14 خوراکی روشن کننده رنگ پوست که خیلی موثر هستند

سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و آلودگی سبب تیره شدن رنگ پوست می‌شود. با وجود این راهی وجود ندارد که بتوانیم از این فاکتورهای مضر اجتناب کنیم. هرچند واقعیت این است که رنگ پوست شما تعیین نمی‌کند که آیا زیبا هستید یا نه. اما چه کسی رنگ پوست سفید و درخشان بدون عیب و نقص را دوست ندارد؟ این یک میل طبیعی است. پوست روشن‌تر، صاف‌تر و سالم‌تر نشانه‌ای از زیبایی محسوب می‌شود. اما باید بدانیم که تنها راه سفید کردن پوست استفاده از محصولات و مراقبت‌های گران قیمت پوستی و استفاده از کرم‌های مختلف نیست. هرچند کرم‌ها هم تا حد زیادی موثر هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۴ خوراکی روشن کننده رنگ پوست که خیلی موثر هستند را بشناسید.

بدون استفاده از محصولات شیمیایی، کرم‌ها و درمان‌های مراقبتی پوست، می‌توانید پوست‌تان را به طور طبیعی سفید کنید. غذاهایی وجود دارند که با خوردن آن‌ها می‌توانید رنگ پوست‌تان را روشن کنید. در این نوشتار با چند خوراکی روشن کننده رنگ پوست آشنا می‌شویم که با خوردن‌شان رنگ پوست‌تان روشن خواهد شد. با ما همراه باشید.

دلایل کدر و تیره شدن پوست

پوست را می‌توان به سه لایه تقسیم کرد: اپیدرم، درم و هیپودرم. لایه‌ی بیرونی پوست شما، اپیدرم، از سلول‌های غالبا مرده‌ی پوست تشکیل شده‌است. این سلول‌های مرده‌ی پوست می‌توانند ظاهری خشک، پوسته پوسته، سفید یا حتی زرد ایجاد کنند. خشک و پوسته پوسته شدن پوست در عین حال ممکن است ناشی از کمبود چربی و آب در لایه‌ی دوم پوست، یعنی درم باشد. تغذیه‌ی درم با چربی، آب و سایر مواد مغذی، وظیفه‌ی رگ‌های خونی است. برخی از مواد مغذی می‌توانند به پوست شما کمک کنند جوان‌تر، درخشان‌تر و زیباتر به نظر برسد.

رژیم غذایی سالم – مواد غذایی که با خوردن‌شان رنگ پوست‌تان روشن خواهد شد

کلید سفید کردن پوست شما دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و رنگارنگ و سبک زندگی فعال است. بدون رژیم غذایی مناسب، امکان بهبود رنگ پوست شما وجود ندارد.

میوه‌ها و سبزیجات تازه اکثر مواد مغذی مورد نیاز بدن را دارا هستند. هنگامی که یک رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنید، بسیاری از مشکلات سلامتی‌تان برطرف خواهید شد، نتیجه‌ای که می‌تواند رنگ پوست را نیز بهبود دهد.

این غذاها حاوی فیبر و مواد مغذی برای جلوگیری از سموم انباشته شده در بدن هستند. آن‌ها بدن را به صورت داخلی پاکسازی می‌کنند، و همین درخششی طبیعی به پوست شما می‌دهد.

در این بخش از نوشتار فهرستی می‌بینید از چند خوراکی روشن کننده رنگ پوست که می‌توانید به طور منظم بخورید تا رنگ پوست و صورت‌تان بهبود بیابد:

۱. گوجه‌فرنگی

یک راز در مورد گوجه‌فرنگی وجود دارد و آن این‌که یک عامل ضد آفتاب طبیعی است! خوردن گوجه‌فرنگی از پوست شما در برابر اشعه‌ی مضر خورشید محافظت می‌کند. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند یکدست نبودن رنگ پوست را درمان کند.

خوراکی روشن کننده رنگ پوست ۲: هندوانه

هندوانه فقط یک میوه‌ی تابستانی نیست، بلکه یک میوه خوب برای داشتن پوست روشن و سفید است.

۳. لیمو

لیمو یک عامل سفیدکننده‌ی طبیعی است به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C فراوانی که دارد. یک فنجان آب لیمو در روز بخورید تا بدن‌تان را حسابی پاکسازی کنید، پوست‌تان را بهبود ببخشید و رنگ آن را روشن کنید.

۴. پرتقال

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: ویتامین C

در حین این‌که سن‌تان بالاتر می‌رود رنگ پوست‌تان هم تیره شده و از درخشش آن کاسته می‌شود. فقط نگاهی به پوست افراد مسن‌تر بیندازید می‌بینید که خشک‌تر، رنگ‌پریده‌تر و لکه‌دارتر است. لکه‌های حاصل از سن، ناشی از نور خورشید هستند که موجب افزایش رنگدانه در برخی سلول‌های پوست (ملانوسیت‌ها) می‌شود. جلوگیری از پیری پوست هرگز آسان نبوده ‌است؛ اما ویتامین C نه تنها یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که با آسیب‌های ناشی از نور خورشید مبارزه می‌کند، بلکه یک فاکتور ضروری برای تولید کلاژن است که به پوست قدرت و استحکام می‌دهد و آن را روشن و درخشان نگه می‌دارد. منابع زیادی از ویتامین C وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید از جمله پرتقال، تمشک، لیمو و کیوی و گریپ‌فروت.

۵. انار

این میوه اکسیر جوانی است. انار یک میوه‌ی فوق‌العاده است که می‌تواند روی پوست شما شگفتی خلق کند. این میوه کمک می‌کند تا خون تازه و خالص در بدن‌تان تولید شود، روندی که به طور طبیعی باعث بهبود رنگ پوست شما و روشن شدن آن می‌شود.

۶. خیار

خیار پر از آب و ویتامین ب و ریزمغذی‌ها یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که می‌تواند رنگ پوست را روشن کند.

۷. چغندر

چغندر که به دلیل میزان فراوان آهن، مس و منگنزی که دارد شناخته‌شده است، خاصیت مهم دیگری هم دارد و آن این‌که سموم را از بدن خارج می‌کند. هنگامی که سموم از بین می‌روند، خود به خود پوست روشن می‌شود. هر روز یک لیوان آب تازه‌ی چغندر بخورید و پوست‌تان را سفیدتر، روشن‌تر و صاف‌تر ببینید.

۸. هویج

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: ویتامین A

با حدود ۱.۶ میلیارد سلول پوستی که روی بدن شما وجود دارد و هر ۲۸ روز یک بار تغییر می‌کند، بدن شما به طور مداوم سلول‌های پوستی جدید تولید می‌کند. خوردن غذاهایی که از رشد سلول حمایت می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند تا بدن‌تان قادر باشد زیباترین پوست ممکن را بسازد. ویتامین A از رشد سلول‌های جدید پوستی حمایت می‌کند و نقشی حیاتی در دگرگونی یاخته دارد. در واقع، دانشمندان در ۱۹۴۱ و پس از کشف کمبود ویتامین A در رژیم غذایی فردی که رشد پوست غیرنرمال داشت، اهمیت خوردن غذاهای غنی از ویتامین A را برای داشتن پوست سالم اعلام کردند. هویج یک منبع شناخته‌شده‌ی ویتامین A است. البته فراموش نکنید که خوردن مقداری زیادی از هویج می‌تواند پوست شما را به نوعی برنزه کند – اما مراقب باشید زیرا مصرف بیش از حد آن پوست را نارنجی می‌کند.

۹. دانه‌های کنجد

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: روی

رپورتاژ

وقتی که کرم روی را به صورت‌تان می‌زنید تا از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری کنید، منطقی به نظر می‌رسد که مقدار رویی که بدن به ایپدرم می‌فرستد پنج تا شش برابرِ درم است. روی نوعی آنتی‌اکسیدان عالی در لایه‌های بیرونی پوست است و می‌تواند زخم را بهبود بخشد. آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در صورتی که مهار نشوند، روند تولید پوست جدید را بر هم می‌زنند، قدرت کلاژن را از بین می‌برند و لک و تیرگی ایجاد می‌کنند. استفاده از روی، روی پوست ممکن است برای زمانی که در ساحل هستید عالی باشد، اما برای دفتر کار چندان مناسب نیست! بنابراین بهتر است به غذاهای غنی از روی مانند صدف، گوشت بره، دانه کنجد و نخود سبز روی بیاورید و پوست خود را از داخل و خارج تغذیه کنید.

۱۰. ساردین

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: اسیدهای چرب امگا ۳

تقریبا هر کسی می‌داند که اسیدهای چرب امگا ۳ از سلامت سیستم قلب و عروق حمایت می‌کنند – اما آیا می‌دانستید که همین تاثیر اسیدهای چرب مفید، به معنی داشتن سلول‌های سالم پوست هم است؟ آن درخشش زیبا و جذاب پوست از سلول‌های سالم پوستی هستند که توسط هزاران عروق خونی کوچک تغذیه می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که چربی‌های امگا ۳ روی غدد چربی پوست تاثیر می‌گذارند و اختلالات پوستی مانند آکنه و پسوریازیس را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند التهاب را کاهش دهند؛ و با کاهش میزان التهاب، به کاهش پف و قرمزی پوست کمک می‌کنند. بهترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی‌های چرب هستند (ساردین، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال‌خالی، آنچوی) و برای گیاه‌خواران هم تخم کتان و دانه‌ی چیا وجود دارد.

۱۱. ماست

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: پروبیوتیک‌ها

لکه‌های قرمز روی پوست علائم التهابی ناشی از آسیب (مثلا مالیدن پوست، نور ماوراء بنفش یا آسیب‌های شیمیایی)، واکنش‌های آلرژیک یا روزاسه هستند. با خوردن برخی مواد غذایی می‌توانید التهاب را از بدن‌تان دور کنید. پروبیوتیک‌های موجود در ماست درمان شناخته‌شده‌ی التهاب است. ماست‌های کم چرب را انتخاب کنید و برای قدرت ضد التهابی بیش‌تر، آن‌ها را با با انواع توت مصرف کنید. برای دریافت دوزهای بالاتر پروبیوتیک، می‌توانید مکمل‌ها را نیز امتحان کنید.

۱۱. کلم کالی

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: آنتی‌اکسیدان‌ها

لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن می‌توانند در تمام قسمت‌های پوست پخش شوند. کدری پوست ناشی از عوامل مضر دیگر هم خود سبب تیرگی پوست می‌شود. برای مقابله با آسیب‌های محیطی و تیرگی ایجاد شده روی پوست، روی آوردن به مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان و میوه‌ها و سبزیجات رنگی و روشن درمان فوق‌العاده‌ای است. کلم کالی حاوی بیش از ۴۵ ترکیب مختلف آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئیدها است. علاقه‌ای به کلم کالی ندارید؟ می‌توانید آن را با سالاد کاهوی مورد علاقه‌تان ترکیب کنید، یا آن را بخارپز کرده و در کنار غذاهای مورد علاقه‌تان میل کنید.

۱۲. جنین گندم

ماده‌ی مغذی روشن‌کننده: ویتامین‌های B

یک میلیون سلول پوست هر روز از بین می‌رود و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شود، به همین دلیل شما انرژی زیادی را برای تولید سلول‌های پوست صرف می‌کنید. قارچ و جنین گندم سرشار هستند از ویتامین‌های گروه B که به سلول‌های شما کمک می‌کنند که از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی انرژی بگیرند. با خوردن غذاهای غنی از ویتامین B به پوست‌تان کمک کنید که انرژی کافی برای ساخت سلول‌های جدید داشته باشد. آیا قبلا جنین گندم را امتحان کرده‌اید؟ خیلی ساده مقداری از آن را روی سالادها، پاستا یا گرانولا بپاشید.

۱۳. شکلات

بله! اصلا شوخی نمی‌کنیم. شکلات تلخ مورد علاقه‌تان بافت پوست و مقاومت آن را در برابر UV بهبود می‌دهد. پلی‌فنول‌های کاکائو و فلاونوئیدهای موجود در شکلات، آنتی‌اکسیدان‌هایی عالی هستند که به سفید کردن پوست کمک زیادی می‌کنند. بنابراین هر روز صبح خوشحال و راضی یک تکه شکلات تلخ میل کنید!

۱۴. دانه‌های سویا

خوب، ممکن است این یکی، از خوراکی‌های مورد علاقه‌ی شما نباشد، اما برای پوست عالی است و حتی خواص ضد پیری دارد. ایزوفلاون‌های موجود در این دانه‌ّها به عنوان فیتواستروژن عمل کرده و با اثرات پیری که تیره و کدر شدن پوست را هم شامل می‌شوند، مبارزه می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در عین حال به حفظ درخشندگی پوست کمک می‌کنند. برای داشتن پوست سفیدتر و درخشان‌تر مقدار بیش‌تری از محصولات سویا را مانند توفو یا شیرسویا در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید.

مواد غذایی ممنوعه برای کسانی که می‌خواهند پوست سفیدی داشته باشند

در حالی که برخی از مواد غذایی پوست را سفید و روشن می‌کنند، برخی خوراکی‌های دیگر هم هستند که می‌توانند پوست را تیره کنند و همین‌طور سبب تسریع روند پیری شوند.

در صورتی که می‌خواهید رنگ پوست‌تان را بهبود بدهید و آن را روشن‌تر کنید، از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید:

– کولا، سوداها و نوشابه‌های گازدار

– آبمیوه‌های تترا پک و کنسروی

– قهوه

– غذاهای عمیقا سرخ‌شده

– غذاهای حاوی قند و نمک زیاد

چند نکته‌‌ی مفید برای کسانی که می‌خواهند رنگ پوست‌شان سفیدتر شود

– هر روز مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های طبیعی مانند شیر نارگیل، آب میوه‌های تازه و غیره بنوشید تا به این ترتیب پوست‌تان مرطوب و هیدراته بماند.

– برای جلوگیری از پیری و کدر شدن پوست و همین‌طور غنی شدن پوست با آنتی‌اکسیدان‌ها، به جای قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها چای سبز بنوشید.

– برای داشتن پوست روشن علاوه بر این‌که باید مواد غذایی مناسبی را مصرف کنید، باید به اندازه‌ی کافی بخوابید و از محصولات بهداشتی مناسب و معتبر نیز روی پوست‌تان استفاده کنید.

منبع analbleachingguide
نوشته‌های مرتبط