چگونه می توان اطلاعات حقوقی خود را با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی افزایش داد؟

مشاوره حقوقی زمانی مطرح است که یک متخصص مجاز در زمینه حقوقی مانند وکیل نظر خود را در مورد وضعیت حقوقی خاصی که ممکن است در آن قرار بگیرید، ارائه می‌دهد. برای یک وکیل یا مشاور حقوقی مهم است که قبل از ارائه مشاوره حقوقی، مورد خاص شما را به طور کامل درک کند. برخلاف اطلاعات حقوقی، مشاوره حقوقی به مشاوره کتبی یا شفاهی در مورد یک موضوع حقوقی اشاره دارد که بر حقوق و مسئولیت‌های شخص دریافت کننده مشاوره تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، مشاوره حقوقی واقعی مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق قانون است که در مورد شرایط خاص یک شخص صدق می‌کند. از نظر حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی مشابه وکالت است و فقط وکیل و یا مشاور حقوقی متخصص می‌تواند مشاوره حقوقی واقعی با وی داشته باشد. به دلیل تعهداتی که از ارائه چنین مشاوره حقوقی ناشی می‌شود، مشاوره کننده نیز در نتیجه اطلاعات داده شده به حقوق و مسئولیت‌های خاصی ملزم است.

ویژگی ‌های مشاوره حقوقی تخصصی

به طور خلاصه، مشاوره حقوقی تخصصی دارای ویژگی های زیر است:

  • نیاز به دانش حقوقی، مهارت، آموزش و قضاوت دارد.
  • قانون خاصی را برای مجموعه‌ای از شرایط خاص اعمال می‌کند.
  • بر حقوق یا مسئولیت های قانونی اشخاص تأثیر می‌گذارد.
  • حقوق و مسئولیت هایی را در مشاوره دهنده ایجاد می‌کند.

مشاوران حقوقی چه کسانی هستند؟

مشاوران حقوقی به افرادی اطلاق می‌شود که دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های حقوق همه گرایش‌ها، الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی و الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و حقوق اسلامی هستند. مشاورهای حقوقی یا در دفتر و سازمان‌های مختلف برای تنظیم امور قراردادها مشغول به کار هستند یا به ‌طور مجزا برای کمک به شهروندان در امور دعاوی، ازدواج، پژوهشی، تنظیم قراردادها، ثبت کسب ‌و کارها و… به مردم مشاوره و راهنمایی می‌دهند. تمامی اشخاص برای تنظیم قراردادها یا هر مشکل حقوقی دیگری بهتر است در ابتدای کار از مشاوران حقوقی کمک بگیرند، تا این وکلا با بررسی دقیق بتوانند تمام نکات قرارداد را بسنجند و از بروز هر گونه ضرری در کار جلوگیری کنند.

مزایای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی

رپورتاژ

استفاده از خدمات مشاوران حقوقی و وکلای حرفه‌ای در پرونده‌ها و مسائل حقوقی مزایای بسیاری دارد که مهم ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • در پرونده‌ها از اطاله دادرسی جلوگیری می‌شود: همان‌ طور که می‌دانیم اکثر اشخاص با اصطلاحات و روال‌های قانونی آشنایی ندارند یا حتی تا به ‌حال برخی از اصطلاحات حقوقی به گوش‌شان نخورده است. به ‌عنوان‌ مثال در تنظیم قرارداد خرید ماشین که می‌توان گفت اکثر مردم حداقل یک ‌بار انجام داده‌اند، از اکثر مفاد و قوانین درون قرارداد اطلاع نداشته و فقط می‌دانند که باید مشخصات خریدار و فروشنده را وارد کنند، این درحالی است که موارد بسیار مهم و حیاتی دیگری در این نوع قراردادها و معاملات وجود دارد که کمتر کسی از آنها آگاه است. بنابراین اگر از یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه استفاده شود هیچ‌گاه مشکل و دردسری حقوقی و قضایی برای فردی ایجاد نمی‌شود.
  • استفاده از راهکارهای متخصصان حقوقی: فرقی ندارد که شما شهروند ایران باشید یا در خارج از ایران زندگی کنید. شما در هرحال نیاز به شخصی دارید که همه قوانین به‌ روز کشورتان را بشناسد و در مواقع ضروری به شما کمک کند. پس این اصلی‌ترین هدف از درخواست مشاوره حقوقی است، زیرا ممکن است شما به قوانین تسلط کافی نداشته باشید یا زمان کافی برای این‌ که قوانین را بررسی کنید نداشته باشید، در نتیجه نیاز به فردی خواهید داشت که از قوانین حاکم بر کشور شما آگاه باشد.
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: بسیاری از دعاوی مطرح‌ شده در دادگاه‌ها بی ‌اساس و بی ‌فایده است که شاید به خاطر یک دعوای خانوادگی یا خصومت شخصی طرح شده است. در نتیجه این موارد فقط زمان را تلف می‌کند و می‌تواند کار و زندگی اشخاص را مختل سازد. با استفاده از درخواست مشورت حقوقی می‌توانیم با زمان و هزینه کمتر این پروسه قانونی را به ‌راحتی و با آرامش خاطر طی کنیم و خیالمان از این بابت راحت است که تمامی جوانب قانونی به درستی رعایت می‌شود.
  • تنظیم قراردادها به صورت اصولی: مشاور حقوقی باید با بررسی کامل مفاد قرارداد همه خسارات و مسئولیت‌ها و اختیارات فسخ، ضمانت‌ها و همه شروط عقد را در قرارداد پیش ‌بینی کند. مشاور قرارداد باید با دقت قرارداد را بررسی کند تا ابهامی وجود نداشته باشد و کارفرما دچار مشکل نشود. همچنین باید تمامی قوانین مطابق مقررات کشور درج شود چراکه در صورت مغایرت با قانون، کل قرارداد فسخ و باطل می‌شود و ممکن است ضررهای مالی بسیاری به کارفرما وارد شود.
  • قدرت استدلال بی ‌اندازه برای موفقیت در پرونده: در برخی موارد افراد در دادگاه توانایی بیان استدلال و یا دفاع از خود را ندارند که دادگاه برای آن‌ها درخواست مشاوره حقوقی یا وکیل می‌دهد تا بتوانند در شرایطی عادلانه از حق خود دفاع کنند. از مهم ‌ترین مزایایی که یک مشاور حقوقی خوب برای شما دارد، فن بیان و دانستن زبان قانون است که این مهم شما را در بیان دفاعیات خود راحت می‌کند. بنابراین با بیان دقیق یک مشاور یا وکیل خوب در صورتی که حق با شما باشد، دادگاه به نفع شما رای خواهد داد و نتیجه امر چیزی است که مقبول شما است.

خدمات مشاوره حقوقی

مشاور حقوقی چه وظایفی دارد؟

برای ارائه موفقیت آمیز مشاوره به کارفرمایان شرکت‌ها، مشاوران حقوقی باید قادر به انجام کارهای مختلف باشند که موارد زیر را می‌توان وظایف و مسئولیت های اصلی مشاور حقوقی‌ در نظر گرفت:

  • پیش نویس و مذاکره قراردادها: مشاوران حقوقی از قراردادهای مشاوره‌ای گرفته تا توافق نامه های همکاری باید با تنظیم شرایط انواع قراردادها آشنا باشند. این مسئولیت شامل بررسی قراردادهای موجود و ایجاد اسناد جدید است.
  • اطمینان از انطباق با قوانین شرکت: مشاوران حقوقی باید به قوانین شرکت مسلط باشند و تمام فرآیندها و اقدامات شرکت را از نظر انطباق با محدودیت های قانونی بررسی نمایند. این وظیفه ایجاب‌ می کند که مشاوران حقوقی تمام آیین نامه ها و مقررات مرتبط با یک کسب و کار خاص را به خوبی بدانند.
  • مشاوره در زمینه روابط کارگر و کارفرما: در مورد مسائل مختلف محیط کار و اختلافات کارگری و دیگر تضادهای مرتبط با کارکنان از دانش حقوقی خود در این حوزه، برای رفع این اختلافات کمک‌ می‌گیرند.
نوشته‌های مرتبط