4 نکته مهم برای پیشگیری از خشونت خانگی که باید بدانید

به گزارش مرکز تماس خشونت خانگی در ایالات متحده، در هر یک دقیقه، ۲۴ نفر مورد خشونت یا سوء رفتار خانگی قرار می‌گیرند. تقریبا ۳۰ درصد از زنان و ۱۰ درصد از مردان در طول زندگی‌شان قربانی خشونت خانگی هستند. متاسفانه، خشونت خانگی ممکن است با اشکال مختلفی ظاهر شود؛ از جمله تعرض فیزیکی و جنسی، کنترل / فریب در مسائل مالی، تهدید، اجبار، استثمار کودکان، و غیره و از این رو همه افراد باید درباره راهکارها و نکات مهم پیشگیری از خشونت خانگی اطلاعات کافی داشته باشند.

بسیاری از آدم‌ها هنگامی که از بیرون به قضیه می‌نگرند، تعجب می‌کنند چرا آدم‌هایی که با سوء رفتار مواجه هستند، به راحتی رابطه‌ای را که دچار مسمومیت و سوء رفتار شده است، ترک نمی‌کنند. متاسفانه، گفتن این کار معمولا از انجام دادن‌اش آسان‌تر است. مهم‌تر از همه این‌که، بسیاری از مرتکبان خشونت‌ خانگی فریبکاران بسیار ماهری هستند. آن‌ها به خوبی قادر هستند در شروع یک رابطه، خود را بسیار جذاب و کاریزماتیک نشان دهند. این آدم‌ها، حتی علی‌رغم انجام خشونت خانگی، می‌توانند به شکل دیگری در اجتماع ظاهر شوند، ولی پشت درهای بسته رفتار کاملا متفاوتی از خود بروز دهند.

با این‌ حال، هم‌چنان برای برخی از آدم‌ها این سوال پیش می‌آید چرا قربانی‌های خشونت خانگی به سادگی موقعیت را ترک نمی‌کنند. با این‌که خروج از یک رابطه‌ی خشونت‌آمیز همواره بسیار مهم است و اکیدا توصیه می‌شود، معمولا عوامل بسیاری در این میان وجود دارند که می‌توانند فرایند خروج از چنین روابطی را دشوار کنند. مرتکبان خشونت خانگی عمدا موقعیت‌ها و شرایط رابطه‌شان را با قربانی‌ها به گونه‌ای فریبکارانه شکل می‌دهند که بتوانند قدرت و کنترل این رابطه را در دست خود نگه دارند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اشکال مختلفی از خشونت و سوء رفتار خانگی وجود دارند. با این‌که تمام این اشکال خطرناک هستند و می‌توانند مهلک باشند، بسیاری از شیوه‌های خاص خشونت خانگی وجود دارند که می‌توانند در هنگام تصمیم قربانی برای ترک رابطه، مشکلات را پیچیده‌تر کنند. انزوا و کنترل مالی یکی از نمونه‌های اولیه‌ی چنین مشکلاتی هستند. قطعا بیش‌تر آدم‌ها به قربانی توصیه می‌کنند رابطه‌ی همراه با خشونت خانگی را ترک کند؛ با وجود این، چنان‌چه ترک این رابطه باعث جدایی از خویشاوندان و اعضای خانواده شود، این مسئله برای قربانی بسیار سخت خواهد بود. و چنان‌چه فرد مرتکب خشونت اموال، پول، یا حساب‌های بانکی قربانی را تحت کنترل درآورده باشد، شرایط بسیار وخیم‌تر نیز می‌شود.

پیشگیری از خشونت خانگی

به دلایل بالا و بسیاری دلایل دیگر، پیشگیری از خشونت خانگی الزامی است. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارند.

۱. مراقب نشانه‌های هشداردهنده باشید

خشونت خانگی معمولا به طور ناگهانی و بی‌دلیل ایجاد نمی‌شود. همیشه علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارند که آن سوی سیاه و فریبکار یک فرد جذاب و کاریزماتیک را نشان می‌دهند. به گزارش مرکز حمایت از قربانی‌های خشونت خانگی، مجموعه‌ای از علائم هشدار دهنده وجود دارند که احتمال بروز خشونت خانگی را در آینده نشان می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها عبارت است از حسادت شدید و بیش از اندازه، به خصوص هنگامی که طرفین از یکدیگر دور هستند. گاهی اوقات، این احساس ناشی از عشق و صداقت نیست. چنان‌چه آدم‌های درگیر در یک رابطه‌ی عاطفی جدید، هنگام دور بودن از یکدیگر احساس دلتنگی ‌کنند، می‌تواند تا حدودی جذاب به نظر برسد، و در نگاه اول، نشان‌ دهنده‌ی عشق و مراقبت از طرف مقابل باشد. در بسیاری از موارد، وضعیت همین‌ گونه است، ولی گاهی اوقات ممکن است این گونه نباشد، و آگاهی از تفاوت میان این دو وضعیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

همواره اصرار به دانستن محل حضور طرف مقابل، تماس تلفنی / ارسال پیام بیش از اندازه، و حتی پافشاری بر این‌که قربانی همواره وی را از محل حضور خود باخبر کند – و در غیر این صورت، دائما درباره‌ی محل حضورش پرس و جو می‌کند؛ همه‌ی این‌ها نشانه‌های هشدار دهنده‌ای هستند که نباید نادیده‌شان گرفت. یکی دیگر از علائم هشدار دهنده‌ی بروز احتمالی خشونت خانگی را می‌توان در طرز برخورد فرد مظنون با دوستان و اعضای خانواده‌اش مشاهده کرد. چنان‌چه وی نسبت به شما کینه‌ورزی می‌کند، از فعالیت‌های گروهی بیزار است، یا جمله‌هایی نظیر “‌می‌خواهم فقط برای من باشی‌”‌ را به زبان می‌آورد، علائم بدشگونی از خشونت را در آینده پدیدار می‌کند.

درک این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که اگر آدمی واقعا عاشق باشد و طرف مقابل برای‌اش ارزشمند باشد، تمایل خواهد داشت ارتباط و تعامل وی با سایر آدم‌ها حفظ شود. وابستگی کامل و برقراری ارتباط فقط با یک نفر رفتار سالمی به شمار نمی‌رود. اگر آدمی که به شما علاقه‌مند است، می‌خواهد رابطه‌تان را با دیگران قطع کنید و منزوی شوید، علائم هشدار دهنده‌ای را از خشونت خانگی بروز می‌دهد.

از جمله دیگر نشانه‌های معمول خشونت خانگی می‌توان به تلاش برای کنترل امور مالی فرد (لازم نیست کار کنی، عزیزم، خودم از تو مراقبت می‌کنم)، تهدید، تخریب اموال، روابط جنسی اجباری، پرت کردن اشیا، آبروریزی در انظار عمومی، و غیره اشاره کرد.

اگر با یک خودشیفته رابطه دارید چه باید بکنید؟

۲. نسبت به خشونت خانگی بی‌اعتنا نباشید

رپورتاژ

شاید بسیار تعجب‌آور و ناراحت کننده باشد اگر بدانید، بسیاری از آدم‌ها علی‌رغم توانایی‌شان برای توقف خشونت خانگی به راحتی و به دلایل مختلف تصمیم می‌گیرند هیچ عکس‌العملی نشان ندهند. برخی از رایج‌ترین بهانه‌های این قبیل افراد این است که “‌نمی‌خواهم خود را درگیر چنین مسئله‌ای کنم‌”‌ یا “‌این مسئله به من ارتباط ندارد”‌. شاید برخی از آدم‌ها این ادعا را منصفانه ندانند که خودداری آن‌ها از “‌درگیر شدن در چنین مسئله‌ای”‌ باعث افزایش خشونت خانگی می‌شود، ولی متاسفانه، این ادعا حقیقت دارد.

بی‌اعتنا نبودن و درگیر شدن در چنین مسئله‌ی به این معنی نیست که با فرد مرتکب خشونت خانگی مستقیما درگیر شوید. با وجود این، اگر شاهد وقوع سوء رفتار یا خشونت خانگی هستید یا چیزی در این مورد شنیده‌اید، باید فورا مسئولان مربوطه را در جریان قرار دهید. به آسانی با یک تماس با پلیس ۱۱۰، شاید بتوانید حتی جان یک فرد را نیز نجات دهید. مبارزه با خشونت خانگی نیازمند یک تلاش گروهی، و کمک و همکاری آدم‌های مختلف است.

۳. امنیت مالی‌تان را بهبود دهید

نشریه‌ی نیو ریپابلیک تایید کرده است، بسیاری از قربانی‌های خشونت خانگی به این دلیل نمی‌توانند وضعیت کنونی‌شان را ترک کنند که جایی برای رفتن ندارند، و در صورت فرار از این وضعیت مجبور هستند به خیابان بروند یا به هر شکل دیگری بی‌خانمان شوند. این وضعیت قطعا غیر قابل قبول است؛ به همین خاطر، یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با خشونت خانگی اطمینان از وجود امنیت اقتصادی و مالی است. در ظاهر، شاید این دو مسئله با هم بی‌ارتباط باشند، ولی در واقعیت، امنیت مالی به قربانی‌های خشونت امکان می‌دهد در صورت مسمومیت و آلوده شدن روابط‌شان به خشونت و سوء رفتار بتوانند آن را ترک کنند.

هم‌چنین، امنیت مالی باعث پیشگیری از بروز نشانه‌های احتمالی هشدار دهنده و خطرناک سوء رفتار می‌شود. در آغاز هر رابطه، شنیدن جمله‌ی “‌من از تو مراقبت خواهم کرد‌‌”‌ می‌تواند بسیار عاشقانه، دوست داشتنی و دلگرم کننده به نظر برسد. با وجود این، هر آدمی، فارغ از این‌که مجرد یا متاهل (یا در هر شکل دیگری از رابطه) باشد، همواره باید قادر باشد از خود مراقبت کند. حقیقت این است که زندگی مانند داستان‌های افسانه‌ای نیست. اگر کسی چیزی به شما بدهد، ممکن است به راحتی از شما پس بگیرد. چنان‌چه در یک رابطه، یک طرف کنترل مالی طرف مقابل را به طور کامل به دست بگیرد، قدرت کامل را در دست خواهد داشت، و این مسئله می‌تواند به شدت خطرناک باشد. عدم توازن قوا، به اندازه‌ي قابل توجه، به آسانی می‌تواند شرایط را برای سوء رفتار، سوء استفاده، و خشونت خانگی مهیا کند.

همه‌ی آدم‌ها خانواده، دوست، یا پشتیبان ندارند. با وجود این، با بهره‌مندی از منابع اقتصاد کافی، ابزار لازم را برای ترک هر رابطه‌ی ناخوشایندی در اختیار خواهند داشت.

۴. به هر قیمتی وارد یک رابطه نشوید

شاید بسیاری از شما از شنیدن دلایل مختلفی که برخی از آدم‌ها وارد یک رابطه‌ی خاص می‌شوند، واقعا تعجب کنید. برخی از آدم‌ها به خاطر علایق مشترک و عشق دو طرفه با یکدیگر وارد رابطه می‌شوند. با این‌که چنین دلایلی برای شروع یک رابطه قابل قبول و مورد تایید هستند، همه‌ی آدم‌ها با چنین دلایلی با یکدیگر وارد رابطه نمی‌شوند.

برخی از آدم‌ها برای ایجاد رابطه با برخی آدم‌های خاص دلایل مخرب و غیر عاقلانه‌ی بسیاری برای خود دارند. گاهی اوقات، برخی از آدم‌ها برای فرار از تنهایی به یک رابطه تن می‌دهند. بعضی وقت‌ها هم برخی روابط برای اثبات یک ادعا، تغییر وضعیت یا تصویر اجتماعی، یا دستیابی به برخی منابع و منافع خاص در زندگی ایجاد می‌شوند. با فرض این‌که بسیاری از آدم‌ها روابط‌شان را با دلایل درست آغاز می‌کنند، در نهایت، تعداد قابل توجهی از همین روابط نیز دچار فساد و مسمومیت می‌شوند. با وجود این، آن‌هایی که روابط‌شان را با دلایل نادرست و غیر منطقی آغاز می‌کنند، به سادگی خود را در معرض مشکلات بالقوه‌ای قرار می‌دهند که در آینده ممکن است در انتظارشان باشند. متاسفانه، این مشکلات می‌توانند در قالب سوء رفتار یا خشونت خانگی بروز کنند.

هیچ رابطه‌ای به خودی خود نادرست نیست. با وجود این، طرفین باید کاملا خودشان را بشناسند، به هر آن‌چه هستند افتخار کنند، و برای یکدیگر احترام متقابل قائل باشند. مسلما، برخی از روابط سرانجام دچار شکست خواهند شد، با وجود این، روابطی که پایه‌ و اساس درستی نداشته باشند، محکوم به شکست هستند. گاهی اوقات، آدم‌های سوء استفاده کننده متوجه‌ی غم و ترس از تنهایی برخی از آدم‌ها می‌شوند و احساسات‌شان را شکار می‌کنند. آمار وقوع چنین اتفاقاتی بیش‌تر از آن است که تصورش را می‌کنید. به همین خاطر، داشتن دلایل مناسب برای ورود به یک رابطه و حفظ موقعیت مناسب در یک رابطه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

سخن آخر

پیشگیری از وقوع خشونت خانگی نیازمند تلاش گروهی و اراده‌ی تمام طرف‌های درگیر در این مسئله است. با وجود این، در بسیاری از موارد، آگاهی از نشانه‌های هشدار دهنده، گزارش اتفاقات خشونت‌آمیز به مسئولان مربوطه، داشتن امنیت مالی، و شروع یک رابطه با دلایل مناسب و منطقی می‌توانند خشونت را حتی پیش از شروع متوقف کنند. آدم‌های بسیاری مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند، و این مسئله باید با هر روش ممکن پایان بپذیرد.

هیچ کس در خانه‌ی خود سزاوار سوء رفتار، سوء استفاده، و داشتن حس بیگانگی نیست. آدم‌هایی که مرتکب خشونت خانگی می‌شوند، هر روز بیش از گذشته، از قدرت، کنترل، و حس ترس طرف مقابل استفاده می‌کنند. آن‌ها عمدا کاری می‌کنند که قربانی‌شان احساس انزوا و بیگانگی کند – و با این روش، چرخه‌ی معیوب خشونت خانگی را قدرتمندتر می‌کنند. این چرخه‌ی معیوب باید متوقف شود!

گاهی اوقات، صحبت کردن با یک متخصص می‌تواند وضعیت را تغییر دهد. مشاوران و روانشناسان می‌توانند به این آدم‌ها کمک کنند، و در بسیاری از موارد، از ورود بسیاری از آدم‌ها به رابطه‌ای که احتمال بروز سوء رفتار و خشونت – به اشکال مختلف – در آن مسجل است، جلوگیری کنند.

 

نوشته‌های مرتبط