درمان بیماری با طب فشاری: 8 فایده‌ ماساژ طب فشاری و نحوه انجام آن

طب فشاری نوعی روش درمانی است که می‌توان آن را به عنوان درمان جایگزین استفاده کرد؛ طب فشاری بر اساس فنون طب سوزنی انجام می‌شود که هزاران سال پیش در کشور چین به وجود آمده است. همان‌طور که از نام‌اش پیدا است، طب فشاری از طریق اعمال فشار بر اعصاب گوناگون یا نقاط مریدین عمل می‌کند. وارد آمدن فشار بر این نقاط می‌تواند به درمان بسیاری از انواع بیماری‌ها و اختلالات کمک کند.

تفاوت میان طب فشاری و طب سوزنی این است که در طب سوزنی از روش‌های وارد کردن سوزن به نقاط مذکور استفاده می‌شود، ولی طب فشاری بیش‌تر بر اعمال فشار توسط انگشت یا برخی دیگر از تجهیزات بر نقاط خاص بدن تاکید دارد. طب فشاری معمولا به منظور تسکین درد انجام می‌شود؛ در حالی‌که طب سوزنی معمولا نه تنها برای درمان بیماری یا درد، بلکه هم‌چنین برای مقاصد زیبایی نیز کاربرد دارد.

طب فشاری در جایگاه یکی از فنون درمانی، به عنوان یکی از قوی‌ترین انواع اقدامات درمانی جهت تسکین دردها و سایر مشکلات مربوط به سلامتی از جمله سر درد، انواع کسالت‌ها، حالت تهوع و غیره شناخته می‌شود. به همین دلیل نیز آدم‌ها امروزه از فواید ماساژ طب فشاری به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی استفاده می‌کنند.

فواید طب فشاری برای سلامتی

نقاط اصلی طب فشاری روی هر دو کف دست‌ها و پاها قرار دارند، و سایر نقاط فرعی نیز در سرتاسر بدن پراکنده هستند. نقاط طب فشاری روی کف دست‌ها به قلب، ریه، کلیه، چشم، کبد، غده‌ی تیروئید، غده‌ی پاراتیروئید، لوزالمعده (پانکراس)، تیموس، سینوس، و تیموس مغز مربوط می‌شوند. در ادامه‌ی این مقاله، به فواید طب فشاری برای سلامتی و درمان برخی امراض و ناراحتی‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. حالت تهوع

حالت تهوع یکی از اختلالات متعددی است که آدم‌ها به دلایل مختلف دچار آن می‌شوند.

دستورالعمل

برای درمان حالت تهوع می‌توانید نقطه‌ی میانی ساعد را فشار دهید.

این فشار را باید در ناحیه‌ی بین مچ و بازو، درست به اندازه‌ی سه انگشت باز پایین‌تر از چین و چروک‌های مچ دست وارد کرد.

با استفاده از این فن، احساس تهوع به تدریج ناپدید خواهد شد؛ به ویژه، برای آن‌هایی که در حال مسافرت هستند. به این ترتیب، این فن به شکلی عالی به غلبه بر حالت تهوع در حین مسافرت کمک می‌کند.

۲. مشکلاتی گوارشی

مشکلاتی گوارشی ممکن است باعث ناتوانی بدن در جذب مواد مغذی مختلفی شوند که به صورت خوراکی مصرف می‌کنیم. بنابراین، اجازه دهید به فواید ماساژ طب فشاری برای حل این مشکل اشاره کنیم.

دستورالعمل

جهت غلبه بر اختلالات گوارشی با استفاده از فنون طب فشاری، باید به بخش مرکزی بدن فشار وارد کرد.

نقطه مورد نظر، حدود ۶ انگشت بالاتر از ناف و دو انگشت پایین‌تر از قفسه‌ی سینه‌تان است.

۳. سر درد

سر درد از آن‌ جمله علائمی است که زمان و مکان نمی‌شناسد، و ناگهان به سراغ آدم می‌آید. برخی سر دردها ممکن است آن‌چنان عذاب‌آور باشند که باعث از دست رفتن تمرکز و ایجاد برخی مشکلات دیگر شوند.

دستورالعمل

رپورتاژ

با فشار آوردن بر نقطه‌ی مناسبی، در ناحیه‌ای میان انگشت شست و اشاره‌تان، می‌توانید با استفاده از طب فشاری از شر سر درد خلاص شوید.

۴. درد دوره‌ی قاعدگی

ماساژ طب فشاری دارای فواید فراوانی برای سلامتی است. دوره‌ی قاعدگی وضعیتی است که تمام زنان، ماهی یک بار، به آن مبتلا می‌شوند. اگر در طول دوره‌ی قاعدگی، دچار درد می‌شوید، می‌توانید با استفاده از طب فشاری مشکل‌تان را بر طرف کنید.

دستورالعمل

جهت غلبه بر دردهای مربوط به دوره‌ی قاعدگی، باید داخل و قوس زانو را فشار دهید.

۵. درد گردن

جهت تسکین درد گردن، می‌توانید ناحیه‌ی خالی پشت سرتان را با انگشت شست فشار دهید. به ادعای مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده، طب فشاری می‌تواند زمان بازیابی توان حرکتی ماهیچه‌ها را در انسان کاهش دهد.

۶. یبوست

برای غلبه بر یبوست یا برخی مشکلات گوارشی که خروج باد از روده‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند، می‌توانید شکم‌تان را موافق حرکت عقربه‌های ساعت بمالید. این کار را بیش از ۱۵۰ الی ۳۰۰ مرتبه انجام دهید.

۷. بی خوابی

آیا مشکل خواب دارید؟ در این صورت، برای حل این مشکل می‌توانید از فنون درمانی طب فشاری بهره بگیرید.

دستورالعمل

نحوه‌ی انجام این کار بسیار آسان است؛ فقط کافی است ناحیه‌ی چین و چروک روی مچ دست را در امتداد انگشت کوچک فشار دهید.

۸. ورم پا یا اِدم

برای غلبه بر این مشکل، باید بر نقطه‌ای از پشت پا، حدود ۵ انگشت بالاتر از قوزک، درست پشت ساق پای‌تان فشار وارد کنید.

احتیاط‌های لازم در خصوص انجام ماساژ طب فشاری

شاید فواید ماساژ طب فشاری برای سلامتی بسیار زیاد باشد، ولی مواردی نیز وجود دارند که لازم است قبل از انجام طب فشاری به آن‌ها توجه کنید:

الف. هنگامی که دچار اضطراب هیجانی هستید، فنون طب فشاری را انجام ندهید.
ب. زنان نباید بر هیچ نقطه‌ای از سینه‌شان فشار بیاورند.
پ. بهتر است زنان باردار از انجام طب فشاری خودداری کنند، به خصوص در سه‌ ماهه‌ی اول بارداری.
ت. از طب فشاری برای درمان بیماری‌ها و اختلالات مزمن یا طولانی استفاده نکنید.
ث. تا چهار ساعت پس از مصرف هر گونه دارو، خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های الکلی، و داروهای گیاهی از انجام طب فشاری خودداری کنید.
ج. در صورتی که مرتبا از دارو استفاده می‌کنید، طب فشاری را انجام ندهید.
چ. اگر دچار وضعیت‌های قلبی با علائمی شناخته‌ شده‌ و دژنراتیو (تباه کننده) نظیر آرتریت، سرطان، آب مروارید، تومور، و رگ‌های واریسی هستید، این کار را انجام ندهید.
ح. قبل یا تا نیم ساعت بعد از حمام گرم، خوردن غذاهای سنگین، یا انجام فعالیت‌های فیزیکی سخت از طب فشاری استفاده نکنید.

فنون طب فشاری نه تنها برای بزرگسالان، ‌بلکه برای کودکان نیز مفید هستند. انواع مختلفی از اختلالات مخصوص به کودکان وجود دارند که با استفاده از طب فشاری می‌توانید بر آن‌ها غلبه کرد؛ اختلالاتی از جمله تب، اوتیسم، نفخ شکمی، مشکل در غذا خوردن، سرفه، در رفتگی، صرع یا برخی مشکلات تنفسی. زمان مورد نیاز جهت بهره‌مندی از فواید ماساژ طب فشاری برای کودکان حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است؛ ‌در حالی که این زمان برای بزرگسالان حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است؛ البته، اگر از ماساژ طب فشاری به عنوان یک روش درمانی روزانه استفاده می‌کنید، حدود ۲ دقیقه نیز برای این کار کفایت می‌کند.

 

نوشته‌های مرتبط