داوود زارعیان، معاون مخابرات در غرفه‌ی کاراشاب مطرح کرد: نیازمند توسعه هر چه بیشتر زیرساخت فیبر نوری هستیم

داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت ملی مخابرات در بازدید از غرفه‌ کاراشاب در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ درباره‌ی استراتژی‌های شرکت ملی مخابرات در زمینه‌ی توسعه‌ی بازار اقتصاد دیجیتال در ایران گفت: ما از دو سال پیش طرحی را اجرا کردیم تحت عنوان «بازنگری در شیوه‌های کسب و کاری شرکت مخابرات ایران». دو سال پیش تمرکز ما در شرکت ملی مخابرات روی دو موضوع «ارئه زیرساخت» و «سرویس‌های پایه» بود. در آن زمان رسالت شرکت ملی مخابرات ارائه زیرساخت به شرکت‌های بخش خصوصی بود. اما با بررسی‌هایی به این نتیجه رسیدیم که اگر خود شرکت ملی مخابرات به این عرصه وارد نشود برخی از سرویس‌ها در سطح ملی ممکن است ارائه نشود و تنها در شهرهای بزرگ یا نقاط خاص تمرکز پیدا کند. همین مسئله موجب شد ما بازنگری در سیاست‌های کسب و کار مرتبط با مخابرات را آغاز کردیم و تقریبا در همه‌ی عرصه‌هایی که امروز در دنیا در عرصه‌ی اقتصاد دیجیتال و صنعت وابسته به آن در دنیا فعالیت تجاری سودآور انجام می‌شود کار مطالعاتی انجام دادیم. همچنین چند گروه تشکیل داده و به آن‌ها ماموریت دادیم تا در این زمینه کار تخصصی انجام دهند. ضمن اینکه یکی از استان‌ها را به عنوان دبیرخانه انقلاب صنعتی چهارم انتخاب کردیم که آن‌ها در حال مطالعه در همه‌ی عرصه‌ها از کشاورزی و دامپروری تا خانه‌های هوشمند و سایر عرصه‌ها هستند.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت ملی مخابرات در ادامه گفت: در حوزه‌‌ی معاونت تجاری اداره کلی تحت عنوان «اداره کل توسعه محصول» با هدف ساماندهی محصولات گذشته مخابرات فعال شد. همچنین یک اداره کل زیر نظر مدیرعامل تحت عنوان «اداره کل کسب‌وکار» راه‌اندازی شد که تمرکزش روی کسب‌وکارهای دیجیتال است و به موضوعات جدید در این عرصه می‌پردازد. نهایتا هم کاراشاب را به عنوان بازوی اجرایی مخابرات در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال راه‌اندازی کردیم تا بدون محدودیت‌های ساختاری و فرایندی در این عرصه شروع به فعالیت کند. مجموع این اقدامات موجب شد که اکنون در عرصه‌های بهداشت، آموزش، خانه‌های هوشمند، صنعت هوشمند، IOT در عرصه‌ی کشاورزی، دامپروی و سایر حوزه‌ها فعال هستیم و امیدواریم توانیم جایگاه مخابرات را در این عرصه ارتقا دهیم.

رپورتاژ

داوود زارعیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موانع کسب‌وکارها برای وارد شدن به این عرصه و بزرگ‌تر کردن بازار هم گفت: به نظر من ایران تا حدودی دیر وارد این عرصه شد و در حال حاضر هم مهم‌ترین چالش این است که بخش خصوصی به آن درآمد مورد انتظار در این عرصه نمی‌رسد تا بتواند هزینه‌هایش را پوشش دهد و انگیزه‌اش برای ورود به این عرصه کم شده‌است.

چالش دیگر این است که باید بپذیریم زیرساخت‌های ما به ویژه در عرصه فیبر نوری دچار مشکل ناشی از دیر شروع کردن کار است. بسیاری از کشورهای دنیا حداقل ده سال است که در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده و زیرساخت‌ها را هم متناسب حجم بازار فراهم کرده‌اند. ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کمی کردیم. از مشکلات دیگر در این عرصه می‌توان به موضوع فرهنگ‌سازی و همچنین مشکلات در عرصه حقوقی و قانون‌‌گذاری اشاره کرد.

نوشته‌های مرتبط