۲۰ شگفت انگیزترین خواص بلوط برای سلامتی و درمان بیماری ها

درخت‌ها، در تمام فرهنگ‌های دنیا سمبل زندگی و منبع سلامتی هستند. در روستاهای اروپای شرقی، درختان منبع انواع درمان‌هایی هستند که مردم از ریشه، پوسته، برگ، غنچه و گل‌های آنها می‌سازند. یک داروخانه‌ی عظیم در پس پوسته یک درخت قرار دارد که درمان‌های معجزه آسایی دارد و هم اکنون در دسترس شما هستند. در این‌جا ۲۰ شگفت انگیزترین خواص بلوط را به شما معرفی می‌کنیم.

خواص بلوط برای سلامتی از نظر گیاه درمانی بلوط در سرتاسر قاره اروپا گسترده است، در ارتفاعات زیر ۶۰۰-۷۰۰ متر. درخت بلوط در آوریل و می و در شرایط مطلوبی شکوفه می‌دهد و می‌تواند تا ۱۰۰۰ سال عمر کند. پرورش این درخت آسان است، عاشق خاک‌های نرم و سرشار از گیاخاک است.

خواص بلوط

قابض، ضدالتهاب، خون‌ایستایی (فرآیند پیشگیری از هدر رفتن خون از عروق سالم و توقف خونریزی از عروق صدمه، م.)، ضداسهال، ضدعفونی کننده، ترمیم کننده‌ی زخم‌ها، تقویت‌کننده‌ی بافت، ضدعرق.

۷ استفاده خوراکی از بلوط و ۴ درمان خانگی

استعمال خارجی بلوط برای ترشح بیش از اندازه‌ی اسید معده، زخم معده، اسهال، التهاب روده کوچک، زخم اثنی عشر و هموروئید فوق‌العاده است. در این‌جا ۳ روش استفاده از بلوط را برای این شرایط معرفی می‌کنیم.

روش ۱:

– ۲ قاشق چایخوری پوسته‌ی خرد شده‌ی درخت بلوط به ازای هر فنجان آب سرد.

– این ترکیب را ۲۰-۳۰ دقیقه بجوشانید.

– روزی ۲ فنجان از این جوشانده را بین وعده‌های غذایی و به صورت شیرین نشده مصرف کنید.

روش ۲:

– ۲ قاشق چایخوری پودر پوسته‌ی بلوط را در هر فنجان آب به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بجوشانید.

– درب آن را بگذارید و اجازه دهید این جوشانده خنک شود.

– روزی ۱-۲ فنجان مصرف کنید.

روش ۳:

– از ۱ قاشق چایخوری شکوفه خرد شده و بوداده‌ی آن قهوه درست کنید.

– هر روز صبح ۱ فنجان قهوه شیرین نشده بلوط را با معده خالی مصرف کنید.

– اگر با مشکل اسهال روبه‌رو هستید، این کار به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند.

دیگر مزیت سلامتی بلوط برای کم‌خونی و راشیتیسم است. ۱ قاشق چای‌خوری پودر میوه‌ی بلوط بوداده و خرد شده به ازای هر فنجان آب داغ بردارید. به مدت ۱-۲ دقیقه بجوشانید و صاف کنید. روزانه ۲-۳ فنجان مصرف کنید.

۱۵ مهمترین خواص برگ بلوط برای سلامتی که شگفت زده تان میکند

۱۲ کاربرد خارجی بلوط با دستور‌العمل‌های دقیق

۱. هموروئید، یخ‌زدگی، عرق کردن بیش از اندازه‌ی پا و کف دست

با ۲۰ تا ۳۰ گرم از پوست بلوط خرد شده در ۱ لیتر آب، یک محلول تهیه کنید. با استفاده از این محلول قسمت‌های دارای مشکل را به صورت موضعی شستشو دهید. برای عرق کردن بیش از حد پاها، دستورالعمل تهیه‌ی اسپری پا را که در ادامه‌ی همین مقاله آمده، بخوانید.

خواص بلوط ۲: لیکوریا

با استفاده از ۲ قاشق غذاخوری از پوست بلوط خرد شده به ازای هر فنجان آب، یک محلول آماده کنید. از این محلول برای شستشوی واژن به صورت دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار شب، درست قبل از خواب، استفاده کنید.

۳. ژنژیویت (التهاب لثه)

برای درمان ژنژیویت با استفاده ۱۰ گرم پوست و ۱۰۰ میلی‌لیتر الکل تنتور بلوط آماده کنید. به این صورت که هر دو ماده را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و اجازه بدهید مواد به مدت ۱۰ روز خیس بخورند، اما دقت کنید که بطری را ۲ تا ۳ بار در روز تکان دهید. در نهایت ترکیب را صاف کنید و آن را در شیشه‌های کوچک و تیره رنگ بریزید. سپس در بطری‌ها را با چوب پنبه محکم ببندید. ۱۰ تا ۱۵ قطره از این تنتور را به یک فنجان آب سرد (درجه حرارت اتاق) اضافه کنید، و با استفاده ازترکیب غرغره کنید. لثه‌ها را را مالش بدهید و پس از آن خوب دهان‌تان را آبکشی کنید.

۴. خشک کردن شیر مادر (اثر ضدشیرآوری)

با استفاده از ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پوست بلوط خرد شده در یک فنجان آب، ضماد گرم آماده کنید و آن را به صورت موضعی استفاده کنید.

۵. بیماری‌های دهان، درد دندان، رینوفارنژیت، فارینژیت حاد یا مزمن

با اضافه کردن ۳ تا ۴ قاشق چایخوری از پوست بلوط پودر شده به ۲۵۰ میلی‌لیتر آب، یک دمنوش آماده کنید. برای رفع بیماری‌های دهان، دهان‌تان را با این دمنوش شستشو دهید. برای رینوفارنژیت و فارنژیت حاد یا مزمن، این دمنوش گرم را برای غرغره کردن به صورت دو تا سه بار در روز استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از یک پد پنبه‌ای این دمنوش را برای رفع یخ‌زدگی به کار ببرید.

رپورتاژ

خواص بلوط ۶: هموروئید

با استفاده از ۱۰ گرم پوست درخت بلوط خشک شده و خرد شده به ازای هر فنجان آب، یک محلول آماده کنید. ترکیب آب و پوست بلوط را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید، روی آن را بپوشانید و کمی صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید و ولرم شود. دمنوش را خوب صاف کنید. برای شستن مناطق آسیب‌دیده این دمنوش استفاده کنید.

خواص بلوط ۷:  ریزش مو

۴ قاشق چایخوری پودر پوست بلوط را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید. مایع حاصل را روی ریشه‌ی موهای‌تان در تمام قسمت‌های کف سرتان استعمال کنید. شما همچنین می‌توانید این محلول را برای شستشوی یا مالش کف سر به صورت هفتگی یا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

۳ کار برد برگ، گل و میوه‌ی بلوط برای سلامتی

تدخین بلوط برای پاک کردن خانه از انرژی‌های بد

برای انجام این کار شما به شن و ماسه، قوری مقاوم در برابر حرارت و زغال چوب نیاز دارید. ۱ قسمت برگ بلوط، گل بلوط، مریم گلی، تخم گزنه و نعناع وحشی به صورت خشک‌شده و خردشده و ۳ قسمت صمغ سیاه کاج را با هم مخلوط کنید. ۱/۴ قاشق چایخوری از این ترکیب را روی یک تکه زغال چوب داغ شده بریزید. زغال چوب به زودی شروع به تدخین می‌کند، بنابراین شما به یک تکه کاغذ نیاز دارید تا دود را به سمت دیوارهای خانه هدایت کنید. شما باید این کار را از دیوارهای شرقی خانه شروع کنید. فرآیند پاکسازی تدخین باید به یک درب یا پنجر‌ه‌ی باز منتهی شود، جایی که انرژی‌های منفی که در خانه جمع شده‌اند، خانه را ترک خواهند کرد. هنگامی این کار را انجام دادید، پنجره‌ها را باز کنید تا کل خانه را هوای تازه بگیرد.

اسپری ۱۰۰ طبیعی ضد تعریق پا با برگ‌های بلوط

مواد مورد نیاز برای آماده کردن این اسپری: ۵ برگ بلوط تازه، مقدار کمی آویشن و مریم‌گلی وحشی، ۱/۴ لیتر آب و ۱ قاشق چایخوری بی‌کربنات سدیم. برگ‌های بلوط و مریم‌گلی و آویشن وحشی خوب خرد کنید و آنها را در یک قوری بریزید. آب داغ را روی آنها بریزید، کمی صبر کنید تا چای خنک شود و سپس آن را خوب صاف کنید. بی‌کربنات سدیم را در یک بطری اسپری با ظرفیت ۱۰۰ میلی‌لیتر اضافه کنید. باقی بطری را با این چای گیاهی پر کنید، در بطری را محکم ببندید. حالا شما اسپری طبیعی ضد تعریق پای خودتان را دارید که برای استفاده آماده است. توجه! این اسپری می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای رنگی را روی کفش‌های سفید بر جای بگذارد.

میوه‌ی بلوط جایگزین سالمی برای قهوه است

برای تهیه‌ی نوشیدنی بلوط مقداری میوه‌ی بلوط، آب و هل نیاز دارید. پوست میوه‌های بلوط را را جدا کنید و داخل آنها را خوب خرد کنید. خرده‌های مغز میوه‌ی بلوط را روی حرارت متوسط در یک تابه بدون روغن تفت بدهید. کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را به آرد تبدیل کنید. آرد مغز بلوط را در یک ظرف دارای در محکم نگهداری کنید. برای تهیه‌ی این نوشیدنی، ۱ قاشق چایخوری از این پودر را داخل ۱ فنجان آب گرم بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس یک قاشق پودر هل را به آن اضافه کنید.

شما می‌توانید برای بهبود طعم کمی شیر هم به آن اضافه کنید. نکته: اگر میوه‌های بلوط را یک روز قبل در آب خیس بگذارید، جدا کردن پوست آنها راحت‌تر خواهد بود. با خیس گذاشتن آنها پوست‌شان می‌ترکد و شما به آسانی می‌توانید آنها را جدا کنید. با این کار، آرد مغز بلوط نیز تلخی کم‌تری خواهد داشت.

استفاده از بلوط در طب سنتی

اخیرا استفاده از پوست بلوط و به خصوص برگ این درخت کم‌تر محبوب است، اما چند دهه پیش، قسمت‌های مختلف درخت بلوط برای درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده قرار می‌گرفت. پوست و میوه‌ی بلوط برای درمان هیپرتروفی طحال و کبد ناشی از سوء مصرف الکل استفاده می‌شد. در کودکان، میوه‌ی بلوط برای درمان و جلوگیری از راشیتیسم و اسکروفولا (خنازیل) مورد استفاده قرار می‌گرفت.

متخصصین درمان طبیعی، حمام نشیمن با استفاده از جوشانده‌ی پوست بلوط را به خانم‌هایی که از ترشح واژن رنج می‌برند، توصیه می‌کنند. اثرات این روش درمانی بلافاصله قابل‌مشاهده است. سابقا پوست، میوه و حتی برگ بلوط برای کاهش علائم مربوط به مالاریا استفاده می‌شد. بلوط با موفقیت در درمان پرولاپس رحمی و هموروئید نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خواص برگ بلوط

۱. به عنوان یک آنتی‌اکسیدان علیه رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند

۲. از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند

۳. از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند

۴. زخم‌های سطحی را به سرعت التیام می‌دهد

۵. به درمان زخم معده کمک می‌کند

۶. التهاب موضعی را کاهش می‌دهد

۷. با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند

۸. از رخ دادن تصلب شرایین جلوگیری می‌کند

۹. فشار خون را کاهش می‌دهد

۱۰.  به درمان دیس‌لیپیدمی کمک می‌کند

۱۱. به درمان تب کمک می‌کند

۱۲. سبب توقف خونریزی می‌شود

۱۳. سوزش پوست را کاهش می‌دهد

۱۴. به عنوان یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند

۱۵. ناحیه‌ی زخمی پوست را تسکین می‌دهد

نوشته‌های مرتبط