رابطه فصل مورد علاقه با شخصیت تان را بدانید

آیا یک فصل خاص از سال بیش‌تر از سایر فصل‌ها برای شما جذابیت دارد؟ برخی افراد روزهای طولانی و گرم تابستان را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر از روزهای سرد پاییز بیش‌تر لذت می‌برند. چرا بعضی از فصل‌ها بیش‌تر از سایرین برای ما جذابیت دارند؟ آیا روانشناسی می‌تواند رابطه فصل مورد علاقه با شخصیت تان را توضیح دهد؟

رابطه فصل مورد علاقه با شخصیت

چرا ما بعضی اوقات فصل‌های خاصی را به باقی فصل‌ها ترجیح می‌دهیم

هرچند تحقیقات کمی در مورد روانشناسی ترجیحات فصلی و شناختن رابطه فصل مورد علاقه با شخصیت افراد وجود دارد، اما محققان دریافته‌اند که تغییرات فصلی دما و نور می‌تواند بر خلق و خو و رفتارها تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، تصور بر این است که کسانی که در ماه‌های بهار و تابستان متولد می‌شوند، دارای خلق و خوی بیش از حد مثبت هستند و بیش‌تر احتمال دارد که تغییرات سریع خلق و خوی را تجربه کنند. از طرف دیگر، کسانی که در ماه‌های زمستان متولد می‌شوند، کم‌تر ممکن است خلق و خوی‌شان تحریک شود.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما روانشناسان مدت‌هاست تأثیر قدرتمندی را که فصول سال دارند و می‌توانند بر خلق و خو داشته باشند، تشخیص داده‌اند. روزهای کوتاه‌تر زمستان گاهی باعث می‌شوند آدم‌ها دچار اختلال عاطفی فصلی شوند که نوعی افسردگی است.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که شروع بهار می‌تواند بسته به این‌که فرد چه مدت از زمان خود را خارج از خانه سپری می‌کند، منجر به افزایش موقتی مثبت‌گرایی شود.

نتایج حیرت‌انگیز یک مطالعه حتی بین اختلالات روانپزشکی و ماه تولد برای شرکت‌کنندگان در انگلستان ارتباطاتی پیدا کرد.

هر نوع توضیحات علمی برای علاقه‌ی شخصی ما به هر فصل خاصی، باید تفاوت‌های جغرافیایی را نیز مورد توجه قرار دهد. در آمریکا، برخی ایالت‌های غربی ماه‌های پاییز سردی دارند که به سرعت به سمت هوای برف می‌روند. از طرف دیگر، بسیاری از ایالت‌های شرقی اغلب هوای ملایم پاییزی را تجربه می‌کنند که نشانگر گذار باشکوه و رنگارنگی از تابستان به پاییز است. جایی که زندگی می‌کنیم و هوای رایج آن منطقه می‌تواند در ترجیحات فصلی ما نقش بسزایی داشته باشد.

شخصیت شناسی عکس پروفایل: ۱۳ نوع عکس که شخصیت افراد را لو می‌دهند

ارتباط بین آب و هوا و خلق و خوی

آب و هوای سرد ممکن است بر روحیه ما تأثیر بگذارد، اما محققان دریافته‌اند که کاهش دما ممکن است بر رفتار نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، دمای اتاق می‌تواند بر نحوه قضاوت افراد به مظنونین جنایی تأثیر بگذارد.

به نظر می‌رسد که دما می‌تواند تأثیر ظریف و در عین حال عمیقی بر داوری‌هایی که درباره سایر افراد داریم، داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2008 نشان داد وقتی افراد نوشیدنی گرم در دست دارند، دیگران را گرم‌تر و خوش‌ برخوردتر هم می‌بینند. از سوی دیگر، نوشیدن یک نوشیدنی سرد، سبب شده بود که شرکت‌کنندگان سایر حاضرین را آدم‌هایی سرد تلقی کنند.

چرا نور بر روحیه تأثیر می‌گذارد

تقریبا همه می‌دانند که نور می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روحیات و خلق و خوی آدم‌ها داشته باشد. روزهای روشن و آفتابی ممکن است احساس خوشبختی و انرژی را به شما منتقل کند، در حالی که روزهای تاریک و کم نور ممکن است باعث شوند احساس غم و اضطراب داشته باشید. همچنین ممکن است نور برای فصول خاصی از سال در ترجیحات شخصی شما نقش داشته باشد.

ریتم شبانه روزی بدن شما یا همان چرخه تقریباً 24 ساعته از خواب و بیداری نیز تحت تأثیر نور خورشید است. کاهش مقدار نور خورشید باعث می‌شود بدن هورمون‌هایی را که باعث دوره‌های بی‌حسی می‌شوند آزاد کند.

کمبود نور آفتاب در ماه‌های پاییز و زمستان با آنچه به عنوان اختلال عاطفی فصلی شناخته می‌شود مرتبط است. افرادی که علائم این عارضه را تجربه می‌کنند ممکن است در روزهای تاریک و کوتاه سال احساس افسردگی کنند و علاقه خود را به فعالیت‌هایی که معمولاً از آن لذت می‌برند، از دست بدهند. آن‌ها همچنین ممکن است علائم دیگری مانند افزایش خستگی و اشتها را تجربه کنند.

افرادی که به بیماری SAD مبتلا هستند ممکن است ماه‌های بهاری و تابستان آفتابی را ترجیح دهند زیرا احتمال تجربه علائم این اختلال فصلی در آن‌ها پایین‌تر خواهد بود.

رپورتاژ

شخصیت شناسی چشم: یک چشم را انتخاب کنید تا راز شخصیت تان را بگوییم

فصل مورد علاقه‌تان چه چیزی در مورد شما می‌گوید

درجه حرارت و سطح نور ممکن است در تعیین این‌که کدام فصل را بیشتر دوست دارید نقش داشته باشد، اما آیا ترجیحات شخصی شما نیز می‌تواند چیزی راجع به شخصیت اصلی شما نشان دهد؟ در این‌جا فقط چند گرایش ممکن وجود دارد که فصل مورد علاقه شما ممکن است درباره شما نشان بدهد.

بهار

برای بعضی از نقاط جهان، بهار زمانی است که روزهای کوتاه و تاریک زمستان جای خود را به بالا رفتن دما و فضای سبزتر می‌دهد.

اگر بهار فصل مورد علاقه شماست، به احتمال زیاد عاشق تجربه‌های جدید هستید و فصل بهار فرصتی برای چیزهای تازه و جدید بعد از یک زمستان طولانی و سرد به شما می‌دهد.

تابستان

در بسیاری از مناطق جهان، تابستان یعنی روزهای طولانی‌تر، گرم‌تر و روشن‌تر. اگر تابستان زمان مورد علاقه شما در طول سال است، این بدان معناست که شما عاشق بیرون رفتن و سبک زندگی فعال هستید.

ماه‌های گرم تابستان زمانی برای سفر و لذت بردن از فضای بیرون است. شما احتمالاً آدمی معاشرتی، اهل بیرون رفتن و برون‌گرا هستید و آدم‌های دیگر احتمالاً شما را خوش‌بین، خوش برخورد و جسور توصیف می‌کنند.

پاییز

جورج الیوت در مورد عشقش به فصل پاییز نوشته‌است: ” پاییز مطبوع! روح من به آن به شدت پیوسته‌است و اگر من پرنده‌ای بودم، به دنبال پاییزهای پی در پی روی زمین می‌گشتم.”

در حالی که بخش‌هایی از جهان معمولا بهار را به عنوان فصل تازگی تلقی می‌کنند، اما پاییز نیز زمان بسیار مناسبی برای شروع تازه است. رنگ‌های زرد و نارنجی و هوای خنک پاییز باعث می‌شود مدام تمایل به تغییر داشته باشید.

زمستان

اگر ماه‌های سرد زمستان دوره مورد علاقه‌تان در طول سال است، به احتمال زیاد شما آدمی درون‌گرا هستید.

پوشیدن یک ژاکت گرم و ولو شدن روی کاناپه همراه با یک نوشیدنی گرم شاید ایده‌آل‌ترین شیوه برای سپری کردن بعد از ظهرهای جذاب برای شما باشد.

کلام پایانی

تغییرات فصلی نور و دما می‌تواند نقش مهمی در نحوه تفکر، احساس و رفتار ما داشته باشد.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که ترجیحات فردی ما ممکن است تحت تأثیر طیف گسترده‌ای از عوامل از جمله تجربیاتی باشد که خودمان به دست آورده‌ایم.

اگر در کودکی در ماه‌های تابستان از فضای بیرون از منزل لذت برده باشید و خاطراتی دلپذیر از فصل تابستان داشته باشید، این احتمال وجود دارد که تابستان را در زمان بزرگسالی نیز دوست داشته باشید.

ترجیحات ما، از جمله مواردی که در اوقات خاص سال وجود دارد، بسیار پیچیده هستند و احتمالاً تحت تأثیر طیف گسترده‌ای از عوامل تعامل قرار دارند.

نوشته‌های مرتبط