برای فروش اینترنتی از کجا شروع کنم؟

چه صاحب کسب‌وکار بزرگ باشید چه کوچک، برای رقابت در این اقتصاد می‌بایست یک فروشگاه اینترنتی خوب هم برای خودتان توسعه دهید. سایت فروش می‌تواند تأثیر قابل توجهی در فروش محصولات یا خدمات شما داشته باشد؛ به‌شرطی که در کنار طراحی سایت، از خدمات سئو هم بهره ببرید.

به دلیل ازدیاد سایت‌های فروش در فضای آنلاین شما باید اهل رقابت باشید. آن‌هایی که از تأثیر سئو در فروش آگاه هستند به‌شکل قابل توجهی توانسته‌اند به موفقیت برسند پس چرا ما این کار را برای کسب‌وکار خود انجام ندهیم؟

شروع فروش اینترنتی 

تقریبا تمام اجزای دنیای حقیقی با دنیای مجازی عجین شده است. خصوصا در زمینه خرید و فروش، فضای مجازی سالیان سال است که قدرت خودش را اثبات کرده. شما هم اگر می‌خواهید کسب‌وکار تازه‌ای راه‌اندازی کنید یا میزان فروش تجارت فعلی خود را بالا ببرید می‌بایست به این گروه از مردم بپیوندید.

همان‌طور که گفتیم پیش از هر چیزی ابتدا باید یک سایت خوب با قابلیت‌های مناسب برای کسب‌وکارتان بسازید. طراحی سایت اما تازه شروع کار است. شما باید بتوانید خودتان را به‌نحوی از دیگران متمایز کنید تا مشتری بیش‌تری به‌دست بیاورید.

سئو ضامن فروش ما است

مسلما طراحی صرف سایت فروش نمی‌تواند به‌تنهایی چاره‌ساز باشد. شما هم‌چنین احتیاج دارید که تجارت خودتان را به دیگران عرضه کنید تا بین انبوهی از رقبا بتوانید شانس فروش داشته باشید. اگر سایت‌تان بازدید مناسبی به‌دست نیاورد، ‌فروش اینترنتی چه فایده‌ای دارد؟

آیا می‌دانید ۳۹ درصد ترافیک سایت‌های فروش ناشی از کلیک‌کردن مردم بر روی نتایج موتورهای جست‌وجوگر است؟ این آمار نشان‌ می‌دهد که باید به بهینه‌بودن سایت فروشگاهی خود برای گوگل اهمیت ویژه قائل شویم.

افزایش بازدید سایت راه خودش را دارد. با بهینه‌سازی یا سئوی سایت خود می‌توانید در معرض دید وسیعی از مخاطبین قرار بگیرید؛ آن هم مخاطبینی که همگی به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند. کارشناسان سئو می‌توانند محتوای سایت شما را به صدر لیست نتایج گوگل بیاورند تا بیش‌تر از دیگر رقبای‌تان دیده شوید.

اثر سئو بر رتبه سایت در گوگل

از آن‌جایی که قصد داریم در رتبه‌های بالای گوگل بمانیم و خودمان را به آن‌هایی که دنبال خدمات یا محصولات ما هستند نشان دهیم، تمرکز بر روی سئو بسیار مهم است.

بالاماندن در نتایج گوگل اما کار ساده‌ای نیست؛ ولی یک‌سری اصول دارد مثل بهینه‌سازی کلمات کلیدی،‌ توجه به کاربرپسند بودن وب‌سایت، استفاده از تصاویر مناسب و… .

سئوی سایت فروشگاهی مزایایی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش شهرت برند در حین تجربه خرید کاربر از سایت
  • ارتقای میزان فروش با بالابردن ترافیک سایت‌
  • مقرون به‌صرفه بودن سئو نسبت به دیگر فعالیت‌های بازاریابی
  • ماندگاری اثر سئو در طول زمان

سئو برای سایت فروش الزامی است

تجارت در دنیای امروز مستقیما به حضور پررنگ در اینترنت و نتایج برتر گوگل ربط دارد. در ادامه برای آن‌‌که بدانید چرا سئو برای سایت فروشگاهی شما یک امر حیاتی است پنج دلیل می‌آوریم.

۱. حضور ارگانیک بهترین راه برای حضور در تجربه خرید مشتریان است

گوگل یا هر موتور جست‌وجوگر دیگر این پتانسیل را دارند که ترافیک سایت شما را افزایش دهند. بر اساس تحقیقات سایت فوربس ۷۱ درصد از ترافیک فضای آنلاین مربوط به کلیک بر روی نتایج صفحه اول گوگل است. پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سال‌های بعد به ۹۲ درصد هم برسد. این نشان می‌دهد که اگر سایت‌ شما در بین نتایج گوگل حضور نداشته باشد، به چشم مشتری هم نمی‌آیید.

بر طبق تحقیقات جدید، شانس کلیک بر روی اولین نتیجه گوگل به‌طور میانگین ۲۸.۵٪ است. نتایج دوم و سوم هم به‌‌ترتیب ۱۵ و ۱۱ درصد شانس کلیک دارند.

قابلیت‌های گوگل مثل Featured Snippets یا People Also Ask for، Near me و Close by همگی به اهمیت سئوی سایت فروشگاهی افزوده‌اند. گوگل از این قابلیت‌ها با هدف هدایت کاربران به پاسخ سریع و آنی استفاده می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید میزان اهمیت حضور ارگانیک را مشاهده کنید.

آمارشناسی

جزئیات

ترافیک سرچ ارگانیک

۵۳ درصد از ترافیک وب‌سایت‌ها ناشی از سرچ‌های ارگانیک است.

میزان کلیک بر روی نتیجه اول گوگل

به‌طور میانگین ۲۸.۵ درصد بر روی اولین نتیجه گوگل کلیک می‌شود.

میزان استفاده مردم از Ad Blocker

۲۷ درصد از کاربران اینترنت از Ad Blocker استفاده می‌کنند.

۲. افزایش فروش به‌وسیله افزایش ترافیک سایت

تقریبا ۸۱ درصد مردم پیش از هر خریدی، ابتدا در فضای اینترنت در مورد آن تحقیق می‌کنند. ۴۷ درصد از مشتریان پیش از آن‌که با فروشنده تماس بگیرند ابتدا محتوای سایت فروشگاهی او را تحت بررسی قرار می‌دهند.

رپورتاژ

حالا اگر سازمان شما در فضای کلیدی و مهمی مثل این حضور نداشته باشد شانس تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری خرید کاربران بی‌شماز در آن را از دست می‌دهید.

در مجموع عدم توجه به سئو باعث می‌شود که:

  • در معرض کاربران کم‌تری قرار بگیرید
  • میزان فروش‌تان کاهش بیابد
  • رقبای‌تان از شما جلو بزنند
  • اعتماد مشتریان را از دست بدهید

۳. سئو مقرون به‌صرفه‌ است

بر خلاف روش تبلیغات در گوگل، میزان کلیک و افزایش ترافیک سایت با روش سئو هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. البته که استخدام تیم سئو برای اجرای استراتژی‌های سئو کمی هزینه در پی خواهد داشت؛ ولی رقم آن چندان سنگین نیست.

هزینه کمپین‌های تبلیغاتی یک هزینه مستمر است. یعنی همواره باید پول خرج کنید تا نتیجه بگیرید و از همان لحظه‌ای که از پرداخت امتناع کنید، خدمات آن‌ها هم قطع خواهد شد. ولی با سئوی خوب و دقیق می‌توانید هم‌چنان نتیجه بگیرید؛ بدون آن‌که لازم باشد هزینه اضافه‌ای بپردازید.

البته که به‌علت به‌روزرسانی‌های مستمر الگوریتم گوگل می‌بایست دستورالعمل‌های سئو را هم به‌روز کنید و این مستمربودن فرایند سئو خودش هزینه‌‌بر است؛ ولی به نتیجه‌ای که می‌دهد می‌ارزد.

۴. با سئو می‌توانید از هر جهت بی‌نقص شوید

بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان از تمام ابعاد در رتبه‌گیری آن نزد الگوریتم گوگل اثر مستقیم خواهد داشت. بهبود تجربه کاربران گوشی‌های هوشمند، افزایش سرعت لودشدن صفحات سایت و اعمال موارد امنیتی در آن جزء عوامل مهم در ارتقای رتبه در نتایج گوگل است.

در مورد محتوای سایت هم عواملی مثل معتبربودن، محتواهای متایی، قراردادن کلمات کلیدی در بخش‌های مناسب، اسنیپت عالی و… باعث می‌شود که تیم محتوا و بازاریابی سایت‌تان تحقیقات بیش‌تری انجام بدهند تا محتوای عالی به دست کاربران برسانند.

تمام این عوامل، کاری می‌کنند که برندتان و تجربه‌ای که برای مشتری رقم می‌زنید از هر لحاظ بی‌نقص شود.

۵. سئو ماندگاری بیش‌تری دارد

هر چه بیش‌تر بتوانید خودتان را در صدر لیست نتایج نگاه دارید شانس کلیک بیش‌تری هم خواهید داشت. این امر با سئو امکان‌پذیر است ولی با روش کمپین‌های پولی، هرگاه که هزینه‌اش را پرداخت نکنید از صدر نتایج اخراج خواهید شد.

حالا چون سئو یک فرایند ادامه‌دار است، مرتبا نیاز به بازبینی و بهبود دارد. هرچه تلاش‌مان برای سئو بیش‌تر شود جایگاه‌مان در گوگل بهتر خواهد شد. برعکس در روش کمپین‌های تبلیغی، اگر جایگاه خود را از دست بدهیم باید از صفر شروع کنیم.

با سئو هم‌چنین این شانس را داریم که از کمپین‌های بازاریابی دیگر نیز سود ببریم. گاهی اوقات پیش می‌آید که همان کاربری که به هر دلیلی از سایت ما بیرون رفته و خرید نکرده است دوباره به‌وسیله همین کمپین‌ها یا شبکه‌های اجتماعی و دیگر وب‌سایت‌های مشابه، به سایت‌مان برگردند؛ این به‌خاطر بک‌لینک‌هایی است که با سئو انجام داده‌ایم.

از آن‌جایی که این کاربر یک بار به فروشگاه ما سر زده است ما می‌توانیم با روش‌های دیگر بازاریابی دوباره آن‌ها را مورد هدف قرار دهیم. با اطلاعاتی که از طریق فرایند سئو به‌دست آورده‌ایم می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

می‌توان گفت که موتورهای جست‌وجوگر بر روی شیوه تصمیم‌گیری مردم اثرگذار بوده‌اند. مردم برای کسب اطلاعات، یافتن فروشگاه در نزدیکی خود، اخذ مشاوره از متخصصین یا پیداکردن کالا یا محصولات مختلف، ابتدا وارد گوگل می‌شوند و جست‌وجو می‌کنند.

همه‌چیز با سرچ شروع می‌شود. هر فعالیتی که کاربران در فضای آنلاین انجام می‌دهند به‌طریقی به موتورهای جست‌وجوگر ربط پیدا می‌کند.

سوالات متداول

۱. برای فروش اینترنتی به چه چیزی احتیاج داریم؟

ابتدا باید برای خودتان یک سایت خوب توسعه دهید. این شرط اصلی ورود به بازار اینترنتی است.

۲. آیا سئو در فروش اینترنتی تأثیر دارد؟

بله. اگر مراحل سئو را به‌شکل دقیق در سایت‌تان لحاظ کنید می‌توانید خودتان را در رتبه‌های برتر نتایج گوگل قرار دهید و محصولات و خدمات خود را به چشم مخاطبان وسیعی برسانید.

۳. آیا سئو مثل تبلیغات است؟

بله سئو شباهت فراوانی با تبلیغات دارد. با این تفاوت که در تبلیغات، اسم شما به سمع و نظر گروه عظیمی از مخاطبین می‌رسد؛ ولی با سئو، نام سایت شما فقط به آن‌هایی نشان داده می‌شود که به‌دنبال خدمات و محصولات شما هستند.

نوشته‌های مرتبط