دوره مدیریت زمان – معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

دنیای مدرنی که اکنون انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند، پر از مشغله است. به همین دلیل نیاز به دوره‌های مدیریت زمان کاملا احساس می‌شود. برخلاف آنچه عموم تصور می‌کنند، این کار اصلا کار آسانی نیست و باید افراد برای مدیریت درست زمان خود آموزش ببینند. حتما افرادی را در زندگی خود دیده‌اید که با وجود تمام مشغله‌هایی که دارند زمان خود را به خوبی مدیریت کرده و در طول روز فرصت انجام کارهای زیادی را پیدا می‌کنند. در آن زمان با خود می‌گویید چرا من نمی‌توانم چنین کاری انجام دهم. پاسخ به این سوال راحت است. آن‌ها رمز و راز مدیریت کردن وقت خود را می‌دانند، اما شما نه. جای نگرانی نیست، فرادرس آموزش توسعه مهارت‌های فردی از جمله دوره مدیریت زمان را برای شما به صورت کامل برگزار می‌کند و با مشاهده این آموزش‌ها قادر خواهید بود این مهارت را در خود تقویت کنید:

مدیریت زمان چیست و چه اهمیتی دارد؟

بگذارید از اینجا شروع کنیم؛ اصلا مدیریت زمان یعنی چه؟ به توانایی انسان‌ها در استفاده از زمان خود به شکل مفید و موثر مدیریت زمان گفته می‌شود. مدیریت کردن زمان یک مهارت است و با دانستن آن شما قادر خواهید بود فعالیت‌های متفاوت را در طول روز یا در یک بازه زمانی محدود انجام دهید.

دوره مدیریت زمان - معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

مدیریت زمان در دنیای امروز یک مهارت به شمار می‌آید.

اهمیت این مهارت در همین نکته خلاصه می‌شود. وقتی می‌توانید با مدیریت زمان به انجام کارهای متفاوت در زندگی بپردازید، کیفیت زندگی شما افزایش پیدا خواهد کرد. چون در این صورت نه تنها کارهای متفاوتی انجام می‌دهید، بلکه آن‌ها را با کیفیت بهتری نیز به پایان می‌رسانید و مسلما احساس بهتری نسبت به عملکرد خود خواهید داشت. علاوه بر آن با مدیریت‌ کردن زمان خود، شما قادر خواهید بود که کارها را با تمرکز بالاتری نیز انجام دهید، چون می‌دانید باید در مدت زمانی محدود کارهای خود را به پایان برسانید. در پی آن تمام تلاش خود را می‌کنید که از عوامل حواس‌پرتی خود را دور کنید.

اهمیت دیگری که یادگیری دوره‌های مدیریت زمان دارد، در این نکته خلاصه می‌شود که مدیریت زمان مانعی برای به تعویق انداختن کارها است که مشکل رایج بسیاری از مردم در انجام کارها محسوب می‌شود. انجام کارها سر وقت زمانی حاصل می‌شود که کنترل زمان را در دست بگیرید. داشتن یک برنامه خوب برای مدیریت وقت خود به شما ثابت می‌کند که کارها آنچنان هم که فکر می‌کردید، سخت نبود، چون احساس نمی‌کنید زیر انبوهی از کارها در حال له شدن هستید.

دوره مدیریت زمان - معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

با مدیریت زمان دیگر کارهایتان را به تعویق نمی‌اندازید.

فواید مدیریت زمان چیست؟

استفاده از یک دوره مدیریت زمان برای یادگیری برنامه ریزی مناسب، فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

1. استرس کمتر

همه ما در زندگی برای انجام کارهای خود دچار استرس می‌شویم. کارهایی از قبیل مطالعه دروس دانشگاه یا آماده کردن خود برای امتحانات، رسیدگی به امور فرزندانمان و انجام وظایف شغلی. بخشی از این استرس‌ها ناشی از عدم توانایی ما در مدیرت کردن زمان خود است. اگر به این مهارت تسلط پیدا کنید، می‌توانید خود را از بخش بزرگی از استرس روزانه رها کنید، چراکه در این حالت قادر به کنترل زمان خود برای انجام کارها خواهید بود و برنامه‌ریزی مناسبی خواهید داشت.

2. زندگی شخصی و شغلی در کنار یکدیگر

یکی از مزیت‌های بزرگ یادگیری این مهارت در ایجاد تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی شما خلاصه می‌شود. شاید خانم‌های زیادی را دیده باشید که از شغلشان استعفا داده‌اند، چون احساس می‌کردند که نمی‌توانند به زندگی شخصی خود رسیدگی کنند. عده‌ زیادی از مردم از این مسئله شکایت می‌کنند که شغل آن‌ها زندگی شخصیشان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. با یاد گرفتن دوره‌های مدیریت زمان این مشکل تا حد زیادی می‌تواند برطرف شود، به شکلی که وقت برای هر دو آن‌ها داشته باشید.

3. اولویت های مشخص

شاید برای خودتان این مشکل پیش آمده باشد یا از دیگران شنیده باشید که با تمام مشغله‌هایی که برایشان پیش آمده است، قادر به شناسایی اولویت‌های خود نیستند.

دوره مدیریت زمان - معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

با مدیریت زمان شما می‌توانید اولویت‌های خود را شناسایی کنید.

مدیرت زمان همراه با برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتد. با برنامه‌ریزی اولویت‌های شما مشخص می‌شود و متوجه می‌شوید چه کارهایی را باید سریع‌تر به پایان برسانید و چه کارهایی را در زمان دیگری انجام دهید. حتی متوجه خواهید شد که انجام چه کارهایی ضرورت ندارند.

چطور در زندگی از مدیریت زمان درست بهره مند شویم؟

حال سوالی که برای بسیاری پیش می‌آید این است که با دانستن ارزش مدیریت زمان، چگونه و از چه طریقی آن را بیاموزیم. خوشبختانه راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که ما آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم. یکی از آن‌ها مطالعه مقاله است. با یک سرچ ساده در گوگل متوجه می‌شوید که افراد بسیاری در جهان مقالات و مطالب بسیاری در اینترنت راجع به این موضوع منتشر می‌کنند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را پیدا کنید و بخوانید.

از آنجایی که مسئله مدیریت زمان تبدیل به دغدغه بسیاری از مردم جهان شده است، نویسندگانی به صورت تخصصی کتاب‌هایی راجع به این موضوع نوشته‌اند که می‌توانید به صورت انگلیسی یا ترجمه فارسی آن‌ها را تهیه کرده و مطالعه کنید. اگر فرصت یا حوصله خواندن ندارید، به پادکست‌ گوش دهید. پادکست‌های زیادی در این رابطه درست شده‌اند که گوش دادن به آن‌ها بسیار راحت است و زمان بسیار کمی را از شما خواهد گرفت. کافی است در اینترنت آن‌ها را پیدا کنید. پیشنهادی که به شکل ویژه ما برای شما داریم و آن را اکیدا توصیه می‌کنیم، شرکت در چند دوره مدیریت زمان است. بله درست متوجه شدید. دوره‌هایی بسیار مفید برگزار می‌شوند که با شرکت در آن‌ها می‌توانید این مهارت را کسب کنید.

دوره مدیریت زمان - معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

با شرکت در دوره‌های مدیریت زمان می‌توانید این مهارت را کسب کنید.

ویژگی های یک دوره مدیریت زمان خوب چیست؟

در قسمت قبل به معرفی دوره‌های مدیریت زمان اشاره کردیم، در این قسمت قصد داریم به ویژگی‌های یک دوره خوب بپردازیم که فرادرس از تمام این ویژگی‌ها بهره‌مند است.

1. داشتن سرفصل های خوب

سرفصل‌های این دوره‌ها بسیار مهم است. این سرفصل‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شده باشند که دغدغه‌های مردم در عدم توانایی آن‌ها در مدیریت کردن زمان را در نظر گرفته باشد و توانسته باشد نقطه ظعف‌های مردم در این زمینه‌ را تشخیص داده و رفع کرده باشد. همینطور این سرفصل‌ها باید موضوعات متنوعی از دغدغه‌های اقشار متفاوتی از مردم در مدیریت زمان را در نظر بگیرد. دغدغه‌های افراد خانه‌دار، زنان و مردان شاغل، دانشجویان و دانش‌آموزان ممکن است در این زمینه متفاوت باشد.

دوره مدیریت زمان - معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

یکی از ویژگی‌های دوره‌های مدیریت زمان سرفصل‌های مناسب آن است.

2. مدرسین با تجربه

نقطه قوت یک دوره مدیریت خوب مدرسین با تجربه‌ آن است که سال‌ها با چنین دغدغه‌هایی آشنا بوده‌اند و به بهترین شکل می‌توانند شما را با شیوه‌های مدیریت زمان آشنا کنند.

3. ارائه روش های کاربردی و موثر

رپورتاژ

یکی دیگر از ویژگی‌های یک دوره مدیریت زمان که ما در فرادرس آن‌ را لحاظ کرده‌ایم، ارائه روش‌های موثر و کاربردی با توجه به دغدغه‌های رایج شرکت‌کنندگان است که بتوانند به بهترین شکل زمان خود را مدیریت کنند.

4. ارائه اطلاعات به روز و معتبر

یکی از نکات کلیدی یک دوره خوب برای یادگیری چنین مهارتی ارائه اطلاعات بروز و معتبر در این زمینه است، چراکه متدها و ایده‌های جدیدی در سال‌های اخیر توسط متخصصین جهت مدیریت کردن زمان ارائه شده و مهم است که این دوره‌ها این اطلاعات را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهند.

5. امکان پرسش از مدرسین

نکته مهم در دوره‌های آنلاین، برای شرکت‌کنندگان امکان پرسش از مدرسین است. به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

6. قیمت مناسب دوره

از آنجایی که بسیاری از مردم از عدم توانایی در مدیریت زمان رنج می‌برند، ما این دوره‌ها بهتر است به گونه‌ای برگزار شوند که قیمت آن کاملا برای شرکت‌کنندگان مقرون به صرفه باشد و تعداد بیشتری از مردم بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

معرفی بهترین دوره های مدیریت زمان

در این قسمت ما بهترین دوره‌های مدیریت زمان را به شما معرفی می‌کنیم. پس از مطالعه آن‌ها با توجه به نیاز خود می‌توانید دوره‌های مناسب خود را انتخاب کنید.

1. آموزش مدیریت زمان و تکنیک های آن – فرادرس

در این دوره‌ها شرکت‌کنندگان تکنیک‌های مربوط به مدیریت زمان را فرا خواهند گرفت. مانند هر مهارت دیگری این مهارت نیز تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که با آموختن آن‌ها خود را در یکی از مهارت‌های زندگی تقویت خواهید کرد.

2. آموزش مدیریت زمان جهت بهره وری شخصی و حرفه ای – فرادرس

آموزش در این دوره‌ها در فرادرس به این شکل اتفاق می‌افتد که شرکت‌کنندگان بتوانند از آن‌ها در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به شکل موثر استفاده کنند. یعنی افراد قادر خواهند بود با کمک این دوره آنچه می‌آموزند را شخصی‌سازی کنند، یعنی آن‌ها را به تجربه شخصی و حرفه‌ای خود ارتباط دهند.

3. آموزش مدیریت زمان جهت بهره وری شخصی و حرفه ای – ویژه ناشنوایان (رایگان) – فرادرس

فرادرس در دوره‌های مدیریت زمان خود حتی ناشنوایان را نیز در نظر گرفته است. این عزیزان می‌توانند مانند دیگران از مزیت‌ها این دوره بهره‌مند شوند و یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی را بیاموزند. این دوره‌ها رایگان برگزار خواهد شد.

4. آموزش اصول ابتدایی مدیریت زمان – Time Management Fundamentals (LinkedIn Learning)

همانطور که از نامش پیدا است، این دوره به ابتدایی‌ترین اصولی می‌پردازد که برای مدیریت زمان به آن احتیاج دارید. مدت زمان این دوره سه ساعت است و مهارتی که در آن می‌آموزید، تمایز قائل شدن بین زندگی شخصی و انجام وظایف حرفه‌ای و شغلی است. همینطور در این دوره می‌آموزید که چطور عادات منظم بودن را در خود پرورش دهید و ذهن خود را از افکار اضافه و نگرانی‌های بی‌مورد پاک کنید.

5. آموزش نظم بخشیدن به زندگی با مدیریت زمان – Organizing Your Life: Time Management (Getting More Done)

یکی دیگر از دوره‌های مدیریت زمان نظم بخشیدن به زندگی است. در این دوره دانش‌آموزان یاد خواهند گرفت که چطور به شکل موثر وظایف روزمره خود را مثل بررسی ایمیل‌ها، انجام چند کار هم‌زمان با هم و همکاری با افراد دیگر مدیریت کنند. علاوه بر این شرکت‌کنندگان می‌آموزند که چگونه عوامل هدر دادن زمان و عادت‌های نادرست را شناسایی کنند و کنار بگذارند.

دوره مدیریت زمان - معرفی بهترین دوره های آموزشی برای برنامه ریزی بهتر

با شرکت در دوره‌های مدیریت زمان به زندگی خود نظم بدهید.

6. دوره های مدیریت زمان

این دوره‌ها در ۱۲ ساعت برگزار می‌شوند که به صورت ۴ سیمنار ۳ ساعته خواهد بود. در این دوره مهارت‌ها و تکنیک‌های پیشرفته‌تر با شرکت‌کنندگان بررسی می‌شود. این مهارت‌ها شامل شناسایی کردن عوامل هدردادن زمان و تشخیص دادن اولویت‌ها، قانون ۲۰/۸۰ و شکل دادن عادت‌های مفید هستند.

7. استراتژی‌های مدیریت زمان (Productivity & Time Management Strategies)

تمرکز این دوره مدیریت زمان بر تغییر عادات مخرب است. در عوض مدرسین این ذهنیت را به شما می‌آموزند که چطور ایده‌هایتان را تبدیل به عمل کنید. دروسی که در این دوره گنجانده شده است، ساختن اراده، انگیزه، عادات و قدرت تصمیم‌گیری ‌هستند. در این دوره همینطور می‌‌آموزید که چطور برنامه‌ریزی شخصی خود برای مدیریت زمان را بچینید.

8. نکاتی راجع به مدیریت زمان Time Management Tips (LinkedIn Learning)

در این دوره شرکت‌کنندگان مهارت‌ها و ایده‌هایی را می‌آموزند که دانستنشان برای هدایت کسب و کارهای کوچک در هر صنعتی ضروری است. طول این دوره ۸ ساعت است و شیوه‌های مدیریت زمان در آن با ذکر جزئیات به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها در زندگی حرفه‌ای خود استفاده کنید.

بعضی از عناوینی که تدریس خواهند شد، عبارت هستند از کاهش وقفه در انجام کارها، نحوه همکاری با همکاران به شکلی کارآمد و موثر، مدیریت جلسات، چون بیشتر جلسات فقط باعث هدر دادن زمان می‌شوند و ایجاد یک محیط راحت و کارآمد برای همکاران و کارمندان.

9. مدیریت زمان برای مدیران Time Management for Managers (LinkedIn Learning)

دوره‌های مدیریت زمان برای مدیران که کسب و کارهای متفاوتی را مدیریت می‌کنند و همینطور برای کسانی که قصد دارند کسب و کار خود را راه بیندازند نیز برگزار می‌شود. مدیریت زمان برای مدیران اهمیت زیادی دارد. این دوره در یک ساعت برگزار می‌شود و در آن این افراد می‌آموزند که چطور از طریق ارتباط برقرار کردن و همکاری با دیگران به اهداف خود برسند. تمرکز این دوره به شکل به خصوصی بر اولویت‌‌بندی کارها و پرداختن به مسائل اصلی هنگام انجام کارها و همینطور انتقال دانش خود به اطرافیان به شکل موثر است.

این دوره علاوه بر مدیریت درست زمان خودتان به شما کمک می‌کند که یک محیط مناسب کار برای خود و کارمندان خود فراهم کنید. علاوه بر مدیریت زمان افزایش تمرکز نیز می‌تواند به شما در افزایش سرعت و کیفیت کارها کمک کند. در فرادرس دوره‌ای برای افزایش تمرکز همراه با مدیریت زمان آماده شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کلام آخر درباره دوره مدیریت زمان

در این مقاله هدف ما آشنا کردن شما ما با مقوله مدیریت زمان بود. در ابتدای مقاله به تعریف آن و توضیح اهمیت آن پرداختیم. مدیریت کردن زمان یکی از مهارت‌های مهم زندگی در دنیای امروز به شمار می‌آید که انسان‌ها درگیر مشغله‌های بسیار شده‌اند و فرصت کافی برای انجام بسیاری از کارها را ندارند. با آموختن تکنیک‌های آن می‌توانند از مزایای بی‌نظیر مدیریت زمان بهره‌مند شوند و خود را توانمند سازند. یکی از بهترین شیوه‌های آموختن این تکنیک‌ها شرکت‌ در دوره های مدیریت زمان است که فرادرس آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. این دوره‌ها تنوع زیادی دارند و با توجه به نیاز خود می‌توانید یک یا تعدادی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نوشته‌های مرتبط