مدیریت پول: ۵ لایه از پیاز پول که مدیریت مالی شخصی شما را می سازد

حتما شما هم وقتی مدرسه می رفتید خیلی از چیزها را با تشبیه کردن به یک خوراکی یاد گرفته اید! مثلا شکل مغز که شبیه گردو است. یا قلب که شبیه توت فرنگی است! مدتها بود درباره اینکه پول شبیه چه خوراکی است فکر میکردم و امروز به این نتیجه رسیدم که پول مثل پیاز است. بله درست شنیدید پیاز! البته در اینکه پول هم مثل پیاز اشکتان را در می اورد شکی نیست!!! اما درواقع پول شبیه پیازی است که از گروهی لایه‌ها ساخته شده است که خیلی شفاف نیستند. شما می‌دانید چه چیز زیر آن لایه‌ها در سطوح مختلف است، اما واقعا زمان می برد تا هر لایه را بشناسید و آن را در زندگی‌تان وارد کنید. در این نوشتار با سایت بازده همراه باشید تا بعضی از لایه‌های پیاز پول را بشناسید که مدیریت مالی شخصی شما را می سازد و درباره مدیریت پول نکات جالبی بخوانید.

مدیریت پول

۱. لایه اول پیاز پول در مدیریت پول

از بدهی فرار کن، عاشق پس انداز باش!

همه‌ی آدم ها می دانند بدهی بد است و باید پولشان را به خوبی پس انداز کنند اما وقتی چشمشان به زرق و برق زندگی می افتد دیگر یادشان میرود که چه قراری با خودشان داشته اند. یک زوج کارمند را می شناسم که بهترین برند ترکیه ای مبلمان در منزلشان دارند و با یک حساب سرانگشتی حقوقی که میگیرند و پولی که بابت خرید مبلمان داده اند متوجه شدم حدود ۵ سال باید بدهی قسط خرید مبلمان را بدهند! یادتان باشد ایده‌ی اولیه مالیه شخصی این است که کمتر از درآمدتان خرج کنید. از بدهی های غیرضروری اجتناب کنید و مقداری از پولی که می سازید پس انداز کنید. نکته جالب اینجاست که همه این موضوع را می دانند اما به آن عمل نمی کنند. به این لایه‌ی اولیه‌ی پیاز پول توجه کنید. توجه به همین لایه شما را از فقر و ناکامی در دوران پیری نجات می دهد.

مطلب مرتبط: ۱۷ اشتباه رایج در رزومه کاری که شانس استخدام شما را کم می‌کند

۲. لایه دوم پیاز پول در مدیریت پول

به انتخابهای خود توجه کن!

وقتی پای انتخاب به میان می آید این شما هستید که می توانید برای خودتان بدهی بتراشید یا پس انداز کنید. خیلی ساده است. هرقدر که بیشتر پول خرج اسباب و وسایل غیرضروری کنید از پس انداز بالقوه خود کاسته اید. این شما هستید که می توانید انتخاب کنید برای یک پیکنیک نیمروزی در ظهر جمعه از خانه جوجه کباب آماده بردارید، فلاسک چای پر کنید، شیشه آب خنک از یخچال بردارید، یک بسته ذرت را در ماهیتابه بریزید و پاپ کورن درست کنید و کنار رودخانه و فضای سبز خوش بگذرانید یا اینکه از کنار جاده آب معدنی و نوشابه بخرید، از رستوران جوجه کباب سفارش دهید و خوراکی های مختلف را از سوپرمارکتها بگیرید.

هریک از این خریدها و در واقع هریک از این انتخاب ها روی پس انداز و بدهی شما تاثیر مثبت دارند. پس درست تصمیم بگیرید و درست انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: ایده های کسب و کار: ۱۳۰ ایده کسب و کار که همین امروز باید بدانید

۳. لایه سوم پیاز پول در مدیریت پول

خرید بیشتر لذت بیشتر نمی آورد!

خیلی ها با خواندن همین چند پاراگراف از مقاله می گویند: مخالفم!!! با حذف خریدهای ضروری و غیرضروری از زندگی لذت زندگی کردن را از خودمان گرفته ایم.

خب بله. من هم با این جمله موافقم. اما واقعیت این است که چیزی برای ما لذت بیشتر می آورد که ماندگاری بیشتر داشته باشد و اکثر خریدهای ما لذت ماندگار به همراه ندارند. خرید بسیاری از چیزها شبیه یک فوران آتشفشان کوچک اما سوزان است که اسکناس های شما را می سوزاند و یک لذت کوتاه و گذرا به همراه دارد. واقعا خیلی به ندرت اتفاق می افتد که ماحصل خرج پولمان یک لذت طولانی بیافریند.

رپورتاژ

اگر می خواهید پولتان را برای خرید چیزی خرج کنید اول به این نکته توجه کنید که آیا دو روز آینده هم همین قدر از این خرید گزاف لذت خواهید برد یا نه. اگر قرار است مبلغ زیادی بابت میز شام در یک رستوران گران بدهید با خودتان فکر کنید آیا هفته آینده پشیمان خواهم شد یا نه. اگر قرار است یک دورهمی دوستانه با بهترین دوستان باشد خب حتما ارزشش را دارد و این برای شما یک لذت ماندگار خلق می کند اما اگر قرار باشد فقط به صرف اینکه ۵شنبه شب است و شما حسابی کلافه هستید و دلتان می خواهد یک جایی بروید رستوران گران شهر را انتخاب کنید نه تنها از میزان کلافگی شما کم نمی شود بلکه کلافه تر و خسته تر و ناکام تر هم می شوید.

مطلب مرتبط: کسب و کار در دبی: ۳۰ ایده کسب و کار پرسود و با سرمایه کم در دبی

۴. لایه چهارم پیاز پول در مدیریت پول

پول برای شما زمان و لذت ماندگار می‌خرد!

اغلب چیزهایی که در زندگی ما لذت ماندگار خلق میکنند چیزهایی هستند که برای آنها زمان صرف کرده ایم. مثلا رابطه مان با پارتنرمان بسیار ارزشمند است چون ماه ها فکر و توان و عشق برایش سرمایه گذاری کرده ایم و برای با او بودن زمان زیادی صرف(هزینه) میکنیم.بعضی از خریدهای مهم ما هم همینطور هستند و بسیار جالب و سرگرم کننده اند زیرا وقت و زمانی را روی آنها سرمایه گذاری کرده ایم.

ببه ندرت پیش می آید شام یا ناهار که به طور تصادفی در یک رستوران خورده اید برایتان لذت ماندگار ایجاد کرده باشد و تا مدتها در خاطرتان مانده باشد. اما یک نهار ساده که در ساندویچی محله با دوست دوران کودکیتان خورده اید تا آخر عمر یادتان می ماند چون برای انجام دادن برنامه ریزی کرده اید و انرژی و زمان صرف آن کرده اید و در واقع مهم نیست کیفیت غذا یا مکان‌اش چه باشد- اغلب لذت ماندگاری دارد چون رابطه را تقویت کرده‌اید یا ساخته‌اید.

خب حالا که درباره ارزش زمان گفتیم باید بگوییم پول می تواند برای شما زمان بخرد! مثلا شما یک غذای آماده میخرید و آن را فقط گرم می کنید اما مدت زمان بیشتری در کنار دوست عزیزتان می نشینید و از گفتگو با او لذت می برید.شما همیشه می توانید با پول ارزش خلق کنید و رابطه ماندگار بسازید. می توانید یک مهارت جدید بیاموزید، یک هدیه به نامزدتان بدهید، یک شام دورهمی برای آشتی دادن دو نفر از دوستانتان برپا کنید و هرکار با ارزش دیگری را که یک لذت ماندگار ایجاد کند خلق کنید.

مطلب مرتبط: ۲۵ سودآورترین ایده در کسب و کار صنایع غذایی

۵. لایه پنجم پیاز پول در مدیریت پول

پول می‌تواند آزادی بخرد!

فرض کنید شما سالهای زیادی کار کرده اید و پس انداز خوبی دارید. حالا دیگر نیاز نیست هر روز ۸ صبح تا ۵ عصر سرکار بروید. یک شغل نیمه وقت و آسان که تعطیلات آخر هفته حسابی هم دارد برایتان کافی است و شما پول کافی برای گذران زندگی دارید. پول پس انداز شده در اینجا برایتان چه کار کرد؟؟؟ زمان خرید! آزادی خرید و شما را به مرتبه ای از رها بودن و قدرت عمل رسانید. پس پول برایتان آزادی می خرد و حالا می توانید قدرت تصمیم گیری داشته باشید که اوقات تان را با فرزندانتان، همسرتان، دوستان تان یا اقوام تان بگذرانید.

شما انتخاب می‌کنید تلاش‌ها و زمان‌تان را روی چه چیزهایی سرمایه‌گذاری کنید، و اگر انتخاب کنید روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنید که لذت ماندگار را به‌ شما می‌دهند، شما زندگی لذت‌بخش و آزادانه‌ای را تجربه می کنید.

مطلب مرتبط: مشاور کسب و کار: ۵۰ توصیه برای شروع کسب و کار خودتان

آیا پیاز پول هسته‌ای هم دارد؟

شرط می بندم تا به حال به پول مثل یک پیاز که لایه های زیادی دارد فکر نکرده بودید. اما وقتی به این لایه‌ی پنجم که لایه‌ی زیرین است می رسید باید بدانید یک هسته مرکزی هم اینجا جاخوش کرده که شما باید بشناسیدش. این هسته مرکزی ارزش های شخصی شماست. چیزهایی است که شما برای آنها ارزش قائل هستید. هدفی است که به دنبال آن بوده اید و تلاشی است که برای انتخاب های زندگی تان می کنید. هسته اصلی مدیریت پول شما چیزی است که به خاطر آن زنده هستید. به خاطر آن میجنگید و به خاطر آن گریه میکنید و می خندید.

این هسته شاید کمترین ربط را به خود پول داشته باشد و به طور مستقیم به استفاده ی شما از زمان و انرژی تان مربوط است. اگر هسته زندگی تان را روی محور ارزش ها و علاقمندی های واقعی تان بگذارید می بینید که از زندگیتان بسیار لذت می برید و با انتخاب های هوشمندانه و اثربخش یک رابطه داد و ستد منطقی با پول برقرار میکنید. پول می رود، شادی می آید، ناامیدی می رود، پول می آید. پر پول و شاد و پرامید باشید.

نوشته‌های مرتبط