خواص خرمالو : ۳۳ خاصیت اثبات شده خرمالو برای سلامتی و درمان+مربا و دسر خرمالو

خرمالو ، که با نام علمی “میوه‌ی الهی”(از ریشه‌ی یونانی) نیز شناخته‌شده است، در فصل پاییز برداشت می‌شود. هرچند انواع مختلفی از این میوه کشت می‌شود، اما یکی از محبوب‌ترین انواع آن که در ایران نیز ما مصرف می کنیم خرمالو گس یا Diospyros Kaki است، که بومی چین است ولی عموما به عنوان خرمالوی ژاپنی شناخته شده‌است. این میوه‌ی فوق‌العاده که پوستی به رنگ نارنجی دارد، به لحاظ شکل و ظاهر شبیه گوجه‌فرنگی است، اما در واقع، نوعی میوه‌ی بدون هسته و گوشتالو است. در این نوشتار در باره خواص خرمالو برای سلامتی و درمان بحث می شود.

خرمالو میوه‌ای کم کالری است که در انواع گس و غیر گس در دسترس است، و می‌توان آن را به صورت خام یا خشک‌شده مصرف کرد. همچنین می‌توان از آن در تهیه‌ی خوراکی‌های مختلفی از جمله پودینگ استفاده کرد. این میوه‌ی کم کالری که میزان فراوانی مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم و ویتامین از جمله ویتامین A و C دارد، دارای مزایای فوق‌العاده است. این نوشتار را بخوانید تا از خواص خرمالو (در زبان هندی با نام تِندو نیز شناخته‌ شده‌است) برای درمان و سلامتی بیش‌تر بدانید.

فواید و خواص خرمالو در ادامه آمده است:

۱. به از دست دادن وزن کمک می‌کند.

وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلوهای اضافه را کم‌کم آب کنند!

۲. منبع غنی فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) است.

این میوه منبع غنی فیتوکمیکال‌ها (کاتچین و آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل) است. کاتچین یک عامل ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده‌ی قدرتمند است. بنابراین، می‌تواند در دفع واکنش‌های التهابی ناخواسته و عفونت کمک کند.

۳. یک آنتی هموروئید (ضد بواسیر) طبیعی است.

معروف است که خرمالوی ژاپنی خواص ضد خونریزی دارد. جای تعجب نیست که این میوه از زمان‌های خیلی قدیم برای کنترل خونریزی بیش از حد از زخم استفاده می‌شده‌است.

۴. به سلامت سیستم دستگاه گوارش کمک می‌کند.

چنان‌چه می‌دانید فیبر برای حرکات روده ضروری است. استفاده‌ی منظم از این میوه‌ی غنی از فیبر می‌تواند به کاهش مشکلات مربوط اجابت مزاج کمک کند، و در نتیجه راه را برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش هموار کند. تانن موجود در خرمالو حرکات روده را تنظیم می‌کند، و در نتیجه اسهال را برطرف می‌کند. همین به نوبه‌ی خود، به سالم ماندن سیستم گوارش کمک می‌کند.

۵. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

۶. برای فشار خون بالا مفید است.

وجود سدیم بیش از اندازه در رژیم غذایی می‌تواند باعث بروز فشار خون بالا شود. خرمالو میزان بسیار کمی سدیم دارد. از این رو، می‌توان آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم سدیمِ متعادل برای کسانی که فشار خون بالا دارند، استفاده کرد.

۷. استقامت و سیستم ایمنی بدن را در حالت مطلوب نگه می‌دارد.

خرمالو همچنین حاوی موادی مانند اسید فولیک، پیریدوکسین و تیامین است. مواد مختلفی که با بالا بردن میزان استقامت و تقویت سیستم ایمنی بدن‌مان، برای حفظ سلامتی ما تاثیری دو چندان دارند.

۸. برای مبارزه با سرطان کمک‌تان می‌کند.

این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.

۹. قوه‌ی بینایی را تقویت می‌کند.

خرمالو مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A دارد. و، این یک واقعیت ثابت شده است که ویتامین A قابلیت بهبود قوه‌ی بینایی را دارد.

۱۰. به بهبود تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

مسِ موجود در این میوه، به جذب مناسب آهن کمک می‌کند و همین به نوبه‌ی خود، به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

۱۱. درمانی طبیعی برای سکسکه است.

خرمالوی ژاپنی به طور گسترده‌ای توسط پزشکان چینی برای درمان سکسکه استفاده می‌شود

خواص خرمالو ۱۲. به افزایش رشد جنین در دوران بارداری کمک می کند

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی مهم کلسیم و فسفر است و مصرف آن در افزایش رشد استخوان های جنین بسیار موثر است.

خواص خرمالو ۱۳. احتباس آب را کاهش می‌دهد.

خرمالو که طبیعتی ادرارآور دارد می‌تواند جلوی احتباس آب را بگیرد و همچنین میزان ادراری را که از کلیه‌ها عبور می‌کند، افزایش دهد. این میوه که سرشار از پتاسیم است، تضمین می‌کند که هیچ ماده‌ی معدنی مهمی در هنگام ادرار کردن از بین نمی‌رود.

خواص خرمالو ۱۴. به تقویت دستگاه ایمنی بدن در دوران بارداری کمک می کند.

یکی دیگر از خواص خرمالو در دوران بارداری، تاثیر قابل توجه مصرف آن در تقویت دستگاه ایمنی بدن زن باردار است. ویتامین A و کاروتن موجود در خرمالو  در بهبود بینایی و تقویت ماهیچه های قلب موثر است. ویتامین C نیز در عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

خواص خرمالو ۱۵. چین و چروک پوست صورت را درمان می‌کند

همانطور که گفتیم خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه A و E است و از این رو استفاده از یک ماسک خرمالو که با چند قطره آبلیمو و یک زرده تخم مرغ درست شده باشد می‌تواند چین و چروک صورت تان را کاهش دهد و به زیبایی پوستتان کمک کند.

۱۶. شوره سر را به راحتی از بین می برد

شاید برایتان عجیب باشد اما خرمالو به خاطر داشتن ویتامین A و E باعث نرمی و لطافت پوست سرتان می‌شود و جلوی شوره سر را میگیرد.

۱۷. آسم و سرفه‌ی حاوی خلط را درمان می‌کند.

دو تکه خرمالوی خشک را بردارید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را بخار بدهید تا بپزد. پس از آن‌که خرمالو پخت، آن را تبدیل به پوره کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای حل کردن مشکل آسم و سرفه باشد.

۱۸. گردش خون را بهبود می‌دهد.

این میوه شامل مواد مغذی و ترکیباتی است که به گردش خون مناسب در بدن ما کمک می‌کنند.

۱۹. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند.

رپورتاژ

در مورد خرمالو، خبر هیجان‌انگیزی نیز برای زنانی داریم که می‌خواهند به طور طبیعی پوستی زیبا، سفید و درخشان داشته باشند. خوب، قبل از این‌که آن چین و چروک‌های وحشتناک در صورت شما ظاهر شوند، بهتر است اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام بدهیم. یکی از این اقدامات استفاده از خرمالو است. چرا که خرمالو ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین E و همچنین آنتی‌اکسیدان دارد. اعتقاد بر این است که این مواد مغذی به ما کمک می‌کنند تا یک پوست صاف و روشن داشته باشیم و از بروز چروک‌های ریز و درشت جلوگیری کنیم.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو، هنگامی که در معرض اشعه‌ی UV و آلودگی قرار دارید، به عنوان عاملی علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند. بنابراین در مورد مزایای خرمالو شیرین تردیدی وجود ندارد. یک بار در روز خوردن خرمالو مناسب‌ترین راه برای به دست آوردن مزایای آن است.

۲۰. ضد تومور است.

این میوه‌ی خوش طعم و مزه حاوی یک ترکیب مهم ضد تومور به نام بتولینیک اسید است. علاوه بر این، خرمالو پر است از آنتی‌اکسیدان: کاتچین‌ها و گالوکاتکول‌ها، که اثرات ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی و ضد خونریزی آن‌ها در بدن ما آزمایش شده‌اند.

خواص خرمالو ۲۱: به عملکرد منساب آنزیم‌ها در بدن ما کمک می‌کند.

مواد مختلف موجود در این میوه که ثابت شده‌است به عملکرد آنزیم‌ها در بدن ما کمک می‌کنند، عبارتند از ویتامین B کمپلکس (مانند اسید اولیک، پیریدوکسین (ویتامین B-6)، تیامین) و مواد معدنی مانند منگنز و مس. ویتامین B کمپلکس توانایی عملکرد به عنوان یک کوفاکتور را برای چند عملکرد متابولیکی آنزیمی در بدن ما دارد. در حالی که منگنز به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیمی به نام سوپر اکسید دیسموتاز عمل می‌کند که برای رهایی ما از شر رادیکال‌های آزاد بسیار مفید است. و مس عامل مهمی برای تعداد زیادی از آنزیم‌ها مانند سیتوکروم اکسیداز سی و سوپر اکسید دیسموتاز است.

خواص خرمالو ۲۲: برای زنان باردار مفید است.

محتویات این میوه می‌تواند انرژی مورد نیاز زنان باردار را تامین کند و همچنین سبب افزایش میزان خون در زنان باردار که از کم‌خونی رنج می‌برند، شود. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه مقاومت بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب از بروز بیماری و حملات ویروسی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

خواص خرمالو ۲۳: از بروز بیماری دژنراسیون ماکولا در سالمندان جلوگیری می‌کند.

ماکولا مرکز شبکیه و مهم‌ترین قسمت آن است. دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) یکی از اختلالاتی است که ماکولا برای دیدن اطراف دچار مشکل می‌شود و این امکان وجود دارد که قدرت دید مرکزی به طور کلی از بین برود. در ضمن، خرمالو دارای زآگزانتین است که مانع از بروز بیماری دژنراسیون ماکولا می‌شود چرا که این ترکیب جذبِ ماکولا در چشم‌های ما خواهد شد تا آنتی‌اکسیدان فراهم کند و با فیلتراسیون نور از چشم ما محافظت کند.

خواص خرمالو ۲۴: سلامت ریه‌ها، قلب و طحال را حفظ می‌کند.

خرمالو می‌تواند به شما در حفظ سلامت این ارگان‌ها کمک کند.

۲۵. آبرسان قوی پوست است

خرمالو خاصیت آبرسانی قوی برای پوست مخصوصا پوست صورت را دارد و استفاده از خرمالو یا آب خرمالو باعث طراوت و شادابی پوست صورت می‌شود و به روشن شدن رنگ پوست کمک می کند. برای استفاده از این خواص خرمالو می توانید خرمالو را به صورت پوره درآورید و آن را روی صورتتان بمالید و پس از نیم ساعت صورت تان را با آب سرد بشویید.

۲۶. کلسترول را پایین می‌آورد.

خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد.

۲۷. عفونت‌ها را از شما دور نگه می‌دارد.

خرمالو منبع شگفت‌انگیز فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها و کاچین است. این مواد هستند که به خرمالو خاصیت ضد التهابی می‌دهند، و در نهایت باعث می‌شوند که این میوه به جلوگیری از حملات بیماری‌های عفونی کمک کند.

۲۸. کبد را سالم نگه می‌دارد.

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن را در بدن‌مان از بین می‌برند. این میوه همچنین اثر مواد سمی را کاهش می‌دهد و مانع آسیب سلولی می‌شود. این امر در نهایت به یک بدن سم‌زدایی‌شده و کبد سالم‌تر منتهی می‌شود.

۲۹. مقدار زیادی انرژی به بدن می‌دهد.

آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.

۳۰. باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود

خرمالو مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات، فیبر و پروتئین دارد که به کاهش اشتها کمک کند و باعث لاغری و کاهش وزن می شود. به سبب وجود آب بسیار زیاد در متابولیسم بدن افزایش می یابد و از این رو شما در طول مدت زمان مشخصی چند کیلو وزن کم می کنید. همچنین به دلیل آنکه کالری کمی دارد اما سرشار از ویتامین است اگر در وعده صبحانه خرمالو بخورید باعث لاغری زیادی می‌شود.

۳۱. به حفاظت از چشم و بهبود بینایی کمک می‌کند

خرمالو حاوی لوتئین زاکسانتین است که یک ایزومر است و رایج ترین الکل کارتنوئید موجود در طبیعت است. بسیاری از مطالعات و آزمایش‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که ایزومر برای حفظ و بهبود بینایی بسیار موثر است. این ماده بر روی شبکیه چشم تاثیر می‌گذارد و جلوی بیماری‌های دژنراتیو مانند دژنراسیون ماکولار را می‌گیرد. همچنین شایع است که از بروز آب مروارید پیشگیری می‌کند.

۳۲. مفید برای سرماخوردگی و آنفولانزا

به خاطر ویتامین C موجود در آن، خرمالو در بهبود عملکرد مکانیسم دفاعی بسیار خوب عمل می‌کند و به کاهش علائم و نشانه‌های آنفولانزا و همچنین سرماخوردگی کمک می‌کند و همچنین تعدادی از مشکلات عفونی و التهابی دیگر را برطرف می‌کند.

۳۳. برای یبوست خوب است

به خاطر محتوای بسیار زیاد و همین طور آب، خرمالو ویژگی ملین چشمگیری دارد که یکی از موثرترین درمان‌های طبیعی مشکلات اجابت مزاج به شمار می‌رود.

میوه برای درمان کم خونی: ۱۵ میوه خون ساز که معجزه می‌کنند

چگونه خرمالو را به برنامه‌ی غذایی‌مان اضافه کنیم:

۱. خرمالوی شیرین را به ظرف سالادتان اضافه کنید.

خرمالوی شیرین، با گوشت سفت و ترد می‌تواند ماده‌ای فوق‌العاده برای یک سالا میوه‌ی خوشمزه باشد. شما می‌توانید مقداری خرمالو را برش بزنید و آن‌ها را با آجیل، پنیر چدار، و میوه‌های دیگر در یک کاسه مخلوط کنید، یا می‌توانید از این رسپی منحصر به فرد استفاده کنید:

– به مدت حدود ۱۵ دقیقه مقداری فندق را در یک تابه‌ تفت بدهید.
– فندق‌های بو داده را ریز خرد کنید.
– خرمالو را به ۴ قسمت تقسیم کنید و بعد آن‌ها را خرد کنید.
– خرمالوها و فندق را خوب با هم مخلوط کنید.
– مقداری پنیر پارمسان یا پنیر چدار را مطابق با ذائقه‌ی خودتان روی ترکیب فندق و خرمالو بپاشید و مقدار کمی سرکه سفید نیز به آن اضافه کنید. اندکی نمک نیز برای متعادل کردن طعم شیرین و ترش این سالاد لازم است.

۲. مربای خرمالو آماده کنید.

شما می‌توانید از خرمالو نیز مانند سایر میوه مربا تهیه کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، از خرمالوی سفت استفاده کنید و فراموش نکنید قبل از قرار دادن خرمالوها داخل قابلمه، آن‌ها را تک به تک مزه کنید، تا خیال‌تان راحت باشد که از خرمالو‌های تلخ استفاده نمی‌کنید.

– خرمالوها را زیر شیر آب خوب شستشو دهید.
– پوست آن‌ها را جدا کنید.
– در مرحله‌ی بعد همه‌ی خرمالو‌ها را ریز خرد کنید.
– ۴ فنجان از این میوه را داخل یک قابلمه بریزید و شعله را روشن کنید.
– کمی‌شکر اضافه کنید. شکر و خرمالو را خوب مخلوط کنید.
– مقداری دارچین، جوز هندی و / یا پوست پرتقال رنده شده نیز به مربا اضافه کنید. سپس صبر کن تا به جوش بیاید.

۳. خرمالو را به دسرهای‌تان اضافه کنید.

– گوشت خرمالو را پوره کنید و بعد آن را با پنیر خامه‌ای، آب پرتقال، عسل و نمک مخلوط کنید.
– پوره‌ی خرمالو را به کیک‌ها یا کوکی‌هایی که طبخ می‌کنید، بیفزایید.

 

نوشته‌های مرتبط