9 اشتباه رایج موقع رفتن به آرایشگاه که باید از آن دوری کنید

موی انسان با سرعت 0.35 میلی متر (حدود 0.13 اینچ) در روز رشد می‌کند. اگر 2 اینچ از موهای‌تان کوتاه شده باشد و آن را دوست ندارید، رشد مجدد آن تقریباً 5 ماه طول می‌کشد. بسیاری از افرادی که تجربیات منفی با آرایشگران داشته‌اند می‌دانند که این اتفاق چقدر ناخوشایند است. اما همه نمی‌دانند که، در غالب مواقع این اتفاق تقصیر آرایشگر نیست، بلکه خود ما هستیم که اشتباه می‌کنیم. در این نوشتار با ۹ اشتباه رایج موقع رفتن به آرایشگاه آشنا می‌شویم که سبب می‌شوند برنامه کوتاهی موی‌تان یک نتیجه اسف‌بار داشته باشد. با ما همراه باشید.

1. انتخاب مدل موی اشتباه

بعضی از مدل‌های مو فقط برای نوع خاصی از مو به درد می‌خورند. به عنوان مثال، یک برش یکدست برای موهای ضخیم مفید است و موهای نازک را باید به صورت لایه لایه برش دهید. آرایشگران درباره همه این موارد می‌دانند به همین دلیل بهتر است به جای اصرار برای اینکه موهای‌تان مانند یک مدل معروف یا بازیگر زن مورد علاقه‌تان کوتاه شود، به توصیه‌های حرفه‌ای آنها گوش بدهید. آن مدل‌ّهای جذاب در زندگی واقعی، دقیقاً همانطور که می‌خواهید به نظر نمی‌رسد.

– به عنوان مثال، بسیاری از سبک‌های آرایش مو که برای عروسی‌ها یا مناسبت‌های خاص هستند، تکه های مو اضافه شده دارند یا خود آن شخص موجود در عکس از قبل موهای پرپشت و سالمی دارد. اگر موهای کوتاه و نرم یا ریز / نازک دارید، احتمالاً نمی‌توانید همان توقع را داشته باشید. همین مورد در مورد کوتاهی‌های خاص هم صدق می‌کند. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید چیزی تا حدودی مشابه به دست آورید، اما تصویری را که دیده‌اید نمی‌توان به طور دقیق اجرا کرد.

– رنگ موهایی که در اینستاگرام می‌بینید توسط آرایشگرهای بسیاری حرفه‌ای انجام شده‌اند و بسیار جذاب به نظر می‌رسند، اما برای بیشتر آدم‌ها در دنیای واقعی جواب نمی‌دهد. این رنگ‌ها هم گران هستند و هم انجام دادن‌شان مستلزم اختصاص وقت زیادی است. معمولاً در یک جلسه نمی‌توانید “هایلایت‌های رنگین کمانی” آن هم روی موهای سیاه به دست بیاورید. و اگر که فکر می‌کنید دکلره و مواد بی‌رنگ کننده مو به تنهایی “بلوندی زیبا” را به شما هدیه می‌دهد،‌سخت در اشتباه هستید. آرایشگران عموماً نمی‌دانند که موهای شما چگونه به این روند واکنش نشان می‌دهند.

– اگر یک سبک کوتاهی را روی سر یک مدل دیده‌اید و از آن خوش‌تان آمده، صورت او را با انگشت بپوشانید و مطمئن شوید که مو را دوست دارید و نه صورتش را.

2. پوشیدن لباس نامناسب

آرایشگران توصیه می‌کنند با لباسی که بیشتر اوقات می‌پوشید به آنها مراجعه کنید زیرا مدل مو باید مطابق با ظاهر شما باشد. اگر بیشتر لباس‌های راحتی می‌پوشید، با همان‌ها هم به سالن برای کوتاه کردن موهای‌تان بروید. برخی از آرایشگران از شما می‌خواهند که به هیچ وجه لباس خاصی که کمتر بر تن می‌کنید، نپوشید.

– کت یا لباسی که یقه بزرگی دارد نپوشید مگر اینکه بتوانید آن را موقع اصلاح موها دربیاورید.

– آقایان، با آن پیراهن رسمی و کراوات برای کوتاه کردن موهای‌تان آمده‌اید؟ خوب خیلی شیک به نظر می‌رسید اما این پوشش هم برای خودتان و هم برای آرایشگر سخت است. در صورت امکان، وقتی برای کوتاه کردن موهای‌تان می‌روید از پوشیدن چنین لباسی اجتناب کنید.

3. عدم توانایی آرام نشستن

وقتی شخصی دائماً روی صندلی حرکت می‌کند یا به اطراف خود نگاه می‌کند، کار برای آرایشگر واقعاً سخت است. اگر دست یا پاها را روی هم بیندازید، ممکن است موهای‌تان در یک طرف کوتاه‌تر شود. و هنگامی که آرایشگری از تیغ استفاده می‌کند، بهتر است که به هیچ وجه گردن خود را حرکت ندهید.

– یکی از سخت‌ترین لحظات برای آرایشگران زمانی است که موقع کوتاه کردن موهایش مدام سر خود را حرکت می‌دهد. آرایشگر به آنها می‌گوید صاف بنشینند، سرشان را صاف بگیرند و سپس کمی به پایین نگاه کنند، حتی در صورت لزوم سر آنها را به آرامی فشار می‌دهد و به حالتی که از نظرش مناسب است تغییر می‌دهد. اما بعد از چند دقیقه باز آرایشگر می‌بیند که آنها به سر نگاه می‌کنند تا ببینند چه کاری انجام می‌دهید، هرچند ابتدا سرشان پایین است اما تمایل طبیعی انسان این است که سر خود را کم کم مطابق با جهت نگاهش تغییر بدهد. سپس آرایشگر سر او را سر جای خود قرار می‌دهد و این اتفاق دوباره و دوباره رخ می‌دهد. همچنین، افرادی که هنگام شستن موهای خود “برای کمک” سر خود را بلند می‌کنند یا می‌چرخانند باید بدانند که کمکی نمی‌کنند اصلاً و تازه پیراهن خود را خیس می‌کنند.

– سر خود را بی حرکت نگه دارید! یاد بگیرید بدون اینکه سرتان را تکان بدهید، صحبت کنید. اگر می‌خواهید عطسه کنید یا هر چیز غیرعادی دیگری رخ می‌دهد در صورت امکان به آرایشگر هشدار بدهید.

4. احساسی بودن

خانم‌ها معمولاً وقتی اتفاق بدی در زندگی عاشقانه‌شان رخ می‌دهد به آرایشگاه می‌روند. آنها با تغییر چشمگیر خود می‌خواهند گذشته را کنار بگذارند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. اما احساسات دردناک پس از قطع رابطه مواردی نیستند که هنگام تغییر ظاهر بتوانید به آنها اعتماد کنید.

– با آن خشم درونی و عصبانیتی که دارید به آرایشگر مراجعه نکنید. بله درست است،‌ شریک زندگی‌تان احساسات شما را جریحه دار کرده، بنابراین اکنون می‌خواهید موهای بلندتان را حسابی کوتاه کنید تا نشان دهید که بر زندگی خود کنترل دارید. مهم نیست که این مدل چقدر عالی به نظر برسد، از آن متنفر خواهید شد، گریه خواهید کرد، و از آرایشگرتان هم متنفر خواهید شد که به شما اجازه داده این کار را انجام دهید. به همین دلیل است که آرایشگرها معمولا سعی می‌کنند رای‌تان را بزنند یا به گونه‌ای راضی‌تان کنند که مدلی که انتخاب کرده‌اید ممکن است فعلا مناسب نباشد.

این مکالمه را بخوانید:

“من موی چتری می‌خواهم”

“عالی، آیا تا به حال موی چتری داشته‌اید؟”

“نه”

“خوب، چند وقت است که به فکر چتری زدن افتاده‌ای؟”

“همین امروز تصمیم گرفتم”

رپورتاژ

“تغییر عمده‌ای در زندگی‌ات رخ داده؟”

“بله، تازه از یک رابطه خارج شدم.”

این روش یک آرایشگر است برای اینکه متوجه شود برای ایجاد یک تغییر بزرگ روی موهای‌تان احساسی رفتار نمی‌کنید و آنچه می‌خواهید واقعا چیزی است که مدت‌هاست به دنبالش بوده‌اید.

۵. رفتن به آرایشگاه با ژل روی موها

اگر مشتری چند روز موهای خود را شسته نباشد، برای آرایشگر سخت است که وضعیت واقعی موهای او را تخمین بزند و مدل مو را توصیه کند. چربی، موهای فرد را سنگین‌تر می‌کند و آرایشگر اصلا نمی‌داند وقتی تمیز شود چه شکلی به نظر می‌رسد. ژل و سایر محصولاتی که برای مدل دادن به مو استفاده می‌شوند نیز چنین نتیجه‌ای را در پی دارند.

– هر چیزی که به دست‌تان می‌آید را روی موهای‌تان نمالید فقط به این دلیل که شنیده‌اید روغن نارگیل “طبیعی” است. در بسیاری از مواقع این مواد بیشتر ضرر می‌رسانند و یا اصلاً هیچ تاثیر مثبتی ندارند و آرایشگر مجبور است چندین بار موهای شما را شامپو بزند و اگر این کار را نکند، فکر می‌کنید که او کارش را به درستی انجام نداده‌است.

– رفتن به آرایشگاه بدون استفاده از روغن و ژل مو واقعا کمک‌کننده است. حتی زدن تل نیز قبل از زمانی که برای کوتاهی مو می‌روید کار اشتباهی است زیرا تل باعث می‌شود که آرایشگر وقت خود را صرف تلاش برای محو کردن خطی کند که روی موها افتاده‌است!

6. برآورد نکردن درست طول مو

برای بسیاری از آرایشگران، سلامت موهای شما از طول آن اهمیت بیشتری دارد، بنابراین آنها تمام موهای آسیب دیده را کوتاه می‌:نند. اگر مشتری به آنها هشدار ندهد که می‌خواهن قد موهایش را حفظ کند، ممکن است با یک سورپرایز غیر منتظره مواجه شود. وقتی مشتری توصیفات بسیار مبهمی از میزان مویی که می‌خواهد کوتاه کند را ارائه می‌دهد، باز هم ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید.

ضمناً، اگر فقط می‌خواهید مدل موی خود را تازه کنید و به یاد می‌آورید که دفعه قبل چه موقع موی خود را کوتاه کرده‌اید، به آرایشگرتان بگویید. او می‌تواند طول لازم را محاسبه کنند.

– لطفاً بدانید که هر اینچ (سانتی متر) واقعاً روی خط کش چه میزان به نظر می‌رسد. بعضی اوقات فکر می‌کنید می‌خواهید مثلا دو سانت از موهای‌تان را کوتاه کنید اما هیچ تصوری ندارید که دو سانت دقیقا چقدر است.

7. عدم آمادگی برای مراقبت از موهای رنگ شده

موها بعد از رنگ کردن، شکننده‌تر شده و نیاز به مراقبت ویژه دارند. حداقل کاری که برای مراقبت از موهای رنگ‌شده می‌توانید انجام بدهید این است که از شامپوهای بدون الکل و بدون سولفات استفاده کنید. اما بسیاری از خانمها فکر می‌کنند که یک شامپوی معمولی کافی است و سپس شکایت دارند که رنگ گران قیمت آنها خیلی سریع شسته شده و از بین رفته‌است.

۸. نگفتن تجربیاتی که در مورد موهای‌تان داشته‌اید

بعضی از خانم‌ها می‌ترسند که به دلیل استفاده از رنگ‌ّهای ارزان قیمت مورد قضاوت قرار بگیرند. اما اگر نمی‌خواهید رنگ مو غیر منتظره‌ای داشته باشید یا موهای خود را کاملاً از دست دهید، بهتر است دروغ نگویید.

– درباره رنگی که روی موهای‌تان گذاشته‌اید (از جمله حنا) یا محصولاتی که استفاده می‌کنید دروغ نگویید. آرایشگر به یک شیوه‌ای به هر حال خواهد فهمید که از چه محصولی استفاده کرده‌اید (مثل وقتی موهای “بکر” شما به جای زرد در فویل نارنجی می‌شوند) و اصلاح آن بعداً سخت‌تر و گران‌تر می‌شود.

9. مشاجره با آرایشگران

آرایشگران مدتها آموزش می‌بیننند تا همه چیز را در مورد انواع مو، شیمی رنگ و انواع مدل‌های مو یاد بگیرند. به همین دلیل گفتن نحوه کوتاه کردن یا رنگ کردن به آنها بی معنی است. اما مسلماً، وقتی اشتباهاتی را مشاهده کردید، از پرسیدن در مورد آنها خجالت نکشید.

– سعی نکنید از واژه‌های “آرایشگر” استفاده کنید. گیج کننده می‌شود. فقط سعی کنید آنچه می‌خواهید را توصیف کنید. یک آرایشگر یا یک آرایشگر خوب باید بتواند با شما ارتباط برقرار کند و برای آنچه شما نیاز دارید به درستی راهنمایی‌تان کند!

– اگر چیزی را دوست ندارید یا راضی نیستید، حتما موضوع را با آرایشگرتان در میان بگذارید. این کار هیچ اشکالی ندارد.

و اما پاداش خواندن این مطلب: مشاوره حرفه‌ای در مورد شستن مو

هر روز موهای خود را نشویید !!! حداکثر 2 بار در هفته توصیه می‌شود. چربی طبیعی موها کثیف و بد نیستند، در واقع نقش محافظت کننده دارند و اگر شما از مواد شیمیایی سخت (شامپوها و همه) برای از بین بردن این چربی‌ها استفاده می‌کنید، پوست سرتان مبارزه با خشکی ایجاد شده می‌کوشد چربی بیشتری تولید کند. در روز دوم، بدون استفاده از شامپو، به پوست سرتان یک اسکراب آب خوب و کمی نرم کننده در انتهای موها بدهید. با گذشت زمان پوست سر شما با عادت‌های جدید و بهتری که به دست آورده‌اید، سازگار می‌شود.

آیا تا به حال موقعیتی برای‌تان پیش آمده که پس از مراجعه به آرایشگاه نخواهید به آینه نگاه کنید؟ الان از موهایتان راضی هستید؟

نوشته‌های مرتبط