تبلیغات پیامکی؛ روش ارزان و آسان تبلیغات

بعد از اینکه دنیا دیجیتالی شد، روش‌های قدیمی‌تر تبلیغات تا حد زیادی به فراموشی سپرده شدند. عده‌ای هم ادعا می‌کنند که این روش‌های قدیمی دیگر به کار نمی‌آیند و اصلا چرا باید سراغشان برویم وقتی می‌توانیم به‌راحتی در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات کنیم و دیده شویم. از قدیم گفته‌اند که فرد عاقل تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد نمی‌گذارد. پس اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار هستید، فقط به شبکه‌های اجتماعی اکتفا نکنید و روش‌های دیگر تبلیغات را هم در برنامه داشته باشید.

یکی از این روش‌ها که می‌تواند یک تکان اساسی به کسب‌وکارتان بدهد، تبلیغات پیامکی یا همان اس‌ام‌اس خودمان است. این روش زمانی بسیار مورد استفاده بود اما با رویکردی نامناسب؛ همین باعث شد که از میزان محبوبیت آن میان روش‌های تبلیغاتی کاسته شود. بعد از اینکه پنل‌های پیشرفته پیامکی روی کار آمدند، میزان بازده این روش هم به‌نسبت گذشته بالاتر رفت و دوباره به‌صورت یک روش جدی تبلیغات به صحنه بازگشت.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغات در حال حاضر، اس‌ام است. برای استفاده از این روش و آموزش بازاریابی پیامکی بهتر است از جاهای مطمئن استفاده کنید. در ادامه نکات مهمی که کمتر در مورد این روش بازاریابی به آن اشاره می‌شود را با هم مرور می‌کنیم.

A person sitting on the floor with a computer Description automatically generated

ناگفته‌هایی درباره بازاریابی پیامکی

مقالات بسیاری دراین‌باره توضیح داده‌اند و راهکارهای متعددی هم معرفی شده است. مثلا یکی از راهکارها فرستادن پیامک به‌صورت نامحدود به یک لیست از مشترکین است. این روشی است که باید جدا از آن فاصله بگیرید و اصلا سراغش نروید. بیایید بیشتر این مورد را بررسی کنیم. خود شما به‌عنوان یک مخاطب، در طول روز چندین پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنید. تا حالا پیش آمده که از خواندن تعدادی از آنها کلافه شوید و بگویید: خب به من چه؟ این همان اتفاقی است که اگر بی‌هدف سراغ فرستادن پیامک بروید، گرفتارش می‌شوید.

برای فرستادن پیامک باید دقیقا بدانید که مخاطب شما کسیت و همین‌طور بی‌هدف تیرهای خود را در آسمان شلوغ تبلیغات رها نکنید. بااینکه تبلیغات پیامک نسبتا ارزان است ولی دلیل نمی‌شود که پول خود را با فرستادن پیامک بالک هدر دهید. تصور کنید یکی از همین افراد کلافه شده، اسم برندتان را به خاطر بسپارد و تصمیم بگیرد تحت هیچ شرایطی از شما خرید نکند! پس مسأله فقط از بین رفتن بودجه‌ی تبلیغاتی شما هم نیست. پای نام برندتان در میان است و خطری جدی می‌تواند آن را تهدید کند.

اما در حالت دیگر تصور کنیم که دقیقا به مخاطب هدف خود پیامک زده‌اید و او را از موجود شدن یک محصول جدید روی سایت خود باخبر کرده‌اید و با گذاشتن یک کد تخفیف ویژه، یک هدیه حسابی هم به او داده‌اید. این مدل پیامک‌ها هم بیشتر باز می‌شوند و هم برند شما را در ذهن مخاطب تا جایگاه یک برند همه‌چیز‌تمام بالا می‌برد. اگر با فروشگاه ساز اختصاصی دیجی‌فای برای کسب‌وکارتان سایت ساخته باشید، به یک پنل پیامکی با امکانات کامل دسترسی خواهید داشت و از بابت فرستادن پیامک‌های تبلیغاتی این‌چنینی دستتان کاملا باز است.

نکات مهمی هم در نوشتن خود متن پیامک وجود دارد. مثلا مهم است که کوتاه بنویسید. مخاطب شما روزانه کلی پیامک دریافت می کند و باید تلاش کنید که پیامک شما همانی باشد که قرار است آن را باز کند و بخواند. جمله‌ی ابتدایی پیامک شما باید تا حد زیادی دربردارنده‌ی هدف شما از ارسال پیامک باشد. مثلا اگر قرار است کد تخفیف به او بدهید، در جمله‌ی ابتدایی پیامک به تخفیف اشاره کنید. این مورد می‌تواند احتمال باز شدن پیامک را بالا ببرد. از طرفی باید به پیامکی که می‌فرستید حال و هوای دوستانه بدهید. طوری که انگار او را می‌شناسید. مثلا به اسم کوچک صدایش کنید یا از ایموجی‌های مختلف استفاده کنید تا مفهوم را به او انتقال دهید. اینطوری حس می‌کند که یک آشنا به او پیام داده نه یک بیزینس که صرفا می‌خواهد محصول خود را به او بفروشد.

A computer screen with different devices Description automatically generated with medium confidence

یکی دیگر از انواع پیامک که بیشتر جنبه‌ی برندینگ دارد تا تبلیغات، پیامک‌های مناسبتی است. مثلا روز تولد کاربر را به او تبریک بگویید. اگر بتوانید با چاشنی هدیه، طعم‌و عطر پیامکتان را ویژه کنید که دیگر عالی می‌شود. اگر به سایت digify سر بزنید، تمام امکاناتی که ساختن سایت فروشگاهی با این پلتفرم به شما می‌دهد را می‌بینید. یکی از این امکانات امکان ارسال پیامک‌های مناسبتی است که بالاتر درباره آن صحبت شد. هر کسب‌وکاری که می‌خواهد در فضای آنلاین فروش داشته باشد، باید یک سایت هم داشته باشد. پس چه بهتر از جایی سایت بسازید که خدمات جانبی مفصلی هم برای شما در نظر داشته باشد. دیجی‌فای که سایت‌ساز دیجی‌کالاست، هم یک سایت فروشگاهی به شما می‌دهد که امکانات ارسال و پرداخت و درج محصول دارد و هم باشگاه مشتریان و پنل پیامکی که می‌توانید از آن برای فرستادن انواع اس‌ام‌اس استفاده کنید.

رپورتاژ
نوشته‌های مرتبط