بیماری پیسی :8 درمان خانگی بیماری پوستی پیسی که واقعا عالی هستند

بیماری پیسی که با نام ویتیلیگو (واژه‌ی پزشکی این اختلال پوستی) نیز خطاب می‌شود، سبب پدیدار شدن لکه های سفید به طور ناگهانی و بدون الگوی خاصی روی پوست می‌شود. این لکه های سفید که محدود به جای خاصی از بدن نیستند، می‌توانند روی پوست صورت، دست‌ها، بازوها، ساق پا و غیره پدیدار شوند، و ممکن است ظاهر بسیار زشتی داشته باشند. یکی از دلایل مهم رخ دادن لکه‌های سفید عملکرد نادرست سلول‌های پوستی تولیدکننده‌ی ملانین است.

۱. بادام و لیمو

آبلیمو می‌تواند به خلاصی از سلول‌های مرده پوست و بهبود رنگ پوست کمک‌می‌کند. آبلیمو برای درمان خیلی از مشکلات پوستی به‌کار رفته‌است. وقتی آبلیمو با بادام ترکیب‌می‌شود، به یکی از درمان‌های خانگی موثر برای پیسی تبدیل‌می‌شود. استفاده منظم از لیمو و بادام می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی لکه‌های سفید را برطرف‌کند. بادام دارای منبع عالی از ویتامین‌ای است که می‌تواند پوست را مرطوب‌کرده و رنگ طبیعی پوست را برمی‌گرداند.

این کار را انجام‌دهید:

– بادام‌ها را آسیاب‌کرده و آبلیمو مخلوط‌کنید

– این خمیر ضخیم را بر لکه‌های سفید بگذارید

– آن را چندساعت گذاشته و با آب ولرم بشویید

باید این درمان را چندبار در هفته به‌مدت یک یا دوماه تکرارکنید. اگر به بیماری پیسی دچارید، به‌یادداشته‌باشید که پوست‌تان به آفتاب حساس است. بنابراین، زمان استفاده از خمیر ساخته‌شده از لیمو و بادام، نباید بیشتر از ۸ ساعت بیرون از خانه باشید.

۲. دانه کنجد و زردچوبه

می‌دانبم زردچوبه یکی از درمان‌های موثر برای پیسی است. ترکیب دانه کنجد با زردچوبه برای درمان بیماری پیسی ایده خوبی است. دانه کنجد منبع عالی از مس است که برای جذب رنگدانه و ازبین‌رفتن لکه‌های سفید موثر است. مس توانایی تحریک تولید ملانین در پوست را دارد. به‌علاوه، ترکیب زردچوبه و دانه کنجد ملانوسیت‌ها را افزایش‌می‌دهد، از گسترش و پیشرفت پیسی جلوگیری‌می‌کند. برای استفاده از دانه کنجد و زردچوبه به‌عنوان یکی از درمان‌های پیسی، فقط باید صبورباشید و درمان با دانه کنجد و زردچوبه را منظم حداقل یک ماه انجام‌دهید.

این کار را انجام‌دهید:

– دانه کنجد را آسیاب‌کنید و آن را با پودر زردچوبه ترکیب‌کنید تا خمیری بسازید

– خمیر را بر نواحی آسیب‌دیده بگذارید

– اجازه‌دهید یک یا دو ساعت بر پوست‌تان بماند

– آن را با آب ولرم بشویید.

برای رسیدن به نتیجه دلخواه این درمان را تکرارکنید

۳. برگ انار

انار، گیاهی با برگ‌های کوچک و شاخه‌ای، مزه‌ای شیرین و دانه‌هایی به‌رنگ قرمز تیره دارد. این میوه بومی مصر است. هر قسمت انار شامل میوه، غشا، پوست، ریشه، دانه، گل‌ها و حتی برگ‌ها دارای فواید سلامتی است. برای مثال، برگ‌های انار برای درمان بی‌خوابی، دردشکمی، یرقان، اسهال، سرفه و اگزما به‌کار رفته‌است. برگ‌های انار دارای خواص ضدباکتری و ضدالتهاب است. این میوه سرشار از موادمغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین است که سیستم ایمنی شما را تقویت‌کرده و فرآیند درمان را تسریع‌می‌کند. برای بهبود وضعیت‌تان، می‌توانید روزانه یک انار خوشمزه را بخورید یا آب‌انار را بنوشید.

اگر می‌خواهید لکه‌های سفید روی پوست‌تان را کم‌رنگ کنید، می‌توانید از برگ‌های انار استفاده‌کنید.

این کار را انجام‌دهید:

– مقداری برگ انار آماده‌کنید

– آن‌ها را آسیاب‌کرده و پودرکنید

– پودر انار را در یک فنجان آب گرم بگذارید.

– آن را بنوشید

۴. دانه‌های تربچه

دانه‌های تربچه به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای بیماری پیسی و دیگر عفونت‌های پوستی درنظرگرفته شده‌اند. استفاده منظم از دانه‌های تربچه بر نواحی آسیب‌دیده پوست می‌تواند لکه‌های سفید را کم‌رنگ‌کند و با ازبین‌بردن سلول‌های پوستی مرده و تحریک تولید سلول‌های پوستی جدید به خلاصی از عفونت کمک‌می‌کند. برای دانستن نحوه استفاده از دانه‌های تربچه به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای پیسی، دستورالعمل زیر را بخوانید:

به این مواد نیاز خواهیدداشت:

– یک مشت دانه تربچه

-۲ قاشق‌چایخوری سرکه‌سیب رقیق‌شده

این کار را انجام‌دهید:

رپورتاژ

– دانه‌های تربچه را آسیاب‌کرده و با سرکه‌سیب مخلوط‌کنید تا خمیری به‌دست‌آید

– این خمیر را بر لکه‌های سفید روی پوست‌تان بگذارید

– اجازه‌دهید ۳۰ دقیقه بر پوست بماند

– آن را با آب گرم بشویید

۵. برگ‌های ریحان و آبلیمو

برگ‌های ریحان به‌خاطر خواص ضدباکتری و ضد ویروسی معروف‌هستند. برگ‌های ریحان چه به‌شکل داخلی استفاده‌شوند چه موضعی برای پوست مفیدند. آبلیمو در بهبود رنگ پوست و ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست موثر است. ترکیب برگ‌های ریحان و آبلیمو به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای بیماری پیسی درنظرگرفته‌می‌شوند. ترکیب برگ‌های ریحان و آبلیمو می‌تواند با تحریک تولید ملانین لکه‌های سفید را کمرنگ‌تر کند.

به این‌ مواد نیاز خواهیدداشت:

– مقداری برگ ریحان

– یک یا دو قاشق‌چایخوری آبلیمو

این کار را انجام‌دهید:

– برگ‌های ریحان را له‌کرده و با آبلیمو ترکیب‌کنید

– این محلول را سه بار در روز بر پوست بگذارید

– بگذارید۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از شستن با آب ولرم بر پوست بماند.

۶. روغن نارگیل

علاوه‌بر روغن زیتون، روغن نارگیل هم یکی از درمان‌های خانگی برای بیماری پیسی است. زیرا روغن نارگیل خصوصیات ضدباکتریایی، ضدقارچی یا ضدانگلی دارد. استفاده از روغن نارگیل می‌تواند به کم‌رنگ‌کردن لکه‌های سفید بر پوست کمک‌کند. اگر روزانه از این درمان استفاده‌کنید، می‌توانید ظاهر خود را بهبودبخشیده و اعتمادبه‌نفس بیشتری بیابید.

این کار را انجام‌دهید:

– ۴ تا ۶ قطره روغن نارگیل بردارید

– دست‌های‌تان را به هم بمالید تا روغن گرم‌شود

– آن را بر لکه‌های سفید بگذارید

– آن را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر پوست‌تان بگذارید

– با آب گرم بشویید

۷. روغن فلفل سیاه

پیسی درمان ندارد. به‌هرحال، درمان‌های خانگی متعدد برای پیسی به بهترشدن شرایط و آرام‌ترکردن شما کمک‌می‌کنند. یکی از این درمان‌های فوق‌العاده که قصدد اریم در این مقاله معرفی‌کنیم روغن فلفل‌سیاه است. پپرین موجود در روغن فلفل‌سیاه به این مزیت کمک‌می‌کند. بر اساس بعضی از مطالعه‌ها، پپرین نقش مهمی را در تحریک ملانوسیت‌ها در پوست‌تان ایفامی‌کند. مطالعات بیشتری درمورد اثرات روغن فلفل‌سیاه لازم است. به‌هرحال، می‌توانید این درمان را امتحان‌کنید زیرا بعضی از مبتلایان به پیسی آن را موثردیدند.

این کار را انجام‌دهید:

– مقداری روغن فلفل‌سیاه بردارید

– آن را بر لکه‌های سفید بگذارید

– بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر پوست بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

۸. روغن زیتون

بیماران مبتلا به پیسی باید از رژیم غذایی سالمی پیروی‌کنند. اگر دچار پیسی هستید باید به رژیم‌تان به‌ویژه رژیم روغن‌های خوراکی توجه‌کنید. زیرا روغن خوراکی متفاوت تاثیرات متفاوتی بر درمان پیسی می‌گذارند. این می‌تواند از گسترش علائم پیسی جلوگیری‌کند. گفته‌می‌شود روغن زیتون یک انتخاب ایده‌آل برای مبتلایان به پیسی است زیرا روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین است. بنابراین، بیماران پیسی باید روغن زیتون را در برنامه‌غذایی خود بگنجانند. روغن زیتون سرشار از ویتامین‌های کا، اف، ای، دی، آ، ویتامین قابل‌حل در چربی، آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتونوئیدهاست. مصرف روغن زیتون می‌تواند کارایی ویتامین را در بیماران مبتلا به بیماری پیسی کنترل‌کند. رژیم غذایی روغن زیتون می‌تواند متابولیسم بدن را بالابرده، وضعیت تعادل تغذیه‌ای را برگردانده، ایمنی بدن را بهبودبخشیده و گردش خون را افزایش‌دهد که در درمان بیماری پیسی موثر است.

این باور وجوددارد که استفاده از روغن زیتون پوست را نرم‌ و بی‌عیب‌ونقص کرده زیرا رطوبت‌پوست را تامین‌کرده و قابلیت‌ارتجاعی پوست را افزایش‌می‌دهد. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک در زمان استفاده روغن زیتون بر پوست به راحتی و به‌طور موثر جذب‌می‌شوند. به‌علاوه، کاربرد روغن زیتون به درمان پیسی هم کمک‌می‌کند.

نوشته‌های مرتبط