12 توصیه برای شناخت و تربیت گربه ها که باید بدانید

هر فرد باید یک حیوان خانگی داشته‌باشد. بسیاری از آدم‌ها سگ، و برخی دیگر گربه را برای نگه‌داری انتخاب می‌کنند. اما بر خلاف تربیت سگ، لازم نیست گربه را طبق پروتکل تربیتی حیوانات تربیت کنید.

جالب‌ترین و مفیدترین تکنیک‌ها برای تربیت گربه

تربیت گربه خیلی مهم است، فقط افراد کمی از قابلیت‌های گربه‌شان در این زمینه مطلع هستند. تربیت گربه روشی خوب برای طولانی‌تر کردن عمر گربه‌تان است.

– تربیت گربه بین صاحبان و گربه‌شان پیوند محکمی ایجاد می‌کند. علت‌اش این است که شاید تربیت باعث شود گربه بفهمد برای داشتن چیزی که می‌خواهد باید چه کاری انجام دهد.

– تربیت ذهن گربه‌تان را برانگیخته و فعال نگه می‌دارد.

– تربیت به گربه‌تان یاد می‌دهد رفتار خوبی داشته‌باشد.

– گربه‌های عصبی و مضطرب با تربیت مداوم و تکرار آرام می‌شوند.

در این مقاله برخی از رایج‌ترین توصیه‌های تربیت گربه را برایتان شرح می‌دهیم، بنابراین باید واقعیت‌های سبک زندگی را که در ادامه آمده‌است و ترفندهای موثری که به شما در تربیت گربه‌تان در خانه کمک می‌کند، با دقت مطالعه کنید.

۱. توصیه‌هایی برای آموزش استفاده از ظرف خاک

یاد دادن استفاده از ظرف خاک به گربه سخت نیست. گربه به‌طور ذاتی تمیز است و تمایل دارد مواد دفعی خود را زیر خاک پنهان کند. با این حال شما می‌توانید با استفاده از توصیه‌های زیر استفاده از ظرف خاک را به گربه‌تان آموزش دهید:

– گربه و ظرف خاک را بدون سرپوش در محلی مناسب، مثلا یک اتاق قرار دهید.

– مطمئن شوید گربه‌تان غذای کافی و آب تمیز دارد.

– اگر گربه‌تان از ظرف خاک استفاده نکرد، مدفوع را در ظرف خاک قرار دهید. بوی آن می‌تواند گربه را به استفاده از ظرف خاک تحریک کند.

– گربه‌تان در عرض یک یا دو روز محدود بودن به ظرف خاک، شروع به استفاده از آن می‌کند.

اگر گربه‌تان در عرض چند روز از ظرف خاک استفاده نکرد، این توصیه را امتحان کنید: بعد از این‌که گربه‌تان غذا خورد، آن را در ظرف خاک قرار دهید و با انگشت سطح خاک را کمی خراش دهید.

اگر گربه‌تان هم‌چنان مقاومت کرد، مطمئن شوید ظرف خاک تمیز است. اگر قبلا استفاده شده‌است، باید آن را با جوش شیرین تمیز کنید و با خاک گربه‌ی تمیز پر کنید. در کنار آن می‌توانید برخی از انواع خاک گربه را امتحان کنید.

گاهی گربه با یک برند سازگار است و از برند دیگر روی برمی‌گرداند. هم‌چنین حتما ظرف خاک را در محیطی آرام قرار دهید.

اگر هیچ‌کدام از این توصیه‌ها کمکی نکرد، باید با دامپزشک مشورت کنید. گاهی ممکن است علت عدم تمایل گربه به استفاده از ظرف خاک یک مشکل پزشکی باشد.

۲. توصیه‌هایی برای آموزش رفتاری

اگر گربه‌تان کار بدی می‌کند، این شانس وجود دارد که رفتار بد گربه را اصلاح کنید. اما باید بفهمید چرا گربه‌تان این کار را می‌کند. حتما دلیلی وجود دارد، و البته از چشم‌انداز گربه‌تان آن رفتار کاملا معقول است. اگر گربه‌تان وسایل‌تان را چنگ می‌زند، ممکن است نسبت به آن حس تنازع برای بقا داشته‌باشد، پس شانس زیادی وجود ندارد که گربه‌تان را از این کار بازدارید. اما می‌توانید به گربه‌تان آموزش دهید غریزه‌ی چنگ زدن‌اش را روی اشیای قابل قبول متمرکز کند.

با تشویق، و نه با تنبیه، گربه‌تان را به درستی تربیت کنید. وقتی گربه‌تان کار بدی می‌کند نباید او را بزنید. چون گربه‌تان علت تنبیه را درک نمی‌کند و فقط از شما می‌ترسد. در عوض وقتی کاری را انجام می‌دهد که شما می‌خواهید، باید به او جایزه بدهید.

در واقع این یکی از بهترین توصیه‌ها برای تربیت گربه است که باید بدانید و به کار بگیرید تا گربه‌تان را به‌طور موثر آموزش دهید.

۳. از کلیکر استفاده کنید

با کلیکر می‌توانید گربه‌تان را سریع‌تر و آسان‌تر تربیت کنید. اگر کلیکر ندارید، می‌توانید از یک خودکار استفاده کنید که صدای کلیک می‌دهد. هر وقت گربه‌تان رفتار صحیحی انجام می‌دهد، یک کلیک کنید و به گربه‌تان جایزه بدهید. صدای کلیک باعث می‌شود گربه‌تان بفهمد رفتار درستی انجام داده‌است، برای همین به او کمک می‌کند زودتر آن را درک کند. فقط حتما دقیقا در لحظه‌ای کلیک کنید که گربه‌تان رفتاری را که دوست دارید انجام می‌دهد، و سپس یک خوراکی خوشمزه به او بدهید. گربه‌ها اغلب از طریق تکرار یاد می‌گیرند. بنابراین باید این آموزش را چند بار تکرار کنید. در کنار آن جلسات آموزشی گربه‌تان را کوتاه و در حد چند دقیقه نگه‌دارید. اگر یک چیز را بارها و بارها تکرار کنید ممکن است حوصله‌ی گربه‌تان سر برود.

این نیز یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها برای تربیت گربه است، پس وقتی سعی دارید گربه‌تان را در خانه تربیت کنید، استفاده از کلیکر را مد نظر داشته‌باشید.

۴. از خوراکی‌های خوشمزه استفاده کنید

اولین قدمی که باید بردارید پیدا کردن یک خوراکی است که گربه‌تان به آن علاقه دارد. تکه‌های ماهی، مرغ تازه که به قطعات کوچک خرد شده‌است، غذای بچه با طعم گوشت و نیز دیگر خوراکی‌های گربه‌ی موجود در بازار انتخاب خوبی خواهدبود.

رپورتاژ

وقتی فهمیدید گربه‌ها کدام خوراکی‌ها را دوست دارند، باید قدم‌های دیگر آموزش مبتنی بر جایزه را بردارید تا او را وادار کنید مطابق میل‌تان رفتار کند. مثلا فرض کنیم دوست دارید به گربه‌تان یاد بدهید وقتی شام‌اش را آماده می‌کنید روی چهارپایه بنشیند. ابتدا باید با آموزش نشستن و ماندن روی چهارپایه شروع کنید:

– اول مطمئن شوید توجه گربه‌تان را جلب کرده‌اید. خوراکی خوشمزه را درست مقابل بینی گربه بین انگشتان‌تان بگیرید. وقتی گربه شروع به بو کشیدن خوراکی خوشمزه کرد، خوراکی را به صورت قوسی تا بین گوش‌هایش بالا ببرید. آن را صاف بالا نبرید، چون در این صورت به گربه آموزش می‌دهید روی پاهای عقب بایستد. برخی گربه‌ها با بینی و چشم‌ها حرکت قوسی را دنبال می‌کنند، و چون چانه‌شان به سمت بالا و عقب می‌رود، شکم‌شان پایین خواهدرفت.

– دوم، لحظه‌ای که باسن گربه به زمین خورد،‌ می‌توانید یک خوراکی خوشمزه به او بدهید. اگر پاهای عقبش را پایین نبرد، به هر حال خوراکی خوشمزه را به او بدهید. بعد از چند بار تکرار این تمرین، هر بار که پاهای عقبش کمی به هم نزدیک‌تر شد یک خوراکی خوشمزه به او بدهید تا زمانی که کاملا روی پاهای عقب بنشیند.

گربه‌ی شما اشیا را خوب نمی‌بیند، پس اگر گرفتن خوراکی از دست‌تان برایش دشوار بود، باید سعی کنید خوراکی را کف دست‌تان یا روی زمین بگذارید. هنگامی که خوراکی را روی زمین می‌اندازید حرکت شما را می‌بیند و می‌فهمد جای خوراکی کجا است.

این خلاصه‌ای از یکی از بهترین توصیه‌های تربیت گربه است، پس آن را دست کم نگیرید و سعی کنید برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر قبل از وعده‌های غذایی گربه‌تان از خوراکی خوشمزه استفاده کنید.

۵. تنبیه نکنید

هنگامی که گربه‌تان را تربیت می‌کنید به یاد داشته‌باشید که تنبیه برای گربه‌ها جواب نمی‌دهد. گربه‌ای که تنبیه شود به جای این‌که یاد بگیرد چه کاری را انجام ندهد، یاد می‌گیرد از شما بترسد. بسته به خلق و خوی گربه‌تان، ممکن است تنبیه به حدی گربه را بترساند که خودش را از شما پنهان کند.

هم‌چنین تنبیه می‌تواند سبب استرس شود و استرس نیز یکی از علت‌های رایج رفتارهای بد در گربه‌ها است. به علاوه استرس سیستم ایمنی گربه‌تان را نیز تضعیف می‌کند، و سپس گربه در برابر بیماری‌ها، از جمله التهاب مثانه، آسیب‌پذیر می‌شود.

آسان‌تر است که برای رفتارهایی که می‌خواهید گربه انجام دهد، جایزه بدهید و برای رفتارهایی که نمی‌خواهید انجام دهد جایگزین‌های جذاب دیگری مشخص کنید. متقاعدسازی کلید اصلی تربیت گربه است. اگر صبورانه تمرین کنید و خوراکی‌های مناسب را به عنوان جایزه انتخاب کنید، خیلی زود گربه‌ای مودب خواهیدداشت. گربه‌ها اغلب از نظر رفتاری دست کم گرفته می‌شوند چون اغلب صاحبان اصلا برای تربیت گربه‌ها تلاش نمی‌کنند.

این نیز یکی از روش‌های رایجی است که بسیاری از صاحبان گربه برای تربیت گربه‌شان به کار گرفته‌اند.

۶. صبور باشید

وقتی می‌خواهید گربه‌تان را در خانه به‌طور موثر تربیت کنید باید صبور باشید. گربه‌ی شما یک حیوان منحصر به‌فرد با ترجیحات و توانایی‌های خاص خودش است. ممکن است بتواند چیزی را خیلی سریع یاد بگیرد اما یاد گرفتن برخی چیزهای دیگر برایش دشوار باشد. برای آموزش فرمان‌برداری برنامه‌ای مناسب شخصیت‌اش داشته‌باشید. به یاد داشته‌باشید که اگر آموزش‌تان دقیقا طبق برنامه پیش نرفت نباید از کوره در بروید.

۷. بی‌دلیل به گربه‌تان خوراکی ندهید

اگر اغلب اوقات بی‌دلیل به گربه‌تان خوراکی می‌دهید یا خوراکی‌اش را بیرون قرار می‌دهید تا هر وقت خواست بخورد، باید این کار را متوقف کنید. غذا دادن طبق برنامه ۲ مزیت دارد. اول، شاید ارزش جایزه‌ی خوراکی را بالا ببرد. دوم، می‌تواند ایده‌ای از برنامه‌ی منظم را به زندگی گربه‌تان معرفی کند.

۸. هوشمندانه تربیت کنید

اگر برای تربیت گربه‌تان از روش دادن خوراکی به عنوان جایزه استفاده کنید و جلسات ‌آموزش را فقط قبل از وعده‌های غذایی زمان‌بندی کنید، میل ذاتی گربه‌تان او را باهوش می‌کند و تمایل او را به اطاعت از شما افزایش می‌دهد.

به علاوه، هر خوراکی به عنوان جایزه جواب نمی‌دهد. گربه‌ها خوراکی‌های نرم، بدبو و چسبناک را دوست دارند، بنابراین برای جذب کردن‌شان باید از خوراکی خاصی استفاده کنید. برای این‌که بدانید گربه‌تان دیوانه‌ی کدام خوراکی است باید سطل زباله‌ی خوراکی او را بررسی کنید. مثلا بسته به ترجیحات خاص گربه‌تان، ممکن است بوقلمون یا مرغ خردشده، غذای بچه با طعم گوشت یا ماهی تن با سدیم پایین جواب بدهد.

۹. گام‌های کوچک بردارید

توصیه می‌شود قبل از این‌که سعی کنید مجموعه مهارت‌های گربه‌تان را گسترش دهید، یک زیرساخت مستحکم ایجاد کنید. گربه‌ها بازه‌ی توجه کوتاهی دارند و به آسانی حوصله‌شان سر می‌رود. سعی کنید جلسات آموزش جالب و کوتاه باشد و پایان خوبی داشته‌باشد.

۱۰. مرتب تمرین داشته‌باشید اما بیش از حد تمرین نکنید

شما باید این فرایند را چند بار تکرار کنید تا گربه‌تان بداند چرا جایزه گرفته است. اما حوصله‌ی گربه‌تان را سر نبرید. دامپزشک‌ها توصیه می‌کنند هر بار فقط یک فرمان را به گربه‌تان آموزش دهید و زمان تمرین را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید. شما باید این تمرین را روز بعد تکرار کنید و به‌طور مرتب ادامه دهید تا گربه‌تان چیزی را که یاد گرفته فراموش نکند.

۱۱. سراغ فرمان‌های دیگر بروید

هنگامی که گربه‌تان فرمان اول را به خوبی یاد گرفت، باید سراغ فرمان‌های دیگر بروید. با استفاده از کلیکر و خوراکی‌های خوشمزه می‌توانید برخی فرمان‌های ساده مانند ”بایست“، ”بیا“، و ”پایین“ را به گربه‌تان معرفی کنید. اما می‌توانید آزادانه خلاقیت به خرج دهید. شاید دوست داشته‌باشید رفتارهای عملی به گربه‌تان یاد بدهید. اگر می‌خواهید برخی فرمان‌ها را به گربه‌تان یاد بدهید اما در تمرین مشکل دارید، باید با یک مربی حرفه‌ای تماس بگیرید. فقط مطمئن شوید او با گربه‌ها خوب کار می‌کند.

۱۲. هرگز گربه را مجبور به انجام کاری نکنید

این آخرین اما یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای تربیت گربه است.

– گربه‌تان را مجبور به انجام کاری نکنید. شما نباید گربه‌تان را بردارید و مجبور به انجام کاری بکنید. گربه درک نمی‌کند که شما سعی دارید چه کاری بکنید و احتمالا می‌ترسد.

– کاری نکنید که گربه‌تان به یک گدا تبدیل شود. شما فقط برای آموزش به گربه خوراکی می‌دهید. اگر هر بار که پنجه می‌کشد به او خوراکی بدهید، یاد می‌گیرد که پنجه کشیدن، دریافت خوراکی را در پی دارد و آموزش‌تان هیچ وقت جواب نمی‌دهد.

این فهرستی از ۱۲ بهترین و رایج‌ترین توصیه‌های تریبت گربه بود که برای تربیت موثر گربه باید بدانید. در واقع اثربخشی این توصیه‌ها قبلا اثبات شده و بسیاری از آدم‌ها آن‌ها را به کار می‌گیرند. دامپزشکان این توصیه‌ها را ارائه داده‌اند و شما می‌توانید بدون نگرانی یک یا چند مورد از آن‌ها را در خانه استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط