید برای دریافت نشاسته نان تست بخورید. اگر می‌توانید چنین مواد غذایی را بخورید، بهتر خواهید شد و حالت تهوع کم‌تری خواهید داشت.

به یاد داشته باشید زمانی که از تهوع بلند مدت رنج می‌برید، باید از خوردن چیز ساده‌ای که دارای کربوهیدرات زیادی است مانند ژلاتین شروع کنید. به‌تدریج غذاهای پروتئینی مانند سوپ رشته و مرغ را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. چربی مصرف نکنید زیرا هضم از هر چیز دیگری دشوارتر است و ممکن است سبب ضعف معده‌تان شود.

چند آدامس نعناعی یا نعناع در جیب‌تان داشته باشید.

بوی طراوت‌بخش و عطر و طعم نعناع می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند، علاوه بر این، معده‌تان را به خوبی آرام می‌کند و میل به استفراغ را کاهش می‌دهد.

نکته‌ی آخر این‌که نباید مواد غذایی دارای اسیدیته‌، چربی و ادویه‌ی زیاد مصرف کنید. چنین مواد غذایی می‌توانند مقدار اسید را در معده‌ی شما افزایش دهند، در نتیجه میل به استفراغ کردن هم در شما افزایش می‌یابد.

۲۳. تمرینات کششی انجام بدهید.

هنگامی که در مورد داروهای طبیعی صحبت می‌کنیم، به این معنی نیست که آنها فقط از منابع یا مواد طبیعی هستند، بلکه انجام فعالیت‌های مفید نیز به کاهش احساس تهوع شما کمک می‌کند. نخستین فعالیتی که باید در خانه انجام دهید، تمرینات آرامش‌بخش است. چنین تمریناتی باید ساده و موثر باشند، زیرا تهوع یک علامت ناشی از مشکلات داخلی است، پس این فعالیت‌ها باید ملایم و سبک باشند.

شواهد نشان می‌دهند که تهوع مداوم و دنباله‌دار ناشی از درد در ناحیه‌ی پشت و گردن است. به عبارت دیگر، واکنش بدن شما به چنین دردی می‌تواند حالت تهوع را ایجاد کند. شما می‌توانید با انجام تمرینات کششی در پشت و گردن‌تان درد را از بین ببرید، تا حالت تهوع به سرعت از بین برود. در واقع، کشش یکی از راحت‌ترین درمان خانگی استفراغ است که باید امتحان کنید.

ورزش برای قسمت بالای کمر‌تان:

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوئیم، این حرکت نوعی تمرین یوگا است.

ابتدا، شما سطح صافی پیدا کنید و مت یوگا را روی زمین قرار دهید. دراز بکشید، خودتان را بکشید، انگار که می‌خواهید شنای سوئدی بروید، اما نه کل بدن را بلکه فقط قسمت فوقانی آن را بالا ببرید. پشت‌تان را تا جایی که ممکن است قوس بدهید تا زمانی که چانه‌تان رو به سقف قرار بگیرد. با انجام این کار، عضلات شما کشیده می‌شوند و به این ترتیب درد کمرتان کم‌تر می‌شود و حالت تهوع‌تان نیز کاهش می‌یابد.

ورزش برای گردن:

شما نباید زیاد گردن‌تان را بچرخانید زیرا این کار در هنگام انجام تمرینات فیزیکی خوب نیست. چرخاندن گردن می‌تواند موجب بروز سردرد شود، اعصاب را تحت فشار بگذارد و به دیسک‌ها اسیب برساند. در واقع، مهره‌های گردن برای چنین حرکات چرخشی مناسب نیستند و پس از یک مدت طولانی، این فشار زیاد می‌تواند اثرات مضر روی گردن ایجاد کند.

بنابراین، به جای اعمال نیروی سنگین بر گردن، آسیب زدن به آن و در نتیجه بروز تهوع، می‌توانید تمرینات ساده‌ای را امتحان کنید مثلا می‌توانید سرتان را پایین بکشید تا چانه‌تان قفسه سینه‌تان را لمس کند.

باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سرتان را همان‌طور نگه دارید. فقط نباید سرتان را بچرخانید، اما می‌توانید سرتان را به سمت چپ بکشید تا گوش شانه را لمس کند و باز هم به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سرتان را به همین شکل نگه دارید. اگر حالت تهوع دارید، این تمرین­ها را به‌تدریج تکرار کنید.

۲۴. رژیم غذایی سالم داشته باشید – رژیم غذایی برَت (چربی کم‌تر، غذاهای سرخ شده‌ی کم‌تر)

رژیم غذایی برت یک برنامه‌ی مفید است که باید برای رفع علائم تهوع آن را دنبال کنید. این رژیم نیز در میان درمان خانگی استفراغ در نظر گرفته شده‌است. رژیم غذایی برت یک رژیم غذایی حاوی مواد غذایی ملایم است که برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به حالت تهوع توصیه می‌شود. برت از به هم چسباندن چهار کلمه‌ی انگلیسی به دسته آمده‌است (banan، rice، apple and toast- موز، برنج، سیب و نان تست) و اعتقاد بر این است که معده‌ی تحریک شده را تسکین می‌دهد.

چرا باید رژیم غذایی برت را دنبال کنیم؟ دنبال کردن این رژیم دلایل آشکاری دارد:

– برت حاوی مواد غذایی دارای فیبر کم است، بنابراین می‌تواند ارگان‌های دستگاه گوارش را قوی‌تر کند.

– یکی از مواد خوراکی داخل این رژیم موز است که پتاسیم فراوانی دارد و می‌تواند جای مواد مغذی خارج شده از بدن در هنگام استفراغ را بگیرد.

– هنگامی که دچار مشکل استفراغ شده‌اید، برت را دنبال کنید تا بتوانید به رژیم معمولی خود بازشد و سریع معده‌تان را که ضعیف شده‌است، بهبود ببخشید.

– شما باید توجه داشته باشید که برت برای بزرگسالان و کودکانی که مدام استفراغ می‌کنند مناسب نیست. آنها در عوض، باید یک نوشیدنی سبک بنوشند، سپس غذای جامد بخورند. یا می‌توانند نوشیدنی‌های الکترولیتی را برای جلوگیری از کم آب شدن بدن مصرف کنند.

– به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز یک وضعیت غیرمنتظره، ابتدا باید دستور پزشک را رعایت کنید.

۲۵. بیرون بروید و هوای تازه بخورید!

آیا می‌دانستید که یکی از دلایل تهوع شما این است که به مدت طولانی در یک فضای بسته بوده‌اید؟ چنین مکان‌هایی پر از بو یا حالات تحریک‌کننده هستند و باعث می‌شوند که حالت تهوع به شما دست بدهد.

برای مقابله با این مشکل، چرا بیرون نمی‌روید تا از هوای تازه لذت ببرید، اجازه بدهید هوای تازه مشکلی که در قفسه‌ی سینه و معده‌تان احساس می‌کنید از بین ببرد، و حال بدتان با احساس آرامش جایگزین شود. پس از آن انرژی می‌گیرید، ذهن‌تان ممکن است آرام شود و معده‌تان بهتر می‌شود. در نتیجه، دیگر حالت تهوع نخواهید داشت.

شما می‌توانید در برخی از فعالیت‌های فضای باز، که در مکان‌های بزرگ و خوش آب و هوا انجام می‌شوند، شرکت کنید یا می‌توانید در اطراف حیاط یا پیاده‌رو راه بروید تا استرس‌تان به‌تدریج ناپدید شود. این یکی نیز در میان بهترین درمان خانگی استفراغ قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که در طول راه رفتن، نفس عمیق بکشید، هوای تازه بدن و ریه‌های‌تان را تسکین می‌دهد، بنابراین حالت تهوع‌تان کاهش می‌یابد.

۲۶. قانونی مهم برای ذهن

یک قانون طلایی برای ذهن شما ایجاد شده‌است که نقش مهمی در کنار داروهای خانگی مورد استفاده برای استفراغ دارد. همانطور که می‌دانید، حالت تهوع تنها به علت تغییرات جسمی نیست بلکه مسائل ذهنی نیز نقش مهمی در بروز آن دارند. حالت تهوع شما تا حدودی نتیجه‌ی تغییر در سیستم‌های فیزیکی بدن شما است مانند آسیب دیدن معده، استرس و سفر به مدت طولانی… از سویی دیگر، حالت تهوع چیزی است که با فکر شما ارتباط دارد.

به طور خاص‌تر، زمانی که نگران استفراغ کردن هستید، همه چیز درست خواهد شد، اگر به این مشکل فکر نکنید. شما باید به جای ترس از بالا آوردن، ‌دائم در مورد چیزهای جالب فکر کنید. این، یکی از شگفت‌انگیزترین درمان‌های روانی برای حالت تهوع است که سبب می‌شود حال‌تان خیلی بهتر شود.

آرامش ذهن

هنگامی که ذهن شما با فکر کردن به چیزهای شاد، آرام است، مغزتان اطلاعات خوبی را به معده انتقال می‌دهد و سبب می‌شود که بالا آوردن خیلی بعید باشد. وقتی ذهن خود را تسکین بدهید، حالت تهوع شما را رها می‌کند. اگر شما بیش از حد استفراغ می‌کنید، این یک قانون طلایی برای شما است.

امیدواریم که این ۲۶ درمان خانگی استفراغ در بزرگسالان و کودکان به شما کمک کند تا بهترین روش درمانی را برای خودتان پیدا کنید.

گذشته از این‌ها، شما می‌توانید به منظور جلوگیری از بروز غیرمنتظره‌ی حالت تهوع، تغییرات معده‌ی خود را کنترل کنید. به هر روی، موارد فوق، روش‌های درمانی هستند که وقتی استفراغ در اثر دلایل اساسی ایجاد شده‌است، می‌توانید بنا به میل خود یکی از آنها را انتخاب کنید. برای علائم پیچیده‌تر، حتی قبل از مصرف داروهای قید شده در این نوشتار باید با پزشک‌تان مشورت کنید تا خیال‌تان راحت باشد که نتیجه می‌گیرید.

خواص روغن نعنا: ۲۱ خاصیت اثبات شده روغن نعنا

منبع allremedies
نوشته‌های مرتبط