باردار شدن طبیعی: 20 درمان خانگی برای بارداری با کمک تغذیه

ما روز به روز زنان بیش‌تری را می‌بینیم که می‌پرسند: ˈروش باردار شدن طبیعی چگونه است!  ناباروری مشکلی است که در دنیای امروز در حال افزایش است. وقتی یک خانم حتی پس از ماه‌ها تلاش نمی‌تواند به‌طور طبیعی باردار شود، این نشان می‌دهد چیزی در بدن او درست نیست و باید روی این موضوع کار کند. در واقع، گاهی ناباروری نیست که زن را از بارداری بازمی‌دارد. فقدان منابع یا مواد مغذی مناسب است که برای جسم او تامین نشده‌است.

چرا یک زن نمی‌تواند باردار شود علت‌های ناباروی

علت‌های زیادی وجود دارد که سبب ناباروی در زنان می‌شود. برای مثال عدم توازن هورمونی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، آندومتریوز، پریودی نامنظم، انسداد فیزیکی، تولید ناکافی هورمون، فاز لوتئال کوتاه (شروع دوره‌ی تخمک‌گذاری تا روز قبل از دورهي بعدی تخمک‌گذاری، م.)، کمبود هورمون لوتئینه‌کننده، میزان زیاد پرولاکتین، و …. همه‌ی این عوامل به سدی میان یک زن و آرزوی او برای مادر شدن به‌طور طبیعی تبدیل می‌شود.

گذشته از شرایط جسمانی و پزشکی که در بالا ذکر شد، برخی عوامل دیگر نیز وجود دارد که باردار شدن را با مشکل رو به رو می‌کند. این شامل تغذیه‌ی ضعیف، سموم محیطی، و برخی عادت‌های سبک زندگی است. وقتی یک زن بخواهد قبل از یائسگی باردار شود سن مانع چندان بزرگی نیست. با این حال تفکرات قدیمی می‌گوید باردار شدن پس از نیمه‌ی دهه‌ی ۳۰ سالگی برای یک زن دشوار است اما امروزه زنان حتی در سن ۴۵ سالگی باردار می‌شوند! و کاملا طبیعی!

اگر نمی‌دانستید، می‌توان اثبات کرد که برخی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند برای باروری یک مزیت محسوب شود. در ادامه برخی درمان‌های خانگی برای باردار شدن به‌طور طبیعی آمده‌است که نه تنها برای باروری، بلکه برای رفع مشکلاتی مانند سندروم پیش از قاعدگی، انقباضات، خستگی مفرط، دوره‌های پریودی سخت، و دیگر مشکلات هورمونی در زنان مفید است.

باردار شدن طبیعی

۱. مواد مغذی مناسب دریافت کنید تا به‌طور طبیعی باردار شوید

بدن شما دقیقا می‌داند چه وقت باید باردار شوید. و اگر دچار کمبود مواد مغذی لازم باشید، جسم‌تان هرگز اجازه نمی‌دهد باردار شوید! اگر مواد مغذی مناسب را از منابع خوراکی دریافت نکنید، دچار سوء تغذیه باقی خواهیدماند. این یعنی چربی‌ها و پروتئین‌های ضروری را، که برای باردار شدن به‌طور طبیعی لازم است، دریافت نمی‌کنید. اغلب زنان در تلاش برای لاغری رژیم کم‌چربی و پر از فیبر را در پیش می‌گیرند. شما به همه‌چیز -کربوهیدرات، پروتئین، چربی، مواد معدنی، ویتامین‌ها – احتیاج دارید تا بدن‌تان برای تولید هورمون‌های لازم برای یک زن باردار، همه‌ی مواد مغذی لازم را دریافت کند.

۲. کربوهیدرات را از منابع خوب دریافت کنید

کربوهیدرات‌ها اصلا بد نیستند. کربوهیدرات یکی از خوراکی‌های ضروری است که بدن شما، نه‌تنها برای باردار شدن، بلکه برای عملکرد اولیه‌ی بدن لازم دارد. فقط باید خوب را از بد جدا کنید. کربوهیدرات را از منابع بد، مانند قند، غلات و خوراکی‌های فراوری‌شده دریافت نکنید. آن را از سبزیجات، میوه‌ها و منابع نشاسته‌ای دریافت کنید.

– سیب زمینی شیرین

– سیب زمینی

– ریشه‌ی تارو

– کدو

– سبزیجات دیگر

– نخود

– موز و انبه

– میوه‌های دیگر (همه‌ی میوه‌ها منبع کربوهیدرات نیز هستند)

– حبوبات

۳. چربی‌های سالم مصرف کنید

چربی چنان که تصور می‌شود بد نیست! بدن ما به چربی، به‌ویژه چربی اشباع نیاز دارد. این برای حفظ عملکرد بدن ضروری است. چربی اشباع کافی یعنی کاهش میزان لیپوپروتئین که در غیر این صورت سبب بروز بیماری قلبی می‌شود. هم‌چنین چربی خوب برای سالم نگه داشتن استخوان‌ها لازم است چون چربی اشباع برای جذب کلسیم ضروری است. کبد، ریه‌ها، مغز، عصب‌ها، دستگاه ایمنی، همه برای عملکرد به چربی نیاز دارند.

اگر زنی که قصد دارد باردار شود، اسیدهای چرب برای تنظیم هورمون‌ها، افزایش جریان خون به سمت رحم، کاهش حساسیت به هورمونی به نام پرولاکتین (این هورمون مانع از تخمک‌گذاری می‌شود)، افزایش ترشحات سفید دهانه‌ی رحم (این ترشحات کمک می‌کند اسپرم به تخمک برسد) و چرخه‌ی تخمک‌گذاری نرمال لازم است.

اما چربی را از منابع خوب دریافت کنید، از جمله:

– نارگیل و روغن نارگیل

– زیتون و روغن زیتون

– کره

-گوشتی که دام آن از علوفه تغذیه کرده‌باشد

– تخم مرغ

– آووکادو

– مغزها

در تلاش برای دریافت چربی سراغ سرخ‌کردنی‌ها و هله هوله یا روغن‌های تصفیه‌شده نروید. چربی طبیعی مصرف کنید و سهم چربی‌های ضروری را از منایع طبیعی و سالم مثل مواردی که ذکر شد، دریافت کنید.

۴. به مقدار کافی پروتئین دریافت کنید

پروتئین برای باردار شدن لازم است، یک پیش‌نیاز ضروری است. در گزارش پژوهشی که در کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا ارائه شد، یک رژیم غذایی سرشار پروتئین روی باروری زنانی که تحت درمان‌های لقاح مصنوعی بودند، تاثیر مثبت داشت. وقتی آن‌ها مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات مصرف کردند، تخمک و جنین باکیفیت‌تری داشتند. بنابراین، وقتی سعی دارید باردار شوید، پروتئین بیش‌تر و کربوهیدرات کم‌تری مصرف کنید، حداقل از ۳ ماه قبل از زمانی که قصد دارید باردار شوید. پروتئین خود را از این منابع دریافت کنید:

– ماکیان

– تخم مرغ

– گوشت کم‌چرب

– ماهی

– لبنیات

– حبوبات

– مغزها و دانه‌ها

– مواد غذایی آردی

۵. مقدار زیادی سبزیجات بخورید

در شرایط عادی، خوردن ۳ وعده میوه و سبزیجات تازه در روز برای همه‌ی ما مهم است. وقتی سعی دارید باردار شوید مصرف مقدار زیادی سبزیجات و میوه مهم‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی باردار شوید این سبزیجات را بیش‌تر بخورید:

– سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، کاهو، منداب، و بروکلی. این سبزیجات منبعی غنی برای فولات است، نوعی ویتامین ‌B که تخمک‌گذاری را بهبود می‌بخشد. سبزیجات برگی میل جنسی را به‌طور طبیعی افزایش می‌دهد.

– ریشه‌ی ماکارو ظاهرا به واسطه‌ی تقویت انرژی و دستگاه ایمنی، باروری را هم در مردان و هم در زنان افزایش می‌دهد. این خوراکی مواد معدنی و مغذی ضروری را که بدن برای باردار شدن لازم دارد، از قبیل آهن و ید، تامین می‌کند.

– یم‌ها (نام مشترک برخی از گونه‌های گیاهی از گونه تمیس (خانواده تمیسیان) که به صورت غده خوراکی هستند، م.) ماده‌ای دارند که تخمک‌گذاری را تحریک می‌کند و به این طریق باروری را بهبود می‌بخشد.

۶. به اندازه‌ی کافی آب بنوشید تا به باردار شدن‌تان کمک کنید

آب یک ماده‌ی اساسی برای بقای ما است و کمبود آن در بدن می‌تواند مانع از عملکرد طبیعی آن شود. هم‌چنین این می‌تواند سبب مشکلاتی در بارداری شود. آب کافی در بدن اطمینان می‌دهد رحم شما سالم می‌ماند. هم‌چنین ترشحات دهانه‌ی رحم را افزایش می‌دهد. اسپرم وقتی در مسیر رفتن به سوی تخمک قرار دارد خود را به ترشحات رحمی می‌چسباند. شما می‌توانید با نوشیدن آب کافی در طول روز احتمال باردار شدن را بالا ببرید. ادرار شما باید شفاف یا بسیار کم‌رنگ باشد. در غیر این صورت معنی‌اش این است که آب کافی نمی نوشید!

پرهیزهای خوراکی برای باردار شدن

شما نه‌تنها باید روی مصرف خوراکی‌های سالم تمرکز کنید، بلکه باید از برخی خوراکی‌ها که می‌تواند احتمال باردار شدن را پایین بیاورد اجتناب کنید.

۷. از قند اجتناب کنید

قند تصفیه‌شده خطرناک‌ترین نوع کربوهیدرات است. مصرف این نوع قند باعث می شود کنترل کردن میزان انسولین برای بدن دشوار باشد، حتی زمانی که از دیابت رنج نمی‌برید. رژیم سرشار از کربوهیدرات اغلب باعث کمی مقاومت به انسولین می‌شود و از این رو برای زنانی که سعی دارند باردار شوند کاملا ˈممنوعˈ است. خوراکی‌های سالمی که در بخش قبل به آن اشاره می‌شود به بدن کمک می کند نسبت به انسولین حساس‌تر شود. به علاوه این به تولید هورمون‌های دیگر و هم‌چنین عملکرد مناسب بدن کمک می‌کند.

– از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای شربت ذرت با فروکتوز بالا است اجتناب کنید.

– از دسرهایی که با قند تصفیه‌شده درست می‌شود اجتناب کنید.

– در نوشیدنی‌هایتان مانند چای و … از شکر استفاده نکنید. در صورت نیاز از شیرین‌کننده‌های طبیعی و مطمئن‌تر مانند عسل یا شکر زرد استفاده کنید.

۸. از مصرف بیش از حد کافئین اجتناب کنید

در طول روز بیش‌تر از ۲ فنجان نوشیدنی کافئین‌دار ننوشید. مصرف بیش از حد کافئین به مشکلات باروری منجر می‌شود. کافئین مانع از جذب آهن در بدن می‌شود. هم‌چنین می‌تواند به کمبود آب منجر شود. همه‌ی این‌ها در مجموع می‌تواند باردار شدن را برای شما غیرممکن کند یا خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد.

۹. از الکل اجتناب کنید

اگر نمی‌خواهید مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کلا کنار بگذارید، میزان مصرف الکل را محدود کنید. بیش از یک یا دو نوشیدنی برای شما مجاز نیست. نوشیدن زیاد به قاعدگی نامنظم، مشکلات تخمک‌گذاری، و میزان غیرعادی هورمون‌های استروژن و پروژسترون منجر می‌شود. همه‌ی این‌ها باردار شدن را برای شما سخت‌تر می‌کند.

۱۰. از ماهی‌های سرشار از جیوه اجتناب کنید

هرچند ماهی منبع خوبی برای پروتئین است، اما بسیاری از ماهی‌ها به علت محتوای زیاد جیوه در آن، برای کسانی که سعی دارند باردار شوند مناسب نیست. وقتی میزان جیوه در خون شما زیاد باشد، روی باروری‌تان تاثیر می‌گذارد. در واقع، میزان جیوه‌ی زیاد در خون سبب ناباروری مردان نیز می‌شود. حتی اگر در بارداری موفق شوید، جیوه تا یک سال در خون شما باقی می‌ماند و ممکن است به رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد متولد نشده‌تان آسیب بزند. بنابراین از مصرف ماهی‌های سرشار از جیوه اجتناب کنید. این ماهی‌ها شامل این موارد است:

– نیزه ماهی

– رافی نارنجی

– کاشی ماهی

– شمشیر ماهی

– کوسه

– ماهی خال‌خالی شاهی

– ماهی تن

۱۱. از سویا اجتناب کنید

سویا حاوی ترکیباتی مشابه هورمون زنانه‌ی استروژن است. ممکن است میزان زیاد استروژن روی باروری تاثیر منفی بگذارد. مشاهده شده‌است که فیتواستروژن‌های موجود در سویا در عملکرد غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کند. این به مشکلات مختلف باروری منجر می‌شود. حتی خوراکی‌های حاصل از سویای فراوری‌شده مقدار زیادی آلومینیوم دارد که به خاطر سیستم فراوری پرفشار در این خوراکی‌ها جمع شده‌است. آلومینیوم برای دستگاه عصبی سم است. برای همین سویا برای زنانی که قصد دارند باردار شوند اصلا خوب نیست.

تغییرات سبک زندگی برای باردار شدن طبیعی

۱۲.  سیگار را ترک کنید

حداقل ۲ دلیل وجود دارد که باید فورا سیگار را ترک کنید:

۱. برای سیگاری‌ها باردار شدن بیش‌تر طول می‌کشد

رپورتاژ

۲. تخمک‌های یک خانم سیگاری بیش‌تر مستعد ناهنجاری‌های ژنتیکی است

این یافته‌های انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا است. گذشته از دو دلیل خاص برای ترک سیگار به منظور بارداری، مصرف دخانیات روی خانم باردار و جنین او تاثیر منفی دارد. سیگار کشیدن شما را بیش‌تر در معرض خطر سقط جنین و بارداری خارج از رحم قرار می‌دهد. نه‌تنها خانمی که قرار است مادر شود، بلکه آقایی هم که قرار است پدر شود باید سیگار را ترک کند. در غیر این صورت تعداد و تحرک (سرعت شنا) اسپرم‌ها کم‌تر، و اختلالات اسپرم بیش‌تر خواهدبود.

۱۳. به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب برای عملکرد صحیح بدن و نیز اندام‌ها و دستگاه‌های داخلی ضروری است. خواب در تولید هورمون‌ها نقش مهمی دارد. بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌است زنانی که میزان ملاتونین و سروتونین در آن‌ها پایین است فاز لوتئال کوتاه‌تری دارند. این فاز را می‌توان زمان بین تخمک‌گذاری و پریودی تعریف کرد. هرچه فاز لوتئال کوتاه‌تر باشد، یعنی احتمال باردار شدن کم‌تر است.

علاوه بر این، وقتی از خواب محروم می‌شوید، بدن‌تان نمی‌تواند آدرنالین، کورتیزول، و انسولین را به خوبی تنظیم کند. این نیز باردار شدن را دشوارتر می‌کند.

برای هر اقدام ضروری را برای داشتن خواب خوب انجام دهید. در صورت لزوم در طول روز نیز چرت بزنید.

۱۴. به اندازه‌ی کافی ورزش کنید

نه زیاد نه کم! فقط هر روز به اندازه‌ی کافی ورزش کنید. اگر چاق هستید، باید وزن‌تان را کاهش دهید چون در باردار شدن به شما کمک می‌کند. با این حال باید مقداری چربی هم در بدن‌تان داشته‌باشید. ممکن است کمبود چربی بدن‌تان را در شرایط عدم تخمک‌گذاری قرار دهد. شاخص توده‌ی بدنی شما باید بین ۱۸ و ۳۰ باشد. شاخص توده‌ی بدنی کم‌تر یا بیش‌تر از این می‌تواند به پریودهای نامنظم یا قطع شدن پریود منجر شود، که اگر می‌خواهید باردار شوید قطعا خوب نیست. وقتی به‌طور غیرعادی کمبود وزن دارید، خطر عدم تخمک‌گذاری شما را تهدید می‌کند. از طرف دیگر اضافه وزن بسیار زیاد نیز می‌تواند به مشکلات بارداری از قبیل دیابت بارداری، پره‌اکلامپسی، اختلال در زایمان و حتی عمل سزارین منجر شود.

اگر نمی‌توانید با ورزش‌های ملایم وزن‌تان را به سطح ایده‌آل برسانید، از پزشک، متخصص تغذیه، یا مربی یوگا و ورزش کمک بگیرید. این افراد می‌توانند به زنانی که سعی دارند باردار شوند کمک می‌کنند با مشکلات وزن کنار بیایند. برای خانمی که قصد دارد باردار شود کلید رسیدن به وزن بهینه در عوامل زیر است:

– درست بخورید

– مقدار زیادی مواد مغذی را از منابع سالم دریافت کنید

– به ورزش‌های ملایم بپردازید

– مقدار زیادی آب بنوشید

۱۵. از استرس دور بمانید

اگر خیلی استرس دارید یا سخت تلاش می‌کنید، احتمال باردار شدن شما پایین می‌آید. استرس به طرق مختلف روی بدن شما تاثیر می‌گذارد. استرس نه تنها روی عملکرد غده‌ی هیپوتالاموس، که اشتها و هیجان‌های شما را تنظیم می‌کند، تاثیر می‌گذارد بلکه هورمون‌هایی را که مسئول رها‌سازی تخمک‌ها هستند تحت تاثیر قرار می‌دهد. استرس بیش از حد تخمک‌گذاری را به تاخیر می‌اندازد یا متوقف می‌کند. این قطعا برای باردار شدن مفید نیست. در واقع ممکن است استرس روی باروری شریک شما نیز تاثیر بگذارد!

در پژوهشی که در مجله‌ی تولید مثل انسان چاپ شد، بیان شده‌است که احتمال باردار شدن در دوره‌ای که زوج‌ها احساس رضایت، شادی و آرامش دارند بیش‌تر است.

بنابراین اگر می‌خواهید باردار شوید از استرس اجتناب کنید. سعی کنید با شریک زندگی‌تان شاد باشید. هرچند راه‌های زیادی برای شاد بودن برای زوج‌ها وجود دارد، اما شاید توصیه‌های زیر برای رهایی از استرس مفید باشد:

– ماساژ. این کار سیگنال‌های فیزیکی استرس را، مانند ضربان قلب و امواج مغزی، در بدن کاهش می‌دهد.

– طب سوزنی. این روش در مراحل لقاح مصنوعی آزمایش شد. زنانی که قبل و بعد از انتقال جنین، از روش درمانی طب سوزنی روی رحم استفاده کردند، نرخ موفقیت خوبی داشتند.

هرچند در مورد همه صدق نمی‌کند ولی اگر قصد دارید باردار شوید کاهش استرس ایده‌ی خوبی است. در واقع کاهش استرس برای سلامتی کلی خوب است. این باعث می‌شود حس خوبی داشته‌باشید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

۱۶. کم‌تر در معرض سموم قرار بگیرید

شما باید از خودتان در برابر انواع سموم – سموم محیطی و سمومی که دانسته یا نادانسته مصرف می‌کنید – محافظت کنید.  قرار گرفتن در معرض سموم به عنوان یکی از علت‌های اصلی ناباروری هم در زنان و هم در مردان، مورد توجه قرار گرفته‌است.

– مصرف دخانیات، از جمله تنباکو و ماری جوانا را ترک کنید

– از مصرف الکل اجتناب کنید

– از مصرف کافئین اجتناب کنید (یا میزان آن را محدود کنید)

– کمتر در معرض محصولات پلاستیکی قرار بگیرید. از غذاهای کنسروی اجتناب کنید و به جای بطری‌های پلاستیکی از بطری‌های فلزی استفاده کنید. حتی ظروف آلومینیومی از داخل دارای جداره‌ی پلاستیکی است.

– کمتر در معرض فلزات سمی مانند سرب و جیوه قرار بگیرید

– کم‌تر در معرض مواد شیمیایی صنعتی و خانگی قرار بگیرید

– از لوازم آرایشی و زیبایی معمولی استفاده نکنید. از محصولاتی استفاده کنید که در آن‌ها مواد سمی وجود ندارد یا اصلا لوازم آرایشی استفاده نکنید!

حذف مواد سمی از زندگی‌تان نه تنها برای باردار شدن، بلکه برای بارداری سالم و سلامت فرزندتان نیز ضروری است.

۱۷. داروهایی را که روی باروری تاثیر دارند تغییر دهید

داروهای زیادی وجود دارد که روی باروری موثر است. با پزشک‌تان بررسی کنید و ببینید آیا دارویی مصرف می‌کنید که مانع از باردار شدن‌تان می‌شود. برخی از این داروها شامل این موارد است:

– آنتی بیوتیک‌ها

– برخی هورمون‌ها

– داروهای ضد افسردگی

– برخی داروهای مسکن

– مصرف مداوم مواد مخدر روی باروری مردان تاثیرگذار است

– استروئیدها

اگر داروهایتان مانع از باردار شدن شما می‌شود از پزشک‌تان بخواهید آن را تغییر دهد.

روش‌های درمانی گیاهی برای باردار شدن

اکثر خانم‌هایی که مراقب رژیم غذایی، مواد مغذی، و عادت‌های سبک زندگی‌شان هستند با موفقیت باردار می‌شوند. با این حال شاید برخی زنان برای باردار شدن به روش‌های درمانی گیاهی و خانگی بیش‌تری نیاز داشته‌باشند.

۱۸. برگ تمشک

برگ تمشک حاوی فلاونوئید، تانن، و الاژیک اسید است و طعم مطبوعی دارد. این برگ تقریبا طعمی مشابه چای سیاه دارد. اما از کافئین موجود در چای سیاه در امان هستید. برگ تمشک به خاطر ارزش غذایی بالایی که دارد، از دیرباز به عنوان داروی گیاهی باروری استفاده می‌شود. این برگ منبع خوبی برای کلسیم، تقویت‌کننده‌ای خوب برای رحم است. برگ تمشک به صورت کپسول وجود دارد اما می‌توانید با برگ‌های تمشک یک دمنوش فوق‌العاده درست کنید.

مواد لازم:

– برگ تمشک (خشک‌شده) ۱-۲ قاشق چای خوری

– آب ۱ فنجان

– عسل (اختیاری)

روش تهیه:

– آب داغ را روی برگ‌های خشک‌شده‌ی تمشک بریزید

– درب آن را بگذارید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد

– این دمنوش را گرم بنوشید

– شما می‌توانید ۲ تا ۳ فنجان دمنوش برگ تمشک را بنوشید حتی در طول بارداری

با این حال همیشه توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی یا مکمل با پزشک مشورت کنید تا از مشکلات بارداری که شاید ماهیت آن فقط خاصِ شما باشد اجتناب کنید.

۱۹. برگ گزنه

برگ‌های گزنده‌ی گزنه بسیار مغذی است و تعدادی از مواد معدنی را در خود دارد. این برگ مقدار زیادی کلروفیل دارد که می‌تواند غدد آدرنال و کلیه‌ها را تعذیه کند. از این گذشته یک فنجان دمنوش گرم که با برگ گزنه درست شده‌باشد برای رفع استرس عالی است. همان‌طور که می‌دانید استرس می‌تواند شما را از باردار شدن بازدارد. شما می‌توانید این برگ‌ها را بخارپز کنید و در سالاد و پاستا مصرف کنید، به سوپ‌ها اضافه کنید یا آن را به صورت کپسول یا عصاره مصرف کنید. اما دمنوش برگ گزنه در اصل شما را از استرس رها می‌کند.

مواد لازم:

– برگ گزنه‌ی تازه ۱ فنجان یا برگ خشک‌شده‌ی گزنه ۱ قاشق چای خوری

– آب ۱ تا ۲ فنجان

– عسل (اختیاری)

روش تهیه:

برگ‌های تازه را به خوبی بشویید

– ۲ فنجام آب را به جوش برسانید

– ۱ فنجان برگ تازه‌ی گزنه را به آب در حال جوش اضافه کنید

– آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید

– سپس بگذارید چند دقیقه‌ی دیگر قل بزند

– شعله را خاموش کنید و درب ظرف را بگذارید

– اگر می‌خواهید دمنوش قوی‌تری داشته‌باشید بگذارید چند دقیقه بماند

– دمنوش را از صافی رد کنید و در صورت تمایل عسل را به آن اضافه کنید

– اگر از برگ خشک‌شده‌ی گزنه استفاده می‌کنید به سادگی آب داغ را روی آن بریزید، درب ظرف را بگذارید و اجازه بدهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند.

– قبل از باردار شدن و در طول بارداری ۲ تا ۳ فنجان دمنوش برگ گزنه را در روز بنوشید.

به هر حال قبل از شروع هرگونه دمنوش گیاهی در طول بارداری با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲۰. یونجه

یونجه یک داروی گیاهی عالی برای باردار شدن است. به دلیل وجود مقادیری ویتامین A، D، E، و K و هم‌چنین ۸ آنزیم گوارشی در آن، می‌توان گفت یونجه ارزش غذایی بالایی دارد. هم‌چنین یونجه حاوی مقدار ناچیزی مواد معدنی است. این گیاه یک فیتواستروژن است که استروژن موجود در بدن‌تان را تنظیم می‌کند. وقتی میزان استروژن زیاد باشد، فیتواستروژن‌ها به گیرنده‌ها متصل می‌شوند و مانع از وصل شدن استروژن می‌شوند. از طرف دیگر، وقتی میزان استروژن پایین است، فیتواستروژن‌ها با قدرت کافی متصل می‌شوند تا به بالا رفتن فعالیت کمک کنند، هرچند به اندازه‌ی فعالیت استروژن واقعی نخواهدبود. با این حال بیش از حد یونجه نخورید چون گاهی به کاهش مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم منجر می‌شود.

جوانه‌ی یونجه را به سالادهایتان اضافه کنید تا از تمام فواید آن بهره‌مند شوید و به باردار شدن‌تان کمک کند.

نوشته‌های مرتبط