خواص میخک برای لاغری: 10 فایده و نحوه مصرف میخک برای کاهش وزن

میخک نوعی ادویه است که به طور گسترده‌ای در آشپزی استفاده می‌شود. این ادویه رایحه‌ای خوشایند و مطبوع را به غذاها اضافه می‌کند، و سبب می‌شود که غذاها خوش عطرتر و دلپذیرتر شوند. نکته‌ی دیگری که احتمالا حسابی خوشحال‌تان خواهد کرد این است که میخک می‌تواند برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار بگیرد. تاثیر و خواص میخک برای لاغری توسط طب سنتی نیز تایید شده‌است. در این نوشتار همین خاصیت میخک را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

میخک غنچه‌ی خشک‌شده‌ی گل یک درخت گرمسیری است. این ادویه در پخت و پز، به عنوان چاشنی برای غذاهای طبخ شده با ماهی و غذاهای گوشتی،  و برای شیرینی (کوکی‌ها و نان زنجبیلی) استفاده می‌شود، و در عین حال یک چاشنی عالی برای نوشیدنی‌های گرم محسوب می‌شود. اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که این گیاه به عنوان یک راه‌حل و همچنین دارویی برای از دست دادن وزن نیز قابل استفاده است.

خواص میخک برای لاغری

۱۰۰ گرم میخک حاوی ۳۲۰ کیلوکالری است. ۱۰۰ گرم مقدار زیادی است و در واقع آن را حتی نمی‌توانید در یک هفته مصرف کنید. این ادویه حاوی تمام موادی است که روند کاهش وزن را تسریع می‌کنند. میخک ویژگی‌هایی دارد که باید بدانید:

۱ میخک متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد؛

۲ اشتها را کاهش می‌دهد. در واقع میخک مزه‌ای به غذا می‌دهد که میل به خوردن تا حد زیادی کاهش می‌یابد؛

۳ مقدار ترشح شیره‌ی معده را افزایش می‌دهد و به این ترتیب غذا به طور کامل هضم می‌شود؛

۴ میکرو فلور روده را متعادل می‌کند؛

۵ میخک گاز و نفخ معده و اسهال را کاهش می‌دهد؛

۶ این ادویه باعث افزایش تعریق می‌شود، بنابراین مایعات اضافی از بدن به همراه مواد زائد و سموم دفع می‌شوند.

عادی کردن حالات روحی-عاطفی یکی از خواص بی‌نظیر این ادویه است و در نتیجه، تحریک شدن به صورت غیرمنتظره، نوسانات خلق و خوی، بی‌تفاوتی و پرخاشگری ناپدید می‌شود.

نحوه مصرف میخک برای لاغری و کاهش وزن

این ادویه یک ابزار عالی برای مبارزه با وزن اضافی و از بین بردن آن است. نوشیدنی‌های تهیه شده از میخک و روغن آن، فرایند کاهش وزن، تسکین تورم و بهبود عملکرد روده را سرعت می‌بخشد. شما می‌توانید ۷ تا ۸ کیلوگرم از وزن‌تان را در یک ماه با ورزش و رژیم غذایی و در کنار آن‌ها مصرف میخک، از دست بدهید.

مطالب مرتبط: ۳۵ درمان خانگی خونریزی شدید قاعدگی

۱. چای میخک

از دیگر خواص میخک این است که برای لاغری به شکل چای قابل استفاده است. برای تهیه‌ی چای میخک خیلی ساده پودر این گیاه را در آب جوش بریزید و کمی صبر کنید تا دم بکشد. یک دستورالعمل سنتی هم برای تهیه‌ی چای میخک برای لاغری وجود دارد:

* ۱ قاشق غذاخوری چوب میخک خرد نشده را بکوبید و آن‌ها را تبدیل به پودر کنید.

* پودر را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۴ ساعت بماند.

* بعد از آماده شدن چای باید ۳/۱ فنجان از آن را به صورت گرم قبل از هر وعده غذا بنوشید.

اعتقاد بر این است که میخک باعث کاهش اشتها می‌شود. بنابراین، فردی که این چای را مصرف می‌کند، وقت شام یا ناهار غذای کم‌تری خواهد خورد.

چای میخک برای فعال کرن متابولیسم

اگر وزن بالای بدن‌تان ناشی از متابولیسم کند باشد، می‌توانید آن را با نوشیدن این چای تسریع کنید. این نوع از چای میخک باید صبح آماده شود و برای تهیه‌ی آن به مواد زیر نیاز دارید:

–  ۲ قاشق چایخوری چای سبز بدون افزودنی؛

– ۱ قاشق چایخوری پودر میخک

رپورتاژ

– ۱ قاشق چایخوری دارچین؛

– کمی وانیل طبیعی.

تمام این مواد را باید در یک قوری سرامیکی قرار بدهید. سپس ۰.۵ لیتر آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه بماند. چای حاصل با ادویه‌های تندی که دارد نه تنها خوشمزه است، بلکه می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. این چای در عین حال به بدن انرژی می‌بخشد و به آن نیرو می‌دهد. بهتر است این چای را با اضافه کردن خامه‌ی کم چرب بنوشید.

۲. چای میخک و زنجبیل

با کمک چای میخک و زنجبیل هم می‌توان متابولیسم را فعال کرد. شما می‌توانید چای سبز یا سیاه را به عنوان پایه‌ای برای تهیه‌ی این نوشیدنی استفاده کنید. ابتدا ۱ قاشق چایخوری چای آماده کنید. سپس ریشه‌ی تازه‌ی زنجبیل را بردارید و آن را ریز رنده کنید. شما همچنین به پودر میخک تازه نیاز دارید. همه‌ی مواد را در یک قوری قرار بدهید و آب جوش (۰.۵ لیتر) را روی آن‌ها بریزید و اجازه بدهید به مدت نیم ساعت بماند تا دم بکشد. همچنین می‌توانید لیمو و عسل هم بنا به ذائقه‌ی خودتان به این چای اضافه کنید.

برای استفاد از خواص میخک لازم است که حداکثر ۱ فنجان چای میخک در روز بخورید. مصرف این ادویه در مقادیر زیاد باعث تحریک معده می‌شود و به جای این‌که فایده‌ای برای‌تان داشته باشد، باعث بروز آسیب می‌شود.

۳. اسکراب بدن با استفاده از میخک

پودر میخک به عنوان یک اسکراب ضد سلولیت بدن استفاده می‌شود و تاثیر بسیار مثبتی هم دارد. این ماده باعث می‌شود پوستی نرم و صاف به دست بیاورید. برای تهیه‌ی این اسکراب بدن ۳/۱ فنجان شکر دانه درشت را آماده کنید. ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه و ۱ قاشق غذاخوری میخک خرد شده به آن اضافه کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی بدن خیس بمالید و بعد با کف دست‌ها ماساژ دهید.

روش دوم استفاده از ماساژ بدن با یک تکه دستمال است. بنابراین، شکر همراه با پودر قهوه و میخک عملکرد یک لایه‌بردار نرم را دارد. این اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست حذف می‌کند و سبب می‌شود که از شر سلولیت خلاص شوید. ماساژ جریان لنف را تسریع می‌بخشد، و به این ترتیب پوستی جوان و پرطراوت به شما می‌دهد.

یک روش ساده‌تر نیز برای استفاده از این ادویه‌های سودمند روی پوست وجود دارد. خیلی راحت می‌توانید آن‌ها را به ژل دوش مورد علاقه‌تان اضافه کنید. و هر بار که حمام می‌روید بدن را با استفاده از آن به مدت ۳ دقیقه ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید.

یکی دستور‌العمل دیگر هم برای تهیه‌ی اسکراب وجود دارد: ۱ قاشق چایخوری پودر میخک، ۲ قاشق غذاخوری قهوه و ۱۰۰ گرم عسل را با هم مخلوط کنید. از ترکیب به دست آمده مانند لایه‌بردارهای دیگر استفاده کنید. ما توصیه می‌کنیم این اسکراب را با نمک دریا آماده کنید، اما مراقب باشید زیرا می‌تواند پوست ظریف را بخراشد. بهتر است که برای تهیه‌ی اسکراب از شکر به عنوان ماده‌ی پایه‌ای استفاده کنید زیرا آسیبی به پوست وارد نمی‌کند.

۴. ماساژ پوست با روغن میخک

میخک برای لاغری به شکل روغن نیز استفاده می‌شود. روغن میخک اثر شفابخش دارد. شما می‌توانید آن را از داروخانه خریداری کنید یا خودتان آن را آماده کنید. خیلی ساده یک فنجان روغن زیتون بردارید و آن را با ۱ قاشق غذاخوری از این ادویه مخلوط کنید. اجازه بدهید به مدت ۲۴ ساعت بماند.

روغن میخک به دست آمده بسیار قوی است، بنابراین باید با اضافه کردن روغن نباتی به نسبت ۵ قطره به ازای هر ۱ فنجان آن را رقیق کنید. پس از آن‌که دوش گرفتید از این روغن استفاده کنید به این ترتیب که چند قطره از آن را در قسمت‌هایی که سلولیت دارند بمالید و با حرکات دایره‌ای پوست را ماساژ بدهید.

مطالب مرتبط: دمنوش زنجبیل: ۱۴ خاصیت دمنوش زنجبیل + طرز تهیه و مضرات

موارد منع مصرف میخک

میخک به علت مواد خاصی که دارد یک عامل قوی است. بنابراین، موارد منع مصرف نیز دارد، زیرا همه‌ی آدم‌ها نمی‌توانند از داروهای گیاهی تهیه‌شده از میخک استفاده کنند: افراد مبتلا به گاستریت، به ویژه کسانی که شیره‌ی معده‌شان اسیدیته‌ی بالایی دارد و دچار زخم معده هستند. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه و کبد نیز نباید مقدار زیادی میخک بخورند. در صورتی که در کیسه صفرای‌تان مشکلی دارید نیز باید در مصرف نوشیدنی‌هایی که با این ادویه تهیه شده‌اند، دقت کنید.

کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، نباید میخک استفاده کنند، زیرا فشار خون را افزایش می‌دهد. به این معنا که باید از مصرف انواع چای، و همچنین شیرینی‌ها و سایر محصولاتی که با این ادویه تهیه شده‌اند، پرهیز کنید.

آلرژی نیز ممکن است در اثر مصرف میخک رخ دهد. بنابراین، اگر متوجه وجود اولین نشانه از یک واکنش آلرژیک (قرمزی پوست، خارش) شدید، استفاده از محصولات مختلف بر پایه‌ی میخک (چای، پماد، کرم) را باید متوقف کنید.

 نکات مفید

* لزومی ندارد که پودر میخک را از قبل آماده کنید، زیرا عطر و بوی آن به سرعت از آن تبخیر می‌شوند و خواص مفیدش از بین می‌رود. لازم به یادآوری است که “چوب”، طعم تندی دارد اما ساقه‌ی این گیاه طعم تلخ دارد.

* همچنین استفاده از چای یا هر نوع داروی دیگر تهیه شده از این ادویه به جای تغذیه‌ی مناسب، کار درستی نیست. چرا که به این ترتیب مشکلات دستگاه گوارش، فشار خون بالا و اشتها افزایش می‌یابد.

* کارشناسان توصیه می‌کنند که بیش از ۱ فنجان چای میخک در روز ننوشید. این ادویه باعث تخریب غشای مخاطی معده و روده می‌شود. و اگر چای یا محصولات دیگر را در مقادیر بالاتر از حد لازم مصرف کنید، ممکن است به بیماری‌های مختلف دستگاه گوارش مبتلا شوید.

کلام پایانی

حالا شما از خواص میخک برای لاغری چیزهای زیادی می‌دانید. بنابراین می‌توانید چای شفابخشی را از این ماده در ترکیب با ادویه‌های دیگر تهیه کنید، و در عین حال کرم ضد سلولیت، ماسک و اسکراب بسازید. این ادویه به عنوان بخشی از یک درمان پیچیده استفاده می‌شود، به کاهش وزن اضافی کمک می‌کند و سبب سالم و زیبا شدن پوست می‌شود. با این حال، فراموش نکنید که برای رسیدن به این اهداف داشتن یک تغذیه‌ی مناسب و انجام تمرینات ورزشی به طور منظم اهمیت بسیار زیادی دارد.

نوشته‌های مرتبط