۱۰ حقیقت درباره ایوان مخوف اولین تزار روسیه

ایوان چهارم واسیلیویچ (1530-1584)، معمولا با نام ایوان مخوف شناخته می‌شود، یکی از بدنام‌ترین حاکمان تاریخ است. ایوان به عنوان اولین تزار روسیه، به خاطر بی رحمی و وحشیگری خود شهرت دارد.

اگرچه سلطنت او با آرامش نسبی آغاز شد، اما به استبداد فرو رفت. حکومت او باعث تضعیف نجیب زادگان روسیه شد که ایوان به آن‌ها اعتماد نداشت، و نیروی پلیس سیاسی را معرفی کرد که قتل ها و ترورهای بی شماری را از طرف او انجام داد. شاید بدترین و مشهورترین کار او، در سال ۱۵۸۱ بود که در یک لحظه خشمگین، پسر و وارث خود، ایوان ایوانویچ را به طرز وحشیانه‌ای به قتل رساند.

شخصیت متضاد ایوان مخوف ترکیبی از هوش فوق‌العاده و فداکاری های مذهبی بود، اما همچنین ذهنی مستعد برای افراط‌گرایی، پارانویا و شیوع بی ثباتی خشونت آمیز را نشان داد.

در ادامه ۱۰ حقیقت درباره ایوان مخوف آمده است

۱. ایوان کودکی سختی داشت

هنگامی که ایوان تنها سه سال داشت، پدرش، واسیلی سوم، بر اثر بیماری درگذشت و مادر ایوان، النا گلینسکایا را نایب السلطنه خود قرار داد. او که دچار پارانویا شدید نسبت به اطرافیان بود، اصرار داشت که پسرش توسط نگهبانان مسلح محاصره شود. النا در ۴ آوریل 1538 درگذشت، احتمالاً ترور شد، و ایوان خود را در گرداب ظلم حاکمان حاکم بر روسیه گرفتار کرد. همین باعث شد که با وجود زندگی در قصر، ایوان جوان مورد بی توجهی قرار گرفت، در لباس های کهنه و ژنده رها شد و مجبور بود برای غذا گدایی کند. او که در کودکی شاهد قتل‌های وحشیانه و اعمال شکنجه بود، طبیعتی سادیستی پیدا کرد که با شکنجه گربه‌ها در ۱۲ سالگی شروع شد.

شاهزاده جوان در ۱۳ سالگی دستور اولین قتل یک بویار (اشراف زاده) را صادر کرد و شروع به توطئه انتقام از کسانی کرد که با او بد رفتاری کرده بودند. نقشه های انتقام جویانه او، به ویژه علیه اشرافزادگان قدرتمند و ثروتمند، اندکی پس از اینکه او در 16 سالگی اولین تزار روسیه شد، اجرا گردید.

۲. ایوان مخوف پسر خودش را کشت

در نوامبر ۱۵۸۱، ایوان به عروس باردار خود، یلنا شرمتوا، احتمالاً به دلیل پوشیدن لباس هایی که به نظر او بی حیایی بود، حمله کرد. گمان می رود که ضرب و شتم وحشیانه توسط ایوان باعث سقط جنین او شده است. هنگامی که پسر  ایوان بر سر این موضوع با او روبرو شد، طغیان خشونت آمیزی منجر به این شد که ایوان با عصای خود به سر پسرش ضربه زد و به ضربات شدید او ادامه داد تا اینکه جمجمه پسرش شکسته شد. پسر جوان ایوان بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد در حالی که تزار پشیمان ظاهراً ناله می‌کرد: «لعنت بر من باد! من پسرم را کشتم!»

۳. او معمار کلیسای جامع سنت باسیل را کور کرد

ایوان کلیسای جامع سنت باسیل را در سال ۱۵۶۱ در میدان سرخ مسکو برای بزرگداشت تصرف شهر کازان ساخته بود. یکی از افسانه های مرتبط با کلیسای جامع، این است که ایوان پس از غرق شدن در زیبایی این ساختمان، معمار پوستنیک یاکولف را کور کرد تا هرگز چیزی به زیبایی این بنا برای دیگران طراحی نکند و نسازد.

۴. او اولین پلیس مخفی روسیه را ایجاد کرد

رپورتاژ

ایوان مخوف اولین پلیس مخفی سیاسی و ترسناک را در تاریخ روسیه به نام Oprichniki ایجاد کرد. این ارتش متشکل از حدود شش هزار مرد سیاه پوش بود که برای ایجاد ترس بر اسب های سیاه سوار می شدند و در کالسکه های سیاه می راندند. سربازان خود را فراتر از قانون می دانستند و مرتکب اعمال وحشتناک شکنجه، تجاوز جنسی و قتل می شدند.آنان خانواده های اشراف را هدف قرار دادند، ثروت آنها را غصب کردند، آنها را به تبعید راندند و بسیاری را به پناهندگی مجبور کردند یا به سادگی آنها را کشتند.

۵. ایوان ۸ همسر داشت

ایوان با پیشی گرفتن از هنری هشتم انگلستان، در مجموع با ۸ زن ازدواج کرد، اگرچه تنها ۴ زن به طور رسمی توسط کلیسا به رسمیت شناخته شدند. گفته می شود سه نفر از همسران او از طریق سم یا ترور کشته شده اند، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چه کسی مسئول مرگشان بوده است وجود ندارد. به احتمال زیاد چنین اقدامات جنایتکارانه ای توسط دشمنان ایوان یا خانواده های اشرافی انجام می شد که می خواستند دختران خود را به عنوان عروس جایگزین کنند.

۶. او به پیروزی مهمی مقابل کازان دست یافت

هنگامی که ایوان تاجگذاری کرد، حکومت متخاصم کازان در حاشیه قدرت تزار بود و به عنوان یک تهدید تلقی میشد. شهر کازان پایتخت یک دولت ترک تاتار در قرون وسطی با جمعیتی مسلمان-بلغار بود که ایوان آنها را کافر و دشمن می دانست. روسیه در سال های 1547 و 1549 لشکرکشی های نافرجامی را علیه کازان آغاز کرد. در 16 ژوئن 1552، ایوان مخوف به رهبری لشکرکشی جدید علیه کازان پرداخت و در راس یک ارتش بزرگ به بیرون راند. این اولین جنگ بزرگ و مهم ایوان بود که به موفقیت دست یافت. در دوم سپتامبر، ارتش ایوان کازان را محاصره کرد و منابع غذایی را قطع کرد و دسترسی به آب آشامیدنی را قبل از سقوط شهر در 13 اکتبر 1552 از بین برد. پس از سقوط کازان، ایوان به عنوان یک پیروز باشکوه در روسیه شناخته شد.

۷. او اشراف روسیه را تحقیر می کرد

ایوان در طول سلطنت خود، به ویژه پس از تحمل وقایع آسیب زا مانند از دست دادن یک پسر خردسال به دلیل بیماری و اعتقاد به اینکه همسر بسیار دوست داشتنی اش، آناستازیا، توسط دشمنانش ترور شده است، بیمارتر و پارانوئیدتر شد. پارانویای فزاینده او با احساس بی اعتمادی به اعضای نزدیک حلقه اش و این باور که اشراف روسیه همیشه به دنبال آسیب زدن به او هستند، ترکیب شد. سوء ظن ایوان نسبت به اشراف روسی زمانی بدتر شد که پس از انتشار شایعاتی مبنی بر مرگ ایوان، آنها از عهد بستن با پسر جوانش دیمیتری خودداری کردند.

شغل در روسیه: ۱۰ فرصت کسب و کار عالی در کشور روسیه

۸. او اولین انتشارات را در روسیه ایجاد کرد

چاپ مسکو (Moscow Print Yard) اولین انتشارات روسیه بود که در کیتای گورود (منطقه فرهنگی و تاریخی مسکو) به دستور ایوان مخوف و در سال ۱۵۵۳ تأسیس شد. در سال ۱۶۱۲ در اثر آتش سوزی ویران شد، در سال ۱۶۲۵ بازسازی شد و شامل یک ساختمان دو طبقه بود که هفت حروفچین و 80 کارمند از کرملین را استخدام می کرد. آتش سوزی دوم در سال ۱۶۳۴ باعث شد که این مجموعه دوباره با اتاق های سنگی جدید برای انتشارات بازسازی شود. چاپ مسکو در میان تولید هزاران کتاب و نسخه خطی، اولین روزنامه روسی به نام ودوموستی را نیز منتشر کرد.

۹. هرگز از او انتظار نمی رفت که حکومت کند

هرگز انتظار نمی رفت که ایوان مخوف به حکومت برسد. مشکلات سلامتی او در جوانی، همراه با نارسایی‌های ذهنی برادر ناشنوایش، یوری واسیلیویچ، به این معنا بود که نخبگان حاکم و سیاستمداران او را به عنوان مدعی تاج و تخت نادیده می‌گرفتند و پس از مرگ مادرش النا، وضعیت سلامتیش خرابتر شد.

۱۰. او به حق مطلق خود برای حکومت اعتقاد داشت

ایوان پیرو مشتاق ارتدکس مسیحی بود. او آزادی های کلیسا را تا حدی تشویق کرد، مشروط بر اینکه قدرت کلیسا به اقتدار خودش تجاوز نکند. ایوان با قاطعیت از حق قدرت خود به عنوان یک هدیه الهی تحت نظر خداوند دفاع می کرد. این مفهوم «حق الهی برای حکومت» مورد اعتماد پادشاهان مختلف، از فرقه‌های مختلف، در سراسر اروپا در آن زمان بود. به همین ترتیب، امپراتوران چین حق خود را برای حکومت کردن یک «فرمان بهشتی» می‌دانستند.

نوشته‌های مرتبط