12 بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون ها در دهه‌ی 20، 30 و 40 زندگی

سطح هورمون ها می‌تواند تاثیر زیادی بر بدن و سلامتی‌تان داشته باشد. در حقیقت، آن‌ها همه چیز را کنترل می‌کنند، از اشتها گرفته تا میل جنسی و، البته، آن عددی که با رفتن روی ترازو می‌بینید! در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۲ بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون ها در دهه‌ی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ زندگی را بشناسید.

بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون ها

و علی‌رغم نقش اساسی و مهمی که هورمون‌ها در سلامت کلی ما ایفا می‌کنند، به راحتی ممکن است تعادل‌شان بر هم بخورد. استرس، کمبود خواب، و مصرف کافئین می‌توانند موجب بر هم خوردن سطح هورمون‌ها شوند و نشانه‌هایی از جمله تغییرات خلقی، افزایش وزن و خستگی را ایجاد کنند. علاوه بر این، سطح هورمون شما با بالا رفتن سن‌تان تغییر می‌کند و نیازهای هورمونی شما می‌تواند بر اساس گروه سنی شما متفاوت باشد.خوشبختانه، گنجاندن چند ماده‌ی غذایی که برای متعادل کردن سطح هورمون‌ها تاثیر زیادی دارند، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تراز کردن سطح هورمون‌ها است. این مواد غذایی می‌توانند به افزایش سطح انرژی، کاهش استرس و کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کنند. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به مواد غذایی که باید در سالهای ۲۰، ۳۰ و ۴۰ زندگی‌تان مصرف کنید تا سطح هورمون‌های‌تان متعادل بماند.

بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون ها در دهه‌ی ۲۰ زندگی

۱. دارچین

این ادویه با مقدار زیادی از خواص متعادل‌کننده‌ی هورمون‌ها همراه است. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که دارچین می‌تواند سطح انسولین را تحت کنترل نگه دارد و در عین حال اثرات زیر را در بدن دارد:

– علائم سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد

– سطح قند خون را کاهش می‌دهد

– توده‌های بدنی بدون چربی را افزایش می‌دهد

۲. شکلات تلخ

این یکی خبر خوبی برای دوستداران شکلات است! ثابت شده‌است که شکلات تلخ سطح ترشح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول هورمونی است که وقتی استرس دارید توسط غدد فوق‌ کلیوی آزاد می‌شود. اما به یاد داشته باشید که هرچند یکی دو تکه شکلات تلخ زمانی که برای امتحان استرس دارید یا یک روز طولانی را در محل کار سپری کرده‌اید، عالی است اما در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کنید.

۳. ماهی سالمون

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون می‌تواند به افزایش حساسیت به انسولین منجر شود و به این ترتیب به تولید انسولین کم‌تر و کاهش سنتز آندروژن کمک کند. آندروژن‌ها نوعی هورمون هستند که باعث تولید چربی در پوست می‌شوند و سطوح بالای آن‌ها ممکن است با جوش و آکنه مرتبط باشند.

بهترین خوراکی برای افزایش میل جنسی زنان و مردان, سالمون

۴. چای سبز

چای سبز نه تنها مزایای زیادی برای سلامتی دارد، بلکه ممکن است باعث افزایش سطح ترشح اپی‌نفرین شود، هورمونی که می‌تواند در طول زمانی که استرس شدید دارید، انرژی بیش‌تری را برای بدن تامین کند. این ویژگی چای سبز برای کسانی که بیست سالگی را پشت سر گذاشته‌اند و به دنبال شروع زندگی حرفه‌ای هستند، واقعا عالی است.

بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون ها در دهه‌ی ۳۰ زندگی

۱. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی مقدار مناسبی از ویتامین D، نوعی هورمون است که برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی اهمیت دارد. به دست آوردن ویتامین D کافی از طریق مواد غذایی یا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد:

رپورتاژ

– بهبود سلامت استخوان

– کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان

– تثبیت سطح قند خون

– تقویت سیستم ایمنی بدن

۲. آووکادو

آووکادو میزان فراوانی از چربی‌هایی دارد که برای قلب بسیار مفید هستند و در عین حال می‌تواند به شما در حفظ سطح نرمال کلسترول کمک کند. کلسترول برای تولید بسیاری از هورمون‌های مهم در بدن ضروری است.

۳. کلم کالی

این گیاه برگدار سبز ریزمغذی‌های فراوان و ویژگی‌های زیادی برای بهبود اوضاع سلامتی دارد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که افزایش مصرف سبزیجاتی مانند کلم می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

کالی, خوراکی های ضد سرطان

بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون: ۴. فندق برزیلی

این آجیل مواد مغذی فراوانی دارد و یکی از بهترین منابع سلنیوم محسوب می‌شود که نوعی ماده‌ی ضروری در تولید هورمون‌های تیروئید است. بروز تغییرات در عملکرد تیروئید می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند خستگی، ضعف و افزایش وزن شود.

بهترین خوراکی برای تنظیم هورمون ها در دهه‌ی  ۴۰ و بعد از آن زندگی

۱. تمپه

این محصول تخمیری از سویا حاوی مقادیر فراوانی از فیتواستروژن‌ها است، نوعی ترکیب گیاهی که اثر استروژن را در بدن تقلید می‌کند. چون سطح استروژن با بالا رفتن سن به مرور کم و کم‌تر می‌شود، خوردن غذاهایی مانند تمپه می‌تواند سطح ترشح هورمون را در حین بالا رفتن سن‌تان در حد اعتدال نگه دارد.

۲. تخم کتان

تخم کتان پودر شده یکی دیگر از منابع عالی برای فیتواستروژن‌ها است و ثابت شده‌است که به عنوان درمان جایگزینی هورمون در کاهش برخی از علائم یائسگی موثر است.

۳. ماست

این محصول لبنی کلسیم بسیار زیادی دارد، ماده‌ای معدنی که وقتی پای سلامت استخوان در میان باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. ماست ممکن است با تنظیم مقادیر هورمون پاراتیروئید، هورمونی که مقدار کلسیم در استخوان‌ها و خون شما را کنترل می‌کند، تاثیر خود را در بدن بگذارد.

۴. کینوآ

با افزایش سن، متابولیسم شما کم کم کند می‌شود و وزن‌تان هم به مرور بالاتر می‌رود. اگر متوجه شده‌اید که سطح گرسنگی‌تان از کنترل خارج شده، ممکن است هورمون‌ها مسبب آن باشند. گرلین، که به عنوان هورمون گرسنگی نیز شناخته می‌شود، مسئول تحریک گرسنگی است. کینوآ، هم فیبر فراوانی دارد و هم سرشار از پروتئین است، دو ماده‌ی مغذی مهم که ثابت شده به پایین آمدن سطح گرسنگی کمک می‌کنند.

نوشته‌های مرتبط