روغن هسته انار: 15 خاصیت روغن هسته انار برای سلامتی، پوست و مو

انار، میوه‌ای مفید بوده و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. بسیاری از محصولات زیبایی از آب انار یا روغن هسته آن استفاده می‌کنند. میوه انار را می‌توان در تهیه بالم‌های خانگی مورد استفاده قرار دارد و برای خشکی پوست و ترک لب‌ها به کار برد. انار سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. این میوه به دلیل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های خود، خواص زیادی برای سلامتی دارد که باید این خواص را بشناسیم. فهرست ۱۵ خاصیت روغن هسته انار را در این‌جا آورده‌ایم.

خواص روغن هسته انار

۱. درمانی برای سرطان

انار، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C، آهن و غیره است. روغن هسته انار می‌تواند برای مبارزه با انواع سرطان از جمله سرطان پروستات، سینه و ریه به کار رود. به علاوه می‌تواند برای جلوگیری از آسیب سلول‌های پوست نیز مورد استفاده قرار بگیرد. چند قطره روغن هسته انار را می‌توان هر روز و با یک لیوان آبمیوه یا آب مصرف کرد.

۲. سلامت قلب

انار سرشار از آنتی اکسیدان است. بنابراین، می‌توان چند قطره از  روغن هسته آن را به آب یا آبمیوه اضافه کرد و برای مبارزه با کلسترول بد و افزایش گردش خون و در نتیجه سلامت قلب، به صورت روزانه مصرف کرد.

۳. سیستم ایمنی قوی

انار مقادیر زیادی ویتامین C دارد. این ویتامین برای حفظ و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. مصرف روزانه روغن هسته انار با آب گرم یا آبمیوه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و ۱۵٪ ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند.

۴. انعطاف پذیری پوست

خواص روغن انار برای پوست، اثبات شده است و به دلیل مواد مفیدی که در خود دارد در صنعت آرایشی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین C موجود در انار، کلاژن تولید می‌کند که در انعطاف پذیری پوست نقش دارد.  خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C به بازسازی پوست نیز کمک می‌کند. روغن هسته انار را می‌توان به دو شکل استفاده کرد: آن را بر روی پوست گذاشت یا این‌که چند قطره از آن را به آب یا آبمیوه اضافه کرده و روزانه مصرف کرد.

۵. افزایش تراکم استخوان

مصرف روزانه و صبحگاهی روغن هسته انار همراه با آبمیوه یا آب برای جلوگیری از بیماری‌های مربوط به استخوان مفید است. یافته‌ها نشان می‌دهند که عصاره انار که سرشار از ویتامین است در افزایش تراکم استخوان – که با افزایش سن کاهش می‌یابد – نقش دارد. زنان باردار نیز می‌توانند از روغن هسته انار استفاده کنند چرا که بسیار مفید است.

۶. پاکسازی عروق

گاهی وقت‌ها عروق به دلایل زیادی مانند عادات ناصحیح غذا خوردن، غلظت خون و غیره بسته می‌شوند. روغن هسته انار برای پاکسازی عروق و رفع پلاک تجمع یافته در آن‌ها مفید است. چند قطره روغن هسته انار را می‌توان روزانه با آب یا آبمیوه مصرف کرد چرا که کمک زیادی به این مشکل می‌کند.

۷. کاهش فشار خون بالا

با مصرف روزانه انار – روغن هسته انار یا آب آن –  احتمال سکته کاهش می‌یابد. بهترین روش مصرف، استفاده از این روغن در آشپزی یا مصرف روزانه چند قطره از آن همراه با آبمیوه است که فشار خون را تا ۵٪ کاهش می‌دهد. مصرف منظم آن می‌تواند احتمال بروز فشار خون را تا ۶۰٪ کاهش دهد.

رپورتاژ

۸. دهانی تمیز و دندان‌هایی درخشان

پلاک دندان می‌تواند مشکلات زیادی از جمله آلودگی باکتریایی، دندان درد و مشکلات ریشه دندان را به وجود آورد. این مشکلات با روغن هسته‌انار به راحتی برطرف می‌شوند. این روغن برای رفع دندان درد بسیار مفید است. مقداری از این روغن را روی پنبه گذاشته و بر ناحیه درد قرار دهید. به علاوه، می‌توان این روغن را بر دندان‌ها نیز مالید چرا که به دلیل داشتن پلی‌فنول، تانن و برخی اسیدهای خاص، دهان را تمیز کرده و دندان‌ها را درخشان می‌کند.

۹. درمان اسهال

روغن هسته انار به دلیل داشتن خواص قابض طبیعی می‌تواند اسهال را درمان کند.

۱۰. کنترل وزن

انار – اگر هر روز مصرف شود – می‌تواند به کنترل وزن کمک کند. ۲ قطره از روغن آن را در آب گرم ریخته و هر روز به صورت ناشتا مصرف کنید. این کار به کاهش وزن کمک می‌کند.

۱۱. مهار رادیکال‌های آزاد

این روغن را می‌توان هر روز روی پوست گذاشت چرا که به جوانی پوست و مهار رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. به علاوه، از سلول‌های پوستی نیز محافظت می‌کند.

۱۲. کاهش مشکلات مربوط به حافظه

بسیاری از پزشکان، روغن هسته انار را به بیمارانی که مشکل حافظه دارند و بیماران مبتلا به آلزایمر توصیه می‌کنند. مصرف این روغن با آب یا آبمیوه و به صورت سه بار در روز، فعالیت مغز را افزایش داده و به بهبود افرادی که مشکل حافظه دارند کمک می‌کند.

۱۳. پوستی نرم و منعطف

برای داشتن پوستی به نرمی پوست نوزاد، از روغن هسته انار استفاده کنید. این روغن  به حفظ نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می‌کند. این روغن، کراتینوسیت‌ها را تحریک کرده و با افزایش انعطاف پذیری پوست، از لایه بیرونی آن محافظت می‌کند.

۱۴. بازسازی سلول

بسیاری از محصولات زیبایی مانند کرم‌ها و روغن‌ها در بازسازی سلول‌ها شکست خورده‌اند. و بسیاری از افراد نمی‌دانند که روغن انار برای بازسازی سلول‌ها مفید است. خیلی از صنایع از این روغن در کنار دیگر مواد آرایشی استفاده می‌کنند – البته در مقادیر کمتر. روغن هسته انار از لایه بیرونی پوست (اپیدرم) محافظت کرده و سلول‌ها را سریع‌تر بازسازی می‌کند.

۱۵. رفع آکنه

انار دارای خواص قابض طبیعی است که به پاکسازی پوست کمک می‌کند. این میوه، خواص ضد باکتری نیز دارد که آلودگی‌های باکتریایی روی پوست را پاک کرده و از بروز دوباره آن‌ها‌ جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه چند قطره از این روغن با آبمیو یا آب می‌تواند به پاکسازی معده و دستگاه گوارش کمک کند که همین مسئله تولید چربی پوست صورت را کاهش داده و سلامت آن را افزایش می‌دهد.

 

نوشته‌های مرتبط