۲۵ حقیقت درباره الیزابت هولمز کلاهبردارترین کارآفرین جهان

الیزابت هولمز رویای غیرممکنی به نام ترانوس داشت که آن را به واقعیت تبدیل کرد اما تمام آن ساختگی بود. بر اساس گزارش‌ها، هولمز، ابداع کننده یکی از پرسودترین کلاهبرداری‌ها در تاریخ آمریکا بود. او نه تنها یک کمپین جذاب ساخت که مصرف کننده آمریکایی را فریب داد بلکه وال استریت را نیز در دست گرفت و چشم انداز داروسازی را تغییر داد. هولمز با چشمان باز و صدای رسای خود، خواستار توجه بود و آن را به دست آورد و از آن برای ادراه یک صنعت استفاده کرده و صدها کارمند را فریب داد.

در سال ۲۰۱۵ پس از اینکه وی ادعا کرد روش جدیدی را در زمینه آزمایش خون ابداع کرده و تنها با یک قطره خون می‌تواند تمام اطلاعات راجع به سلامت فرد را در اختیار پزشکان قرار دهد ارزش شرکت استارتاپی وی موسوم به ترانوس سر به فلک کشید و میلیاردها دلار تخمین زده شد. نشریه فوربس در همان سال وی را به عنوان جوانترین و ثروتمندترین زن میلیاردر خودساخته در آمریکا معرفی و ارزش دارایی‌های وی را ۹ میلیارد دلار تخمین زد، اما یک سال بعد و پس از مشخص شدن کلاهبرداری و دروغگویی‌های این شرکت، برآورد خود را اصلاح و دارایی‌ خالص وی را صفر اعلام کرد و همچنین نشریه فورچون نیز وی را در زمره «مایوس کننده‌ترین کارآفرین جهان» قرار داد.

«ترانوس» مدعی بود بوسیله یک فناوری اختصاصی و با استفاده از مقدار اندکی خون از نوک انگشت فرد، می‌تواند برای شناسایی بیماری‌هایی از جمله سرطان یا کلسترول بالا استفاده کند. افول ترانوس از زمانی شروع شد که یک سری از روزنامه‌نگاران و بازرسان تردیدهایی را درباره ادعاهای این شرکت و اینکه وی سرمایه‌گذاران و دولت آمریکا را با حرفهایش فریب داده است، مطرح کردند.

در سال ۲۰۱۸ یک دادگاه فدرال در آمریکا هولمز و بالوانی(نامزد سابق وی) را به تقلب و کلاهبرداری متهم کرد. این دادگاه سرانجام در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و این دو در خصوص اتهام کلاهبرداری از سرمایه گذاران محکوم شدند. الیزابت هولمز به ۱۱ سال و سه ماه حبس که از امروز شروع می‌شود و همچنین پرداخت ۴۵۲ میلیون دلار جریمه به افراد متضرر محکوم شد. بالوانی نیز به ۱۲ سال و ۱۱ ماه حبس محکوم شد.

گیج شدید؟ ما هم همینطور! بنابراین بدون جنجال و حرف اضافی، ۲۵ حقیقت درباره ایزابت هولمز را به شما می‌گوییم.

۲۵. او در ۳ فوریه ۱۹۸۴ در واشنگتن دی.سی متولد شد

EHtoddler

۲۴. از آمپول متنفر بود

Needles

یک دلیل برای تاسیس ترانوس، ترس هولمز از سوزن بود. جالب است که بدانید مادر و مادربزرگ هولمز با دیدن سوزن غش می‌کردند. بنابراین ظاهرا این ترس، سابقه خانوادگی داشت.

۲۳. یک خانواده قدرتمند

HolmesFam

پدر هولمز، کریستین راسموس هولمز چهارم، نایب رییس شرکت انرون بود. مادر او، نوئل آن داوست، کارمند کنگره آمریکا بود. جالب است که بدانید، پدر پدربزرگ هولمز، کریستین راسموس هولمز، یک پزشک دانمارکی بود. او با بتی فلیشمن، دختر چارلز لوئیس فلیشمن – موسس شرکت مخمر فلیشمن ازدواج کرده بود. دکتر هولمز بیمارستان عمومی سین‌سیناتی و دانشکده پزشکی سین‌سیناتی را تاسیس کرد.

۲۲. هولمز به مدرسه سنت جان در هیوستون رفت

EHschool

۲۳. یک نامه شگفت انگیز

EHtoddler2

در سن نه سالگی، هولمز می دانست که می‌خواهد برای دنیا چه کار کند. در نامه‌ای که به پدرش نوشته بود گفت: چیزی که من واقعا از زندگی می‌خواهم، کشف یک چیز جدید است. چیزی که بشر آن را ممکن نمی‌داند.

۲۰. او صدای خود را تغییر می‌دهد

Speakinglow

هولمز زمانی که در جمع صحبت می‌کند از صدای باریتون پایین استفاده می‌کند. به هرحال، همکاران قبلی متوجه شدند که صدای واقعی او چند اکتاو بالاتر است. شاید او فکر می‌کرد صدای پایین‌تر توجه بیشتری را جلب کرده (که واقعا می‌کرد) و او را در مقایسه با صدای خود، در موضع قدرتمندتری قرار می‌داد.

۱۹. الگوی او استیو جابز بود

stevejobs

هولمز، استیو جابز را تحسین کرده و تا جایی که می‌توانست از سبک او تقلید می‌کرد. لباس‌های او شامل یک یقه اسکی مشکی، یک کت اسپرت مشکی و شلوارهای مشکی می‌شد. تعجبی ندارد، در زمان موفقیت ترانوس، هولمز کارمندانی از اپل را استخدام می‌کرد تا برایش کار کنند.

۱۸. معنای ترانوس

Theranos

ترانوس درواقع ترکیبی از دو کلمه Therapy (درمان) و Diagnosis (تشخیص) است

۱۷. یک برنامه دقیق

stricttime

هیچ شکی نیست که هولمز یک فرد بسیار پرتلاش بود و کاری که انجام می‌داد را دوست داشت. ظاهرا، او روزی ۴ ساعت در روز می‌خوابید و هفت روز هفته را کار می‌کرد.

۱۶. او به ندرت پلک می‌زند

eh3

خیلی عجیب به نظر می‌رسد اما خیلی‌ها گفته‌اند زمانی که هولمز با آن‌ها مکالمه می‌کرد، به ندرت پلک می‌زد. او چشمان خود را به آن ها می‌دوخت و زمانی که صحبت می‌کرد پلک نمی‌زد.

۱۵. او ۱۷۰ سانتی‌متر قد دارد

EHwalking

۱۴. او یک برادر دارد

EH_Brother

هولمز یک برادر کوچک‌تر داشت به نام کریستین هولمز پنجم. او مسئول مدیریت محصول در ترانوس بود

رپورتاژ

۱۳. او وگان است

vegan

بر اساس گزارش‌ها، هولمز یک سبک زندگی دقیق داشت که شامل چیزهایی که می‌خورد می‌شد. او وگان بود و یکی از وعده‌های غذایی روزانه او ترکیب خیار، جعفری، کلم کالی، اسفناج، کاهو رومانو و کرفس بود.

۱۲. او در دوران دبیرستان یک شغل جانبی داشت

eh11

در دوران دبیرستان، هولمز جاه‌طلب سه واحد درسی به زبان ماندارین گذراند و شغل خود را آغاز کرد و به دانشگاه‌های چینی، کامپایلر C می‌فروخت. کامپایلرهای C برای پردازش زبان کامپیوتر از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر به کار می‌روند.

۱۱. او به استنفورد رفت

eh6

هولمز علاوه بر دانشجو بودن در دانشگاه پرستیژ، یک محقق دانشجو و دستیار آزمایشگاه در آزمایشگاه دانشکده مهندسی نیز بود. با این‌که در استنفورد آینده روشنی داشت، قبل از سال دوم ترک تحصیل کرد.

۱۰. او با مدیر ارشد عملیاتی خود رابطه داشت

eh4

اگرچه هولمز فقط ۱۸ ساله بود اما رابطه عاشقانه‌ای با مدیر ارشد عملیاتی ۳۷ ساله خود به نام سانی بالوانی داشت. ارتباطات و تجربه او، هولمز را در به دست آوردن چیزی که برای تاسیس آن‌چه که می‌خواست نیاز داشت، کمک کرد.

۹. شرکت قبل از ترانوس

eh8

در ۲۰۰۴، هولمز، درمان‌های فوری را در پالو آلتو، کالیفرنیا، تاسیس کرد. او می‌خواست با انجام آزمایش خون آن هم با استفاده از مقدار خیلی کم خون، سلامت عمومی را ارتقا دهد. این ایده، شامل گرفتن اطلاعات زیاد از یک قطره خون بود. درمان‌های فوری، چند ماه بعد به ترانوس تغییر نام داد.

۸. حالت پنهان

eh7

از ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۳ که زمان شروع به کار بود، هولمز، ترانوس را مخفی نگه داشت. این شرکت هیچ وبسایتی نداشت و نشریات نیز تا حدود ۹ سال چیزی از آن ننوشتند. در ۲۰۱۳، ترانوس – زمانی که برای انجام کارهای خود با والگرین شراکت کرد – شناخته شد.

۷. نتیجه والگرین

eh5

مشارکت با والگرین، تبلیغ زیادی برای ترانوس بود. والگرین، یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌ها در آمریکا در تکنولوژی در حال رشد آن بود. نیازی به گفتن نیست، این مسئله، این استارت-آپ نوپا را تقویت کرد. متاسفانه در ۲۰۱۶، والگرین تمام روابط خود با هولمز و ترانوس را، سخت‌گیرانه کرد.

۶. ترانوس ۸۰۰ کارمند داشت

eh12

ترانوس در زمان موفقیت خود، ۸۰۰ کارمند داشت.

۵. او در عرض یک سال، میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرد!

eh10

تا دسامبر ۲۰۰۴ ،تقریبا یک سال پس از تاسیس ترانوس، او توانست شش میلیون دلار را از پروژه کسب کند. در ۲۰۱۰، او ۹۲ میلیون دلار دیگر کسب کرد و ترانوس را رشد داد.

۴. دروغگو دشمن خداست!

EHAdult2

هولمز در دوران موفقیت ترانوس، ادعاهایی داشت. البته این دروغ‌ها در زمان شکست شرکت گریبان‌گیر او شدند. در یک ادعا، گفت که تکنولوژی ترانوس توسط وزارت دفاع آمریکا درموقعیت‌های جنگی به کار رفته است. و در یک دروغ دیگر، هولمز ادعا کرده بود که ترانوس در ۲۰۱۴ ،۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است. این مسئله کاملا غیر قابل باور بود. در آن سال، درآمد شرکت ۱۰۰۰۰۰ دلار بود.

۳. یک گزارش ناگهانی

eh13

در ۲۰۱۵، گزارش روزنامه نگار وال استریت، مشکلات جدی ترانوس را فاش کرد. زمانی که این گزارش ناگهانی و عجیب منتشر شد، کار شرکت تمام شد.

۲. اتهامات مجرمانه

orangeblack

در ژوئن ۲۰۱۸، هیئت منصفه فدرال، هولمز، مدیر عامل سابق ترانوس و سانی بالوانی را به نه مورد تخلف مالی و دو مورد تبانی برای کلاهبرداری متهم کرد. هولمز و بالوانی در دو نقشه مجرمانه، یکی فریب سرمایه‌گذاران و دیگری فریب پزشکان و بیماران نقش داشتند.

۱. مجازات

Elizabeth Holmes 9

در سال ۲۰۱۸ یک دادگاه فدرال در آمریکا هولمز و بالوانی(نامزد سابق وی) را به تقلب و کلاهبرداری متهم کرد. این دادگاه سرانجام در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و این دو در خصوص اتهام کلاهبرداری از سرمایه گذاران محکوم شدند. الیزابت هولمز به ۱۱ سال و سه ماه حبس که از امروز شروع می‌شود و همچنین پرداخت ۴۵۲ میلیون دلار جریمه به افراد متضرر محکوم شد. بالوانی نیز به ۱۲ سال و ۱۱ ماه حبس محکوم شد.

 

نوشته‌های مرتبط